Gå til innhold

Bilbransjen er totalt endret på få år. Slik har de jobbet for å omstille seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant lesing. :thumbup: Jeg drar fram et av mine tidligere diagram i forumet og skriver tallene for Q1 2021 under diagrammet.Elbilsalget.thumb.jpg.10db50534eb7d048f7715be0b0ae5e48.jpg

Q1 2021: Diesel 6%, bensin 5%, hybrid 7%, ladbar hybrid 29% og nullutslipp 53%. Den store vinneren i Q1 var altså ladbare hybrider, alt annet har mistet andeler sammenlignet med 2020.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (6 timer siden):

"høyvolt" ? 😏 Det ordet klinger ikke bra. Hvor høy volt skal de jobbe med? Skal de måle amperen og ohmen? Hva med meteren og kiloen? Taycan med høyvolt og tungkilo egner seg godt til langmeterskjøring.

Nå kjenner jeg at spenningen er høy på hvilket svar du får fra artikkelskribent/redaksjon, eller om du ikke får svar i det hele tatt...

😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg venter i volt 😉 Jeg ser det er brukt i noen sammenhenger, men bare på norsk. På engelsk brukes jo high voltage eller high tension. High volt har jeg aldri sett. Er det bare snakk om en språklig feil, eller det et nytt ord? Språk er jo i stadig endring. I forhold til fysiske størrelser er kanskje volt braere enn spenning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, Dovreekspressen said:

Taycan med høyvolt og tungkilo egner seg godt til langmeterskjøring.

🤣 - du fikk også et hjerte av meg!

Men når man måler f. eks. strømmen for å finne et ampere-tall så synes det er innafor å skrive 'å måle ampere'; men tungkilo og langmeterskjøringen er toppers 😄

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mona Strande skrev (16 timer siden):

Fornektelse.

Fossilfyren: "Det er klart det er en voldsom endring, men det er ikke noe bilbransjen skal påta seg æren for. Utviklingen er i stor grad politikerstyrt."

I stor grad politikerstyrt, men også i stor grad styrt av at et (den gang) lite selskap viste hvor sinnssykt bra elbiler kan være.

Fossilfyren igjen: "Egentlig er det jo bare en drivlinjeendring."

Egentlig er det jo ikke bare det. Fornektelsen lever videre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Fornektelse.

Fossilfyren: "Det er klart det er en voldsom endring, men det er ikke noe bilbransjen skal påta seg æren for. Utviklingen er i stor grad politikerstyrt."

I stor grad politikerstyrt, men også i stor grad styrt av at et (den gang) lite selskap viste hvor sinnssykt bra elbiler kan være.

Fossilfyren igjen: "Egentlig er det jo bare en drivlinjeendring."

Egentlig er det jo ikke bare det. Fornektelsen lever videre.

Vil ikke påstå at Nissan er et lite selskap

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Nissan

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 minutter siden):

Vil ikke påstå at Nissan er et lite selskap

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Nissan

Så var det heller ikke dem som viste hvor bra elbiler kan være. Med en førstegenerasjons Leaf måtte du legge inn ladepause om du skulle kjøre T/R Oslo-Drammen langs motorveien, på vinterstid! Nissan har ennå til gode å lage en elbil som er bra på langkjøring!!

Tesla Model S var den første elbilen som løste 'langkjøringsproblemet'. Artig hvordan mange andre produsenter fortsatt ikke har nådd dit. 

Nissan fortjener positiv omtale for å bidra til å normalisere elbiler da, det er det ikke noen tvil om. Selv om bilen i seg selv ikke var så fryktelig mye å skryte av.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det mangler en diskusjon hvordan utviklingen påvirker bensinstasjonene. Med jevn reduksjon i salget på omtrent 5% i året, når begynner bensinstasjonene (spesielt i distriktene) å legge ned? Eller øker bensinstasjonene bare prisen? Det er vel ikke mulig å få noen til å bruke penger på en slik dødsdømt virksomhet? Litt vanskelig å måtte kjøre 5 mil bare for å fylle tanken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Nissan Leaf var et kompromiss for de som ikke hadde råd til en Tesla. Det er ikke akkurat dette som gjorde elektriske biler "sexy", og fikk folk til å mene elbiler kunne være like gode som ice-biler:

 

se på hvilke el biler som fantes i 2010?

