Gå til innhold

Fotball-EM 2021 – Diskusjon og kamptråd


Meningsmåling  

30 stemmer

  1. 1. Hvilket land vinner EM?

    • Italia
      3
    • Belgia
      1
    • Nederland
      0
    • England
      5
    • Spania
      0
    • Portugal
      2
    • Tyskland
      5
    • Frankrike
      14
    • Kroatia
      0
    • Annet land
      0

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 11. juni 2021, 19:00

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Snikpellik said:

Schau kan få sagt det. Han treffer dessverre spikeren på det berømte hodet. Hvis man ikke er villig til å konfrontere rasisme, bør man ikke bli spesielt overrasket når rasismen går over styr. 

Storbritannia som nasjon er ikke på et bra sted for tida og da snakker jeg ikke om det sportslige, men gnisningene i samfunnet, den massivt økte hatkriminaliteten, rasismen og politikere som fyrer oppunder og bruker disse tingene som politisk verktøy og talking points. Fotballen og det som skjer rundt landslaget blir symptomatisk for alt dette, en arena hvor disse tingene synliggjøres og bobler opp til overflaten. En slags ekkel nasjonalisme som ikke bare fører til hatytringer mot spillere med mørk hudfarge, men også buing på andre lands nasjonalsanger som et eksempel.

Som @Danielzu sier, så kan de siste dagenes hendelser godt hindre England i å få arrangere mesterskap. Det kan føre til at VM 2030 havner i Kina... Både fordi en liten men ikke ubetydelig del av folket lar seg fore av splittende retorikk og fordi det går dårlig med landet, og med manges liv. Da kommer det ut et sted, og jeg er usikker på om det faktisk er trygt å ha et sånt mesterskap i England dersom de fortsetter i feil retning.

Det er mulig å være mot rasisme og mot BLM samtidig. Schau har kanskje ikke fått med seg hvor syke meninger BLM representerer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (2 timer siden):

Synes vel heller det er fokuset på å forsvare seg fremfor å angripe som kostet dem finalen. En straffesparkkonkurranse mot Donnarumma med det presset som er på engelske spillere burde de gjort alt for å unngå.

Enig, England gikk jo for straffer etter Italia scoret, bedre å ta sjansen å tape enn dette. De vet jo at det er dårlige på straffer og at de skulle tape dette på straffekonk sto vel litt skrevet i stjernene.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Jakobk said:

Så lenge det er mennesker på jorden, så kommer slike tragiske ting til å forekomme.

Vi må fortsette å kjempe, kampen har akkurat startet. Håper de høye herrer i landet sier tydelig i fra, og følger opp med sterke tiltak

Hva er egentlig problemet her?  Vanskelig å lese hva som står, men ok, der stod i al fall "bastard".  Det er vel et ord alle har blitt kaldt på et eller annet tidspunkt i livet.  Bør man ikke kunne tåle litt kritikk eller namecalling, uansett hvor usaklig det eventuelt er?  Igjen, jeg ser ikke at noen av de har vært utsatt for noe som kan sammenlignes med det Beckham ble utsatt for, så dette er noe de alle uansett farge utsettes for.  Ikke imponerende oppførsel fra fansen, men det kan ikke komme overraskende på noen for slik har det altid vært, igjen, uansett farge. 

Lenke til kommentar
scuderia skrev (33 minutter siden):

Det er mulig å være mot rasisme og mot BLM samtidig. Schau har kanskje ikke fått med seg hvor syke meninger BLM representerer.

Sure dude... 

Spillerne kneler ikke for BLM, men for Kick it Out-kampanjen.

De kneler åpenbart mot rasisme, ikke alt noen i alle mulige bevegelser måtte stå for. Å bue mot det, det er bare smålig.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, Snikpellik said:

Schau kan få sagt det. Han treffer dessverre spikeren på det berømte hodet. Hvis man ikke er villig til å konfrontere rasisme, bør man ikke bli spesielt overrasket når rasismen går over styr. 

Personlig synes jeg det er flott at statsministeren i England sier fra hva han mener om rasistisk sjikane mot fotballspillere. Men dessverre har du enkelte som han Schau (og mange andre) som mener å ta avstand fra rasisme er forbeholdt folk med akkurat samme politisk syn som dem selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (3 minutter siden):

Personlig synes jeg det er flott at statsministeren i England sier fra hva han mener om rasistisk sjikane mot fotballspillere. Men dessverre har du enkelte som han Schau (og mange andre) som mener å ta avstand fra rasisme er forbeholdt folk med akkurat samme politisk syn som dem selv.

