Gå til innhold

Blir dette de største konkurrentene til BMW iX3?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man ikke merker forskjell på å kjøre BMW i forhold til Skoda, VW, Ford og Tesla, så er det jo ingen grunn til å kjøpe BMW. Hvis man derimot liker følelsen av å kjøre en premiumbil så kjøper man BMW. Selv blir jeg bare trist av å kjøre billigbiler med dårlige seter, dører som slamrer, hjuloppheng som knirker, stumpete fjæring, kjipe detaljer osv BMW velger kun de beste løsningene, og det koster selvsagt ekstra. Bare måten BMW integrerer sitt fantastiske Harmon Kardon anlegg på er grunn nok til å kjøpe bilen, ikke som i VW og Skoda hvor basshøytaleren spiser av bagasjerommet.

Prisforskjellen er heller ikke så stor, fordi BMW inkluderer langt mer utstyr på iX3.

Lenke til kommentar
2LK70DN1 skrev (2 minutter siden):

Hvis man ikke merker forskjell på å kjøre BMW i forhold til Skoda, VW, Ford og Tesla, så er det jo ingen grunn til å kjøpe BMW.  

Nåvel, siden Richard Perry Jones overtok anvaret for produktutviklingen i Ford på midten av 90-tallet, så har de hatt noen av de beste chassisene på markedet. En Focus Mk1 eller Mondeo Mk2 har muligens ikke BMWs premiuminteriør eller utvalg i motorer, men har til gjengjeld en styring og et chassis som selv samtidige BMW slet med å matche.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det har vel alltid vært slik at premium-merkene har vært noe dyrere enn andre. Det finnes vanligvis tilstrekkelig med kunder som er villige til å betale ekstra for merket, kvaliteten eller noe av utstyret og finessene som tilbys. Om det ikke er det, justerer man prisen underveis. BMW har vært svært dyktige til å forstå denne dynamikken. De har en utrolig mengde (delvis overlappende) modeller. Dette har vært en svært lønnsom strategi i mange år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OPV skrev (2 timer siden):

Det har vel alltid vært slik at premium-merkene har vært noe dyrere enn andre. Det finnes vanligvis tilstrekkelig med kunder som er villige til å betale ekstra for merket, kvaliteten eller noe av utstyret og finessene som tilbys. Om det ikke er det, justerer man prisen underveis. BMW har vært svært dyktige til å forstå denne dynamikken. De har en utrolig mengde (delvis overlappende) modeller. Dette har vært en svært lønnsom strategi i mange år.

Men forstår de den fremvoksende generasjonen og deres ønsker og behov? Med de modellene de nå har presentert så bveger de seg mer inn i gammel gubbe terreng en bra er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er merkelig med denne rekkevidde sammenlikningen hele tiden. Den gamle dieselen min gikk 110 mil uten at jeg brukte det som argument for bilen en eneste gang. I dag lader jeg Elbilen ca en gang i uka. Og er jeg på langtur så er det på tide med en pause uansett når en er i område 25 til 35 mil (ca 4 til 5 timers kjøring på norske veier).

Følelser og preferanser er personlig og uansett hva journalister mener, så er jeg ikke opptatt om denne BMWen har rekkevidde på 40 – 45 eller sågar 60 mil. Når det gjelder alle Elbiler så er de aller fleste skrudd godt sammen. Det handler rett og slett om jeg liker bilen eller ikke!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2LK70DN1 skrev (3 timer siden):

Hvis man ikke merker forskjell på å kjøre BMW i forhold til Skoda, VW, Ford og Tesla, så er det jo ingen grunn til å kjøpe BMW. Hvis man derimot liker følelsen av å kjøre en premiumbil så kjøper man BMW. Selv blir jeg bare trist av å kjøre billigbiler med dårlige seter, dører som slamrer, hjuloppheng som knirker, stumpete fjæring, kjipe detaljer osv BMW velger kun de beste løsningene, og det koster selvsagt ekstra. Bare måten BMW integrerer sitt fantastiske Harmon Kardon anlegg på er grunn nok til å kjøpe bilen, ikke som i VW og Skoda hvor basshøytaleren spiser av bagasjerommet.