Tror det var stort sett biler med blybatterier og 30kw motor

Leaf var et kvantesprang. BMW hadde riktignok en el bil som gikk 0-100 på 7 sek man kunne lease. Tesla kom vel litt senere med model S.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 minutter siden):

se på hvilke el biler som fantes i 2010?

Tror det var stort sett biler med blybatterier og 30kw motor

Leaf var et kvantesprang. BMW hadde riktignok en el bil som gikk 0-100 på 7 sek man kunne lease. Tesla kom vel litt senere med model S.

Tesla Roadster kom i 2008, og var den aller første, og som gjorde folk oppmerksom på elbiler som et valg. TMS kom litt senere i 2012, og var da "volum-modellen" som konkurrerte med Passat på pris.

Dette var biler man kunne drømme om, og noen kunne realisere. Leaf var fornuftsvalget som var oppnåelig, og som mer eller mindre betalte seg selv på besparelser på driftskostnader.

https://no.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster

https://no.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (36 minutter siden):

Tesla Roadster kom i 2008, og var den aller første, og som gjorde folk oppmerksom på elbiler som et valg. TMS kom litt senere i 2012, og var da "volum-modellen" som konkurrerte med Passat på pris.

Dette var biler man kunne drømme om, og noen kunne realisere. Leaf var fornuftsvalget som var oppnåelig, og som mer eller mindre betalte seg selv på besparelser på driftskostnader.

https://no.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster

https://no.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S

Poenget var vel at leaf var den første el bilen folk flest fikk kjennskap til som lot seg kjøre som en vanlig bil. Husker jeg tok den som taxi når den kom. Roadster var vel en ombygget engelsk roadster som jeg aldri har sett på norske veier. (Joda jeg vet de finnes) Mitsubishi  og psa hadde vel også noen el biler i salg på den tiden

Leaf hadde levert levert 50 000el biler globalt når model S kom i salg. Den er vel fremdeles en av de elbiler det er solgt mest av i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Poenget var vel at leaf var den første el bilen folk flest fikk kjennskap til som lot seg kjøre som en vanlig bil. Husker jeg tok den som taxi når den kom. Roadster var vel en ombygget engelsk roadster som jeg aldri har sett på norske veier. (Joda jeg vet de finnes) Mitsubishi  og psa hadde vel også noen el biler i salg på den tiden

Leaf hadde levert levert 50 000el biler globalt når model S kom i salg. Den er vel fremdeles en av de elbiler det er solgt mest av i Norge. 

Nei, det er faktisk feil. Trillingene kom først, så kom Leaf rett etterpå med en billigere bil som var litt kraftigere, hadde litt bedre rekkevidde, plass til 5 og plass til endel bagasje. 

Men som jeg prøver å si, verken disse eller Leaf var det som åpnet øynene til flere enn pioneerene som kjøpte elbil pga overbevisning.  Det var Tesla som viste at elbil ikke trenger å være noe sært, kjedelig, stygt og spesielt..

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (15 minutter siden):

Poenget var vel at leaf var den første el bilen folk flest fikk kjennskap til som lot seg kjøre som en vanlig bil. Husker jeg tok den som taxi når den kom. Roadster var vel en ombygget engelsk roadster som jeg aldri har sett på norske veier. (Joda jeg vet de finnes) Mitsubishi  og psa hadde vel også noen el biler i salg på den tiden

Leaf hadde levert levert 50 000el biler globalt når model S kom i salg. Den er vel fremdeles en av de elbiler det er solgt mest av i Norge. 

Selvfølgelig ser man færre Roadsters enn man ser Leaf. Førstnevnte var aldri ment å bli den nye folkebilen. Det var en dyr og eksklusiv sak, svært upraktisk for lommebøker og familier flest -- men det var en sporty og gøy bil. Svært gøy! Den beviste at elektriske drivlinjer kunne ha noe for seg.

