Gå til innhold

Hva er beste Linuxdistro for en arbeidsplass?


Anbefalte innlegg

For ganske mange år siden da Linux var ny, så var det vel mange som sa at det at nå var det ikke lenge før Linux hadde overtatt desktopmarkedet slik at Linux ble til det operativsystemet som folk flest brukte. Det skulle vise seg å ta litt tid, og det skulle vel vise seg at det var enklere å overta markedet både for supercomputere og mobiltelefoner før Linux ble vanlig på laptop/desktop.

Har imidlertid latt meg imponere av et par distroer de siste dagene. Den ene er ChromeOS/Cloudready og det annet er Puppy Linux. Det som disse har til felles, det er at de kjører utrolig godt på gammel hardware. ChromeOS imponerer meget stort når det gjelder det å kunne jobbe effektivt og å få jobben gjort. Ville nok tro at ChromeOS er en av de mest effektive arbeidsplattformene som vi har, dersom det man holder på med er "vanlig kontorarbeid". 

Men, så er det er stort MEN med begge disse plattformene. Det ser jo ut som at CromeOS rapporterer hver eneste bokstav av det arbeidet som man utfører opp til Google, og det er jo på et vis "litt merkelig". Puppy Linux kjører veldig stabilt og bra, men her har man å gjøre med et system som har pålogging som "root" som default og ikke noe passord. Sikkerheten er vel sånn sett ikke helt på topp. 

Hvilken distro er det man bør velge i dag, hvis man ønsker å skifte ut Windows (med alle sine oppdateringer) med en enkel og effektiv å jobbe på og som har en tilstrekkelig (rimelig fornuftig) grad av sikkerhet?

Hva er den beste Linux distro for laptop/desktop, når kriteriet er "en enkel og effektiv arbeidsplass med minst mulig plunder"?

Det som kanskje er en del av problemstillingen, det er jo at det i dag finnes veldig bra web baserte arbeidsplattformer fra Google og Microsoft. Her rapporteres jo riktig nok alle data "opp til skyen", men i motseting som for CromeOS, så har man jo flr de fleste distroene en mulighet for å skru av all denne delingen, slik at man for eksempel kan bruke "skybassert" til visse oppgaver.

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Det spørs jo litt hvor dreven du er på Linux og hvor avansert du vil være, og litt hvilken maskinvare du har.

Men tenker i baner av Xubuntu (Ubuntu bare at Grafisk grensenitt er XFCE og ikke Unity?)

Flere av Linuxdistroene som Linux Mint, Ubuntu og Fedora kommer i flere desktopversjoner. Jeg er usikker på om også OpenSUSE gjør det, men hvis ikke, så kan man iallefall velge hviket Grafisk Grensesnitt man vil installere når man skal installere OpenSUSE.

Forøvrig, så er det jo individuelt hva som er den beste Linux distroen. Det finnes ingen fasitsvar.

Endret av wil
Lenke til kommentar
1 hour ago, arne22 said:

Det som kanskje er en del av problemstillingen, det er jo at det i dag finnes veldig bra web baserte arbeidsplattformer fra Google og Microsoft. Her rapporteres jo riktig nok alle data "opp til skyen", men i motseting som for CromeOS, så har man jo flr de fleste distroene en mulighet for å skru av all denne delingen, slik at man for eksempel kan bruke "skybassert" til visse oppgaver.

Uten å ha noe spesiell erfaring med ChromeOS, skulle jeg vel anta at det egentlig også her er visse innstillingsmuligheter for hva som skal lagres. Joda, dette baserer seg i stor grad på å være "skybaserte tjenester" av grunnleggende natur, og naturlig nok vil da ting lagres hos tjenesteleverandøren. Men når det gjelder eksempelvis surfehistorikk o.l., vil vel mye være begrenset av innstillingene man setter for sin Google-konto generelt?

