Gå til innhold

Smittestopp-appen oppdager 80 prosent av nærkontakter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjenner 2 pensjonister som fikk utsatt vaksinen sin, da naboen i etasjen under var i karantene, og appen antok nærkontakt siden de vises oppå hverandre. Kjedelig det når de har holdt seg for seg selv for det meste. (Separate innganger, ingen felles ventilasjon eller lignende)

De har nå avinstallert appen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (4 minutter siden):

Kjenner 2 pensjonister som fikk utsatt vaksinen sin, da naboen i etasjen under var i karantene, og appen antok nærkontakt siden de vises oppå hverandre. Kjedelig det når de har holdt seg for seg selv for det meste. (Separate innganger, ingen felles ventilasjon eller lignende)

De har nå avinstallert appen.

Derfor har jeg ikke brukt appen. Den burde ha en pause funksjon når man er hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men er man smitta holder man seg hjemme. Ikke nødvendig å gå ut før man er blitt frisk. Om jeg blir smitta, går jeg da ikke lengre ut enn til postkassa/søppelkassa. Hvorfor skal jeg så overhodet registrere meg på en komplett unødvendig app?

Er jeg så lynende redd for å ha blitt smitta, løper man bare avsted og får tatt en test.

Bingo-blokka gir bedre resultater, med mindre man står i køa til testsenteret... -Men hvem registrerer seg som smitta FØR de egentlig er det?

Den appen er reineste høna og egget.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Sandormen said:

Ja, men er man smitta holder man seg hjemme. Ikke nødvendig å gå ut før man er blitt frisk. Om jeg blir smitta, går jeg da ikke lengre ut enn til postkassa/søppelkassa. Hvorfor skal jeg så overhodet registrere meg på en komplett unødvendig app?

Er jeg så lynende redd for å ha blitt smitta, løper man bare avsted og får tatt en test.

Bingo-blokka gir bedre resultater, med mindre man står i køa til testsenteret... -Men hvem registrerer seg som smitta FØR de egentlig er det?

Den appen er reineste høna og egget.

Du holder deg hjemme etter at du har fått bekrefta at du er smitta. Du blir ikke smittefarlig i det øyeblikket du får en positiv test. Da holder du deg inne - og er ikke lenger smittefarlig. Den farlige perioden er tida før du tester deg. Da kan du ha gått rundt i flere dager og smitta andre - som kunne ha fått beskjed om du hadde brukt smittestopp-appen.

Det er ingen som registrerer seg i appen før de har fått beskjed om at de er smitta. Og når de gjør det kan alle som de har vært i nærheten av de siste dagene få beskjed om at de også er i faresonen.

Er det så vanskelig å forstå?

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Thor Egil skrev (17 timer siden):

Det er ingen som registrerer seg i appen før de har fått beskjed om at de er smitta. Og når de gjør det kan alle som de har vært i nærheten av de siste dagene få beskjed om at de også er i faresonen.

Er det så vanskelig å forstå?

Man legger vel inn appen for at den skal vite hvem man har vært i nærheten av. Å registrere seg som smittet er jo noe annet.

Har ikke appen selv så vet ikke. Hvordan ellers skal de vite hvem man har vært i nærheten av når man ført er smittet, hvis man da legger inn og registrerer seg?

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (22 timer siden):

Derfor har jeg ikke brukt appen. Den burde ha en pause funksjon når man er hjemme.

Hvis man skrur av posisjon eller bluetooth så oppnår man dette. Hos meg klager appen konstant på at den ikke fungerer som den ønsker når jeg er hjemme, nettopp fordi jeg ikke ser noen grunn til å ha på posisjon i mobilen når jeg er hjemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, AndersT2 said:

Man legger vel inn appen for at den skal vite hvem man har vært i nærheten av. Å registrere seg som smittet er jo noe annet.

Har ikke appen selv så vet ikke. Hvordan ellers skal de vite hvem man har vært i nærheten av når man ført er smittet, hvis man da legger inn og registrerer seg?

Du skal ikke vite hvem du er i nærheten av, kun at du eventuelt har vært nær noen som er smitta. Eller - om du sjøl blir smitta så kan appen gi beskjed til de du har vært i nærheten av om at de bør gå og teste seg.

Lenke til kommentar
1 hour ago, jyggo said:

Hvis man skrur av posisjon eller bluetooth så oppnår man dette. Hos meg klager appen konstant på at den ikke fungerer som den ønsker når jeg er hjemme, nettopp fordi jeg ikke ser noen grunn til å ha på posisjon i mobilen når jeg er hjemme.

Appen bruker ikke posisjonsdata - kun blåtann for å utveksle koder med evt. andre telefoner i nærheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Morromann said:

Jeg har den men vurderer å slette den nå. Jeg er jo ikke ute blant folk så og si og greia tar vanvittig mye batteri også og data også. Aldri har den pepet heller.

Vannvittig mye battteri og data? Om telefonen din konker ut fordi du har blåtann påskrudd så er det kanskje en feil på telefonen. Og dataforbruket er vel på kilobyte-nivå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (På 25.5.2021 den 11.58):

Kjenner 2 pensjonister som fikk utsatt vaksinen sin, da naboen i etasjen under var i karantene, og appen antok nærkontakt siden de vises oppå hverandre. Kjedelig det når de har holdt seg for seg selv for det meste. (Separate innganger, ingen felles ventilasjon eller lignende)

De har nå avinstallert appen.

