Gå til innhold

Trefaselading er lett, også på IT-nett


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (1 time siden):

Snip

Fortsatt ikke noe konkret tall på boliger med kun 1 fase, men det antydes i hvert fall at det er uvanlig i TN-nett. (for enkelhets skyld kaller jeg det 1-fase på IT også, selv om man fører fram to faseledere).

Det er riktig etter det jeg har lært. Har du to ledere med vekselstrøm, så er det 1-faset (hos deg). Uansett hvor mange ledere det henger i stolpen, eller hvordan trafoen er lagd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (41 minutter siden):

Hvor vanlig er det med 3-fas laster i bolig? Elbil-ladere åpenbart, noe mer? Kraftige varmepumper? Sveiseapparat.

Det er ikke så vanlig nå med mindre du har speielle tekniske installasjoner som vannbåren oppvarming med elektrisk oppvarming av vannet som backupløsning eller ren elkjele som varmekilde.
I eldre boliger har jeg sett 3 fase kurser til panelovner der de forskjellige ovnene er fordelt på 3 faser.
Snøsmelteanlegg i oppkjørselen er også typisk 3 fase laster ettersom det trekker mye strøm.
Gamle hus med radiatoranlegg og oljefyr har jeg også sett 3 fase kurser på både til elektrisk tilleggsvarme i anlegget og til sirkulasjonspumper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (24 minutter siden):

Hvor vanlig er det med 3-fas laster i bolig? Elbil-ladere åpenbart, noe mer? Kraftige varmepumper? Sveiseapparat?

Jeg tror det er svært uvanlig. Ikke alle boliger har bil en gang, elbilandelen er ca 13% og jeg tipper ca halvparten av elbilistene har felles ladeanlegg som selvsagt knyttes til 3-fase, men ikke via en enkelt bolig sin måler. Nå gjaldt egentlig spørsmålet boliger. Jeg vil tippe at ca 20% av elbilistene ikke bor et sted med felles ladeanlegg har bil som kan lade på 3-fase og at ca 1/4 av disse faktisk har det. Om jeg har multiplisert rett blir det godt under 1% av norske boliger som har 3-fasekurs til en elbillader i sitt bolig-sikringsskap. Tviler på det er mange som har andre typer 3-fasekurser uten at boligen er tilknyttet næringsvirksomhet og da har gjerne næringsdelen eget sikringsskap og egen måler. F.eks en gård, en landhandel med bolig i 2. etasje osv.

Men det er likevel et poeng å dra 3-fase helt fram til boligen. Det fordeler lastene bedre over de 3 fasene enn hvis man gir f.eks 3 boliger hver sin fase + N. Noen vil sikkert si det også kan være en fordel å ha muligheten i tilfelle man skulle få behov for det i framtida. Nå vil sikkert noen dra den intuitive slutningen at 3-fase TN medfører behov for mer kobber i kablene enn 1+N og dermed blir dyrere. Det stemmer ikke. Med 1-fase må man derimot skalere opp tverrsnittet for å få samme effekt fram, så vinninga går opp i spinninga. Et sikringsskap med TN 3-fase koster ganske nøyaktig det samme som et sikringsskap med IT 3-fase eller 1+N, så heller ikke der er det fordyrende.

Så hvis man skal bygge et nytt boligområde så bør utbygger altså be om TN fra nettselskapet om de ikke ber om / krever det selv først.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (54 minutter siden):

Så hvis man skal bygge et nytt boligområde så bør utbygger altså be om TN fra nettselskapet om de ikke ber om / krever det selv først.

Om du får TN anlegg i et nytt byggefelt avhenger vel om netteier har planlagt ny trafor eller om de har nok kapasitet på den gamle.
Om de har nok kapasitet på den eksisterende så får nok utbygger det som er der tenker jeg.
Transformatorer i den størrelsesorden er ikke billige så de setter nok ikke opp en ny med mindre det trenges.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (3 minutter siden):

Om du får TN anlegg i et nytt byggefelt avhenger vel om netteier har planlagt ny trafor eller om de har nok kapasitet på den gamle.
Om de har nok kapasitet på den eksisterende så får nok utbygger det som er der tenker jeg.
Transformatorer i den størrelsesorden er ikke billige så de setter nok ikke opp en ny med mindre det trenges.

Skal man bygge et helt byggefelt / boligområde så kan du regne sterkt med at det ikke er nok ledig kapasitet på eksisterende trafo (med mindre man river et område først for å bygge nytt der)

Lenke til kommentar

Nå har vi jo diskutert side opp og side ned omkring maksimal ladeeffekt og ladestrøm og fordeling mellom faser, men et spørsmål til dere som faktisk har en el-bil og kanskje også en hjemmelader:

Når man setter en elbil til ladning, vil det da fungere slik at man får en automatisk tildeling av effekt eller kan man ha muligheten til å velge?

Hvis man for eksempel har en 32A kurs, har man da muligheten til å bestemme seg for at "nei nå er det så mye annet som trekker strøm, så nå vil jeg bare lade med 16 A eller med 8 A.

