Gå til innhold

Test: BMW iX3 konkurrerer med Norges mest solgte bil på original og overbevisende måte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

noe som indikerer at regn og våt veibane slår ganske hardt ut på forbruket

Det er vel ikke bare en indikasjon? Det er for de aller fleste elbiler med varmepumpe slik at regn og veldig våt veibane er verre for forbruket enn selv de kaldeste dager midt på vinteren. Alle biler har et enormt merforbruk når veibanen er våt av vann eller slush. Selv i3 med sine tynne sykkeldekk har høyere forbruk under langkjøring på sommeren i høljeregn, enn på vinteren på tørre veier.

For min del så takket jeg nei til iX3 etter å ha prøvd den, fordi den er subjektivt sett så dårlig på mange områder hvor man har forventninger til elbiler. Et førermiljø som så urgammelt ut selv da X3 kom på markedet for hele 4 år siden, kardangtunnell som bare er megairriterende så fort du har vendt deg til biler uten, samt at det lange panseret (som har plass til en svær V8 på langs) ikke har noe som helst bagasjeplass. De 3 er verre enn at bilen har varebilfasong og at det ikke er mulig å understyre ut i første sving med AWD. Legg til at bilen har absolutt ingen mer subjektiv opplevd kvalitetsfølelse enn en hvilken som helst tysk eller fransk topputstyrt litt stor personbil, så blir det hardt å forsvare et kjøp av BMW iX3. Samtidig gjenspeiles det kanskje i prisen, gitt at den store bilen bare koster 600k.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (19 minutter siden):

Selv i3 med sine tynne sykkeldekk har høyere forbruk under langkjøring på sommeren i høljeregn, enn på vinteren på tørre veier.

Det er min erfaring også. Det er heldigvis aldri vått og mange minus samtidig. iX3 virker litt halvhjerta. Den bærer preg av "hva kan vi få til på kort tid". Too little, to late.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om en på 196 cm får plass i kupeen, er det hva man får med seg av gods (og fremkommelighet, hvor rekkevidde for mange er en viktig komponent) som avgjør for familiene. Med tohjulstrekk, 510 l bagasje og uten frunk blir vel denne heller en konkurrent til Audi Etron Q4 (og en del andre av årets nykommere)?

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (2 timer siden):

Det er vel ikke bare en indikasjon? Det er for de aller fleste elbiler med varmepumpe slik at regn og veldig våt veibane er verre for forbruket enn selv de kaldeste dager midt på vinteren. Alle biler har et enormt merforbruk når veibanen er våt av vann eller slush. Selv i3 med sine tynne sykkeldekk har høyere forbruk under langkjøring på sommeren i høljeregn, enn på vinteren på tørre veier.

For min del så takket jeg nei til iX3 etter å ha prøvd den, fordi den er subjektivt sett så dårlig på mange områder hvor man har forventninger til elbiler. Et førermiljø som så urgammelt ut selv da X3 kom på markedet for hele 4 år siden, kardangtunnell som bare er megairriterende så fort du har vendt deg til biler uten, samt at det lange panseret (som har plass til en svær V8 på langs) ikke har noe som helst bagasjeplass. De 3 er verre enn at bilen har varebilfasong og at det ikke er mulig å understyre ut i første sving med AWD. Legg til at bilen har absolutt ingen mer subjektiv opplevd kvalitetsfølelse enn en hvilken som helst tysk eller fransk topputstyrt litt stor personbil, så blir det hardt å forsvare et kjøp av BMW iX3. Samtidig gjenspeiles det kanskje i prisen, gitt at den store bilen bare koster 600k.

Kjøpere av denne bilen er vel typisk folk som vurderer en diesel eller hybrid versjon av bilen. Da blir ikke dette noe stort problem da diesel og bensin utgaven ikke har frunk og de har akseltunnel.

Denne bilen er nok mest for det kinesiske markedet. At den vil fungere for mange i europa er vel forventet. Spesielt når man får 100 000kr for å kjøpe den.

Lenke til kommentar

Når jeg ser bildet av bilen med panseret åpent så lurer jeg jo veldig på hva som befinner seg under det plastdekselet som dekker det rommet der det ikke er en forbrenningsmotor..

I følge bildet på denne bloggen er elmotoren plassert bak, bildet sier derimot ikke noe om hva som er i tomrommet etter forbrenningsmotoren. Er det bare tomrom? Hvor lang tid tar det før vi får tredjepartskit med frunk? :D 

TEST DRIVE: BMW iX3 – A Competent Electric SUV Based Upon a Winning Formula (bmwblog.com)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
TYWJX6VU skrev (12 minutter siden):

Som vanlig, Tesla Bjørn har svaret

Nesten stor nok til en banan kasse, men ikke brukbart plass dessverre.

