Gå til innhold

Gründerne startet med avtagbare piggdekk for sykler. Nå vil de endre hele bransjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil gjerne ha piggdekk til bilen på rull, som alternativ til kjetting. Sånn at det blir enklere å begrense piggdekkbruken til kun de dagene det faktisk er behov for det. Ingen gidder jo å legge om mellom piggfrie vinterdekk og piggdekk hver gang været snur, så man "låses" jo gjerne til det dekkvalget man tar. Enten det blir piggdekk på bar asfalt halve vinteren (ikke bra) eller man må la bilen med piggfritt stå på de mest utfordrende dagene (som det kan bli mange titalls av her jeg bor). Eller man må satse på to biler og bytte bil hver gang været snur. Det er mildt sagt ugunstig sånn vi har det i dag, og dette konseptet overført til bildekk kunne løst mye.

Det er sikkert noen tekniske utfordringer for en sånn teknologioverføring, men jeg har troa på at disse NTNU-Gründerne klarer å løse det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Jeg vil gjerne ha piggdekk til bilen på rull, som alternativ til kjetting. Sånn at det blir enklere å begrense piggdekkbruken til kun de dagene det faktisk er behov for det. Ingen gidder jo å legge om mellom piggfrie vinterdekk og piggdekk hver gang været snur, så man "låses" jo gjerne til det dekkvalget man tar. 

Ville vært genialt, spesielt her oppe i nord der piggfritt fungerer veldig bra 80% av tiden.  Så kunne man brukt piggdekk de få dagene i året der det er masse vann oppå isen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
MakeItBetter skrev (2 timer siden):

ja, men er det sterkt nok? Spesielt med høyt dreiemoment i El-biler!

Sykkeldekk er ikke sterkt nok for biler nei, men jeg er sikker på at disse geniale folkene klarer å løse tekniske utfordringer ved en teknologioverføring til bildekk, blant annet på styrke, grep, levetid, enkelhet osv.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Vod0 said:

Ville vært genialt, spesielt her oppe i nord der piggfritt fungerer veldig bra 80% av tiden.  Så kunne man brukt piggdekk de få dagene i året der det er masse vann oppå isen

Jeg har kjørt med piggfrie dekk i mange år, over hele landet og i alt slags vær. Altså 100%.

Jeg har ikke savnet piggdekk en eneste dag og har aldri opplevd problemer.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 hours ago, Xantippe said:

Jeg har kjørt med piggfrie dekk i mange år, over hele landet og i alt slags vær. Altså 100%.

Jeg har ikke savnet piggdekk en eneste dag og har aldri opplevd problemer.

Jeg har bodd i eget hus i over 35 år, har alltid hatt noen røykvarslere og brannslukkere der. Har hatt forsikret huset mot brann i alle år. Har aldri opplevd problemer, aldri trengt hverken brannvarsler, brannslukker eller forsikringen.

Men én gang i de 2-3 år jeg gikk bort fra piggdekk tidlig på 90-tallet var det den eneste gangen i mitt liv at jeg vraket en bil ved at jeg sklei utfor i  en sving hvor jeg ca en time før ikke hadde noe problemer.

Endret av trikola
språklig småpirk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Jeg har bodd i eget hus i over 35 år, har alltid hatt noen røykvarslere og brannslukkere der. Har hatt forsikret huset mot brann i alle år. Har aldri opplevd problemer, aldri trengt hverken brannvarsler, brannslukker eller forsikringen.

Men en gang i de 2-3 år jeg gikk bort fra piggdekk tidlig på 90-tallet var det det eneste gang i mitt liv at jeg vraket en bil ved at jeg sklei utfor i  en sving hvor jeg ca en time før ikke hadde noe problemer.

Da bør du kjøpe en selvkjørende bil som tilpasser farten etter forholdene.

Alle burde vite at føret kan endres dramatisk på en time. Temperatur endring, fuktig luft, trafikk som har gjort veien glattere osv. 

Gjør du slike feilvurderinger er margin mellom pigg/piggfritt ubetydelige. Ingen statistikker sannsynliggjør økt bruk av piggfriedekk øker antall dødsulykker

Har kjørt over en million km uten piggdekk. Helt uproblematisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, trikola said:

Jeg har bodd i eget hus i over 35 år, har alltid hatt noen røykvarslere og brannslukkere der. Har hatt forsikret huset mot brann i alle år. Har aldri opplevd problemer, aldri trengt hverken brannvarsler, brannslukker eller forsikringen.

Men én gang i de 2-3 år jeg gikk bort fra piggdekk tidlig på 90-tallet var det den eneste gangen i mitt liv at jeg vraket en bil ved at jeg sklei utfor i  en sving hvor jeg ca en time før ikke hadde noe problemer.

Snakk om avsporing. I dobbel forstand.

Du burde nok tilpasset farten etter forholdene, men du sto kanskje stille?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Piggfritt funker fantastisk det, men piggfrie dekk er ikke like bra som piggdekk på våt is. Skal selv bytte inn mine gamle piggdekk med piggfrie men det er noen dager i året jeg gjerne skulle hatt piggdekk, spesielt i smeltesesongen når det fort blir mye vann og is. Er nok av folk som har sklidd ned bakker i Tromsø pga svinglatte forhold

Lenke til kommentar
Vod0 skrev (4 timer siden):

Piggfritt funker fantastisk det, men piggfrie dekk er ikke like bra som piggdekk på våt is. Skal selv bytte inn mine gamle piggdekk med piggfrie men det er noen dager i året jeg gjerne skulle hatt piggdekk, spesielt i smeltesesongen når det fort blir mye vann og is. Er nok av folk som har sklidd ned bakker i Tromsø pga svinglatte forhold

Nye piggdekk er klart bedre på våt is. Når piggene har fått kjørt 10 000km ikke fullt så bra. Uansett våt is opplever man til stadighet. Også på øst og vestlandet. 

Poenget er at man må alltid vurdere om man har grep nok før man kjører opp eller ned en bratt bakke. Yrkes sjåfører må jo gjøre dette hele tiden. Som regel  ser man dette. Er det bratt nok hjelper det ofte lite selv om man har piggdekk. På nullføre tror jeg pigger har liten effekt. 

Men om jeg måtte ha kjørt store deler av året på våt is hadde jeg muligens valgt piggdekk fordi man kan kjøre litt raskere. 

Men når det bare inntreffer en uke i året er det lite å bry seg med. som regel blir man hindret av andre som kjører enda seinere. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Nye piggdekk er klart bedre på våt is. Når piggene har fått kjørt 10 000km ikke fullt så bra. Uansett våt is opplever man til stadighet. Også på øst og vestlandet. 

Poenget er at man må alltid vurdere om man har grep nok før man kjører opp eller ned en bratt bakke. Yrkes sjåfører må jo gjøre dette hele tiden. Som regel  ser man dette. Er det bratt nok hjelper det ofte lite selv om man har piggdekk. På nullføre tror jeg pigger har liten effekt. 

Men om jeg måtte ha kjørt store deler av året på våt is hadde jeg muligens valgt piggdekk fordi man kan kjøre litt raskere. 

Men når det bare inntreffer en uke i året er det lite å bry seg med. som regel blir man hindret av andre som kjører enda seinere. 

Jeg er helt enig med deg, derfor jeg skrev at dette ville vært perfekt for de dagene man faktisk ønsker piggdekk. Det var aldri en diskusjon om hva som fungerer best. Men vi kan ikke være uenig i at på enkelte dager i sesongen så er piggdekk overlegen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...