Menb ChromeOS er vel i utgangspunktet supportert for Chromebooks og andre maskiner spesielt levert for det? Så vidt je ghar forstått og husker blir det litt "hassel" når dette skal kjøres ellers. For meg da høres det mer ut som en løsning for å teste løsningen eller at man blir "entusiast". Mye av det som da ChromeOS ellers tilbyr, får man også direkte i Chome-nettleseren kjørt på en hvilket som helst OS.

Hva som ellers passer best tenker jeg handler mye om applikasjons- og tjenestebehov, i tillegg til hvordan man ser for seg at dette skal driftes. Hvis det ikke er et driftet miljø og man ikke skal ha noe support, handler det om personlige preferanser.

For meg har ikke Linux i noen stor grad vært brukt som en "desktop-plattform". Det har for meg vært en verktøykasse. Bakgrunnen for at jeg "sverger" til Ubuntu i mange år blir at det er mange brukere - det er et gjerne noen som har hatt problemene før deg, og mye er klargjort for plattformen. Her er jeg "konservativ" og holder meg til LTS-versjonene og har nødvendigvis ingen hast med å komme meg over på nyeste versjon.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, geir__hk said:

Regner med du har tilgang på 64bit CPU ?

Vil påstå at Linux Mint er et godt alternativ når stabilitet er viktig.

Så er det óg sånn at ulike distroer har ulik krav for hardware så det er en fordel om du kunne delt denne infoen om maskinen.

Bruker alle mulige sorter hardware. Tror jeg må ha noe slikt som 20 pc'er privat og på jobb. Kjøpte akkurat 3 stykker. (Huawei Laptop.)

Har brukt Linux Mint tidligere, Den opplevdes som stabil ja. Den kjørte også fint på alle de PC'ene som jeg har testet den på.

Før så lå jo Linux Mint på topp i rangeringen på DistroWatch. (Det var mye derfor at jeg testet den.) https://distrowatch.com/

I dag så er det jen MX Linux som ligger på topp. Har ikke testet den og vet ikke hvordan den er.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, NULL said:

Menb ChromeOS er vel i utgangspunktet supportert for Chromebooks og andre maskiner spesielt levert for det? Så vidt je ghar forstått og husker blir det litt "hassel" når dette skal kjøres ellers. For meg da høres det mer ut som en løsning for å teste løsningen eller at man blir "entusiast". Mye av det som da ChromeOS ellers tilbyr, får man også direkte i Chome-nettleseren kjørt på en hvilket som helst OS.

Dette var det som jeg også trodde, før jeg testet "Cloudready". https://www.neverware.com/freedownload#intro-text

Det viste seg at den var særdeles enkel å installere, og så har den støttet all hardware jeg har testet den på 5 forskjellige PC uten et problem. (PC'er fra 6-14 år gamle. Det er bare å stikke inn installasjons USB, og så skjer hele installasjonen automatisk.)

Cloudready/ChromeOS kjører veldig bra mot både Google og Microsoft sin online kontorløsning.

Det er også "masser av funksjoner" CromeOS som man mer eller mindre må finne ut av selv, men når man finner ut av det så er dette et utrolig bra operativsystem. (Men alle data flyter jo opp til Google.)
 

49 minutes ago, NULL said:

For meg har ikke Linux i noen stor grad vært brukt som en "desktop-plattform". Det har for meg vært en verktøykasse. Bakgrunnen for at jeg "sverger" til Ubuntu i mange år blir at det er mange brukere - det er et gjerne noen som har hatt problemene før deg, og mye er klargjort for plattformen. Her er jeg "konservativ" og holder meg til LTS-versjonene og har nødvendigvis ingen hast med å komme meg over på nyeste versjon.

