Gå til innhold

Telenor flår kundene sine med 5g


Anbefalte innlegg

Hei Jeg forstår ikke hvorfor telenor bygger ut 5g nettet, når de tar blod pris for og bruke 5g.telenor tar 799kr i måneden før 5g med ubegrenset data mens telia tar 549kr.Med de blodprisene som telenor så kommer aldri 5g til og ta av. Jeg som er avhengig av og bruke telenor nettet ,telia har elendig dekning der jeg jobber. 

skal kjøpe min første telefon med 5g,men og betale 250kr mere i måneden for og bruke 5g gidder jeg ikke.

Er telenor så høy på seg selv at de ikke gidder og konkurrere med telia angående 5g,slik det er nå er 5g hos telenor kun for rik folk som driter i hvor mye de betaler. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle som har telefon med 5g kan bruke 5g, det har ikke noe med abonnement typen å gjøre.

Rimeligste Telenor abonnement er 249 per måneden (1 GB per måned): https://www.telenor.no/mobilabonnement/for-alle/

Rimeligste Telenor abonnement med free data koster 549: https://www.telenor.no/mobilabonnement/for-alle/next/

Det finnes også andre teleselskaper som bruker Telenor nettet.

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar
kilmas_InnleggNO skrev (4 timer siden):

Hei Jeg forstår ikke hvorfor telenor bygger ut 5g nettet, når de tar blod pris for og bruke 5g.

Nå er det ikke vanskelig å forklare hvorfor 5g, med kun opp mot 300 mbit på 4g+ fleste steder skal det ikke mange brukere før kapasiteten er sprengt, nå er vel telenor for rikinger eller de ønsker å være luksus firma med stive fordeler.

Nå gjør telenor dårlig jobb da antall sendere har telia flere 5g nett en telenor per dags dato. Satser mere i oslo\bærum og lillestrøm men telenor tar små steder skisenter og byer stort sett.

Du kan hvis du vil være regelbruker gå for utlandske operatører eller talkmore eller andre er opp til deg.

Lenke til kommentar

Vi er helt i begynnelsen av 5G utbygging i Norge. Selv om du kjøper en 5G telefon, kan du stille den inn på bare å bruke 4G.

Når du har gjort det, og fått 5G dekning der du bor, da kan skrive her og klage. 
Priser og abonnement forandrer seg hele tiden hos alle mobilleverandører.

Ps: det finnes ikke 5G abonnement, men 5G telefoner og 5G routere.

Endret av Kjell Olaf Winther
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, kilmas_InnleggNO said:

Hei Jeg forstår ikke hvorfor telenor bygger ut 5g nettet, når de tar blod pris for og bruke 5g.telenor tar 799kr i måneden før 5g med ubegrenset data mens telia tar 549kr.Med de blodprisene som telenor så kommer aldri 5g til og ta av. Jeg som er avhengig av og bruke telenor nettet ,telia har elendig dekning der jeg jobber. 

skal kjøpe min første telefon med 5g,men og betale 250kr mere i måneden for og bruke 5g gidder jeg ikke.

Er telenor så høy på seg selv at de ikke gidder og konkurrere med telia angående 5g,slik det er nå er 5g hos telenor kun for rik folk som driter i hvor mye de betaler. 

Hvorfor må du ha Telenor i heletatt? Det finnes billigere alternativer som benytter Telenor nett. Happybytes for eksempel.

Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (48 minutter siden):

Vi er helt i begynnelsen av 5G utbygging i Norge. Selv om du kjøper en 5G telefon, kan du stille den inn på bare å bruke 4G.

Når du har gjort det, og fått 5G dekning der du bor, da kan skrive her og klage. 

Er noen som har 5g dekning så er vel ikke unnskyldning er muligens riktig ting blir endret men 1 gigabit fiber til 1250 kr måneden. Er ikke overrasket Telenor vil ta 10 000 kr for 5tb til den prisen får du raskere sdd disk.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (8 minutter siden):

Er noen som har 5g dekning så er vel ikke unnskyldning er muligens riktig ting blir endret men 1 gigabit fiber til 1250 kr måneden. Er ikke overrasket Telenor vil ta 10 000 kr for 5tb til den prisen får du raskere sdd disk.

Jeg skjønte som vanlig INGENTING av det du skrev… 

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Nå er ikke 4g eller 5g dyrere en 2g datapakkene er vel samme noen har større datapakker til 5g.

Men største problemet f.eks med ICE er ingen som er roadming partner der, og lite konkuranse.

Telia har noen levrandører samme med telenor, men prisene blir ganske lik, eneste fordel er man muligens hvis man reiser mye kan man få billigere avtale, eller har spesielle behov. Men med telenor sitt nett et GB ganske dyrere en ice og telia. Telenor har vel best dekning særlig jotunheimen og området der og skoger etc.

