Jump to content
Vaniman

Hets av Lan Marie Berg

Recommended Posts

6 hours ago, ThomasM said:

Dette er jo en særdeles lettvint fremstilling..Realiteten er at bystyret ville ha informasjon underveis og det var Berg fullstendig klar over, når det så viser seg at det er snakk om en enorm sprekk og at byråden har hatt en rekke muligheter, i månedsvis, til å informere, så burde det jo ikke akkurat komme som et sjokk at man lander på mistillit. Hvorvidt Berg har forårsaket sprekken er, i denne sammenhengen, fullstendig likegyldig. Alt hun hadde trengt å gjøre var å informere bystyret, i et lukket møte, om at det kom til å bli økte kostnader og at man venter på ekstern rapport for kvalitetssikring av tallene, hvor så bystyret vil bli informert så fort informasjonen foreligger. Da hadde man jo, i det minste, hatt tillit til at byråden opprettholder informasjonsplikten, så ville det jo senere vist seg hvorvidt ledelsen av prosjektet har vært årsaken til overskridelsen.

Dette var også min tanke og jeg lurer på hvorfor det ikke ble gjort. 3 måneder og 6 dager uten å gi noen forvarsel til bystyret må man forstå at ikke ville falle i god jord.

Edited by Theo343

Theo343 skrev (20 minutter siden):

Man må jo være født bak en låvedør for å tenke at det å hetse et menneske via sosiale media eller kommentarfelt i aviser vil gi noe godt utfall på deres vegne. Prisen av "internett for alle" om man vil.

1. Grensene mellom "hets", "krass ytring" og "kritikk" er flytende. Jeg forholder meg til hva jeg anser som hets videre. Når Thorbjørn Berntsen som miljøvernminister kalte sin Engelske kollega for "drittsekk" så var nok dette et uttrykk for et folkelig språk fra en tidl. rørlegger og Oslo-AP-gutt. En krass ytring.

2. Jeg tror at de som hetser offentlige personer ofte har lav kulturell kapital, mangler ordets makt og generelt er frustrert over egen posisjon. Jeg tror at hetsen ofte kommer som en _ugjennomtenkt_, ukontrollert "utblåsning", uten at det fritar dem for ansvar for å overholde folkeskikk.

3. Jeg tror at _konsekvensen_ av slik hets kan slå begge veier. Det kan få offentlige personer og politikere til å trå mer varsomt, trekke seg ut av offentligheten, få enkelte grupper til å unngå oppsøke offentligheten (som kan være noe hetseren ønsker). Men det kan også skape en bølge av sympati ovenfor den hetsedes person og sak (som neppe er hetserens ønske). Det kan også polarisere debatten, fjerne gråtoner og pense over på maktspråk, meta-debatt og taktikkeri - noe som det er vanskelig å analysere hvem tjener. 

-k

Edited by knutinh
  • Like 1

Helt enig med deg her @knutinh
Man har også sett forsøk på å manipulere på denne måten. Ikke at jeg tror det har skjedd i denne saken.

Edited by Theo343

3 hours ago, Theo343 said:

Dette var også min tanke og jeg lurer på hvorfor det ikke ble gjort. 3 måneder og 6 dager uten å gi noen forvarsel til bystyret må man forstå at ikke ville falle i god jord.

Hva som ligger bak er vanskelig å si, men når selv Rødt stiller seg bak så blir det litt vel naivt å fremstille det som om dette bare er kynisk spill fra opposisjonen. Realiteten er, enkelt og greit, at Lan ikke har holdt bystyret oppdatert og at det er snakk om vesentlig informasjon som det hadde vært uproblematisk å gi på et tidligere tidspunkt. Hun har jo tidligere, ifbm de mange bruddene på arbeidsmiljøloven, nettopp fått kritikk for dette med informasjonsflyten, da er det jo ikke direkte overraskende at de ikke lengre har den nødvendige tilliten til Lan.

Edit: Men så feil kunne jeg ta

Under det hasteinnkalte møtet klokka 11 fortalte Johansen at han kommer til å varsle bystyret at en mistillit mot Berg er en mistillit mot hele byrådet.

Edited by ThomasM