Det er rikelig med plass i bilen. man kunne nok fått plass til noen handleposer fremme,men hvem gidder å åpne panseret når bakluka er automatisk?

De aller fleste som kjører elbil driver ikke å graver frem ledninger heller. De har en kabel hjemme i garasjen, ellers så lader de på ladestasjoner. Hvor ofte trenger du egen kabel? Helt sikkert god plass til den i siden bak eller under gulvet.

Det er de færreste som besøker noen og som takk for besøket tapper 50kwh fra huset. Det må holde med å låne toalettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Det er rikelig med plass i bilen. man kunne nok fått plass til noen handleposer fremme,men hvem gidder å åpne panseret når bakluka er automatisk?

De aller fleste som kjører elbil driver ikke å graver frem ledninger heller. De har en kabel hjemme i garasjen, ellers så lader de på ladestasjoner. Hvor ofte trenger du egen kabel? Helt sikkert god plass til den i siden bak eller under gulvet.

Det er de færreste som besøker noen og som takk for besøket tapper 50kwh fra huset. Det må holde med å låne toalettet.

Synes generelt det alt for ofte er at man setter opp masse argumenter basert på egne premisser, som da gjør at man får skylapper for at premissene dems ikke passer for andre. Som du gjør her med å forvente at det kun er snakk om lading på egen fast og sikker plass der kabelen kan henge relativt trygt, eller hurtig/lynlading som gjelder. Det er kanskje ditt bruksmønster, men ikke forvent at det er alle andres premisser også.

Det er ikke alle som har fast ladeplass, eller bor slik til at man parkerer utendørs eller på annen måte slik at en hengende ladekabel kan være fristende for folk med uærlige motiver. Tross alt koster en kabel noen tusenlapper, men ikke nok til at det lønner seg å ta dette på forsikringen, i tillegg til at det er fordømt kjedelig og svært problematisk om denne forsvinner.

Selv har jeg tilgang via delte ladere, og det er bare å glemme at jeg henger min egn kabel igjen der. Da er den rimelig fort borte, eller i nest beste tilfelle lånt av en annen. 

Der jeg lader hjemme, må parkere inn med fronten om jeg ikke vil kveile kabelen rundt halve bilen og risikere både det ene og andre. Med frunk kan altså kabelen ligge fremme under panseret, og det vil være mer naturlig å åpne panseret og hente ut kabelen der, fremfor å gå bak og åpne bagasjerommet.

På tur er det som alltid greit å ikke ha disse liggende under en meter med bagasje, som ikke alltid er lett å tømme ut om man skulle få behov for den. Som f.eks. om man kommer frem et sted der det passer å kombinere parkering og saktelading med aktiviteten man skal gjøre.

Og så til når man er på besøk hos andre. Nå er det jo ikke sikkert de du besøker, bor så himla nær deg, eller det finnes ingen ladestasjoner i nærheten som er naturlig å bruke. Og 50 kWh er det vel bare unntaksvis at man tapper, og da kun når man blir en hel helg.

Som regel er det jo bare noen få timer man står, og det er da svært begrenset hvor mye man får ladet. Men det kan være nok til å rekke til hurtiglader uten angst om å rekke frem eller å komme seg helt hjem uten et eget ladestopp på veien, som fort ville blitt veldig unaturlig, spesielt når man stresset for å komme frem til f.eks. en planlagt event som en middag etter jobb, fotballkamp etc

Må du bruke egen kabel, er det er det ofte med Schukolader, da folk flest enten ikke har elbil selv, eller ladestasjon stående fremme for gjester og med tilstrekkelig kabellengde. Og vet man ikke hvor godt el-anlegget er der man skal nødlade, så demper man kanskje ned til 6 A lading, som på 230 V tilser 1,3 kW, så tar det over 36 timer. Øker man på til 10 A, så snakker vi 2,3 kW og nesten 22 timer.

Med en snittpris på 1 kr per kWh, så snakker man altså en 50-lapp. Og det er ofte at prisen er langt lavere, så kanskje snakker man 25 kroner for dette. Jeg hadde aldri tat betalt for det, men de få gangene jeg har ladet hos andre, så har jeg tilbudt betaling, men det blåses bare bort

 Dette er uansett mindre enn man gjerne spanderer i drikke og/eller mat, uansett. Du tar ikke betalt for brusen, ølen eller snacksen, eller maten man serverer. Som oftest får man jo besøk selv, og det går mer eller mindre opp i opp. Dog hender det relativt ofte at jeg tar med mat vi kan grille, om det er den tiden av sesongen, og betaler for meg på den måten.