Finnes det slike valgmuligheter, eller får man bare tildelt en effekt? Hvor er det i så fall at man stiller inn "ønsket strømstyrke" eller "ønsket ladeeffekt" (hvis det er mulig)? 

Lenke til kommentar
arne22 skrev (26 minutter siden):

Nå har vi jo diskutert side opp og side ned omkring maksimal ladeeffekt og ladestrøm og fordeling mellom faser, men et spørsmål til dere som faktisk har en el-bil og kanskje også en hjemmelader:

Når man setter en elbil til ladning, vil det da fungere slik at man får en automatisk tildeling av effekt eller kan man ha muligheten til å velge?

Hvis man for eksempel har en 32A kurs, har man da muligheten til å bestemme seg for at "nei nå er det så mye annet som trekker strøm, så nå vil jeg bare lade med 16 A eller med 8 A.

Finnes det slike valgmuligheter, eller får man bare tildelt en effekt? Hvor er det i så fall at man stiller inn "ønsket strømstyrke" eller "ønsket ladeeffekt" (hvis det er mulig)? 

Jeg kan bare svare for meg selv og de laderne jeg har og har satt opp hjemme og i jobben.
Har du Zaptec Home lader kan du begrense laddestrømmen nedad i nettportalen til zaptec under effektstyring og sette strømtilgangen time for time.
Med Easee kan du sette ladestrømmen nedad i appen.
Med litt enklere ladere lader den med det den er innstilt på såfremt bilen kan regulere dette selv.
Ecolite ladere kan settes opp med en bryter for å halvere ladestrømmen.
Sikkert flere ladestasjoner med snadder i men dette er hva jeg har erfaring med

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
40 minutes ago, perpyro said:

Jeg kan bare svare for meg selv og de laderne jeg har og har satt opp i jobben.

Mange takk for godt svar! Forsøker jo å få lært meg disse tingene og å få litt oversikt. Legger ut noen produkt-linker for senere bruk og referanse:

https://easee.com/no/

https://zaptec.com/

https://ladefabrikken.no/ladestasjoner-til-elbil/viridian-ecolite/

https://viridianev.co.uk/products

https://www.se.com/no/no/work/products/product-launch/evlink-elbil-lader/

Gratis kurs på web.

https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det neste oppfølgingsspørsmålet ligger vel opp mot grensen for å være "off-topic", men det har vel noe med saken å gjøre.

Spørsmål til den som måtte ha god greie på dette temaet (mye mer enn meg):

I en blokk eller i et borettslag, eller på en parkeringsplass, der der man skal fordele kapasitet til mange samtidige brukere, hvordan gjør man dette i praksis, sånn rent prinsipielt?

Bruker man en form for "tidsdeling" noe ala 10 min til bil A, 10 min til bil B, osv, eller kan man fordele strømmen, for eksempel 10 A til bil A, 10 A til bil B, osv? Bruker man da en form for pulsbreddemodelasjon eller noe "thyristoraktig" for å få til dette?

Hvilke grunnprinsipper bruker man for å fordele ladestrømmen til en hel parkeringsplass med brukere? Hvis det står 5-6 Teslaer der og alle skal ha full effekt samtidig, så går vel det kanskje ikke så bra, hvis man da ikke fordeler ladestrøm på en eller annen måte??

Fant litt info på denne websiden (tar gjerne mot mer) :

https://www.sandneselektriske.no/installasjon/elbillading-i-sameier-og-borettslag

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det er i all hovedsak 2 måter å gjøre dette på, den billige og kjipe som har vært brukt en del som er å fulldimmensjonere ladealegg med 10A chuko ladebokser til hver oppstillingsplass og mate det med dertil store nok tilførsler for at alle skal kunne lade samtidig, tilsvarende eldre motorvarmeranlegg med sikring og stikk i en aluminiumsboks eller stolpe langs oppstillingsplasser.
Forskjellen var at på de gamle motorvarmeranleggene var det ikke krav til fulldimmensjonering.

Den nye måten er å benytte lastdeling der ladestasjonene deler på tiljengelig kapasitet og begrenser seg nedover i ladestrøm pr. lade jo flere som plugger seg til.
Ettersom ingen elbiler kan lade på under 6A så vil de som kobler seg til når all kapasitet er i bruk og systemet ikke lengere kan trinne ned vente til det blir tiljengelig ledig kapasitet.
Nedre grense setter man i software og er ikke sikkert systemet man plugger til er satt så lavt som 6A pr. bruker.
Det finnes flere systemer som kan dette så nevner ingen spesifikt men dette er prinsippet.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Kahuna skrev (På 3.6.2021 den 18.18):

Hvor vanlig er det med 3-fas laster i bolig? Elbil-ladere åpenbart, noe mer? Kraftige varmepumper? Sveiseapparat?

Gammel tråd dette; men ikke uvanlig med 3-fase laster tror jeg. Jeg har selv 6 forskjellige apparater koblet på 230V 3-fase. 2 stk. elbilladere, 2 stk. solcelleinvertere, 5-platers induksjonstopp og varmepumpe. Det har nok blitt mye mer vanlig enn for 10-20 år siden. For 10 år siden hadde jeg kun ett apparat på 3-fase, varmepumpa. For 20 år siden ingen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...