Der kan det se ut som at vi er litt like. Har en Ubuntu 18 LTS tror jeg det er, installert på en laptop som jeg bruker som testserver. Det er en "desktop" men jeg har etterinstallert diverse serverfunksjoner i etterkant. Liker ikke Ubuntu sin design av desktop i det hele tatt. Det er forholdvis lett å konfigurere om slik at den ser helt annerledes ut. Min har "Windows 95 style". Det samme gjelder også for mine Windows 10 PC'er. (Man må jo ordene opp slik at det blir likt.)

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
1 hour ago, arne22 said:

Før så lå jo Linux Mint på topp i rangeringen på DistroWatch. (Det var mye derfor at jeg testet den.) https://distrowatch.com/

I dag så er det jen MX Linux som ligger på topp. Har ikke testet den og vet ikke hvordan den er.

Vær obs på at rangeringa på Distrowatch ikke gir et godt mål på bruken av de enkelte distroene, det er som jeg forstår det kun basert på telling av hvor mange som klikker seg inn for å lese om de forskjellige distroene. Da må det jo nødvendigvis bli slik at man får en selvforsterkende effekt - nye besøkende klikker seg gjerne inn på de som ligger i toppen først.

Jeg har testet MX Linux noe, men ikke brukt det over tid. MX er jo basert på Debian og har en variant med XFCE desktop og en annen med KDE (lurer på om det ikke var en 3. variant men denne har jeg ikke testa).

Det eneste jeg husker på stående fot er at installasjonsrutinen til MX Linux ikke lar deg velge separat partisjon for /var eller /tmp. Tipper det er gjort for å oppleves mer overkommelig for nye brukere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvde å google litt og svarene vel vel ikke helt revolusjonerende men interessante nok.

(Men artiklene er kanskje litt gamle)

https://www.linux.com/topic/desktop/top-5-linux-distributions-productivity/

 https://embeddedinventor.com/best-linux-distro-for-workstation-analysis-and-comparison/

Her er noen litt nyere linker, men stadigvekk så ligger det vel over i det kjente:

https://www.digitaltrends.com/computing/best-linux-distros/

https://itsfoss.com/best-linux-beginners/

Litt off-topic men her er det også en beskrivelse av "small busieness servers:

https://www.techradar.com/news/best-linux-distro-small-business

****

Hvis man skal kjøre en ny testrunde med Linux Mint hvilen desktop er best for "kontorbruk"?

(Gjerne litt Windows 95-aktig.)

Edit: Hvis det er Windows 95 som er idealet, så kan det vel se ut som at Xfce er en god kandidat:

https://linuxmint-installation-guide.readthedocs.io/en/latest/choose.html

 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt i tråden her, valg avhenger veldig mye av hva jobben / jobbene krever av verktøy (programvare) som skal brukes. De tre siste årene har jeg brukt Debian (med Xfce) på jobb-laptopen og klart meg fint med det. Men da har alle verktøyene jeg trenger (eksempel: git, KiCad, OpenSCAD, LibreOffice, Arduino IDE, Zoom, osv) vært tilgjengelige der, og alle samarbeidsverktøy (eksempel: felles lagring - github / gitlab, google drive, monday, osv) vært tilgjengelig via nettleser.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, tingo said:

(med Xfce)

Det var den jeg tenkte på å teste ut ja. 

Går det an å plassere linker til websider og lagre dokumenter og mapper direkte på desktopen? (Skrivebordet.)
(Har savnet dette i noen distroer.)

Liker å ha forskjellige websider direkte tilgjengelig via "ikon" og å kunne plassere dokumenter og mapper der det passer meg.

Er det noen god grunn for å teste Debian i stedet for eller i tillegg til Mint? (Det er ganske mange år siden jeg testet Debian, og da var konklusjonen: For kronglete å installere og for lite brukervennlig. Men det kan jo ha endret seg mye med tiden.)

Jobber med mange forskjellige typer programvare og tenker heller ikke bare på meg selv som bruker. Det er litt interessant å se på det generelle i bruken av Linux på skrivebordet.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Xfce - lett å lage lenker til dokumenter og filer ihvertfall - se vedlegg (obs: dette er fra Xfce på min FreeBSD arbeidsstasjon, men det er likt på Linux, og sikkert alle andre steder hvor Xfce kjører).