Prisforskjellen er heller ikke så stor, fordi BMW inkluderer langt mer utstyr på iX3.

Du har kanskje ikke kjørt X3 eller iX3? Ei heller lest prislistene?

iX3 koster omtrent det samme som Skoda, VW og Ford. Åpenbart er den ikke stappfull av såkalt premiumkvalitet de andre ikke har, når den koster det samme. Den slamrer med dørene som en Skoda, VW og Ford. Den har like mye gammeldags og utdatert skinn som en Skoda, VW og Ford. Hjuloppheng som knirker har vel BMW patent på, gitt at omtrent enhver BMW som er over 1 år gammel på veiene våre knirker over fartshumper. Det er et veldig merkelig fenomen jeg enda ikke har forstått at BMW ikke har klart å håndtere. Interiøret til BMW har aldri vært moderne og alltid sett minst 10 år eldre ut enn tilsvarende modeller på markedet (jeg sliter fremdeles med PTSD av det 80-talls oransje instrumentpanelet BMW brukte frem til noen få år siden - og fremdeles bruker på knapper når det er mørkt ute). De skal derimot ha for iDrive, som fungerer fenomenalt bra og blir kopiert av andre. Harman Kardon-anlegget blir vel overgått av enhver bilprodusent på markedet? Hvem i all verden vil ha det svette produktet i en premiumbil? HK er Tysklands svar på Sony. Jeg ville ikke engang hatt det i en Skoda. Blir som å skryte at man har kjøpt seg hifi-anlegg på Elkjøp. Det er en grunn til at BMW bruker noe annet enn HK som toppnivå på de dyre modellene sine ...

Kjøper man en 5-serie/X5 eller større modeller fra BMW, så er det naturlig å bli imponert av den opplevde kvaliteten. Det er luksusbiler for allmennheten. Kjører man derimot "billigbilene" til BMW fra 3-serie/X3 og nedover (eller tilsvarende hos Mercedes og Audi), så har man skremmende lite oversikt over hva som finnes på markedet dersom man mener man oppriktig sitter i en premiumbil som oser av opplevd kvalitet. Du skal virkelig lete for å ikke finne tilsvarende (til og med bedre) utstyrte toppmodeller i samme størrelse fra omtrent enhver europeisk bilprodusent som ikke åpenbart er et billigmerke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dr bombastisk. Du er helt på bærtur.

Jeg har kjøpt IX3 og kommer fra top spekket 3-serie anno 2020.
X3 og 3-serie er og har vært BMW sine mest solgte modeller. 
Kanskje er jeg gubbe. Men har hatt min del av både Ford og VW siden 1980 tallet frem til 2012 hvor plast, knirk, «rattle» går igjen. Om det ikke er der når bilen er ny kommer det senere etterhvert som mateialet eldes.
BMW tar dette med byggekvalitet/materialvalg/løsninger seriøst over hele linja. Om man er så uheldig at man får ulyder/knirk/rattle i en ny BMW går man til forhandler og få det utbedret «no question asked».

Det er en av de flere «lille» ekstra tingene i kategori opplevd kvalitet og velvære når man sitter i og kjører en BMW inn under kategorien byggekvalitet og produsentstandard som mangler i Tesla, Ford og Volkswagen 

Audi Q4 derimot er en utfordrer imo.

