Gå til innhold

Hets av Lan Marie Berg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
22 hours ago, Flin said:


Er vi heldige så blir Oslo til storgrad bilfri og tilrettelagt for syklister, kollektiv og fotgjengere. Biler er kjipe og gammeldagse. 
Det er kanskje ikke relevant, men men.

Man må gjerne synes at "biler er kjipe og gammeldagse" som bærer preg av at man ikke har innsikt i andres livssituasjon enn sin egen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
22 hours ago, Feynman said:

I virkeligheten: Ingen "må" kjøre stor dieselbil i Oslo pga. jobb, Oslo blir ikke bare for sykler og fotgjengere og desentralisering av arbeidplasser er politiske saker som andre partier enn MdG har på agendaen.

Forstår ikke behovet for å skulle vinkle det til å gjelde "dieselbiler", problemet er like gjeldende for elbiler. Det kan virke som man på må pynte på argumentene med ekstremiteter for å gjøre de mer tiltalende fremfor å forholde seg til virkeligheten.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 8.6.2021 den 9.44):

Man må gjerne synes at "biler er kjipe og gammeldagse" som bærer preg av at man ikke har innsikt i andres livssituasjon enn sin egen. 

Det er jo en grei måte å avfeie alle man er uenig med. Enkelte har behov for å kjøre bil, helt klart det er ingen til om det. Samtidig, hvis kollektivtilbudet er godt nok og man tilrettelegger for fotgjenger og syklister så kan man redusere biltrafikken kraftig, se bare på Nederland. Så må man selvfølgelig ha en ganske raus unntaksordning slik at de som har et et reelt behov får lov til å kjøre bil. Mindre biler vil til og med gjøre det lettere for de som absolutt må kjøre. 

Man burde se på konsekvensene av bilkjøring og så burde man stille seg spørsmålet hvordan man kan unngå biler så langt det lar seg gjøre. Biler forutrenser og skaper en masse problemer, du burde heller spørre deg om hvordan disse problemene kan løses istedet for å klage på at jeg ikke har innsikt i andres livssituasjon. Joda, jeg forstår det, men jeg er villig til å se etter løsninger på problemer fordi dagens situasjon er ikke holdbar. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Flin skrev (35 minutter siden):

Det er jo en grei måte å avfeie alle man er uenig med. Enkelte har behov for å kjøre bil, helt klart det er ingen til om det. Samtidig, hvis kollektivtilbudet er godt nok og man tilrettelegger for fotgjenger og syklister så kan man redusere biltrafikken kraftig, se bare på Nederland. Så må man selvfølgelig ha en ganske raus unntaksordning slik at de som har et et reelt behov får lov til å kjøre bil. Mindre biler vil til og med gjøre det lettere for de som absolutt må kjøre. 

Man burde se på konsekvensene av bilkjøring og så burde man stille seg spørsmålet hvordan man kan unngå biler så langt det lar seg gjøre. Biler forutrenser og skaper en masse problemer, du burde heller spørre deg om hvordan disse problemene kan løses istedet for å klage på at jeg ikke har innsikt i andres livssituasjon. Joda, jeg forstår det, men jeg er villig til å se etter løsninger på problemer fordi dagens situasjon er ikke holdbar. 

Alt etter om målet er å redusere lokal forurensning, global forurensning eller antall kjøretøy som trenger vei, så er antagelig løsningen litt forskjellig.

Hvis man legger en solid avgift på det å kjøre innenfor ring X, eller det å kjøre T timer eller K kilometer eller svi av L liter diesel innenfor et område så overlater man i utgangspunktet til den kjørende å avgjøre om det er verdt det. For håndverkere, bygningsarbeidere, ambulansesjåfører, pizzabud og lignende så kan man tenke seg at de bare kan sende regninga videre til kunden, slik at det er de som bor i sentrum eller trenger en tjeneste i sentrum som må betale for ulempen de påfører alle andre i sentrum. Samtidig så vil det skape et insentiv til å finne alternative kjøretøy, eller å pusse opp litt skjeldnere, som bidrar til å oppnå det målet man setter seg. Ulempen er at det alltid vil finnes en alenefar med 7 sønner som skal på fotballkamp på 7 forskjellige steder, som har en gammel Hiace diesel og som blir nødt til å nekte barna sine å spille fotball. Man kan diskutere hvor fornuftig det er å basere politikken sin på slike utliggere, men noen vil garantert finne fram til et slikt eksempel.

