Gå til innhold

Hva tenker du om ro eller lage støy/bråk på røde dager?


Anbefalte innlegg

Først så tenker jeg at dette er for dem som bor for seg selv og kanskje har en familie.

Jeg liker tanken om at vi felles kan bidra til at røde dager er dager man ikke driver med bråkete oppgaver og maskiner.

kortfattet: Er brukt av maskiner som normalt krever at brukeren har hørselsvern på, noe vi ønsker/syntes er greit  på røde dager?

Jeg ser at det kan friste for noen å bruke en fridag på rød dag til å pusse opp leiligheten/huset med mer med brukt av store maskiner. Borre i mur, sage, rive, altså det som er bråkete.

I en hverdag med mye støy og oppgaver er det deilig å kunne ha en dag i uken der man kan slappe av med å ha det rolig rundt seg. Man kan gjerne gjøre ting som å male, tapetsere, ordne og fikse. -Da uten tungt bråkete utstyr.

Hva tenker folk her inne, merker at flere og flere setter i gang med ganske intense maskiner på søndager og røde dager. Da mener jeg ikke støvsugere og elektriske gressklippere....

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
plankeby skrev (7 timer siden):

Hva tenker folk her inne, merker at flere og flere setter i gang med ganske intense maskiner på søndager og røde dager. Da mener jeg ikke støvsugere og elektriske gressklippere....

Synes det er en forferdelig uting som politiet bør gå etter og straffe hardere enn idag. Skal de drive med bråkete maskiner får de gjøre det på ordinære dager.

Lenke til kommentar
plankeby skrev (7 timer siden):

Først så tenker jeg at dette er for dem som bor for seg selv og kanskje har en familie.

Jeg liker tanken om at vi felles kan bidra til at røde dager er dager man ikke driver med bråkete oppgaver og maskiner.

Jeg ser at det kan friste for noen å bruke en fridag på rød dag til å pusse opp leiligheten/huset med mer med brukt av store maskiner. Borre i mur, sage, rive, altså det som er bråkete.

I en hverdag med mye støy og oppgaver er det deilig å kunne ha en dag i uken der man kan slappe av med å ha det rolig rundt seg. Man kan gjerne gjøre ting som å male, tapetsere, ordne og fikse. -Da uten tungt bråkete utstyr.

Hva tenker folk her inne, merker at flere og flere setter i gang med ganske intense maskiner på søndager og røde dager. Da mener jeg ikke støvsugere og elektriske gressklippere....

Jeg mener den samme regelen skal gjelde som ellers.ro etter kl 23.00 ..De røde dagene er helligdager fra en religion som mange ikke har noe forhold til.Gravemaskiner o.l er noe annet.Tror det skal mye til hvis de får holde på til 23.00 ellers i uka også.

Lenke til kommentar
Ole Morten skrev (5 timer siden):

Jeg mener den samme regelen skal gjelde som ellers.ro etter kl 23.00 ..De røde dagene er helligdager fra en religion som mange ikke har noe forhold til.Gravemaskiner o.l er noe annet.Tror det skal mye til hvis de får holde på til 23.00 ellers i uka også.

Jeg tenker ikke på noe religiøst aspekt. Når vi nå har en dag da mye er stengt, er det fint om det kan være en dag alle har mulighet for å ha ro og fred. Fra maskiner og utstyr med mye støy. De få andre røde dagene kan også være mer stille dager.

F.eks. 17. mai: I år var det snekring og hamring, i fjor motorklipper i hagen osv.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg personlig setter pris på fred og ro på de røde dagene, men det har seg vel slik at 1. mai og 17. mai så kan en styre på så mye en vil (slik som på en normaldag), da disse ikke er helligdager. Du blir riktignok ikke særlig populær i nabolaget, men ulovlig er det ikke.

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg katta om folk kjører i gang gressklipperen etter lunsj. Det som irriterer meg er folk som bråker tidlig på en fridag, uansett om det er en røddag eller ikke. 

Den største irritasjonsfaktoren heromkring er de jævla rulleskiløperne som gjerne er ute klokken seks om morgenen og staker seg oppover bakken.

Lenke til kommentar

Folk som lager mye lyd ved f.eks. å sprenge dynamitt, sage, drille stein eller ha full fest, er irriterende uansett når de gjør det. Jeg blir ikke mindre irritert om de gjør det på en lørdag istedenfor en søndag. De burde komme med en nabovarsel sånn at man ihvertfall vet at det vil bli mye støy.

Andre former for støy som gressklipper eller rulleskiløperne irriterer meg ikke og kan holde på når de vil.

Lenke til kommentar

Lovverket skiller mellom raude dagar som er helligdagar og raude dagar som er fridagar av andre grunnar. 

For min del kunne vi godt hatt ei lovendring som forbyr unødig støy (og når eg tenker meg om lukt) på alle raude dagar uavhengig av opphavet. At vi har ein dag i veka der dei fleste kan slappe av i ro og makt utan at naboen absolutt skal bore i betong eller gjøsle. Eg forstår likevel at ettersom dei fleste jobbar på dagtid på kvardagane så er det berre i helga ein har fri til å drive med slikt arbeid. Men ettersom alle har ledig tid på ulike tidspunkt så synes eg at eit døgn i veka der ein er ekstra forsiktig mef unødig støy hadde våre ein fordel for folk flest. 

Litt av samme grunn så synes eg det er greit at alle ikkje-kritiske jobbar held stengt på søndagar. Eg trur det er bra for det sosiale at søndagar er ein dag der ein kan rekne med at folk flest ikkje har forpliktingar til jobb eller skule, då kan sosiale samlingar og aktivitetar leggast til søndagar når dei fleste har muligheit til å være med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde ikke brydd meg om de hadde fjernet alle religiøse røde dager.

Uansett rød dag, så er min tommelfingelregel at jeg ikke bråker før etter 12.

Var nyhetsoppslag fordi noen jobbet på 1. og 8. mai.
Regner med at dere ikke ringer etter ambulanse eller brann på røde dager..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...