Gå til innhold

Tesla dømt i forliksrådet etter at biler mistet ladefart


Anbefalte innlegg

oophus skrev (4 minutter siden):

Fra det jeg forstod hos E24 var at Bilklager var delaktig i denne saken? Får kundene gjennomslag og 100,000 kr + i erstatning til slutt, så var isåfall det fjerde forsøket på en ide det som skulle til. 

Nei, Bilklager AS ble stiftet mars 2021. Klagen ble sendt 17. desember i fjor. Så tvilsomt at de hadde noe med dette å gjøre overhode.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 5/25/2021 at 8:49 AM, Kahuna said:

Akkurat dette her er et stjerneeksempel på hvor bra OTA kan være. Produsenten mistenker et problem som kan føre til brann og ruller ut en midlertidig fiks på null komma svisj. 

Problemet med denne saken er Teslas kommunikasjon i etterkant, eller mangel på dette..

 

GM har for øvrig en pågående sak med mulige batteriproblemer på sin Bolt EV. Fiksen består blant annet av en softwareoppdatering som senker kapasiteten midlertidig mens batteripakka overvåkes etter fysiske problemer. Tilbakekallingen ble sendt ut 13/11-20 og bilene må besøke verksted for å få utført fiksen.
Chevy Bolt battery fix announced – is it enough? - Electrek
 

Jeg kan ordlegge meg bedre. At OTA ikke er bra med mindre konsumenten også får tilstrekkelig informasjon.

Jeg ønsker ikke OTA hvis jeg alltid kan risikere at det utføres ting jeg ikke vet noe om.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
trikola skrev (4 minutter siden):

Oppdaterer du da heller ikke programvaren på mobilen din - eller PC-en? Synes man får betydelig mindre info der enn fra release-notes til Tesla

Nok av eksempler i mobilbransjen av dårlig bruk av OTA. Så dette er jo noe å frykte nå som bilene får mer og mer av det samme opplegget. 

OTA er jo greit nok, om det blir brukt korrekt med åpenhet. 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (21 timer siden):

Ja, det blir litt som at om bilen var bedre enn hest og kjerre, eller iPhone var bedre enn Nokia kom an på øyet som så. Gamle, utdaterte øyne så gjerne ikke særlig positivt på at verden gikk videre på nye måter.

Ikke relevant i det hele tatt, ettersom jeg har jobbet med elbil siden før du fikk lappen, og er levende opptatt av ny teknologi. Poenget er at når jeg betaler for en bil, så vil jeg eie bilen. Hvis ikke hadde jeg gått for leasing eller en transport as a service-løsning. Erfaring fra bla Apple viser at OTA har en tendens til å bli misbrukt Tesla har allerede vist lignende takter med denne oppdateringer og andre eksempler som sletting av funksjoner det allerede er betalt for.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, trikola said:

Oppdaterer du da heller ikke programvaren på mobilen din - eller PC-en? Synes man får betydelig mindre info der enn fra release-notes til Tesla

Jeg får nok info til å oppdatere der og er en av de få som nok leser dem :) På bilen får jeg aldri beskjed om hva som kommer med oppdateringer.

Nå oppdaterer jeg stekeovnen uten å bry meg i særlig grad.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
hekomo skrev (21 timer siden):

Åja, er det derfor alle fra VW til Ford til Porsche har måttet holde igjen eller tilbakekalle elbilene sine på grunn av alvorlige feil?

Jepp, produktene blir hold tilbake, og solgte biler får innkalling og blir reparert, slik det skal gjøres. Ikke med en softwareoppdatering som begrenser bruken, fremfor å skifte de defekte komponentene.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Jeg kan ordlegge meg bedre. At OTA ikke er bra med mindre konsumenten også får tilstrekkelig informasjon.

Jeg ønsker ikke OTA hvis jeg alltid kan risikere at det utføres ting jeg ikke vet noe om.

