Gå til innhold

Spill-PC, budsjett 15-20k, dårlig timing?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenker på å kjøpe meg en ny spill-PC. Budsjettet mitt har en øvre ramme på 20.000 kroner, men jeg foretrekker om prisen er nærmere 15.000 kroner. Jeg har ingen preferanse når det gjelder AMD eller Intel, og jeg trenger verken skjerm, tastatur, mus o.l. Spillene jeg ønsker å kunne kjøre er Assassins Creed: Valhalla, Age of Empires IV (når det kommer), Baldurs Gate III (når det kommer) og diverse city-builder spill. 

Det er over 15 år siden sist gang jeg bygde PC, så jeg er ikke lengre oppdatert på området og trenger noen råd. Det første jeg ønsker å vite er: er dette dårlig timing? Jeg ser at grafikkortene er priset noe hinsides om dagen, men det høres ikke ut som om situasjonen kommer til å endre seg stort på en god stund. Må jeg belage meg på å vente til 2022? 

Det andre jeg lurer på er om jeg bør gå for en stasjonær PC eller en bærbar. Jeg har ikke tenkt å ta den med meg noen steder, men jeg ønsker noe med en liten formfaktor. Hvis det blir stasjonær, tenker jeg derfor en mATX-build i f.eks et Lian Li TU150 kabinett. Vil dette være såpass fordyrende at jeg like gjerne kan kjøpe en bærbar og koble den til TV-en?

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med et ferdigbygg fra f.eks. Komplett?

https://www.komplett.no/product/1179192/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-epic-gaming-pc/komplett-a135-epic-gaming-pc

Der er ikke GPU-prisene horrible, og leveringstiden er innenfor. Fant en som er midt imellom på budsjettet og ihvertfall har et 30xx-kort istedet for kun noe fra 20xx-serien.

Blir ikke liten formfaktor, men ytelsen er den du vil ha.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
46 minutes ago, PaladinNO said:

Hva med et ferdigbygg fra f.eks. Komplett?

https://www.komplett.no/product/1179192/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-epic-gaming-pc/komplett-a135-epic-gaming-pc

Der er ikke GPU-prisene horrible, og leveringstiden er innenfor. Fant en som er midt imellom på budsjettet og ihvertfall har et 30xx-kort istedet for kun noe fra 20xx-serien.

Blir ikke liten formfaktor, men ytelsen er den du vil ha.

Vil det ikke i så fall gi mer mening å kjøpe en a141 Epic Gaming PC og heller flytte alt over i et mindre kabinett? Egentlig er jeg usikker på hvorfor a135 koster mer enn a141 - jeg kan ikke se at GTX 3060 er et bedre kort enn RX 6700. Er det noe jeg misforstår her?

Lenke til kommentar

Har handlet en del Ryzen-basserte systemer fra Komplett Bedrift til jobben i det siste.

Virker som selv om det stort sett er utsolgt for CPU når vi bestiller, så er det nok sirkulasjon til at de kommer det etter et par uker likevel. Må muligens være litt tolmodig da, kan være vanskelig nok det...

Lenke til kommentar
Undified skrev (9 minutter siden):

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc-stasjonar/281510/acer-predator-orion-3000-620-stasjonar-gaming-pc-i71610243060ti

Dette er jo et bedre kjøp sånn ytelsesmessig. Jeg ser de er utsolgt da. Det kan jo være de får mer inn før måneds slutt.

De PCene bruker ikke å være særlig oppgraderingsvennlig. Er ofte de bruker hardware som ikke følger standard mål og billige strømforsyninger. De er kanskje billigere å kjøpe nå, men i det lange løp så blir de dyrere visst man ønsker å oppgradere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Undified said:

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc-stasjonar/281510/acer-predator-orion-3000-620-stasjonar-gaming-pc-i71610243060ti

Dette er jo et bedre kjøp sånn ytelsesmessig. Jeg ser de er utsolgt da. Det kan jo være de får mer inn før måneds slutt.

Den der var ikke så dum. Utseende gav meg frysninger, men kan alltids flytte det over i et annet kabinett. Ser den også kommer i en versjon med i5-prosessor og GTX 3070 - tenker du det er verdt prisøkningen på 2000 kr?

Lenke til kommentar
1 minute ago, TheKims said:

De PCene bruker ikke å være særlig oppgraderingsvennlig. Er ofte de bruker hardware som ikke følger standard mål og billige strømforsyninger. De er kanskje billigere å kjøpe nå, men i det lange løp så blir de dyrere visst man ønsker å oppgradere.

