Gå til innhold

sony vaio skade?


Anbefalte innlegg

Hei nå er vel laptopen over reklamasjonsfristen og sony har for lengst gått ut av markedet.

Men lurer generiel på hva dere mener her, man mistenker slitasje er årsaken men når man ser er ikke metal feste til skjermen skrudd fast i rammen den er limt størst sansynlig mot plast og brukt plast på skjermen å få den å sitte. Siden plast kan jo degraderes hvis det er fuktighet i rommet eller hvis det blir utsatt for sliasje som ikke metal i samme grad har med mindre rust oppstår.

Så hva mener dere hvis man kjøper ligdene laptop i fremtiden er det produksjonsfeil selv laptop til 4000 kr? Eller er det brukerfeil? For man må jo regne med slitasje etter noen år, men er forskjell på laptop til laptop hvor mye verditap etc den har? for er sikkert ikke ekstremt dyrt å fikse men fleste butikker vil nok mene det er brukerfeil heller en produksjonsfeil. Skal ting blir repart koster det nok fort 1500-2000 kr for laptop rundt 4000 ny, Men hvor vanlig dette er kan jo diskuteres da jeg har kun opplevd det med sony laptop foreløpig. så hva mener dere selv om laptopen funger fint ellers om det burde vært produksjonsfeil hvis det ble oppdaget tidligere? for er ikke mange som demonter laptop for å sjekke kvaliteten. Men risiko å kjøpe ting.

IMG_1862.jpg

IMG_1863.JPG

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett fysisk ødelagt feste er ikke produksjonsfeil med mindre den var slik når du fikk den.
Ut fra bildet mangler det jo deler av plasten også, ser ut som om det har vært en del krefter inne i bildet her.

Skal du ha noe annet enn plast-fester må du opp en del prisklasser, gjerne enterprise-pc`r med lavere specs og/eller høyere pris.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (4 minutter siden):

Ett fysisk ødelagt feste er ikke produksjonsfeil med mindre den var slik når du fikk den.
Ut fra bildet mangler det jo deler av plasten også, ser ut som om det har vært en del krefter inne i bildet her.

Skal du ha noe annet enn plast-fester må du opp en del prisklasser, gjerne enterprise-pc`r med lavere specs og/eller høyere pris.

Men har sett noen laptoper bruker skurer og mutter som gjør de sitter bedre, og aliminum rammer, eller mener du det er bonus ikke noe å forvente i dagens laptop? Tja kan jo diskuteres hvor mye krefter som skal til plast tåler ikke mye og laptop er vel beregnet for mere tøffere bruk en stasjonær? Eller mener du slik bør tas på forsiking i så fall? For er problem forsikring vil mene det er svakhet ved produksjon mens butikk og reprasjonsted vil mene det er bruker som er skyld i skaden. Generielt er det nok i slike tilfeller er kjøper og forsikring som må ta utgiften.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (27 minutter siden):

Men har sett noen laptoper bruker skurer og mutter som gjør de sitter bedre, og aliminum rammer, eller mener du det er bonus ikke noe å forvente i dagens laptop? Tja kan jo diskuteres hvor mye krefter som skal til plast tåler ikke mye og laptop er vel beregnet for mere tøffere bruk en stasjonær? Eller mener du slik bør tas på forsiking i så fall? For er problem forsikring vil mene det er svakhet ved produksjon mens butikk og reprasjonsted vil mene det er bruker som er skyld i skaden. Generielt er det nok i slike tilfeller er kjøper og forsikring som må ta utgiften.

billige laptoper med relativt høye specs gjør at byggekvaliteten er dårlig. Byggekvaliteten er en del av det man betaler for.
Vil du ha stålramme så koster det, men selv de er ikke laget for å tåle f.eks fall.