Det skjer dessverre hele tiden på andre områder. Hadde en (gratis)app for å lage QR-koder på telefonen hvor produsenten 'oppdaterte' den til å bli en så aggressive reklamemaskin at den ble ubrukelig. Et spill jeg hadde betalt for ble 'oppgradert' til å komme med en strøm med reklame for neste versjon av spillet, dessuten ble den merket av så den ikke kunne flyttes til nyere versjoner av nettbrettet. Min robotgressklipper mistet mulighet for fjernstyring fra mobilen etter en oppdatering av appen..

Problemet er ikke OTA som konsept, problemet er hvordan noen leverandører av og til velger å misbruke det. Jeg synes ikke det Tesla har gjort er ille siden det begrunnet med brannfare. Problemet er manglende informasjon i etterkant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Problemet er manglende informasjon i etterkant.

I tillegg til økt tendens til å tenke at ting kan fikses i etterkant. Mindre fokus på kvalitetstesting og kortere tidsintervaler mellom testing og lansering kan kjapt bli resultatet med OTA som støttebein. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (2 timer siden):

I tillegg til økt tendens til å tenke at ting kan fikses i etterkant. Mindre fokus på kvalitetstesting og kortere tidsintervaler mellom testing og lansering kan kjapt bli resultatet med OTA som støttebein. 

Min bil fra 2012 har ikke OTA oppdatering. Men jeg kan når som helst gå inn på fabrikantens webside og laste ned nyeste software. Kan sikkert gjøre det trådløst også. Også den gange kunne man få simkort og internett i bilen. 

Poenget er at så lenge software kan oppdateres er det så viktig at at det skjer uten at eieren selv aktivt oppdaterer software?

Lenke til kommentar
Trestein skrev (51 minutter siden):

Min bil fra 2012 har ikke OTA oppdatering. Men jeg kan når som helst gå inn på fabrikantens webside og laste ned nyeste software. Kan sikkert gjøre det trådløst også. Også den gange kunne man få simkort og internett i bilen. 

Poenget er at så lenge software kan oppdateres er det så viktig at at det skjer uten at eieren selv aktivt oppdaterer software?

Ja. All erfaring tilsier at folk ikke oppdaterer software på dingsene sine med mindre de blir tvunget til det. Unntak finnes men de er nettopp det, unntak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (3 timer siden):

I tillegg til økt tendens til å tenke at ting kan fikses i etterkant. Mindre fokus på kvalitetstesting og kortere tidsintervaler mellom testing og lansering kan kjapt bli resultatet med OTA som støttebein. 

Dette har jeg kommentert tidligere i tråden men uten OTA vil kvaliteten på SW i praksis være låst til det nivået det var på da bilen ble levert men med OTA kan kvaliteten økes i hele bilens levetid(eller så lenge produsenten finner det regningssvarende å gjøre det).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (29 minutter siden):

Dette har jeg kommentert tidligere i tråden men uten OTA vil kvaliteten på SW i praksis være låst til det nivået det var på da bilen ble levert men med OTA kan kvaliteten økes i hele bilens levetid(eller så lenge produsenten finner det regningssvarende å gjøre det).

Jeg har som sagt ikke noe imot OTA. Men det er som sagt farer som kommer med det. Dog også fordeler om det utnyttes med full åpenhet. 

Lenke til kommentar

If it works - don't fix it!

Bileieren burde velge selv om man er fornøyd med programvaren som den er eller endre den til en annen versjon. Og kan den stykkes opp i apper så bør man kunne velge hvilken versjon av appene man vil ha. Som grundig vist i denne saken så er ikke alltid oppdateringer går oppover. Noen ganger går det nedover selv om produsenten kaller det oppover. Kladder man det skikkelig til burde det være mulig med en clean reinstall / tilbakestilling.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (5 minutter siden):

"it works" er et definisjonsspørsmål - kravene endrer seg, man lærer av erfaring, endrer vanene.

Skal vi hver gang kjøpe ny bil?

Så lenge man kan ta et valg er vel det opp til eier. Når man leser hva oppdatering vil gi deg kan man velge selv om man ønsker dette. Jeg fikk servise historie inn i infosystem sist jeg oppdaterte. Muligens noen ekstra mobil telefon greier. Etter det har jeg ikke oppdatert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...