Debian vs. Mint - jeg har ikke testet Mint, så det er vanskelig for meg å si noe om. Men dagens Debian (Debian 10 Buster) og en eller to versjoner bakover er like lett og installere som Fedora og Xubuntu ihvertfall.

Jeg brukte først Xubuntu i mange år, til jeg fikk et problem som jeg ikke klarte og løse på en laptop jeg hadde (dette er noen år siden). Da bytta jeg til Fedora (som ikke hadde dette problemet) og brukte det i noen år. På det lokale makerspacet vårt brukte (og bruker) vi bare Debian som Linux, og etter å ha jobbet med det og installert det noen ganger, så fant jeg ut at det var like greit og kjøre Debian på egen maskin også. Ubuntu, Mint osv. er bruker jo Debian som "upstream" da er det greier og bruke originalen synes jeg.

Et ankepunkt mot Debian tidligere har jo vært at programmene som finnes i repoene er veldig modne (les: gamle versjoner), men etter at jeg fant ut om backports, så er det i stor grad løst. Smør-og-brød greien installer jeg fra main repoet, og hvis jeg trenger nyere versjon av et program (KiCad er et godt eksempel) så installer jeg det fra backports.

For de fleste moderne Linux-distroer så er det vanligste problemet man kan støte på under en installasjon er at installasjonsmediet mangler en driver for en eller annen maskinvare på maskinen som du trenger under installasjonen (eksempel: nettverkskort). Prosedyren for å legge til en driver under installasjonen kan være ... krøkkete, men som oftest kan du omgå problemet (eksempel: bruke kablet nettverkskort eller internett-deling via mobiltelefon og usb-kabel) mens du installerer, og så bare installerer du den manglende driveren etterpå.

xfce_Screenshot_2021-05-22_17-55-09.png

Lenke til kommentar

Mange takk for info. Sitter og laster ned Linuxmint i tre varianter akkurat nå. Godt mulig jeg prøvet en Debian også.

Da jeg testet ut ChromeOS så oppdaget jeg noe som var ukjent for meg fram til da. Det var at Chrome web browser har en funksjon eller en mulighet som kan få websider til å fungere som en "app", slik at man kan bygge opp grensesnitt til "wb apps" som likner en del på det man finner hos Android.

Testet litt med Chrome Webbrowser på Windows og det fungerer der også. (Gå inn i Crome Web browser, venstreklikk på de tre prikkene oppe til høyre, velg så "flere verktøy". Velg så "opprett snarvei". Da kan du krysse av for "åpne vindu". Da åpnes websider som for eksempel yr.no, ikke som en webside, men mer som en "app". (Man ser "innholdet" men ingen webbrowser.)

Jeg fant ut at dette kunne brukes til å bygge opp masse funksjonalitet i ChromeOS, og tenkte jeg skulle teste det ut på noen andre Linux distroer også.

Tidligere erfaringer med Linuxmint er at det er veldig bra med innebygde drivere og slikt, slik at dette en en ganske enkel distro for uttesting.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
1 hour ago, wil said:

Hvis du ikke allerede har begynt enda, så kan det jo være greit å prøve det i Virtual Machine først, så blir det ikke så mye krøll når du vil prøve en annen distro.

Har et par Intel Nuc som jeg bruker som testmaskiner og det er nesten like lettvint som å bruke vituelle maskiner. (Lommestørrelse)

Sitter å hakker i vei på en nyinstallert Linuxmint med Xfce akkurat nå. Fungerer meget bra.

tingo -> Lagring av linker og dokumenter på skrivebord fungerer problemfritt. Mage takk for info.