Er mulig datapakkene blir større når 5g blir byttet med 3g men fremdeles vil nok det bli ganske dyrt, særlig for kontantkort og små pakker. Tror blir lenge til vi ser mye TB roadming selv om det ikke er mye dyrere siden norge er blandt de dyreste, muligens er vanskelig å få USA\ og uten for eu å samarbeide om løsning. Men ble jo før eller senere løst å ungå for stiv pris med roadming i eu at levrandørene ble nødt å inkludere de i prisen, på lengere sikt blir kvoten økt men tviler på det går veldig fort.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vil ikke kalle det fri data på mobil ab når hastigheten Strupes når det er nådd  streamet 100Gbyte.

Hastigheten burde uansett ikke strupes.

 

Lite vits med rask 5G når hastigheten strupes etter bare noen timers filmtitting på f.eks netflix og andre

Endret av spetter
Lenke til kommentar
arne22 skrev (7 timer siden):

Hvis man bruker 2G eller GPRS i Jotunheimen så blir nok datareafikken ganske rimelig. 

Selv bruker jeg snitt minst mellom 2 og 1,5 GB per dag på mobiltelefoni på hytta da får jeg kun 25 mbit og 5 mbit opp så svak 4g.

Så er man borte i 14 dager blir det fort 30 GB. Nå er det dyrt hvis man er borte lengere og dårlig nett husk ikke alle gir datarollover så hvis man ikke bruker opp dataen blir det kostnad hvis nettet er nede, lykke til å klage på dette. Slik levrandørene er må man være glad for de gidder å bruke tiden på dette. Man kan være heldig noen ganger men vet tilfeller med kontantkort man brukte over 15 mb så skulle det være sperre for overbruk. Så er vel få garantier uansett.

spetter skrev (7 timer siden):

Vil ikke kalle det fri data på mobil ab når hastigheten Strupes når det er nådd  streamet 100Gbyte.

Hastigheten burde uansett ikke strupes.

Lite vits med rask 5G når hastigheten strupes etter bare noen timers filmtitting på f.eks netflix og andre

Ja burde være forbudt å nekte roadming i utlandet i EU, skal minst gi samme GB som hovedavtalen.

Det bør være forbudt å stupe hastighet på fri data man skal forvente samme ytelse eller ganske nærme om levrandøren ikke klarer det bør de finne annet løsning f.eks 25 mbit fast hastighet ubegrenset i løp av måned.

Bør også være pålagt at man betaler kun for forbruk og man har rollover minst 1 måned frem i tid. Leverandøren må varsle noen dager før man mister data.

De som ikke følger disse reglene bør ha forbud mot å selge til privatpersoner, så er usikkert om skal være slik i bedrifter også?

For er håpløs det tar lengst mulig tid med dårlig tilbud jeg kunne gjerne vurdert 5g men en annen ting er 5G Fixed Wireless Access (FWA) at det burde bli slik man flytte routeren på hytta uten det må tegne ny avtale? Bør det ikke være slik eller må man tegne 2 avtaler hvis man har hytte\hus? Levrandørene ønsker vel å gjøre det dyrest mulig for kjøperen. Men vet ikke om det skal være lov?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hele vitsen med 5G er lavere latency og mulighet for å koble opp MYE enheter. Bedre utnyttelse av ressurser/båndbredde. Man vil nok ikke oppleve 1000 Mbit opp/ned selv om det hørtes gøy ut. Via 4G har jeg opplevd hastighet over 200 Mbit ved hastighetstest kun ved ett sted, og det er rett under en basestasjon i Sørumsand for 2 år siden. Hva får jeg via 4G nå? Rundt 35-40 Mbit hvis jeg er heldig. Vanligvis får jeg 10 Mbit via ice.

Jeg tror vi bør forventningsstyre litt på hva 5G egentlig er og gjør. For den vanlige forbruker skal det ikke engang merkes i det daglige bruk. Det er hele poenget nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (35 minutter siden):

Det må mer enn et par timers titting på Netflix og tilsvarende tjenester for å makse ut 100GB med data. 

Tja spørs vel hvor du strømer fra og hvilken oppløsning android er vel god på å ungå mest mulig bruk av data, men konsoller og spill og 4k vil nok merke veldig høy forbruk av data. Så har ingen problem å bruke opp 100 GB om man har god dekning.

På 5g klarer man å bruke det opp på litt over 13 minutter og man makser 5g ytelsen. Eller 28 til 45 minutter avhening hvor rask man får det, så er ikke så mye å betale 549 kr for dette i en måned. På fiber kunne man lastet ned 32.8717979 tb i måneden for bare par hundre kroner mere.

Svein M skrev (31 minutter siden):

Video i standard format 3 Mbit/s = 0.375 Mbyte/s = 1.35 Gbyte/time

Video i HD format 5 Mbit/s= 0.625 Mbyte/s = 2.250 Gbyte/time

Men nå kan man velge  høyere oppløsning også, Slikt tar mere data og kan være feil med firmware og ligdene på noen mobiler som gjør at apper og slik lastes ned i bakgrunnen 30 GB er lite hvis man har det på en måned.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 minutt siden):

konsoller og spill og 4k vil nok merke veldig høy forbruk av data. Så har ingen problem å bruke opp 100 GB om man har god dekning.

Dette er et oppkonstruert problem. Sitter man og spiller konsollspill over mobildata har man seg selv å takke når man makser datamengden.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...