Eller om vertskapet ber meg kjøpe noe på veien, så ber jeg ikke om penger for det. Et lite unntak om det er kostbare saker de ber om, men da er de som regel kommet meg i forveien med å vippse på forhånd, eller når jeg ankommer. Er de ikke sikker på hva det kom på, så spørres det gjerne. Og så kan man, som gjest, si at man tar deler av kosten dersom det er pga meg og mitt besøk det skal handles inn.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Trestein said:

De har en kabel hjemme i garasjen,

Hvis de har garasje.

Alle gateladere og parkeringshusladere jeg har sett så langt forutsatte egen kabel.

Og om du skal lade på besøk hos andre så trenger du din egen 'nødlader' til schuko. Også den trenger (kabel-)plass i bilen.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Synes generelt det alt for ofte er at man setter opp masse argumenter basert på egne premisser, som da gjør at man får skylapper for at premissene dems ikke passer for andre. Som du gjør her med å forvente at det kun er snakk om lading på egen fast og sikker plass der kabelen kan henge relativt trygt, eller hurtig/lynlading som gjelder. Det er kanskje ditt bruksmønster, men ikke forvent at det er alle andres premisser også.

 

Det er vel også akkurat det Dr.Bombay her gjør i trådens åpningsinnlegg? Selv foretrekker jeg flest mulig fysiske brytere fremfor digre skjermer, og all forskning og allmen oppfatning de siste 10årene har vist at dette faktisk er mest funksjonelt. Selv synes jeg et lite bagasjerom foran kan være kjekt til ladekabel, varseltrekant etc, men ellers er det helt ubrukelig. Potensielt fare for sikkerheten, og veldig upraktisk. Hvorfor skulle jeg ønske å ha handleposene mine under panseret fremfor under en diger elektisk operert luke med aprox-fotsensor? Og for oss (og det gjelder de aller fleste) som sjelden eller aldri har mer enn 4 personer i bilen er en "kardangtunnel" langt å foretrekke fremfor et høyere gulv. Det er min komfort som teller, ikke en 5.passasjer sin. Kjøredynamisk bedre er det ofte også.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Synes generelt det alt for ofte er at man setter opp masse argumenter basert på egne premisser, som da gjør at man får skylapper for at premissene dems ikke passer for andre. Som du gjør her med å forvente at det kun er snakk om lading på egen fast og sikker plass der kabelen kan henge relativt trygt, eller hurtig/lynlading som gjelder. Det er kanskje ditt bruksmønster, men ikke forvent at det er alle andres premisser også.

Det er ikke alle som har fast ladeplass, eller bor slik til at man parkerer utendørs eller på annen måte slik at en hengende ladekabel kan være fristende for folk med uærlige motiver. Tross alt koster en kabel noen tusenlapper, men ikke nok til at det lønner seg å ta dette på forsikringen, i tillegg til at det er fordømt kjedelig og svært problematisk om denne forsvinner.

Selv har jeg tilgang via delte ladere, og det er bare å glemme at jeg henger min egn kabel igjen der. Da er den rimelig fort borte, eller i nest beste tilfelle lånt av en annen. 

Der jeg lader hjemme, må parkere inn med fronten om jeg ikke vil kveile kabelen rundt halve bilen og risikere både det ene og andre. Med frunk kan altså kabelen ligge fremme under panseret, og det vil være mer naturlig å åpne panseret og hente ut kabelen der, fremfor å gå bak og åpne bagasjerommet.

På tur er det som alltid greit å ikke ha disse liggende under en meter med bagasje, som ikke alltid er lett å tømme ut om man skulle få behov for den. Som f.eks. om man kommer frem et sted der det passer å kombinere parkering og saktelading med aktiviteten man skal gjøre.

Og så til når man er på besøk hos andre. Nå er det jo ikke sikkert de du besøker, bor så himla nær deg, eller det finnes ingen ladestasjoner i nærheten som er naturlig å bruke. Og 50 kWh er det vel bare unntaksvis at man tapper, og da kun når man blir en hel helg.

Som regel er det jo bare noen få timer man står, og det er da svært begrenset hvor mye man får ladet. Men det kan være nok til å rekke til hurtiglader uten angst om å rekke frem eller å komme seg helt hjem uten et eget ladestopp på veien, som fort ville blitt veldig unaturlig, spesielt når man stresset for å komme frem til f.eks. en planlagt event som en middag etter jobb, fotballkamp etc

Må du bruke egen kabel, er det er det ofte med Schukolader, da folk flest enten ikke har elbil selv, eller ladestasjon stående fremme for gjester og med tilstrekkelig kabellengde. Og vet man ikke hvor godt el-anlegget er der man skal nødlade, så demper man kanskje ned til 6 A lading, som på 230 V tilser 1,3 kW, så tar det over 36 timer. Øker man på til 10 A, så snakker vi 2,3 kW og nesten 22 timer.