Screenshot_2021-05-22_20-47-42.png

Lenke til kommentar
Sitat

For ganske mange år siden da Linux var ny, så var det vel mange som sa at det at nå var det ikke lenge før Linux hadde overtatt desktopmarkedet slik at Linux ble til det operativsystemet som folk flest brukte. Det skulle vise seg å ta litt tid, og det skulle vel vise seg at det var enklere å overta markedet både for supercomputere og mobiltelefoner før Linux ble vanlig på laptop/desktop.

Hvilken distro er det man bør velge i dag, hvis man ønsker å skifte ut Windows (med alle sine oppdateringer) med en enkel og effektiv å jobbe på og som har en tilstrekkelig (rimelig fornuftig) grad av sikkerhet?

Hva er den beste Linux distro for laptop/desktop, når kriteriet er "en enkel og effektiv arbeidsplass med minst mulig plunder"?

Vil tro ubuntu og kubuntu 21.04 og fedora 34 kommer ganske høy opp.

De dårligste er nok opensuse\linux mint og mye som gir mest knot og mint er basert på 20.04 som er noen genrasjoner gammel.

Tror største problem for å få dette til er villhet for folk å bytte, og få it å prioritere å bytte, da kostnader ofte ikke er tema i andre en skoler og offentlige som regel, er synd skoler som ikke har råd til pc bruker mere penger på lisenser en maskinvare noen pcer er sikkert windows XP oppgradert til windows 7 eller 10. Sier litt om hvor lang tid ting tar med enkeltkjerne 1-2 ghz pentium 4 og 512 mb ram og liten harddisk. Men tror det er få skoler det gjelder nå.

Da libreoffice og openoffice ikke kan utkonkurere office 2017 helt men har en del samme funksjoner.

Men det som overrasker meg hvor mye lisenspenger som kunne vært brukt i skolene på å leie utvikler å lage oppdateringer, for bedrifter og skoler ville besparelsen bli stort.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Debian eller CentOS på server og Fedora på laptop / arbeidsstasjon da de for min del oftere har nyere hardware som ikke er støttet i eldre kernel versjoner.

Edit: Når det gjelder topic. For en bedrift er RedHat økosystemet rimelig bra. De har løsninger for patch management, os audit, autentisering og autorisasjon osv, en veldig stabil release syklus samt godt støttet av software leverandører.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
26 minutes ago, kpolberg said:

Debian eller CentOS på server og Fedora på laptop / arbeidsstasjon

Har kjørt Centos på server gjennom en del år, og det har gått knirkefritt. Har også kjørt Ubuntu på server og det har også kjørt OK.

Ga egentlig opp å kjøre Linux på laptop/desktop for noen år siden, (for mye knoting og tap av tid), men tenkte jeg skulle kjøre en ny test-runde akkurat nå. 

Tester nå ut Linuxmint med Xfce og det var det i alle fall ikke noen installasjonsproblemer. Det var stort sett å trykke neste og neste, og det kjører så langt problemfritt og meget bra.

Har nå testet på 5 forskjellige PC'er og med 3 forskjellige Linux distroer. Så langt 0,0 problemer med drivere og hardware, slik at dette ser jo egentlig bra ut.

Når det gjelder skolene så har de så vidt vites gratis Windows og gratis Office365 slik at det ikke er så mye å spare der.

Men, dette med å slippe disse Windows oppdateringene på flere GB, det hadde jo vært meget bra.

 

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Desktop: Ubuntu

Server: Debian

Tror de fleste vil oppfatte et slikt oppsett som enklest. Kanskje også Ubuntu som server, hvis den ikke er særlig kritisk.

Må si at jeg er skuffet over offentlig sektor som har en hinsides innkjøpsmakt og ofte ikke trenger mer enn Ubuntu ikke satser på det og dermed får ned kostnadene sine, og istedenfor gir masse penger til Microsoft. Fint for meg som aksjonær i MS, dårlig for meg som norsk skattebetaler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...