Et annet alternativ er å regulere hva som er lov eller ikke. F.eks brøytebiler får lov til å kjøre inn i sentrum, lastebiler med PA-anlegg til VG-lista topp 20 får det ikke. Problemet med et slikt regime er at det blir mye byråkrati, og de gruppene som er flinke å kjempe for sin sak er ikke alltid de som har størst behov for unntaket.

Til slutt kan man gjøre det så knotete å kjøre inn i sentrum at de fleste kvier seg. Fjerne parkeringsplasser, redusere vei-kapasiteten etc. Da vil man sitte igjen med de bilistene som er villige til å ta den ulempen, men ikke nødvendigvis de som har størst grunn til å kjøre inn (e.g. ambulanse).

 

Jeg tror at det gir mening å være restriktiv på bilbruk i de aller tetteste/mest sentrale delene av store byer. Det bor veldig mange folk pr km^2, og disse blir mer lykkelige hvis de kan gå rundt i gatene uten tung trafikk rundt seg. Så får man leve med at det kanskje kan hemme økonomisk vekst, bli døden for møbelforretninger etc. Kanskje kan det oppveies ved at byen blir mer attraktiv for turister. Hvis motivasjonen er luftkvalitet så er det rimelig at man er like restriktiv med båter (små og store), vedfyring og annet.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
2 hours ago, knutinh said:

Jeg tror at det gir mening å være restriktiv på bilbruk i de aller tetteste/mest sentrale delene av store byer. Det bor veldig mange folk pr km^2, og disse blir mer lykkelige hvis de kan gå rundt i gatene uten tung trafikk rundt seg. Så får man leve med at det kanskje kan hemme økonomisk vekst, bli døden for møbelforretninger etc. Kanskje kan det oppveies ved at byen blir mer attraktiv for turister. Hvis motivasjonen er luftkvalitet så er det rimelig at man er like restriktiv med båter (små og store), vedfyring og annet.

Kan bekrefte at mindre trafikk, og mer stillegående kjøretøy gjør det langt mer trivelig å bo sentralt i Oslo. I de siste årene har det blitt flere bomstasjoner, færre parkeringsplasser som har blitt til sykkelfelt, og på Grünerløkka er det mye enveiskjørte gater som er laget slik at man kan komme dit man vil, men om man skal en annen plass er det best å kjøre rundt. I denne perioden har boligpriser og leie i næringseiendom bare steget, så jeg ser ikke helt hva som er det negative økonomisk sett.

Ellers enig i at vedfyring og båter skaper problemer. Småbåter i liten grad, men for større skip er det viktig at de tvinges til å bruke landstrøm når de ligger til kai. Det siste er nå en ting som følges opp, selv om det har tatt litt tid i Oslo. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Feynman skrev (42 minutter siden):

Kan bekrefte at mindre trafikk, og mer stillegående kjøretøy gjør det langt mer trivelig å bo sentralt i Oslo. I de siste årene har det blitt flere bomstasjoner, færre parkeringsplasser som har blitt til sykkelfelt, og på Grünerløkka er det mye enveiskjørte gater som er laget slik at man kan komme dit man vil, men om man skal en annen plass er det best å kjøre rundt. I denne perioden har boligpriser og leie i næringseiendom bare steget, så jeg ser ikke helt hva som er det negative økonomisk sett.

Ellers enig i at vedfyring og båter skaper problemer. Småbåter i liten grad, men for større skip er det viktig at de tvinges til å bruke landstrøm når de ligger til kai. Det siste er nå en ting som følges opp, selv om det har tatt litt tid i Oslo. 

Helt enig, jeg bor også sentralt i Oslo og heier på disse tingene, fordi det gjør livet bedre. Selv om jeg kjører bil fra tid til annen. Etter bommene kom opp borti her har det blitt litt mindre trafikk og gjennomkjøring, som er ekstremt digg spesielt med tanke på støy. Det er også vesentlig mindre svart sot i vinduskarmen nå enn det ble før. Når jeg kjører er det sjeldnere kø, og litt lettere å parkere. 