Med en snittpris på 1 kr per kWh, så snakker man altså en 50-lapp. Og det er ofte at prisen er langt lavere, så kanskje snakker man 25 kroner for dette. Jeg hadde aldri tat betalt for det, men de få gangene jeg har ladet hos andre, så har jeg tilbudt betaling, men det blåses bare bort

 Dette er uansett mindre enn man gjerne spanderer i drikke og/eller mat, uansett. Du tar ikke betalt for brusen, ølen eller snacksen, eller maten man serverer. Som oftest får man jo besøk selv, og det går mer eller mindre opp i opp. Dog hender det relativt ofte at jeg tar med mat vi kan grille, om det er den tiden av sesongen, og betaler for meg på den måten.

Eller om vertskapet ber meg kjøpe noe på veien, så ber jeg ikke om penger for det. Et lite unntak om det er kostbare saker de ber om, men da er de som regel kommet meg i forveien med å vippse på forhånd, eller når jeg ankommer. Er de ikke sikker på hva det kom på, så spørres det gjerne. Og så kan man, som gjest, si at man tar deler av kosten dersom det er pga meg og mitt besøk det skal handles inn.

Vel jeg tror du tar feil. For 5-10år siden så jeg en masse ladekabler tilkoblet på de mest kreative steder. Dette var nødvendig på grunn av lite batteri, færre hurtigladere og mye lavere hurtigladingseffekt 

I dag er situasjonen en helt annen. man lader 2kwh på et par minutter med 150KW lading. Tror rett og slett ikke folk gidder å styre med kabling og klattlading. Denne bilen kan du fint kjøre 450km på en opplading. Etter 10 min lading har du over 20kwh på batteriet. Like mye som 10 timer på 10A kurs. Kan ikke se en grunn til å lade med kabel med unntak om du er ekstremt gjerrig og verken vil betale for strøm eller garasje. 

Lenke til kommentar
TYWJX6VU skrev (6 timer siden):

Som vanlig, Tesla Bjørn har svaret

Nesten stor nok til en banan kasse, men ikke brukbart plass dessverre.

Så her har de bare kastet inn komponenter på kryss og tvers og håpt på det beste. Minner mer om engelsk industridesign enn tysk nøyaktighet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AJ830V5V skrev (12 minutter siden):

Så her har de bare kastet inn komponenter på kryss og tvers og håpt på det beste. Minner mer om engelsk industridesign enn tysk nøyaktighet. 

Du vet tydeligvis lite om både engelsk industri design, og tysk nøyaktighet....

Lenke til kommentar
AJ830V5V skrev (10 minutter siden):

Så her har de bare kastet inn komponenter på kryss og tvers og håpt på det beste. Minner mer om engelsk industridesign enn tysk nøyaktighet. 

De kjenner nok sine kunder. Hvilken BMW eier vil undersøke hva som er bak plastpanelene? Kanskje noen åpner opp panseret for å fylle spylerveske om beholderen går tom før neste service

Lenke til kommentar
AL123 skrev (54 minutter siden):

Det er vel også akkurat det Dr.Bombay her gjør i trådens åpningsinnlegg? Selv foretrekker jeg flest mulig fysiske brytere fremfor digre skjermer, og all forskning og allmen oppfatning de siste 10årene har vist at dette faktisk er mest funksjonelt. Selv synes jeg et lite bagasjerom foran kan være kjekt til ladekabel, varseltrekant etc, men ellers er det helt ubrukelig. Potensielt fare for sikkerheten, og veldig upraktisk. Hvorfor skulle jeg ønske å ha handleposene mine under panseret fremfor under en diger elektisk operert luke med aprox-fotsensor? Og for oss (og det gjelder de aller fleste) som sjelden eller aldri har mer enn 4 personer i bilen er en "kardangtunnel" langt å foretrekke fremfor et høyere gulv. Det er min komfort som teller, ikke en 5.passasjer sin. Kjøredynamisk bedre er det ofte også.

Nå føyer @(not the real) Dr. Bombay til ordet "subjektivt", som da tilsier at dette er hans personlige oppfatning, så mener du tar feil i akkurat det. Og hva som passer han, vet egentlig bare han.

Nå har flere som kjører bil med stor frunk sagt at det som de oppbevarer der, holder seg kjøligere enn om det ligger i bagasjerommet. Litt det samme der de har en boot-box under gulvet. Det er en fordel når man har noe lengre kjøretur, da melk og andre meierivarer holder seg bedre frem til man er fremme ved hytta/campingplassen eller hvor det er man skal være.

En tredje fordel er til bruk får vått/luktende tøy og ting man vil frakte, men ikke vil at skal stinke opp resten av bilen. Spesielt fint om frunken da kan spyles og tømmes via en egen dreneringsplugg.

