Gå til innhold

Er det noe galt med lydplanken min?


Anbefalte innlegg

Jeg har en LG SL6Y lydplanke og lurer litt på om det er noe i veien med den. Har den koblet til TVen via ARC, men når jeg sitter nært inntil den og det er helt stille i rommet hører jeg en slags, tja, kall det hvit noise. Eller rettere sagt, en slags suselyd som kanskje indikerer at det er strøm i lydplanken? Er dette helt normalt? Dette er den første lydplanken jeg har så er derfor jeg spør. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kron skrev (27 minutter siden):

Har ikke slik susing fra noen av mine høytalere. Som er helt stille når de ikke spiller. Så hvor normalt det er vet jeg ikke, men ikke noe jeg skal ha i mitt hus. 

Når anlegget er av eller i dvale så vil det ikke lage lyd, men når anlegget er på/aktivt så vil du høre litt susing om du legger øret inntil diskanten. Dette gjelder også på dyrt hi-fi utstyr. 

Forøvrig et veldig sært krav å ha at man absolutt ikke skal kunne høre noe lyd når man legger øret helt inntil en høyttaler. Du har garantert en rekke andre ting i hjemmet ditt som bidrar med betydelig mer bakgrunnsstøy. Kjøleskapet ditt f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
phax skrev (46 minutter siden):

Når anlegget er av eller i dvale så vil det ikke lage lyd, men når anlegget er på/aktivt så vil du høre litt susing om du legger øret inntil diskanten. Dette gjelder også på dyrt hi-fi utstyr. 

Forøvrig et veldig sært krav å ha at man absolutt ikke skal kunne høre noe lyd når man legger øret helt inntil en høyttaler. Du har garantert en rekke andre ting i hjemmet ditt som bidrar med betydelig mer bakgrunnsstøy. Kjøleskapet ditt f.eks.

Lager ingen lyd her selv når det er på. Noen søk på nett viser at dette er noe man anser som ett problem, ikke noe man må forvente. Det er forskjell på bakgrunnsstøy, noe er irriterende og plagsomt, mens annen bakgrunnsstøy kan være behagelig. Susing fra en høytaler hadde ikke jeg vært fornøyd med. Ingen av mine høytalere lager noen som helst lyd uten at jeg faktisk spiller av en lydkilde, selv om de er påskrudd. Har en høytaler på nattbordet f.eks. Ligger ganske nærme den når jeg skal sove, hadde denne hatt slik suselyd ville det uten tvil forstyrret meg, og ville blitt returnert pronto.

Hadde faktisk en Audio Pro høytaler jeg returnerte på grunn av at det kom suselyd når den var på men ikke spilte noe. Den andre høytaleren jeg hadde var helt stille siden jeg hadde 2 av den. Ble returnert på reklamasjon og tilbake fikk jeg en høyttaler som var helt stille. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Kron skrev (3 minutter siden):

Lager ingen lyd her selv når det er på. Noen søk på nett viser at dette er noe man anser som ett problem, ikke noe man må forvente. Det er forskjell på bakgrunnsstøy, noe er irriterende og plagsomt. Mens annen bakgrunnsstøy kan være behagelig. Susing fra en høytaler hadde ikke jeg vært fornøyd med. Ingen av mine høytalere lager noen som helst lyd uten at jeg faktisk spiller av en lydkilde, selv om de er påskrudd. Har en høytaler på nattbordet f.eks. Ligger ganske nærme den når jeg skal sove, hadde denne hatt slik suselyd ville det uten tvil forstyrret meg, og ville blitt returnert pronto. 

Jasså, hvilke høyttalere er det du har da? 

Mistenker at det enten er hørselen din som er problemet, eller at du ikke forstår hvilken type støy vi snakker om. Det er ikke snakk om susing som du hører på en meters avstand, men susing som man hører om du hører når du legger øret inntil høyttaleren. Altså noen få cm avstand. Det er ganske uvanlig å oppholde seg så nært høyttalere, så dette er ikke noe folk legger merke til med mindre man prøver.