Myten om at næringseiendom skal synke i pris med mindre privatbilisme er utrolig rar. Jeg forstår ikke logikken bak at dette liksom skal hemme økonomisk vekst, det er selvfølgelig sånn at gågater eller bredere fortau og mer plass til mennesker gir en megaboost til virksomheter og næring. Det er bare å se på prosjekter som f.eks Torggata, og som du sier utviklinga på Løkka eller i Bogstadveien de siste årene. Gode eksempler er også handelssentrum i andre europeiske storbyer. Kanskje er det noen som overfører småby- eller tettsted-logikk inn i en storby, men dette gir ikke mening fordi det er helt andre bevegelsesmønstre. Det er forøvrig ikke noe problem å handle både sofa og seng på en møbelbutikk midt i sentrum, det er bare å stå midlertidig når man plukker opp varene, jeg gjorde dette senest i forigårs!

En annen ting er flere sykkelfelt som er sårt tiltrengt, det gjør det mye enklere og tryggere for både syklister og bilister. Her i Oslo er det en stor vekst i antall syklende, og samtidig er det blitt tryggere i trafikken. Det siste året vi har statistikk fra, i 2019, var det kun én person som døde i en trafikkulykke i Oslo (!!!). Det var en ansatt ved den russiske ambassaden som kolliderte på Skillebekk.

Jeg bor nært en del trehus, og hvis det er noen kalde dager på vinteren ligger røyken som et teppe over området her, det lukter rett og slett peis. Enig i at dette er et problem, og på Facebook-gruppa for området her har astmatikere under de verste periodene spurt om ikke man kan dempe vedfyringa litt fordi de får problemer med pusten. Dette er grunnen til at byrådet visstnok nå vurderer å sette krav til alder på gamle vedovner som brukes til fyring, så vi får se hva som skjer i den saken etterhvert.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (14 minutter siden):

Myten om at næringseiendom skal synke i pris med mindre privatbilisme er utrolig rar. Jeg forstår ikke logikken bak at dette liksom skal hemme økonomisk vekst, det er selvfølgelig sånn at gågater eller bredere fortau og mer plass til mennesker gir en megaboost til virksomheter og næring. Det er bare å se på prosjekter som f.eks Torggata, og som du sier utviklinga på Løkka eller i Bogstadveien de siste årene. Gode eksempler er også handelssentrum i andre europeiske storbyer. 

Jeg kan tenke meg at husleien på Aker Brygge, i Barcode, på Fornebu og slike steder går ned dersom alle 40-årige økonomene i Bærum må la Teslaen stå og ta buss til jobb? Typisk så er vel "tradisjonelle" butikker i sentrum skeptiske. De som har vært eid av en familie i 3 generasjoner og selger møbler eller vaskemaskiner eller som i nærområdet mitt: skrotnisser som samler på gamle gravemaskiner og lastebiler som de gjør gudene vet hva med.

At lokalområder med god kebab, pubber og unge hippe folk uten barn i leilighet i nærområdet får en boost av restriksjoner på bilisme overrasker meg ikke. Både Grunerløkka og Torggata slår meg som godt egnet til å nærmest stenge ned for bilisme. Hvis det hadde vært bedre kollektivtilbud kunne man ha dratt det opp til Vulkan.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Feynman skrev (23 minutter siden):

De som er tiltrukket av finansryttet driver allerede med det. De som ikke liker trikot, evt bare i sommerhalvåret, eller bor for langt ut til at det går opp, vil antagelig reagere negativt på et bilforbud.

På mange måter hadde det vært fornuftig om finans flyttet ut til Asker. Men det ville nok slå negativt ut for de som eier kontorlokaler de nevnte steder.

-k

Lenke til kommentar
19 hours ago, Snikpellik said:

Jeg bor nært en del trehus, og hvis det er noen kalde dager på vinteren ligger røyken som et teppe over området her, det lukter rett og slett peis. Enig i at dette er et problem, og på Facebook-gruppa for området her har astmatikere under de verste periodene spurt om ikke man kan dempe vedfyringa litt fordi de får problemer med pusten. Dette er grunnen til at byrådet visstnok nå vurderer å sette krav til alder på gamle vedovner som brukes til fyring, så vi får se hva som skjer i den saken etterhvert.

Jeg ble særdeles overrasket første gang jeg hørte hvor mange for tidlige dødsfall vedfyring er knyttet opp mot. Og det er ikke greit med tusenvis av for tidlige dødsfall når det overhodet ikke er nødvendig. Så jeg skjønner slike tiltak og står bak det på lang sikt.