For egen del så er jeg storfornøyd med å kunne ha ladekabler der, men positivt om dekkreparasjonssett og eventuell varseltrekant også får plass. Og er det mer plass til overs, så gjerne.

Men at man bør være forsiktig med tunge gjenstander, slik Ford reklamerer for med sin F-150 lightning, der følger jeg definitivt tankegangen din. Hos Rivian ligger dette mer i et avgrenset rom, så tror det er mindre fare for at det klarer å bevege seg like mye.

Trestein skrev (6 minutter siden):

Vel jeg tror du tar feil. For 5-10år siden så jeg en masse ladekabler tilkoblet på de mest kreative steder. Dette var nødvendig på grunn av lite batteri, færre hurtigladere og mye lavere hurtigladingseffekt 

I dag er situasjonen en helt annen. man lader 2kwh på et par minutter med 150KW lading. Tror rett og slett ikke folk gidder å styre med kabling og klattlading. Denne bilen kan du fint kjøre 450km på en opplading. Etter 10 min lading har du over 20kwh på batteriet. Like mye som 10 timer på 10A kurs. Kan ikke se en grunn til å lade med kabel med unntak om du er ekstremt gjerrig og verken vil betale for strøm eller garasje. 

Men igjen, du ser det ut fra det du observerer, i det miljøet du beveger deg. Jeg ser det helt motsatte, nettopp fordi jeg bor i et stort borettslag med delte ladere. Da må Type-2-laderen være lett tilgjengelig. Og mange foretrekker destinasjonslading der man skal overnatte, og lader ikke mere enn nødvendig på hurtig/lynlading. Ikke nødvendigvis for å spare mest mulig penger, men fordi man ikke liker så godt pauser som er lengre enn man ønsker å pause.

Selvsagt lader jeg på lynlader når jeg er på tur, og har behov. 50 kw-ladere unngår jeg om jeg kan, fordi ladekurven i det vesentlige er over 45-50 kW effekt, selv om det ikke er så mye. Tar den tidsbesparelsen når som helst, for ladefarten er allerede lav nok som den er. 

Men jeg liker også å kjøre et stykke før jeg tar pause. Jeg finner det naturlig med etapper gjerne på 4-5 timer, så lenge det ikke er til ubehag for mine passasjerer, om jeg har noen med. Da er det ikke fullt så ille med pauser som blir 45-60 minutter (0-80% på lynladere) siden det passer med lunsj/middagspause, mens opp til 75 minutter (0-80 på 50 kW-ladere) blir alt for lenge.

Men skal jeg til et sted, så ønsker jeg å plugge til der jeg uansett skal stå for natta, eller enda lengre, fremfor å ta en unaturlig pause bare for å lade. Det betyr mindre om jeg tar pausen rett før jeg kommer frem, eller om jeg må ta en ekstratur ut. Det er plagsomt, sammenlignet med destinasjonslading.

Dette har ingenting med å være for gjerrig å gjøre. Egen garasje krever faktisk at det er mulig/lovlig å sette opp. Har du i det hele tatt tenkt tanken på at masse folk gjerne bor i leiligheter, og har i beste fall bruksrett på en fast garasjeplass eller parkeringsplass der man ikke bare kan ta seg til rette, men må ta det via borettslaget? Mange har ikke det engang det, men har kun tilgang til felles parkeringsanlegg uten faste plasser, eller kanskje ikke egen parkeringsplass i det hele tatt, og må ty til parkering i offentlig gate? Ja, alt dette skjer faktisk også på Oslo Vest.

 Igjen så låser du deg i et syn basert på din oppfattelse og ditt verdensbilde, uten evne til å se at verden ikke er så sort/hvitt som du fremmer. Faktisk synes jeg du fremstår som rimelig lite sympatisk slik du fremlegger situasjonen. Er ikke ting slik du ser det, så er det ifølge deg fordi folk er for gjerrige. Ikke fordi bosituasjonen rett og slett hindrer en i å velge slik du har gjort.

Kom deg ned av din høye hest. Folk prøver å tilpasse seg som best man kan. Som f.eks. her:

https://elbil.no/hadde-elbil-men-matte-bytte-til-bensinbil-etter-ladenekt-fra-sameiet/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

Nå føyer @(not the real) Dr. Bombay til ordet "subjektivt", som da tilsier at dette er hans personlige oppfatning, så mener du tar feil i akkurat det. Og hva som passer han, vet egentlig bare han.

Nå har flere som kjører bil med stor frunk sagt at det som de oppbevarer der, holder seg kjøligere enn om det ligger i bagasjerommet. Litt det samme der de har en boot-box under gulvet. Det er en fordel når man har noe lengre kjøretur, da melk og andre meierivarer holder seg bedre frem til man er fremme ved hytta/campingplassen eller hvor det er man skal være.