Lokket og hengslene skal tåle å bli tatt opp og ned, det er det. Laptopen skal tåle å bli flyttet på, ikke å bli mistet i gulvet. De er ikke beregnet på noe røffere bruk enn stasjonær med mindre de er klassifisert for det. Du kan kjøpe pc`r som er laget for å mistes, men til en god del høyere pris og dårligere specs, f.eks https://www.komplett.no/product/1162581/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/alle-baerbare-pc-er/acer-enduro-n3-14-full-hd-semi-rugged

Du kan så klart ta det på forsikringen, men trekk fra egenandel og aldersfradrag, går du nok godt i minus.
Problemet er ikke svakhet, men at det har skjedd noe fysisk med produktet. Du må ta utgiften ja, selv om det hadde skjedd innen reklamasjonstiden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg kasserte en gammel Acer pga. ødelagte hengsler. Jeg hadde aldri utsatt den for fall eller andre typer støtskader, kors på halsen, men etter ti-tolv år med daglig bruk så orket ikke plasthengslene mer og hele driten "revnet". Omtrent som på bildet til trådstarter. 

Jeg vet ikke hvor gammel denne Vaio-maskinen er, men kan tenke meg at det er noe tilsvarende. Hvis den ikke kostet mer enn 4000 kr heller så er det jo åpenbart at de har spart litt på materialkvaliteten. 

Om man kan si det er produksjonsfeil? Tja. Kanskje. Men reklamasjonsretten er over etter fem år, og om du skal komme noen vei etter det tror jeg du skal krangle hardt og lenge. Er det verdt den tiden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 minutter siden):

Jeg kasserte en gammel Acer pga. ødelagte hengsler. Jeg hadde aldri utsatt den for fall eller andre typer støtskader, kors på halsen, men etter ti-tolv år med daglig bruk så orket ikke plasthengslene mer og hele driten "revnet". Omtrent som på bildet til trådstarter. 

Også med biter av plasten som mangler?
Har jo hatt min andel laptoper og bruker de en del på farten, men aldri vært borti noe slikt uten at det har vært noe fysisk skade til stede. Joda, har hatt en laptop med tilsvarende skade, men den ble mistet i gulvet fra relativt lav høyde flere ganger..
Uansett er den jo over forventet levealder etter 5 år, tror man skal slite med en slik skade bare etter ett års tid også.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hengslene begynte først å sprekke opp på langs. Da maskinen til slutt sa takk for seg så fulgte deler av basen/tastaturet med da jeg åpnet/løftet opp skjermen. Alt bare revnet. Litt som om du har en myk plastbit som du bøyer frem og tilbake mange ganger – først blir den hvit og så blir den svakere og svakere før du til slutt sitter med to biter. Det var omtrent det som skjedde. 

Ventilasjonen ble bedre, da. :wee: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Om man kan si det er produksjonsfeil? Tja. Kanskje. Men reklamasjonsretten er over etter fem år, og om du skal komme noen vei etter det tror jeg du skal krangle hardt og lenge. Er det verdt den tiden?

Jeg lurer om det er vanlig eller ikke selv om lite sansynlig det blir reklamasjonsak men er jo frusterende særlig at det ikke blir opplyst om. Man bør vel kanskje få informasjon hvordan kvaliten er på produktet? Acer er vel ikke kjent å ha noe kvalitet heller ikke dell så de laptopene er nok muligens dårlig fra før av.

Lenke til kommentar

Hvor gammel er maskinen?, hvis det er snakk om reklamasjon så er det alderen det kommer an på og ikke prisen.

Men dette ser ut som en vanlig slitasjeskade blandet med dårlig design, hengslene på mange laptoper er ganske stive og det kan føre til denne typen slitasjeskade etter noen år. Det kan selvfølgelig være en liten dose brukerfeil i tillegg.

LMH1 skrev (20 minutter siden):

Jeg lurer om det er vanlig eller ikke selv om lite sansynlig det blir reklamasjonsak men er jo frusterende særlig at det ikke blir opplyst om. Man bør vel kanskje få informasjon hvordan kvaliten er på produktet? Acer er vel ikke kjent å ha noe kvalitet heller ikke dell så de laptopene er nok muligens dårlig fra før av.

