Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vw passat 1,9 diesel


Anbefalte innlegg

NoBo skrev (9 minutter siden):

Men da burde man kunne merke vibrasjonene når bilen står i fri og man gir gass, samt ved andre hastigheter og -gir. Vil jeg tro. Hvis det bare skjer ved pådrag i 4. gir, kan man mistenke feil med tannhjul, syncroringer tilknyttet nevnte gir. Ikke sikker på om det kan skape vibrasjon da…
 

TS: Opplever du giringen som OK? Ikke noen problemer med å skifte til spesielt 4. gir?

 

Festene skal tåle mye krefter så det er sjelden at en visuell inspeksjon gir fasiten; man må nærmest bruke et brekkjern og bikke (på rett sted) mellom motor og travers ved festet for å finne slakk. 

Giring og alt er OK. ikke noenproblem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 5/22/2021 at 2:54 AM, sujee said:

Eu godkjent fra 2021 januar. Har lagt merke til at bilen rister når jeg gasser fullt på alle gir. oppoverbakker også. 
 

bilen rister kun når jeg gasser fullt. sørlig fra 60km/t til 70km/t. 

Må tilstå at jeg bare har skrudd clutch og svinghjul på forholdsvis antikvariske, altså gamle biler med masivt svinghjul, så jeg googlet litt for å finne litt info om "dobbeltmasse". Her på denne websiden så er vel teksten "så spm så", men det er jo noen bra bilder.

https://avtotachki.com/no/kak-rabotaet-mahovik/

Det første som jeg ville tenkt på det er at "oppliningen" av clutchplata er slitt, slik at når man slipper clutchen og det blir kontakt mellom clutch og svinghjul, så oppstår det en ubalanse som gir vibrasjon. Typisk for et slikt problem det vil jo være at det finnes en "kritisk resonansfrekvens" slik at vibrasjonene vil være tydligere ved visse motorturtall ved kjøring forover og med clutchen i inngrep. Man kan således geare opp eller ned og så få dempet vibrasjonene ved at motorturtallet blir til et annet.

Ettersom jeg ikke har noen som helst erfaring med "dobbeltmasse" annet enn at jeg sikkert har kjørt en del slike, så googlet jeg litt mer, og det kan vel se ut som at den problemstillingen som jeg nevnte er ennå mer aktuell nå, enn den var tidligere. Se denne diskusjonstråden.

 

Lenke til kommentar
arne22 skrev (På 23.5.2021 den 7.03):

Må tilstå at jeg bare har skrudd clutch og svinghjul på forholdsvis antikvariske, altså gamle biler med masivt svinghjul, så jeg googlet litt for å finne litt info om "dobbeltmasse". Her på denne websiden så er vel teksten "så spm så", men det er jo noen bra bilder.

https://avtotachki.com/no/kak-rabotaet-mahovik/

Det første som jeg ville tenkt på det er at "oppliningen" av clutchplata er slitt, slik at når man slipper clutchen og det blir kontakt mellom clutch og svinghjul, så oppstår det en ubalanse som gir vibrasjon. Typisk for et slikt problem det vil jo være at det finnes en "kritisk resonansfrekvens" slik at vibrasjonene vil være tydligere ved visse motorturtall ved kjøring forover og med clutchen i inngrep. Man kan således geare opp eller ned og så få dempet vibrasjonene ved at motorturtallet blir til et annet.

Ettersom jeg ikke har noen som helst erfaring med "dobbeltmasse" annet enn at jeg sikkert har kjørt en del slike, så googlet jeg litt mer, og det kan vel se ut som at den problemstillingen som jeg nevnte er ennå mer aktuell nå, enn den var tidligere. Se denne diskusjonstråden.

 

Hei takk for svar. Det du nevnte med clutch plata og jeg må gire opp og ned for å redusere viberasjon. Det er akk det jeg gjør. Vil et problem var billig reperasjon? 
 

 

Lenke til kommentar

Ett dobbelmasse svinghjul kan fint lage de problemene du beskriver med vibrasjon, og da spesielt i litt høyere gir ved fullt pådrag. Det som skjer med tid og bruk med et slikt svinghul er at fjærene inni blir slappere og klarer ikke "holde igjen" kreftene som motoren produserer, og fullt ladetrykk får du først i litt høyere gir så det er da du får skikkelig moment. 