En høyttaler kan også tilsynelatende være slått på men i dvalemodus som gjør at den ikke lager lyd. 

Lenke til kommentar
phax skrev (21 minutter siden):

Jasså, hvilke høyttalere er det du har da? 

Mistenker at det enten er hørselen din som er problemet, eller at du ikke forstår hvilken type støy vi snakker om. Det er ikke snakk om susing som du hører på en meters avstand, men susing som man hører om du hører når du legger øret inntil høyttaleren. Altså noen få cm avstand. Det er ganske uvanlig å oppholde seg så nært høyttalere, så dette er ikke noe folk legger merke til med mindre man prøver.

En høyttaler kan også tilsynelatende være slått på men i dvalemodus som gjør at den ikke lager lyd. 

Bose Companion 20, 2x Audio Pro Drumfire og Bose home 500. 

har ingen indikasjon på at det er noe galt med hørselen, men jeg hører ikke susing fra noen av disse produktene, selv om jeg plasserer øret helt inntil.

Ett annet spørsmål til trådstarter kan jo være om han opplever dette med noen andre høytalere i hus? Har tv høytalerne dine denne susingen? Hodetelefoner? Andre høytalere? Eller hører du det bare fra denne lydplanken? 

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Kron skrev (27 minutter siden):

Bose Companion 20, 2x Audio Pro Drumfire og Bose home 500. 

har ingen indikasjon på at det er noe galt med hørselen, men jeg hører ikke susing fra noen av disse produktene, selv om jeg plasserer øret helt inntil.

Ett annet spørsmål til trådstarter kan jo være om han opplever dette med noen andre høytalere i hus? Har tv høytalerne dine denne susingen? Hodetelefoner? Andre høytalere? Eller hører du det bare fra denne lydplanken? 

Alle disse er da aktive høyttalere som vil sette seg selv i dvalemodus og dermed være lydløse. Spill musikk, sett musikken på pause og legg øret inntil høyttaleren så vil du nok høre susing (Og må da dessverre kaste høyttalerne ut av huset). 

Jeg klarer selv få frem denne susingen både på hifi anlegget i stuen og Sonos-høyttaleren på badet. Og jeg har tidligere jobbet i hifibransjen og hørt hundrevis av anlegg i alle varianter og prisklasser, og kan trygt bekrefte at dette er helt normalt. Så det er absolutt ingen grunn til å få trådstarter til å tro det er noe galt med lydplanken her. 

Lenke til kommentar
phax skrev (24 minutter siden):

Alle disse er da aktive høyttalere som vil sette seg selv i dvalemodus og dermed være lydløse. Spill musikk, sett musikken på pause og legg øret inntil høyttaleren så vil du nok høre susing (Og må da dessverre kaste høyttalerne ut av huset). 

Jeg klarer selv få frem denne susingen både på hifi anlegget i stuen og Sonos-høyttaleren på badet. Og jeg har tidligere jobbet i hifibransjen og hørt hundrevis av anlegg i alle varianter og prisklasser, og kan trygt bekrefte at dette er helt normalt. Så det er absolutt ingen grunn til å få trådstarter til å tro det er noe galt med lydplanken her. 

Jeg er ikke helt teit. Jeg vet når høytalerne mine er i dvalemodus. Den andre audio pro høytaleren jeg kjøpte hadde faktisk dette problemet. Jeg visste dette ikke var normalt siden den jeg allerede hadde ikke hadde noen suselyd. Så den ble levert inn, og jeg fikk den reparert. Det var også en suselyd jeg måtte ganske nærme høyttaleren for å høre, men ble altså reparert, og nå er det ikke noen slik lyd fra den. Hadde dette vært min første høytaler og jeg var usikker på om det var normalt og kom på forumet her for råd, så hadde vel kanskje du fortalt meg hvor normalt dette er, og om jeg da hadde hørt på deg ville jeg ikke fått den reparert. 