Dette er en type skade som oppstår etter en del år og da er det ganske vanskelig å opplyse om kvaliteten når maskinene er nye, hvis du søker etter "Sony Vaio hinge issue" så finner du ut at dette er et kjent problem. Det finnes også deler å få kjøpt hvis du vil reparere den selv. 

Jeg har en 8 år gammer Acer Aspire der den ene hengselen løsnet fra chassis etter 4-5 år, gadd ikke styre med reklamasjon den gangen og maskinen fungerer utmerket selv om den har vært helt demontert mange ganger for rengjøring og bytte av kjølepasta.
Vet det finnes chassis å få kjøpt på AliExpress til min maskin hvis jeg noen gang gidder å sette den i stand igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Står jo at den er over reklamasjonsfristen, dermed over 5 år gammel.

Ellers vil gjerne kvaliteten reflekteres i prisen, grunnen til at de bygges relativt dårlig er jo for at markedet i stor grad ønsker best mulig specs til lavest mulig pris, da går det kraftig ut over byggekvaliteten ettersom de jo må spare inn det de kan der.

Har snakket med de som har laget tilbud på laptoper til skoler osv, de går oftest for det billigste alternativet, men de ryker dermed oftere og er dyrere å reparere.

Lenke til kommentar
El burro skrev (3 timer siden):

 Jeg har en 8 år gammer Acer Aspire der den ene hengselen løsnet fra chassis etter 4-5 år, gadd ikke styre med reklamasjon den gangen og maskinen fungerer utmerket selv om den har vært helt demontert mange ganger for rengjøring og bytte av kjølepasta.

Vet det finnes chassis å få kjøpt på AliExpress til min maskin hvis jeg noen gang gidder å sette den i stand igjen. 

Er vel  nesten 6 år.

https://www.aliexpress.com/item/1005001816825216.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.6b412927SG53x9&algo_pvid=80865b20-c7a1-418f-ac8d-f56ed258c6c0&algo_expid=80865b20-c7a1-418f-ac8d-f56ed258c6c0-0&btsid=0b0a556616219546978104259e6c28&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Men har vel tråder man ikke bør handle på aliexpress og så er det ganske mye unødvendig deler som  man bruke, det som er utfodringen også er å kunne oppgradere for vil gjerne ha touchpanel og en god del bedre batteri, hovedkortet bør vel byttes i noe mere moderne.

https://www.batteriexperten.com/no/artiklar/sony-vaio-sve17115fdb-batteri,-11.1v,-5200-mah.html?gclid=EAIaIQobChMI8uqqlI3l8AIVZwWiAx34oAViEAQYASABEgLWLPD_BwE

Men vet ikke om skal gidde å koste på det selv om er morsomt å få ting å virke er riskoen for det ødlegges lett igjen, er ikke noe kvalitetsdeler dette regner jeg med, er vel bare for å få levetiden å strekkes lengst mulig antar jeg.

Sitat

Ellers vil gjerne kvaliteten reflekteres i prisen, grunnen til at de bygges relativt dårlig er jo for at markedet i stor grad ønsker best mulig specs til lavest mulig pris, da går det kraftig ut over byggekvaliteten ettersom de jo må spare inn det de kan der.

Har snakket med de som har laget tilbud på laptoper til skoler osv, de går oftest for det billigste alternativet, men de ryker dermed oftere og er dyrere å reparere.

Var ganske kostbart med 1 TB SSD og 16 GB ram på den tiden prisen ble nærmest dobblet, ikke at i3 2350m HD 7600M og windows 7 var så veldig bra på den tiden men fant ikke noe bedre kjøp da. Har jo flere laptop men fleste bortsett fra multicom laptop er vel utdatert nå. Er synd det er så vanskelig å oppgradere selv.

https://www.ebay.com/itm/372750947738?hash=item56c9b0159a:g:RS8AAOSw--hdZjc5

Har lenge lurt på on noe slik er verdt risikoen man man blir vel lurt, hvis man først ikke får det å passe eller virke så er det lite hjelp å få. Problemet man bør vel helst være designer for å gjøre den type jobb ellers vil nok det bli dårlig resultat.