Schau har 100% rett, det er bare latterlig av Boris Johnson å plutselig late som om han bryr seg nå. Det har ikke noe med politisk syn å gjøre.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jakobk skrev (1 time siden):

Så lenge det er mennesker på jorden, så kommer slike tragiske ting til å forekomme.

Vi må fortsette å kjempe, kampen har akkurat startet. Håper de høye herrer i landet sier tydelig i fra, og følger opp med sterke tiltak

 

Finnes medmennesker også 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

 

Spillerne kneler ikke for BLM, men for Kick it Out-kampanjen.

De kneler åpenbart mot rasisme, ikke alt noen i alle mulige bevegelser måtte stå for. Å bue mot det, det er bare smålig.

Om de ikke underkaster seg BLM kanskje de burde slutte å bruke symbolet deres?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
scuderia skrev (28 minutter siden):

Om de ikke underkaster seg BLM kanskje de burde slutte å bruke symbolet deres?

De «underkaster» seg kampen mot rasisme, og å knele er en av måtene deres å vise det budskapet og hva de står for til omverden. Å knele er ikke «BLMs symbol», det startet i idretten med Colin Kaepernick som knelte under USAs nasjonalsang som protest mot rasismen afro-amerikanere ble utsatt for. Senere har idrettsstjerner verden over gjort dette. Det er ikke et politisk standpunkt, men et standpunkt mot rasisme.

Du må gjerne være kritisk til BLM som hverken er en sentralisert organisasjon eller et enkelt politisk budskap med en ledelse, men verdens største protestbevegelse. Da er det enkelt å cherrypicke ut ting man ikke liker som noen et eller annet sted har sagt under den brede fanen BLM er, og late som det representerer budskapet som en helhet. Vi har nazister som går i 17. mai-tog i Norge, det betyr ikke at alle som går i 17. mai-tog er nazister. Det er masse jeg er helt uenig i som folk under fanen BLM har gjort og ytret, men hovedbudskapet stiller jeg meg selvfølgelig bak og det gjorde også Premier League-spillerne og klubbene i fjor sommer.

Du må gjerne være kritisk mot markeringer mot rasisme etc, men England-spillernes hensikt er å vise hva deres standpunkt ovenfor rasismen i fotballen er, og de gjør det som sagt under fanen Kick it Out som er FAs anti-diskrimineringskampanje. Ikke BLM.

Å bue mot et sånt budskap er bare stakkarslig etter min mening, men hver sin smak og hver sin medmenneskelighet.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 timer siden):

Schau kan få sagt det. Han treffer dessverre spikeren på det berømte hodet. Hvis man ikke er villig til å konfrontere rasisme, bør man ikke bli spesielt overrasket når rasismen går over styr. 

Storbritannia som nasjon er ikke på et bra sted for tida og da snakker jeg ikke om det sportslige, men gnisningene i samfunnet, den massivt økte hatkriminaliteten, rasismen og politikere som fyrer oppunder og bruker disse tingene som politisk verktøy og talking points. Fotballen og det som skjer rundt landslaget blir symptomatisk for alt dette, en arena hvor disse tingene synliggjøres og bobler opp til overflaten. En slags ekkel nasjonalisme som ikke bare fører til hatytringer mot spillere med mørk hudfarge, men også buing på andre lands nasjonalsanger som et eksempel.

Som @Danielzu sier, så kan de siste dagenes hendelser godt hindre England i å få arrangere mesterskap. Det kan føre til at VM 2030 havner i Kina... Både fordi en liten men ikke ubetydelig del av folket lar seg fore av splittende retorikk og fordi det går dårlig med landet, og med manges liv. Da kommer det ut et sted, og jeg er usikker på om det faktisk er trygt å ha et sånt mesterskap i England dersom de fortsetter i feil retning.

Mings slenger seg på. Kan ikke fatte hvordan man i 2021 kan være for rasisme  i noe som helst shape or form.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Gesture politics: political actions or statements that are done or made chiefly as symbolic gestures and have little or no practical effect. "Taking the knee" blir av mange sett som selve kroneksempelet på dette,.nettopp fordi det er relativt mange som assosierer "taking the knee" med BLM movement. Må være lov å være kritisk til akkurat den delen uten at man er rasist eller "for rasisme" av den grunn.

Edit: når det er sagt, så kunne det personlig ikke falt meg inn å bue på dette, men jeg ser heller ingen grunn til å måtte gruppere alle som gjør det det eller som er imot at fotballspillere skal "ta kneet" som rasister.

Endret av KANE2009
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...