Mvh «hater knirk»

 

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Du har kanskje ikke kjørt X3 eller iX3? Ei heller lest prislistene?

iX3 koster omtrent det samme som Skoda, VW og Ford. Åpenbart er den ikke stappfull av såkalt premiumkvalitet de andre ikke har, når den koster det samme. Den slamrer med dørene som en Skoda, VW og Ford. Den har like mye gammeldags og utdatert skinn som en Skoda, VW og Ford. Hjuloppheng som knirker har vel BMW patent på, gitt at omtrent enhver BMW som er over 1 år gammel på veiene våre knirker over fartshumper. Det er et veldig merkelig fenomen jeg enda ikke har forstått at BMW ikke har klart å håndtere. Interiøret til BMW har aldri vært moderne og alltid sett minst 10 år eldre ut enn tilsvarende modeller på markedet (jeg sliter fremdeles med PTSD av det 80-talls oransje instrumentpanelet BMW brukte frem til noen få år siden - og fremdeles bruker på knapper når det er mørkt ute). De skal derimot ha for iDrive, som fungerer fenomenalt bra og blir kopiert av andre. Harman Kardon-anlegget blir vel overgått av enhver bilprodusent på markedet? Hvem i all verden vil ha det svette produktet i en premiumbil? HK er Tysklands svar på Sony. Jeg ville ikke engang hatt det i en Skoda. Blir som å skryte at man har kjøpt seg hifi-anlegg på Elkjøp. Det er en grunn til at BMW bruker noe annet enn HK som toppnivå på de dyre modellene sine ...

Kjøper man en 5-serie/X5 eller større modeller fra BMW, så er det naturlig å bli imponert av den opplevde kvaliteten. Det er luksusbiler for allmennheten. Kjører man derimot "billigbilene" til BMW fra 3-serie/X3 og nedover (eller tilsvarende hos Mercedes og Audi), så har man skremmende lite oversikt over hva som finnes på markedet dersom man mener man oppriktig sitter i en premiumbil som oser av opplevd kvalitet. Du skal virkelig lete for å ikke finne tilsvarende (til og med bedre) utstyrte toppmodeller i samme størrelse fra omtrent enhver europeisk bilprodusent som ikke åpenbart er et billigmerke.

Det virker mer som du er den som ikke har sittet eller kjørt i noen av bilene som er omtalt. 100-150k mer er ikke "omtrent det samme" i denne klassen, det er 20-30% og milevis forskjell. iD4 oppfattes som en ganske spartansk plastboks sammenlignet med iX3. Interiøret i BMW fremholdes stadig som en bransjestandard av mange testere, så du er absolutt avvikende om du synes det er dårlig eller utdatert. Dagens X3 er også nærmere 5-serien enn den var et par generasjoner tilbake, da X1 og X2 har tatt over det nedre segmentet.

Og om du ikke liker HK for stå for din regning, jeg tror ikke "lydplanken" i f.eks. Ford er noe bedre selv om det står B&O på den.

Ellers finner jeg det utrolig at det nå koster mer å legge til "alt" utstyr på iD4 og Enyaq enn på iX3. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (4 timer siden):

Dr bombastisk. Du er helt på bærtur.

Jeg har kjøpt IX3 og kommer fra top spekket 3-serie anno 2020.
X3 og 3-serie er og har vært BMW sine mest solgte modeller. 
Kanskje er jeg gubbe. Men har hatt min del av både Ford og VW siden 1980 tallet frem til 2012 hvor plast, knirk, «rattle» går igjen. Om det ikke er der når bilen er ny kommer det senere etterhvert som mateialet eldes.
BMW tar dette med byggekvalitet/materialvalg/løsninger seriøst over hele linja. Om man er så uheldig at man får ulyder/knirk/rattle i en ny BMW går man til forhandler og få det utbedret «no question asked».

Det er en av de flere «lille» ekstra tingene i kategori opplevd kvalitet og velvære når man sitter i og kjører en BMW inn under kategorien byggekvalitet og produsentstandard som mangler i Tesla, Ford og Volkswagen 

Audi Q4 derimot er en utfordrer imo.

Mvh «hater knirk»

 

At en bil er mye solgt er ikke synonymt med at den er premium. Er Toyota premium også da?