En tredje fordel er til bruk får vått/luktende tøy og ting man vil frakte, men ikke vil at skal stinke opp resten av bilen. Spesielt fint om frunken da kan spyles og tømmes via en egen dreneringsplugg.

For egen del så er jeg storfornøyd med å kunne ha ladekabler der, men positivt om dekkreparasjonssett og eventuell varseltrekant også får plass. Og er det mer plass til overs, så gjerne.

Men at man bør være forsiktig med tunge gjenstander, slik Ford reklamerer for med sin F-150 lightning, der følger jeg definitivt tankegangen din. Hos Rivian ligger dette mer i et avgrenset rom, så tror det er mindre fare for at det klarer å bevege seg like mye.

Men igjen, du ser det ut fra det du observerer, i det miljøet du beveger deg. Jeg ser det helt motsatte, nettopp fordi jeg bor i et stort borettslag med delte ladere. Da må Type-2-laderen være lett tilgjengelig. Og mange foretrekker destinasjonslading der man skal overnatte, og lader ikke mere enn nødvendig på hurtig/lynlading. Ikke nødvendigvis for å spare mest mulig penger, men fordi man ikke liker så godt pauser som er lengre enn man ønsker å pause.

Selvsagt lader jeg på lynlader når jeg er på tur, og har behov. 50 kw-ladere unngår jeg om jeg kan, fordi ladekurven i det vesentlige er over 45-50 kW effekt, selv om det ikke er så mye. Tar den tidsbesparelsen når som helst, for ladefarten er allerede lav nok som den er. 

Men jeg liker også å kjøre et stykke før jeg tar pause. Jeg finner det naturlig med etapper gjerne på 4-5 timer, så lenge det ikke er til ubehag for mine passasjerer, om jeg har noen med. Da er det ikke fullt så ille med pauser som blir 45-60 minutter (0-80% på lynladere) siden det passer med lunsj/middagspause, mens opp til 75 minutter (0-80 på 50 kW-ladere) blir alt for lenge.

Men skal jeg til et sted, så ønsker jeg å plugge til der jeg uansett skal stå for natta, eller enda lengre, fremfor å ta en unaturlig pause bare for å lade. Det betyr mindre om jeg tar pausen rett før jeg kommer frem, eller om jeg må ta en ekstratur ut. Det er plagsomt, sammenlignet med destinasjonslading.

Dette har ingenting med å være for gjerrig å gjøre. Egen garasje krever faktisk at det er mulig/lovlig å sette opp. Har du i det hele tatt tenkt tanken på at masse folk gjerne bor i leiligheter, og har i beste fall bruksrett på en fast garasjeplass eller parkeringsplass der man ikke bare kan ta seg til rette, men må ta det via borettslaget? Mange har ikke det engang det, men har kun tilgang til felles parkeringsanlegg uten faste plasser, eller kanskje ikke egen parkeringsplass i det hele tatt, og må ty til parkering i offentlig gate? Ja, alt dette skjer faktisk også på Oslo Vest.

 Igjen så låser du deg i et syn basert på din oppfattelse og ditt verdensbilde, uten evne til å se at verden ikke er så sort/hvitt som du fremmer. Faktisk synes jeg du fremstår som rimelig lite sympatisk slik du fremlegger situasjonen. Er ikke ting slik du ser det, så er det ifølge deg fordi folk er for gjerrige. Ikke fordi bosituasjonen rett og slett hindrer en i å velge slik du har gjort.

Kom deg ned av din høye hest. Folk prøver å tilpasse seg som best man kan. Som f.eks. her:

https://elbil.no/hadde-elbil-men-matte-bytte-til-bensinbil-etter-ladenekt-fra-sameiet/

Som sagt så tror jeg moderne el biler vil bli brukt mere som en vanlig fossil bil. Man kjører, parkerer, fyller opp «tanken» når den er tom. Pendler du kun 50km pr dag vil batteriet vare i over en uke. Da kan du velge å saktelade i et døgn eller stå i 25min på en hurtiglader. Ev kan du åpne panseret, dra ut kabelen, koble til lader og bil. Lukke panser og låse bilen. La den stå til du må på butikken. Ta bort kabelen, åpne panser børste snø og vann av kabelen, legge den sammen , lukke panseret , kjøre til butikken, kjøre hjem, åpne panser og koble til lading osv osv.