Men skal noe ting være sagt så er jeg ikke 100% fornøyd med noen laptoper jeg har kjøpt selv om de har virket en del er de fleste bruk og kast syns faktisk nyere laptoper blir vanskeligere og håpløs å satse på siden batteri ikke kan oppgraderes og er for få cpuer som er oppgradert til dagens standard.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
aklla skrev (4 minutter siden):

Altså fant ikke noen bedre specs til en billigere penge?

Nei den var beste kjøp på det tidspunkte jeg lette etter laptop, har vært borti en del de dårligste er Asus ee 1215b og acer v5 122p de har kjent ganske elendig ytelse, Asus V1V som knapt klarer visualisering men er jo slik skal man ha laptop må man regne med blir vanskelig å oppgradere. Særlig det billigste på markedet. Kunne håpet det var noe som var invistering men selv multicom laptoper er tunge og store som er gaming laptop og man kan ikke oppgradere de og ha lang nok batterilevetid som kan kunne ønske. Selv om de kan spilles en del på.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (23 minutter siden):

Er vel  nesten 6 år.

https://www.aliexpress.com/item/1005001816825216.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.6b412927SG53x9&algo_pvid=80865b20-c7a1-418f-ac8d-f56ed258c6c0&algo_expid=80865b20-c7a1-418f-ac8d-f56ed258c6c0-0&btsid=0b0a556616219546978104259e6c28&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Men har vel tråder man ikke bør handle på aliexpress og så er det ganske mye unødvendig deler som  man bruke, det som er utfodringen også er å kunne oppgradere for vil gjerne ha touchpanel og en god del bedre batteri, hovedkortet bør vel byttes i noe mere moderne.

https://www.batteriexperten.com/no/artiklar/sony-vaio-sve17115fdb-batteri,-11.1v,-5200-mah.html?gclid=EAIaIQobChMI8uqqlI3l8AIVZwWiAx34oAViEAQYASABEgLWLPD_BwE

Men vet ikke om skal gidde å koste på det selv om er morsomt å få ting å virke er riskoen for det ødlegges lett igjen, er ikke noe kvalitetsdeler dette regner jeg med, er vel bare for å få levetiden å strekkes lengst mulig antar jeg.

Det du linker til fra AliExpress er jo ikke masse unødvendige deler, du kan velge de delene du trenger. Velger du rammen til skjermen og nye hengsler så blir det ca 50€ totalt, hvis du ikke trenger hengslene så er prisen 43€.

VaioAli.jpg.c54589cb5b2c528ac8485387f8b5a26c.jpg

Sånn er det forresten med mange ting fra AE, bildene under prisen viser individuelle ting eller pakker.

Ellers så kan det være problematisk å oppgradere til touchpanel siden det krever modifisering av maskinen om det i det heletatt er mulig, det er generelt sett vanskelig å oppgradere nyere laptoper med andre ting enn RAM, SSD og batteri.

Jeg byttet batteri på den 8 år gamle Acer'n min på Januar, originalbatteriet på 4400mAh var helt dødt og det var kanskje ikke så rart siden laptopen har vært på nesten konstant siden 2013. Skaffet nytt batteri på 6600mAh fra Voltistar og nå klarer det den 6-8 timer mot 4 timer da den var ny.

Batteriet jeg kjøpte har ekstra celler, bonusen er at bakparten av laptopen kommer et par centimeter opp fra bordflaten som gir bedre lufting. Gamle batteriet er ned til venstre.

CerBat.jpg.142b0bea5eb9a52549bbad44ae3b95b6.jpg

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...