Gå til innhold

Penger ut vinduet = boligkjøperforsikring


Zamiazm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer nok veldig an på dekningen i de forskjellige forsikringene. Noen dekker maks 100.000 kr andre mer , noen mindre. Noen har xx% egenandel over xx tusen kroner.

Generelt ville jeg nok ikke valgt det i nyoppførte hus/leiligheter hvor risikoen for tvister er lav og man uansett har en reklamasjon mot utbygger.

Er det boliger som er eldre og det er usikre dokumentasjon på oppussinger etc ville jeg nok vurdert det. 

 

Lenke til kommentar
Zamiazm skrev (14 minutter siden):

Det eneste boligkjøperforsikring tilbyr er rettshjelp, noe man allerede har/får gjennom husforsikring eller innboforsikring. Dermed er det penger ut vinduet. Noen som mener noe annet?

 

Tryg for eksempel: https://www.tryg.no/a-z/dekning-husforsikring.html 

 

Loko skrev (3 minutter siden):

Det kommer nok veldig an på dekningen i de forskjellige forsikringene. Noen dekker maks 100.000 kr andre mer , noen mindre. Noen har xx% egenandel over xx tusen kroner.

Generelt ville jeg nok ikke valgt det i nyoppførte hus/leiligheter hvor risikoen for tvister er lav og man uansett har en reklamasjon mot utbygger.

Er det boliger som er eldre og det er usikre dokumentasjon på oppussinger etc ville jeg nok vurdert det. 

 

Tja ikke sikker,men en ting er sikkert. Bruk av meglere er virkelig bortkasta penger. Man kan ordne det meste selv sånn som bilder og annonser,visninger og ha en advokat til og ordne det juridiske.Ofte jobber meglerne i den samme banken man har huslån ,så det blir som « bukken og havresekken».  Meglerne og bankene har ordna seg en nisje i kjøp og salg av boliger som får kundene sine til og tru at det er nødvendig.Man sparer 10.000 av kroner ,av og til 100.000 av kroner på og bruke en advokat i stedet.

Lenke til kommentar

Er i samme kategori som idiotforsikringene til Elkjøp og Power.

I verste fall kunne det vært nyttig ved kjøp av tvangssalg eller nybygg som ikke ennå er ferdigstilt. Men prisen står ikke i stil med hva man får igjen. 11 000 kr,- gir de fleste reiseforsikring i 10 år. Tenk bare over hva du får tilbake i form av en reiseforsikring over en så lang periode - kontra en enkel boligkjøpforsikring. En boligkjøpforsikring er etter mitt syn kun verd en tusenlapp.... maks. 

https://osloadvokatene.no/eiendom/eiendom-kjop-salg-mangler/boligkjoper-forsikring-lonner-seg-ikke/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har ikkje funne ei boligkjøperforsikring som er verdt å kjøpe. Finner du manglar som kjøper så må du rekne med å måtte gjere alt arbeidet sjølv. Forsikringsselskapet ditt vil ikkje ha interesse av å bruke tid og pengar på å ta saka, så du vil nok nesten alltid bli møtt med avvist forsikringskrav. Så då må du fyrst kjempe mot ditt eige forsikringsselskap før du kan starte kampen mot selgaren. 

Som selgar derimot så kan det være aktuelt med bustadselgerforsikring. Ikkje fordi du får veldig stor verdi ut av forsikringa, men fordi du då kan henvise eventuelle klager frå kjøparen til forsikringsselskapet. Særleg om det er ein kjøpar som klager på mange bagatellar så kan det være greit å ha betalt eit forsikringsselskap til å avslå reklamasjonkrava på dine vegner utan at du sjølv må bruke tid på å prate med kjøparen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...