Som sagt. Jeg tror folks vaner vil endre seg med lynlading og store batteri. Tro ikke folk vil gidde alt styret med 2KW lading. Mye raskere å lynlade.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Som sagt så tror jeg moderne el biler vil bli brukt mere som en vanlig fossil bil. Man kjører, parkerer, fyller opp «tanken» når den er tom. Pendler du kun 50km pr dag vil batteriet vare i over en uke. Da kan du velge å saktelade i et døgn eller stå i 25min på en hurtiglader. Ev kan du åpne panseret, dra ut kabelen, koble til lader og bil. Lukke panser og låse bilen. La den stå til du må på butikken. Ta bort kabelen, åpne panser børste snø og vann av kabelen, legge den sammen , lukke panseret , kjøre til butikken, kjøre hjem, åpne panser og koble til lading osv osv.

Som sagt. Jeg tror folks vaner vil endre seg med lynlading og store batteri. Tro ikke folk vil gidde alt styret med 2KW lading. Mye raskere å lynlade.

Jeg tror du tar feil der. Når bilene får lang nok rekkevidde, så kjører man hele strekka på det som er på batteriet, og så plugger til når man kommer frem til målet, alternativt kjører et sted der det er naturlig og ønskelig å ta en pause. Ellers vil man dra inn til bysentra eller shopping malls der det ligger trådløs lading i bakken, og så lader man mens man holder på med andre ting.

Lynlading vil først og fremst brukes når man vet man ikke har tilgang til destinasjonslading, eller man skal kjøre mye og langt, og man vet at destinasjonslading ikke dekker behovet for neste etappe. Destinasjonslading via offentlige ladere vil i større grad dekke det daglige behovet, selv for de som ikke har fast parkeringsplass.

Men det vil være et større behov for store ladestasjoner tilsvarende det Tesla legger opp til, og der det kommer spesifikke tilbud for reisende og ladende kunder som ønsker å spise, og/eller oppleve noe mens man tar den nødvendige ladingen. Vi snakker altså rasteplasser av en helt annen dimensjon i forhold til det vi er vant til. 

F.eks. besøkte jeg en kamerat som bor i Bangkok, og vi tok en tur ned til Pattaya. På vei nedover stoppet vi på en rasteplass der det vel var parkeringsplasser for massevis av biler, og tilnærmet en liten landsby av bygninger på 2-4 etasjer, mer eller mindre bare fylt med forskjellige spisesteder og rekreasjonssteder. Det var fra små gatekjøkken, til større restauranter, og steder der ungene kunne leke. Det var som som om de hadde en innendørs mini-fornøyelsespark på stedet. Mulig det og var noen overnattingsmuligheter der og.

Selvsagt vil vi ikke få så store steder i Norge på en stund, men noen steder mellom Oslo og våre andre større byer tror vil vil se etterhvert. Jeg har mindre tro på at det over tid lønner seg med masse småsteder med begrenset tilbud.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (37 minutter siden):

Jeg tror du tar feil der. Når bilene får lang nok rekkevidde, så kjører man hele strekka på det som er på batteriet, og så plugger til når man kommer frem til målet, alternativt kjører et sted der det er naturlig og ønskelig å ta en pause. Ellers vil man dra inn til bysentra eller shopping malls der det ligger trådløs lading i bakken, og så lader man mens man holder på med andre ting.

Lynlading vil først og fremst brukes når man vet man ikke har tilgang til destinasjonslading, eller man skal kjøre mye og langt, og man vet at destinasjonslading ikke dekker behovet for neste etappe. Destinasjonslading via offentlige ladere vil i større grad dekke det daglige behovet, selv for de som ikke har fast parkeringsplass.

Men det vil være et større behov for store ladestasjoner tilsvarende det Tesla legger opp til, og der det kommer spesifikke tilbud for reisende og ladende kunder som ønsker å spise, og/eller oppleve noe mens man tar den nødvendige ladingen. Vi snakker altså rasteplasser av en helt annen dimensjon i forhold til det vi er vant til. 

F.eks. besøkte jeg en kamerat som bor i Bangkok, og vi tok en tur ned til Pattaya. På vei nedover stoppet vi på en rasteplass der det vel var parkeringsplasser for massevis av biler, og tilnærmet en liten landsby av bygninger på 2-4 etasjer, mer eller mindre bare fylt med forskjellige spisesteder og rekreasjonssteder. Det var fra små gatekjøkken, til større restauranter, og steder der ungene kunne leke. Det var som som om de hadde en innendørs mini-fornøyelsespark på stedet. Mulig det og var noen overnattingsmuligheter der og.

Selvsagt vil vi ikke få så store steder i Norge på en stund, men noen steder mellom Oslo og våre andre større byer tror vil vil se etterhvert. Jeg har mindre tro på at det over tid lønner seg med masse småsteder med begrenset tilbud.