Companion 20 setter seg heller ikke i dvalemodus. Men de andre høytalerne jeg har gjør riktignok det.

Har hatt ett par hodetelefoner også som har hatt suselyd når de har vært på men ikke spiller av noe. De ble fort byttet ut med ett annet par som ikke hadde dette problemet.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Kron skrev (15 minutter siden):

Jeg er ikke helt teit. Jeg vet når høytalerne mine er i dvalemodus. Den andre audio pro høytaleren jeg kjøpte hadde faktisk dette problemet. Jeg visste dette ikke var normalt siden den jeg allerede hadde ikke hadde noen suselyd. Så den ble levert inn, og jeg fikk den reparert. Det var også en suselyd jeg måtte ganske nærme høyttaleren for å høre, men ble altså reparert, og nå er det ikke noen slik lyd fra den.

Companion 20 setter seg heller ikke i dvalemodus. Men de andre høytalerne jeg har gjør riktignok det.

Har hatt ett par hodetelefoner også som har hatt suselyd når de har vært på men ikke spiller av noe. De ble fort byttet ut med ett annet par som ikke hadde dette problemet.

Man trenger da ikke være teit for å ikke vite om høyttaleren er i dvale eller ikke. Det er jo ikke nødvendigvis noe som er så veldig lett å se. På Sonos-høyttaleren min f.eks er det ingen visuell forskjell. Den lyser og fremstår som den er aktiv, men om jeg trykker på den så våkner den fra dvale noe jeg kun får bekreftet via susingen hvis jeg har øret klint inntil.

Man kan oppleve susing grunnet støy på signalet eller feil på produktet selvsagt, og susing som oppleves som hørbart og plagsomt er jo ikke normalt eller noe man skal godta. Men nå er det som sagt ikke det vi snakker om her. 

Dubious skrev (8 minutter siden):

Ingen susing fra mine høytalere, B&W 603 S2
De er vel rundt 20 år gamle nå.

Så at alle høytalere suser er nok feil.

Det er en passiv høyttaler, så den kan jeg i hvert fall garantere at suser om forsterkeren er på. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Ingen susing fra mine høytalere, B&W 603 S2
De er vel rundt 20 år gamle nå.

Så at alle høytalere suser er nok feil.

Dette er i en HELT annen klasse enn et alt-i-ett-sett fra LG hvor de ikke engang har oppgitt noen specs overhodet mtp lydkvalitet. Kun at du får ut 10 ganger mer effekt enn du sender inn.

Pluss at det er forsterkeren som står for støyen. Ikke høyttalerne. 😛

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Dubious skrev (14 minutter siden):

Jeg kan garantere at de ikke suser.

Nei det kan du faktisk ikke. Men kjenner at jeg begynner nå grensen for hvor mye energi jeg orker bruke på å forklare dere at dette er helt normalt.

Mistenker at dere er blitt for gammel til å høre disse frekvensene 😁

  • Liker 3
Lenke til kommentar
phax skrev (Akkurat nå):

Nei det kan du faktisk ikke. Men kjenner at jeg begynner nå grensen for hvor mye energi jeg orker bruke på å forklare dere at dette er helt normalt.

Mistenker at dere er blitt for gammel til å høre disse frekvensene 😁

Dermed kan VI garantere at de ikke suser..

Min søster hører musejageren vi har på hytta, men ingen andre i min familie hører den.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (15 minutter siden):

Dermed kan VI garantere at de ikke suser..

Min søster hører musejageren vi har på hytta, men ingen andre i min familie hører den.

Og du fikk selvsagt søsteren din til å legge øret sitt inntil diskanten for å sjekke at hun ikke hørte noen lyd i den lille tiden mellom mitt siste innlegg og svaret ditt? Setter pris på at dere er villig til å teste dette grundig i hvert fall :)

Gratulerer med et stille anlegg da, i den grad det er noe å gratulere. Men det forandrer fortsatt ikke det faktum at det er helt normalt å høre lett susing når man legger øret inntil en høyttaler når forsterkeren er på. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...