At du sammenligner biler fra 2012 med nye iX3 sier egentlig nok om hvor lite peiling du har på konkurrentene. Hvorfor du drar inn Tesla forstår jeg ingen ting av, for de er vel alle unntatt eierne enige i at de ligger på asiatisk- hva angår opplevd kvalitet. Ville vært rimelig krise dersom  BMWen din var av samme kvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nordland skrev (2 timer siden):

Det virker mer som du er den som ikke har sittet eller kjørt i noen av bilene som er omtalt. 100-150k mer er ikke "omtrent det samme" i denne klassen, det er 20-30% og milevis forskjell. iD4 oppfattes som en ganske spartansk plastboks sammenlignet med iX3. Interiøret i BMW fremholdes stadig som en bransjestandard av mange testere, så du er absolutt avvikende om du synes det er dårlig eller utdatert. Dagens X3 er også nærmere 5-serien enn den var et par generasjoner tilbake, da X1 og X2 har tatt over det nedre segmentet.

Og om du ikke liker HK for stå for din regning, jeg tror ikke "lydplanken" i f.eks. Ford er noe bedre selv om det står B&O på den.

Ellers finner jeg det utrolig at det nå koster mer å legge til "alt" utstyr på iD4 og Enyaq enn på iX3. 

Du motsier deg selv. Du starter med at det er 150k forskjell på bilene og avslutter med at Skodaen koster det samme som iX3. Det burde fortelle deg alt, men du tar ikke ditt eget hint engang.

ID3 og ID4 har fått pepper for å være uvanlig spartansk begge to, så det burde ikke overraske noen at de bilene har lavere opplevd kvalitet enn iX3. De har lavere opplevd kvalitet enn selv sine forgjengere fra samme konsern, noe de har fått åpenlyst kritikk for. Hva har det med BMW sin manglende premiumfølelse i billigbilene sine?

Interiøret i iX3 har fått kritikk av omtrent samtlige at det begynner å bli veldig konservativt, for å bruke et hyggelig ord. 

Du må gjerne tro så mye du vil,for å bruke dine egne ord. Men da blir det litt rart å avfeie andres meninger når du selv ikke vet. Du antar at jeg ikke har kjørt noen biler, men senest her om dagen skrev jeg her på Diskusjon at jeg hadde prøvd og avskrevet iX3 fordi den ikke er i nærheten av å leve opp til forventningene til en moderne elbil - og ihvertfall ikke en premiumbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (4 timer siden):

At en bil er mye solgt er ikke synonymt med at den er premium. Er Toyota premium også da?

At du sammenligner biler fra 2012 med nye iX3 sier egentlig nok om hvor lite peiling du har på konkurrentene. Hvorfor du drar inn Tesla forstår jeg ingen ting av, for de er vel alle unntatt eierne enige i at de ligger på asiatisk- hva angår opplevd kvalitet. Ville vært rimelig krise dersom  BMWen din var av samme kvalitet.

 Dette blir bare for dumt.
Jeg sammenlikner ikke biler fra 2012 med X3. Jeg snakker egenerfaring at ulike biler eid fra 80 tallet til 2012 av ymse VW og Ford har laber kvalitet i en viss kategori som gjør at de aldri kan havne i hva jeg rangere som premium. Det omfatter også service/verksted som ikke etter gjentatte verkstedbesøk evner å fikse knirk/ratling i en ny bil. Problemet er ikke så mye verkstedet men heller selve produktet, løsningernog materialvalg.
Man klarer også trekke noen konklusjoner fra biljournalister og andre som har prøvd både Mach-e og VW som rapporterer om kjip plastikk følelse. Med endel tiår med biler vet man noe om hva av matriale som  har høy sannsynlighet og kan bli kilde til knirk og rattling.

Og om du ser på artikkelen er det omtalt fire biler : Ford Mach-e, VW id.4, BMW IX3 og Tesla Model Y.

 

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
evenpevenreven skrev (1 time siden):

Nja, min 2018 Passat GTE knirker greit i hjulopphenget til tider, som er "normalt" på disse. Og mansjettene gnisser når man svinger. Samme problem hadde min 2020 e-tron + knirk/ulyder i forstilling, og da var den flett ny.