Folk flest kjører ikke 400-500km pr dag ofte

De kjører mye kortere. Langkjøring tror jeg blir mest hurtiglading. Hoteller og moteller har ofte begrenset med muligheter for lading i dag.Spesielt i høysesong. Da er det ofte vanskelig nok i det heletatt å finne parkering. Når andel elbiler øker må hotellene bygge ut rene ladeparker om de skal klare 80% el biler. Det vil kreve store investeringer for en hotellbransje i trøbbel

Ser tendensen på jobben alt nå. Vi har vel 10-15 ladere på jobben. Nesten ingen bruker dem. El bilene står parkert akkurat som de andre. De gidder ikke å koble til for noen få kwh til en billig pris. Muligens noen gamle leaf er og e-golfer som bruker dem. 

Som sagt så ser jeg en trend til at folk lader skjeldnere på billige ladere og tilfeldige steder. Det er ikke nødvendig. De har strøm nok for en uke. Dessuten klarer de som har lademulighet hjemme seg bra i hverdagen uten å måtte lade på kjøpesenter osv. 

Derfor tror jeg disse kablene blir brukt mindre nå enn for 10 år siden og frekvensen vil synke.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Folk flest kjører ikke 400-500km pr dag ofte

De kjører mye kortere. Langkjøring tror jeg blir mest hurtiglading. Hoteller og moteller har ofte begrenset med muligheter for lading i dag.Spesielt i høysesong. Da er det ofte vanskelig nok i det heletatt å finne parkering. Når andel elbiler øker må hotellene bygge ut rene ladeparker om de skal klare 80% el biler. Det vil kreve store investeringer for en hotellbransje i trøbbel

Ser tendensen på jobben alt nå. Vi har vel 10-15 ladere på jobben. Nesten ingen bruker dem. El bilene står parkert akkurat som de andre. De gidder ikke å koble til for noen få kwh til en billig pris. Muligens noen gamle leaf er og e-golfer som bruker dem. 

Som sagt så ser jeg en trend til at folk lader skjeldnere på billige ladere og tilfeldige steder. Det er ikke nødvendig. De har strøm nok for en uke. Dessuten klarer de som har lademulighet hjemme seg bra i hverdagen uten å måtte lade på kjøpesenter osv. 

Derfor tror jeg disse kablene blir brukt mindre nå enn for 10 år siden og frekvensen vil synke.

Har ikke sagt at folk kjører slike avstander ofte. Poenget mitt er at når de gjør det, gjerne i forbindelse med hyttetur eller ferie, eller kurs/seminar, så foretrekker folk å ta elbilen. Men man liker ikke unødvendige stopp, så en 4-5-timers tur tas gjerne i en strekk. En 6-timers tur derimot vil deles i to. OM som sagt ikke andre passasjerer har noe de mener om dette. 

Men klar over at det også finnes en god del som synes 2 timer i strekk er i overkant lenge. Dog, har bilen lang nok rekkevidde, så gidder man ikke plugge i, om man ikke tror man vil få liten margin eller det ikke finnes lademulighet der man kommer.

Hvordan det er på din arbeidsplass, kan, men trenger ikke indikere noe om hva som er mest vanlig. Det kommer helt an på hvilket spekter av arbeidstakere man har, og om alle de som har arbeid der, har parkeringsplass. Det er ikke uvanlig at mesteparten av de ansatte er henvist til kollektivtrafikk, mens de privilegerte har både parkeringsplass og lademulighet på plassen. Men har man ikke så lang reisevei, og har bil med lang rekkevidde, så lader man bare unntaksvis på jobb.

På arbeidsplassen min har de klart å sette opp ladere til de fleste som har fast plass, uavhengig av om den som disponerer plassen har elbil eller noe annet, mens fleksiplassene for arbeidstakere uten fast plass, men som må ta bil pga avtaler i løpet av dagen (som må bookes) ikke har fått en eneste lader tilgjengelig, foruten 4 plasser med treg schuko, der tilstanden på disse er slik at man lurer på om disse er trygge eller ei.

Og alle de som føler de må bruke bil til jobb til tross for at vi holder til til nært trafikknutepunkt, men som ikke kvalifiserer til fast plass, må gjerne ut og flytte bilen hver andre eller tredje time, alt etter hvor lenge man kan stå uten å ha beboerparkering for denne bydelen. I området her er det svært tynt med offentlige ladere, selv om området har endel hurtigladere og 1 eller 2 lynladere tilgjengelig. De er det dog endel trykk på.

Ser jeg på ladeplassene i Oslo, så varierer det veldig hvor mye de er brukt, og til hvilken tid, og mye endret seg når man fikk tidsbegrensning på 3 timer, og ikke kunne stå parkert hele arbeidstiden. Har man derimot beboerparkering for området, så står man gjerne parkert så lenge man kan, og flytter gjerne bil til og fra ladeplikt-plasser og andre parkeringsplasser.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...