Gå til innhold

Føler meg urettferdig behandlet


Gjest 27cab...7de

Anbefalte innlegg

Gjest 27cab...7de

Jeg er i en situasjon der jeg føler meg urettferdig behandlet. I selskapet jeg jobber i foregår det hvert år en evaluering av de ansatte, som danner grunnlaget for opprykk/lønn. Det er ledelsen i selskapet som gjennomfører evalueringen (med svært begrenset kjennskap til hva vi gjør i det daglige). Jeg har nå jobbet her i to år, og har ved begge anledninger endt opp med dårligere score enn flere av de jeg arbeider sammen med, uten at jeg skjønner hvorfor. For meg er det helt åpenbart at jeg er minst like flink som disse kollegaene (jeg anser meg selv som flinkere enn brorparten...), og jeg vet med meg selv at jeg har lagt inn en helt annen innsats enn hva flere med høyere score enn meg gjør. Jeg har også en mer prestisjefull og krevende utdannelse, uten at det er særlig relevant. (Synes det likevel gir en pekepinn på at noe er rart...).

 Etter første evaluering brydde jeg meg ikke så mye, men det sitter litt i nå da jeg er veldig fornøyd med innsatsen det siste året. Hva burde jeg gjøre?

Anonymous poster hash: 27cab...7de

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innsats er ikke det samme som resultat. Vanskelig å si noe mer enn det uten å vite hvilken bransje, osv. 

Generelt høres ikke utsagn som (fritt gjengitt) «ledelsen vet ikke/ser ikke hva vi gjør i det daglige» og «jeg mener jeg er bedre enn de andre» veldig positivt ut mtp virkelighetsoppfatning og -forståelse. Igjen uten å vite noe mer enn det du fremlegger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spør kollegaene dine om hva de tenker om saken. Regner med du har et godt forhold til noen få (eller flere) som du jobber med; som du kan snakke åpent med. Prøv å ha et åpent blikk og vær rasjonell & ydmyk - si til deg selv at "det kan være de har rett". Let etter noe som støtter dette. Her gjelder det å være litt lur. Det å "bøye seg i støvet", være ydmyk og krabbe litt på gulvet etter svar - kan gjøre at du enklere får et svar, selv om ikke det svaret underbygger noe som helst. Vi kan kalle det "sosial research". Min erfaring er at innsats vel så mye blir vurdert ut fra trynefaktor som selve jobben man utfører. Høres det fornuftig ut?

Alternativ hadde jeg bare gått rett på sak. Booket meg et møte med ledelsen, konfrontert med hva du tenker om saken - og gitt klar beskjed om den type urett ikke er akseptabel; og at du ønsker å se deg rundt etter en ny jobb. Da skjer 1 av 2 ting. Enten smiler de falskt og sier "lykke til" - og du får et helvete ut oppsigelsperioden. Eller; de beklager seg. Du får bedre arbeidsvilkår og blir mer likestilt. (Eller et sted mellom 1 og 2).

Uansett; jeg hadde gjort noe med saken! Finnes ingen løsning = ny jobb! ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 27cab...7de
3 minutes ago, Tan28 said:

Innsats er ikke det samme som resultat. Vanskelig å si noe mer enn det uten å vite hvilken bransje, osv. 

Generelt høres ikke utsagn som (fritt gjengitt) «ledelsen vet ikke/ser ikke hva vi gjør i det daglige» og «jeg mener jeg er bedre enn de andre» veldig positivt ut mtp virkelighetsoppfatning og -forståelse. Igjen uten å vite noe mer enn det du fremlegger. 

Dette er IT-bransjen. Jeg er veldig klar over at innsats != resultat, men jeg har kun fått veldig gode tilbakemeldinger på jobben jeg har gjort, og føler jeg har en veldig høy standing i teamet jeg er i. 

Anonymous poster hash: 27cab...7de

Lenke til kommentar

Hvordan sjekker de om du gjør en god jobb?