På kort sikt bør man forhindre at "gamle bestemødre i gamle leiligheter med mye gjennomtrekk bare slutter å fyre fordi det er så vanskelig å bytte ovn". Kanskje man kunne begynt med en kartlegging, fulgt opp med å sende ut personlig brev om behovsprøvd økonomisk insentiv for å bytte, og tilbud til assistanse til de som burde byttet men som synes det er vanskelig. Fulgt opp med krav til standard ved nyetableringer og eierskifter. Bare en tanke.
 

19 hours ago, knutinh said:

Jeg kan tenke meg at husleien på Aker Brygge, i Barcode, på Fornebu og slike steder går ned dersom alle 40-årige økonomene i Bærum må la Teslaen stå og ta buss til jobb?

Jeg kan ikke tenke meg til at husleien vil noensinne gå ned på disse plassene. Ikke så lenge sentralisering pågår. Heller antar jeg at økningen i husleie vil spre seg utover langs kollektivlinjene, det vil bygges flere forretningsbygg langs disse aksene mens "vanlige folk" vil flytte lengre bort fra kollektivtransport, type mer enn tyve minutter til nærmeste togstopp. Og farligere sykkelveier men flere parkeringsplasser i rimeligere distrikter.

Men så er det også to tiår siden jeg bodde der og jeg har ikke noen oppdatert kunnskap om hvordan klassemigrasjonen er der nå for tiden.

Endret av tommyb
grammar
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 31.5.2021 den 20.43):

Tja, jeg bor i Oslo (og kjører bil!) og er ikke enig med henne i på langt nær alt, men synes absolutt det har skjedd mye som har gjort livet enklere og bedre her i byen på grunn av deler av MDGs politikk (som aldri ville gått gjennom uten bred støtte fra de andre partiene). Også for oss som bor og kjører bil i byen. Videre blir man jo nysgjerrig på hva du mener er "rasert", og blitt "uutholdelig".

Det sier kanskje mest om et dessverre utbredt menneskesyn at du og andre synes en folkevalgt politiker "fortjener all hets hun kan få" bare fordi du er uenig i politikken, det tyder på et menneskesyn de fleste vil anse som forkastelig og blottet for empati - for ikke å snakke om en forakt for demokratiet i Norge.

Følger deg delvis i denne meningen, men det har blitt mye vanskeligere å være eldre med bil i byen. Som født i Oslo synes jeg det er litt trist at jeg ikke kan parkere nær de tjenestene jeg ønsker uten å betale store summer i parkering. Jeg kan ikke gå så langt, men har heller ikke rett på handicap-plass ennå.  Å bære varer over avstander eller ta sparkesykkel var noe jeg gjerne skulle gjort om jeg var noe yngre. Dessverre endres livet ettersom årene går og helsa endrer seg. For meg har bil, nå elbil, vært en velsignelse slik at hverdagen og livet går hånd i hånd. Problemet oppstår når slike argumenter latterliggjøres, eller arrogant overses med et smil. Selv er jeg i stand til å skille mellom sak og person, men når det handler om livene våre, så skaper arroganse og det å bli tilsidesatt følelser. Det må også politikere forstå. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, XRHOR38K said:

For meg har bil, nå elbil, vært en velsignelse slik at hverdagen og livet går hånd i hånd. Problemet oppstår når slike argumenter latterliggjøres, eller arrogant overses med et smil. Selv er jeg i stand til å skille mellom sak og person, men når det handler om livene våre, så skaper arroganse og det å bli tilsidesatt følelser. Det må også politikere forstå. 

Det er trist at slike argumenter latterliggjøres, og et tegn på lite empati.

Samtidig er det ikke noe unikt for Oslo at det blir vanskeligere for eldre eller bevegelseshemmede i sentrumsnære strøk. Jeg har sett mine egne besteforeldre på begge sider selge eneboliger, få dårligere vilkår for å handle på egen hånd, flytte inn i leilighetskomplekser bedre tilpasset for eldre, osv. Forventer å se det samme for neste generasjon etterhvert. Det er en fortetning som skjer i alle byer, og enten øker trafikken for mye slik at det er et problem, eller så må de begrense den, og det blir et problem det også. Balansen mellom tilgang på parkering, tett trafikk, tilgjengelighet og trygge omgivelser for fotgjengere endrer seg fra år til år på grunn av byfortetning, også her i Nord.