Dette var viktig den gang. Tilbake før Tesla Roadster hadde vi ikke troen på selve drivlinjen. Ingen trodde man kunne hente kraft og rekkevidde nok.

Så selv om "ingen" faktisk kjøpte bilen, var den viktig til å endre mind-set til folk. Uten et slikt overbevisende moment, hadde neppe Trillingene og Leaf slått ann.

Har selv N. Leaf btw. Kun på grunn av pris. Fantastisk bil målt opp mot hvor billig den var. Mer middelmådig på mye annet. 

Nissan skal absolutt ha ære for å ha tilgjengeliggjort teknologien. Sammen med Zoe i Europa og trilling-bilene. Er vel disse merkene som har solgt til de fleste folk i elbilens revolusjon (ca 2010-2018?)?

Men uten noen til å gå foran og rope at elbil kan være gøy og sexy? Næh, da hadde det neppe fungert. Vi trengte denne symbiosen.

 

Endret av qualbeen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (28 minutter siden):

Nei, det er faktisk feil. Trillingene kom først, så kom Leaf rett etterpå med en billigere bil som var litt kraftigere, hadde litt bedre rekkevidde, plass til 5 og plass til endel bagasje. 

Men som jeg prøver å si, verken disse eller Leaf var det som åpnet øynene til flere enn pioneerene som kjøpte elbil pga overbevisning.  Det var Tesla som viste at elbil ikke trenger å være noe sært, kjedelig, stygt og spesielt..

Nå vet jeg ikke hva du mener med trillingene? 

Ikke forstår jeg helt hva du mener heller.

Solgte nissan så mange mange leaf fordi det fantes en tesla roadster som var rask?

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (19 timer siden):

Jeg venter i volt 😉 Jeg ser det er brukt i noen sammenhenger, men bare på norsk. På engelsk brukes jo high voltage eller high tension. High volt har jeg aldri sett. Er det bare snakk om en språklig feil, eller det et nytt ord? Språk er jo i stadig endring. I forhold til fysiske størrelser er kanskje volt braere enn spenning. 

Engelsk bruker voltage om spenning, men de bruker vanligvis ikke amperage for strøm, selv om det ville fulgt samme logikken. Strøm er stort sett "current". For veldig høy spenning kan de finne på å bruke "high tension". Det er vel bare engelsk språk som vanligvis ikke bruker et ord tilsvarende "spenning" for det som måles i volt.

Høyvolt og lavvolt er nok ikke helt norsk, men du finner en del "lavvolt" for lysutstyr med ekstra lav spenning, så høyvolt er ikke mer feil enn det. Problemet er nok at "lavspenning" er definert som alt under 1000VAC og 1500VDC, og da er det fornuftig å finne noen navn som er mer spesifikke. Det er en viss praktisk forskjell på 12V og 400++V. Filologene skal også ha noe å gjøre.

Lenke til kommentar

Subsidiering av El-biler, og enda høyere skatter på Diesel fører til raskere Kinesisk dominans i Bil-industrien.

Vest Europa oppgir "frivillig" 100 års forsprang i Diesel-teknologi og "resetter" bransjen til en "felles start" med Batteri-biler.

Problemet med dette, er at verdien av vår dieselteknologi kastes på dynga, og vi stiller oss i køen for å få kjøpt råvarer til batterier. Disse råvarene eies av Kina.

Dette setter Kina i førersetet. Kina vil heretter prioritere landets egne fabrikker med materialer.

Det er også andre grunner til at vi umulig kan konkurrere med Kina på produksjon av batteribiler.

Lavere lønninger, lengre dager, og nesten ikke ferie i Kina, gjør det svært lønnsomt å produsere i Kina. Når vi i tillegg kaster vår egen dieselteknologi på båten, så er hele forspranget forsvunnet.

Kinesisk dominans i bilbransjen kommer raskere enn Japanerne klarte det for noe år siden.

Europa har initiert og signert bilindustriens endelikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...