Finnes mange måter å måle det på, ett firma jeg jobbet i målte oss på antall sekunders ventetid før vi svarte samt samtaletid/antall samtaler. Om vi løste saken eller ikke var irrelevant. Målet var å legge på raskest mulig, var ofte jeg viste løsningen men det tok men 5 min ekstra å løse det direkte, så noen andre tok det i stedet ett par dager senere.

Det er gode og dårlige måter å måle resultat(i all hovedsak dårlig), sjekk ut hvordan de måler deg så forbedre det, selv om det går ut over annen innsats så er det hva de evaluerer det på som de legger mest vekt på, det bør altså du også.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 27cab...7de
Just now, aklla said:

Hvordan sjekker de om du gjør en god jobb?

Finnes mange måter å måle det på, ett firma jeg jobbet i målte oss på antall sekunders ventetid før vi svarte samt samtaletid/antall samtaler. Om vi løste saken eller ikke var irrelevant. Målet var å legge på raskest mulig, var ofte jeg viste løsningen men det tok men 5 min ekstra å løse det direkte, så noen andre tok det i stedet ett par dager senere.

Det er gode og dårlige måter å måle resultat, sjekk ut hvordan de måler deg så forbedre det, selv om det går ut over annen innsats så er det hva de evaluerer det på som de legger mest vekt på, det bør altså du også.

Vi måles på diverse punkter. Personlige egenskaper, salg, div. punkter knyttet til hvor bra man gjør jobben, sertifiseringer etc... det er ingen som man har noe som helst kontakt med i det daglige som vurderer hvorvidt du gjør en god jobb.

Anonymous poster hash: 27cab...7de

Lenke til kommentar

Har du spurt om ei grunngjeving for scoren du får? Det må være fyrste steg, snakk med leiaren din for å få ei forklaring på korleis du blir vurdert. At du aktivt søker informasjon til å forbetre deg å få ein betre score kan ikkje være anna enn positivt. Det er langt verre når du ikkje prøver å endre deg.

Merk også at det er stor sannsynlegheit for at innvendingane til aklla stemmer. Særleg i bedrifter der det er lang avstand mellom leiarane som måler resultat og dei som utfører så er det ganske typisk at testkriteria ligg langt unna det som er viktig for å gjere ein god jobb. Du bør uansett merke deg kva du blir målt på, slik at du kan forbetre deg der det syns. Det er ingen grunn til at du skal måtte få lavare lønnsutvikling fordi du er samvittiheitsfull og vil gjere ein god jobb. Vil arbeidsgiver ha tilsette som har meir fokus på å svare telefonen raskt enn å hjelpe kunden så er det slike tilsette dei får.

Dei punkta som går på kor bra du gjer jobben er nok forholdsvis objektive og vanskelige for deg å "jukse til" for å få betre score, men personlege eigenskapar kan du i stor grad tilpasse, om du i stor grad blir målt på sertifiseringar så er det eit tydeleg signal på at arbeidsgiver ynskjer at du skal ha flest mulig sertifiseringar, osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må si meg enig med The Avatar her. Hvis du ikke skjønner hvorfor du har fått den evalueringen du har fått så burde du be om en forklaring. Det kan kanskje være lurt å formulere det som om du ønsker å forstå hva du kan bli bedre på. Det setter hele greia i et positivt lys og lederen vil være mer villig til å hjelpe deg enn hvis du kommer med innfallsvinkelen om at du var urettferdig behandlet. 

Du må også være åpen for at du ikke er så flink som du selv tror, det er ikke alle som er flinke til å evaluere sine egnene ferdigheter. Du må være åpen for at problemet ligger hos deg og du må være villig til å ta feedback og forbedre deg. Enten har du fått en for dårlig evaluering eller så er du ikke så flink som du tror, begge alternativene er realistiske alternativer og begge scenariene forekommer arbeidstakere hele tiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...