Men på langt nær like mye som prisene øker. Spesielt er det at prisene i byer her oppe langt på vei følger prisene i Oslo, og det på tross av at vi ikke har samme utfordringer med å finne plass til flere boligområder/drabantbyer og at det vil ikke koste flere milliarder bare å flytte ei togskinne, som det gjør sentralt i Oslo. Takke seg til å være ferdig etablert. Vi ser likevel de samme mønstrene her. Struping av trafikken mot sentrum, som ellers ville vært kvelende. Fjerning av parkering i sentrum. Innstramming av gratis parkering for beboende lengre ut plasser. Avgiftsbelagt parkering langt utenfor sentrum. Vei flyttet, veibaner gjort om til sykkelfelt. Sannsynligvis sunnere å bo sentralt over tid, men høyere krav til inntekt for å få det til, og stadig mindre plass per leilighet. 

Nå beskrev jeg altså en by der vi ikke har Lan Marie Berg, muligens ikke riktig like mye hets heller, men utviklingen er altså ganske parallell med storbyen. (Naturligvis ikke kommet på langt nær like langt, vi har jo nesten ikke folk i denne landsdelen.)

Jeg har, på grunn av praktiske og økonomiske årsaker, ikke funnet meg en elbil enda. Men i og med at jeg hiver inn rullestoler og enda større hjelpemidler i bilen hver uke, har jeg likevel forståelse når du sier at bilen er en forutsetning for hverdagen. Jeg tror bare ikke det går an å fortette byer over tid uten at det går ut over de som bor der, spesielt de som har bodd der lenge. Folk presses til å flytte utover før eller senere. Gjerne i forbindelse med livsfaser.

Endret av tommyb
typo I
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (3 timer siden):



Jeg har, på grunn av praktiske og økonomiske årsaker, ikke funnet meg en elbil enda. Men i og med at jeg hiver inn rullestoler og enda større hjelpemidler i bilen hver uke, har jeg likevel forståelse når du sier at bilen er en forutsetning for hverdagen. Jeg tror bare ikke det går an å fortette byer over tid uten at det går ut over de som bor der, spesielt de som har bodd der lenge. Folk presses til å flytte utover før eller senere. Gjerne i forbindelse med livsfaser.

Selv synes jeg du skal holde på bilen din lengst mulig. God økonomi og mindre forbruk. Min VW fikk plutselig rep.kostnader på nær 60 000 kroner, så det ble innbytte i stedet. Uansett, slik du argumenterer kunne vært løsningen på så mangt. Ingenting er støpt i fjell og å arbeide for dynamiske samfunnsløsninger innen byfortetning blir viktigere og viktigere. Byer er kanskje kun fremtiden for studenter og første del av ens karriere? Kanskje skal man ikke forvente at alle, eller noen,  skal kjøre inn til sentrum. Dersom man hadde kvittet seg med arroganse og bli mindre opptatt av å ha rett, så finnes løsningene ett eller annet sted i samhandling og felles ideer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, XRHOR38K said:

Følger deg delvis i denne meningen, men det har blitt mye vanskeligere å være eldre med bil i byen. Som født i Oslo synes jeg det er litt trist at jeg ikke kan parkere nær de tjenestene jeg ønsker uten å betale store summer i parkering. Jeg kan ikke gå så langt, men har heller ikke rett på handicap-plass ennå.  Å bære varer over avstander eller ta sparkesykkel var noe jeg gjerne skulle gjort om jeg var noe yngre.

Sliter du med mobiliteten pleier NAV å være behjelpelig med ulike hjelpemidler.

Når det er sagt er det svært vanlig å flytte flere ganger i livet når man er i ulike faser av livet. Man flytter til en annet sted for å studere eller få jobb. Man flytter ut av byen for å få et større sted mer egnet til å ha barn. Og ikke minst er det vanlig å flytte når man blir dårligere til beins, og det gjør man uansett hvor man måtte bo i landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Red Frostraven said:

En kronikk med tall:

Bent Høie er ansvarlig for 500 000 lovbrudd i året.

Lan begynte å få personlige skyld for lovbrudd i hennes etater mens hun var i fødselspermisjon.

Whataboutisme. Begge deler er svært alvorlig. Men det viser jo bare at politikere blir behandlet annerledes enn normale folk. 
Det er faktisk skammelig hvor stor forskjellen er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...