Forstår ikke begrunnelsen på å avinstallere. Javel, så fikk man en «falsk positiv» fra en nabo nedenfor. Hva så? Dette var en pinlig tynn begrunnelse for å slette appen. Kan det være noe annet som ligger bak? Bekymret for lokasjons-lekasje eller lignende? (En bekymring som i dag er helt ubegrunnet, siden appen ikke har den minste peiling på din lokasjon. Ei heller er det hverken teoretisk eller praktisk mulig å beregne lokasjon basert på de randomiserte bluetooth-kodene de har fanget opp!)

 

Kryptodebunker skrev (På 25.5.2021 den 12.03):

Derfor har jeg ikke brukt appen. Den burde ha en pause funksjon når man er hjemme.

Ja, det er unødvendig at appen er aktiv når du er mutters alene. Men plager det seg at den er aktiv? Det gjør da ingenting. Koster deg null og niks, og i tillegg så slipper du å huske å re-aktivere appen hver gang du krysser dørstokken. 

Men ... du kan pause appen manuelt, om du virkelig vil! Er jo knapp for det inne i appen. Vil ikke anbefale noen å gjøre det, da det er fort gjort å glemme å aktivere igjen! 

Selv har jeg forøvrig hatt besøk under korona-tiden. Selvfølgelig meget begrenset i forhold til tidligere, men det har jo vært noen få innom. Riktignok ville smittesporere ha varslet meg, men å kunne avlaste smittesporere med automatiskere varslinger fra telefonen, er jo bare kjekt! 

 

Morromann skrev (6 timer siden):

Jeg har den men vurderer å slette den nå. Jeg er jo ikke ute blant folk så og si og greia tar vanvittig mye batteri også og data også. Aldri har den pepet heller.

Øh.. Hvilken app har du egentlig installert?

Den bruker lite strøm og enda mindre data!

Tror du meg ikke? Sjekk strømforbruk-måling inne i telefonen din, da vel. Strømforbruk og datatrafikk fra hver eneste app kan du se på inne i innstillinger et sted.

 

Siste 24 timer har Smittestopp brukt 1,62 mAh på min telefon. Til sammenligning har telefonen min et batteri på 4200mAh. Vi snakker altså om godt under én promille! I samme periode har den lastet ned 0 byte over mobildata og 31,66 kB over WiFi. Dette har altså INGEN påvirkning!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (49 minutter siden):

Forstår ikke begrunnelsen på å avinstallere. Javel, så fikk man en «falsk positiv» fra en nabo nedenfor. Hva så? Dette var en pinlig tynn begrunnelse for å slette appen. Kan det være noe annet som ligger bak? Bekymret for lokasjons-lekasje eller lignende? (En bekymring som i dag er helt ubegrunnet, siden appen ikke har den minste peiling på din lokasjon. Ei heller er det hverken teoretisk eller praktisk mulig å beregne lokasjon basert på de randomiserte bluetooth-kodene de har fanget opp!)

De ønsker å få vaksinen så fort som mulig, slik at de slipper å sitte fast hjemme. Appen ødela slik at vaksinen for dem ble utsatt. Meget god grunn syntes jeg.

Lenke til kommentar

Det mest interessante spørsmålet er kor mange feilaktige nærkontakter som blir registrert.
At 4 av 5 nærkontakter også blir registrert av appen er ikkje særleg imponerande om ein snakkar om reelle nærkontakter.

Eit anna moment er at nærkontakter som blir registrert på samme adresse, som til dømes i ei blokk er mindre interessante enn dei nærkontaktene som blir registrert på bussen, i kassakøa, på restaurant, osv. Det er på slike tilfeldige nærkontakter at appen er nyttig ettersom du då får varsel om personar du har vært i nærheita av som du ikkje kjenner. At appen varsler at du har hatt nærkontakt med resten av familien og dei vennane du har hatt på besøk er mindre viktig ettersom det er personar som du uansett har kontroll på og kan oppgi til smittesporerane.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (10 timer siden):

Appen ødela slik at vaksinen for dem ble utsatt. Meget god grunn syntes jeg.

Hæ?

Denne påstanden trenger jeg dokumentasjon på, før jeg tror på det.

Appen har da på ingen påvirkning på hvem som får vaksine eller ei.

Dersom du tenker på de stadige omdirigeringer av vaksine, handler det kun om hvor smittetrykket er størst -- altså hvilken region som får best utbytte av å vaksinere noen fler enn tiltenkt.

Mye berettiget kritikk kan sendes til styresmaktene. Mye har blitt gjort feil. Appens første versjon var temmelig katastrofal -- heldigvis helt løst nå! Vaksinerekkefølgen og tiltak må du gjerne stille spørsmål ved. 

Men at app ødelegger for vaksine? Hæ!? Nei ... Nå forstår jeg ingenting. How??!?

 

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (39 minutter siden):

Men at app ødelegger for vaksine? Hæ!? Nei ... Nå forstår jeg ingenting. How??!?

Personen mener sannsynligvis at det gjorde at de måtte i karantene, og dermed måtte utsette sin vaksine. Da må de ha meldt fra til smittesporing, for appen i seg selv sender ikke noen i pålagt karantene. De kan dog ikke vite sikkert at det var naboen som var nærkontakten.

At appen kan registrere nærkontakt med nabo vegg i vegg er et veldig tynt argument for å ikke bruke den. Sannsynligheten for dette er veldig, veldig liten, og det veier ikke ned alle fordelene spør du meg. 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...