Hadde knirk i min bil også. Et tips. fyll en engangssprøyte med olje og sprut inn i gummimanskjetten. Det stoppet det effektivt på min bil. Mansjetten er like fin etterpå om du bruker sprøyte

  • Liker 1
Lenke til kommentar

iX3 startet som en mulighet, kom senere enn Audi og Mercedes, og da spesifikasjonene kom, har det blitt mer og mer hoderisting fra min side: Lite batteri og bakhjulsdrift, som sammen gir en effektiv bil "som salgsargument" mot firehjulstrekkerne (lykke til med takboks), og lite bagasjerom og liten hengerfestekapasitet.

Audi har i mellomtiden lansert e-tron Q4, med større bagasjerom og hengerfestekapasitet, og god rekkevidde også for oss som vil ha firehjulstrekk.

Når BMW legger seg 130k over Audi i det jeg antar er samme klasse (x3 vs Q4), bør de være veldig sikre på merkenavnet, produktkvalitet eller inkludere veldig mye av det utstyret Audi regner med å selge dyrt med e-tron Q4.

Lenke til kommentar
22 hours ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Du motsier deg selv. Du starter med at det er 150k forskjell på bilene og avslutter med at Skodaen koster det samme som iX3. Det burde fortelle deg alt, men du tar ikke ditt eget hint engang.

ID3 og ID4 har fått pepper for å være uvanlig spartansk begge to, så det burde ikke overraske noen at de bilene har lavere opplevd kvalitet enn iX3. De har lavere opplevd kvalitet enn selv sine forgjengere fra samme konsern, noe de har fått åpenlyst kritikk for. Hva har det med BMW sin manglende premiumfølelse i billigbilene sine?

Interiøret i iX3 har fått kritikk av omtrent samtlige at det begynner å bli veldig konservativt, for å bruke et hyggelig ord. 

Du må gjerne tro så mye du vil,for å bruke dine egne ord. Men da blir det litt rart å avfeie andres meninger når du selv ikke vet. Du antar at jeg ikke har kjørt noen biler, men senest her om dagen skrev jeg her på Diskusjon at jeg hadde prøvd og avskrevet iX3 fordi den ikke er i nærheten av å leve opp til forventningene til en moderne elbil - og ihvertfall ikke en premiumbil.

Nei, for det gir ingen mening å sammenligne Skodaen med tillegg av alle opsjoner direkte med iX3 uten noen tillegg. Noen av tilleggene på Skodaen er kanskje standard på iX3, men de fleste andre slik som hengerfeste, adaptive dempere, oppgradert lydanlegg, skinnseter, head-up display etc. må man legge det til på begge for å sammenligne. Da blir forskjellen fortsatt betydelig, men den blir altså noe mindre f.eks. 100k i stedet for 150k. At utstyret på Skoda er overraskende dyrt endrer ikke utgangspunktet, bilen blir f.eks. ikke mer støydempet selv om prisforskjellen med mye utstyr blir mindre.

Hvem er "samtlige" som har kritisert interiøret i iX3? Det inkluderer i hvert fall ikke f.eks. carwow, Whatcar, TV2 og teslabjørn.

Dagens X3 er fortsatt i premiumklassen selv om du ikke liker den, om du er ute etter noe mer luksuriøst må du nesten se i en annen prisklasse. Eventuelt om du er ute etter noe helt annet, hvorfor ikke bare si det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jone Bjørheim skrev (8 timer siden):

Dørene skrangler ikke og hjulopphenget knirker ikke hverken i Skoda eller VW biler. Det er mange år siden dette var tilfellet.

Jeg har hverken nevnt skrangling i dører eller knirk i hjuloppheng.
--Internt i kupeen -- ting som dash, bryperpaneler, midtkonsoll, plastdeksler i a/b/c stolpe,  soltak innvendig, seter , sikkerhetsbelter, m.m

 

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...