Når jeg drev på i Volvo miljøet for mange år siden så var det ikke uvanlig at vi fikk problemer med dobbelmasse svinghjulet etter at vi hadde trimmet motoren, men da var det gjerne mer enn vanlig chip trimming vi gjorde, var snakk om bytte av turbo etc. Det vi gjorde for å få vekk vibrasjoner ved fullt gasspådrag var å skru av dobbelmasse svinghjulet, og montere på enkeltmasse hjul istedenfor.

Endret av tempozzz
Lenke til kommentar
tempozzz skrev (21 timer siden):

Ett dobbelmasse svinghjul kan fint lage de problemene du beskriver med vibrasjon, og da spesielt i litt høyere gir ved fullt pådrag. Det som skjer med tid og bruk med et slikt svinghul er at fjærene inni blir slappere og klarer ikke "holde igjen" kreftene som motoren produserer, og fullt ladetrykk får du først i litt høyere gir så det er da du får skikkelig moment. 

Når jeg drev på i Volvo miljøet for mange år siden så var det ikke uvanlig at vi fikk problemer med dobbelmasse svinghjulet etter at vi hadde trimmet motoren, men da var det gjerne mer enn vanlig chip trimming vi gjorde, var snakk om bytte av turbo etc. Det vi gjorde for å få vekk vibrasjoner ved fullt gasspådrag var å skru av dobbelmasse svinghulet, og montere på enkeltmasse hjul istedenfor.

dersom jeg skal fikse det, hvor mye tror du ca prisen vil være? 

Lenke til kommentar

Først må du få et sikkert svar på om det faktisk er svinghjulet det er feil med. Bestill time til verksted og få dem til å finne det ut. Hvis det viser seg at svinghjulet må skiftes, så vil det nok være en ganske kostbar affære. Har nettopp sjekket på Mekonomen for deg med ditt reg nr. Der koster kun selve svinghjulet drøyt 10k. I tillegg vil det nok være anbefalt å skifte clutch i tillegg, når man først alikevel må ned med girkasse. Clutchsett med svinghjul og utløserlager koster hos Mekonomen 14k. Så kommer verksted timer oppå dette igjen.

Hvis du har planer om å skifte dette selv, så krever det en del kompetanse, og er nok ikke bare bare på en "ny" bil som dette. Er i så fall svært viktig at det blir dratt til med rett moment når det gjelder svinghjulet. Dette vil man ikke skal ramle av under kjøring   

Endret av tempozzz
Lenke til kommentar
tempozzz skrev (11 minutter siden):

Først må du få et sikkert svar på om det faktisk er svinghjulet det er feil med. Bestill time til verksted og få dem til å finne det ut. Hvis det viser seg at svinghjulet må skiftes, så vil det nok være en ganske kostbar affære. Har nettopp sjekket på Mekonomen for deg med ditt reg nr. Der koster kun selve svinghjulet drøyt 10k. I tillegg vil det nok være anbefalt å skifte clutch i tillegg, når man først alikevel må ned med girkasse. Clutchsett med svinghjul og utløserlager koster hos Mekonomen 14k. Så kommer verksted timer oppå dette igjen.

Hvis du har planer om å skifte dette selv, så krever det en del kompetanse, og er nok ikke bare bare på en "ny" bil som dette. Er i så fall svært viktig at det blir dratt til med rett moment når det gjelder svinghjulet. Dette vil man ikke skal ramle av under kjøring   

Tusen takk for et veldig utfyllende svar. Trengte dette. 
 

Skal få det sjekket hva som er egt problemet med bilen og holde dere oppdatert. Takk for hjelpen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare hyggelig! Blir interessant å få høre hva som egentlig er problemet. Vi får håpe det er noe mindre komplekst enn skifte av svinghjul som må gjøres, for det kan jo være andre komponenter som også vil gi slik vibrasjon, som tidligere nevnt i tråden av de andre her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tempozzz skrev (På 26.5.2021 den 18.13):

Bare hyggelig! Blir interessant å få høre hva som egentlig er problemet. Vi får håpe det er noe mindre komplekst enn skifte av svinghjul som må gjøres, for det kan jo være andre komponenter som også vil gi slik vibrasjon, som tidligere nevnt i tråden av de andre her.

Hei! 
Jeg har ikke funnet noen ledige verksted timer, men har fått skiftet olje osv. og ser ut til at bilen "vibrerer"/"lagger" mindre nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...