Er usikker på om jeg kommer til å oppgradere - har aldri endt opp med å gjøre det før - men det er et godt poeng.

Lenke til kommentar
Etellerannetnavn skrev (3 minutter siden):

Den der var ikke så dum. Utseende gav meg frysninger, men kan alltids flytte det over i et annet kabinett. Ser den også kommer i en versjon med i5-prosessor og GTX 3070 - tenker du det er verdt prisøkningen på 2000 kr?

Jeg ville nok ventet til 1 juni for å se hva elkjøps neste "månedens gaming deal" er. Ellers er det nok lurt å følge med på de andre butikkene. Tilbud dukker stadig opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Etellerannetnavn skrev (4 timer siden):

Hvis det blir stasjonær, tenker jeg derfor en mATX-build i f.eks et Lian Li TU150 kabinett.

mATX (Micro-ATX) er større enn ITX, og Lian Li TU150 er et ITX-kabinett.
https://lian-li.com/product/pc-tu150/

micro-ATX-mini-ITX-ATX-dimensions.png

Men å føre over komponentene til et annet kabinett er så absolutt mulig.
https://www.komplett.no/product/1180518/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-epic-gaming-pc/komplett-i140-epic-gaming-pc-mini-itx-edition

Bare dobbeltsjekk GPU-størrelsen.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, PaladinNO said:

mATX (Micro-ATX) er større enn ITX, og Lian Li TU150 er et ITX-kabinett.
https://lian-li.com/product/pc-tu150/

Takk for korreksjonen, jeg kunne gått på en smell der. Vurderer å kjøpe en kombinasjon med utgangspunkt i PC-en til komplett:

Kabinett: Lian Li TU150
Hovedkort: ASUS ROG Strix B460-I
Prosessor: Intel i5 10400F
GPU: EVGA Geforce RTX 3070
Harddisk: Kingston NV1 M.2 SSD
Minne: Corsair 2x8 GB DDR4
PSU: Cooler Master V650 SFX 650W

www.prisjakt.no/list/pc--l731280

Regner med det blir litt ventetid på GPU-en(?), men hva tror dere om det oppsettet?

Endret av Etellerannetnavn
Lenke til kommentar

Etter å ha tenkt litt på GPU-situasjonen, så begynte jeg å se på bærbare alternativer til en stasjonær PC. Etter en grovsortering står jeg igjen med:

Razer Blade 15 Base (RTX 3060)

Asus TUF Gaming Dash F15 (RTX 3070)

Komplett Khameleon P9 (RTX 2070)

Asus-en fremstår som det mest økonomiske valget, med lavest pris og RTX 3070. Razer virker kanskje som den har bedre byggkvalitet, men koster mer enn Asus-en og har bare RTX 3060. Komplett sin maskin er fjorårets modell med RTX 2070 (kanskje fremdeles bedre enn RTX 3060?), er billigere enn Razer dersom jeg velger vekk én av to harddisker og står likevel igjen med betydelig mer RAM og lagring.

Noen innspill?

Endret av Etellerannetnavn
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Etellerannetnavn said:

Etter å ha tenkt litt på GPU-situasjonen, så begynte jeg å se på bærbare alternativer til en stasjonær PC. Etter en grovsortering står jeg igjen med:

Razer Blade 15 Base (RTX 3060)

Asus TUF Gaming Dash F15 (RTX 3070)

Komplett Khameleon P9 (RTX 2070)

Asus-en fremstår som det mest økonomiske valget, med lavest pris og RTX 3070. Razer virker kanskje som den har bedre byggkvalitet, men koster mer enn Asus-en og har bare RTX 3060. Komplett sin maskin er fjorårets modell med RTX 2070 (kanskje fremdeles bedre enn RTX 3060?), er billigere enn Razer dersom jeg velger vekk én av to harddisker og står likevel igjen med betydelig mer RAM og lagring.

Noen innspill?

Jeg har selv kjøpt en Lenovo legion 5 pro 5800h / 3070 for 17k som jeg er fornøyd med.
Razer laptoper ville jeg styrt unna da du betaler alt for mye for merket iforhold til det du får av hardware. 
Akkuratt den asus modellen ville jeg styrt unna da den har en 4core dritt cpu som holder tilbake 3070en en god del.
MSI GP66 med nye intel laptop cpu ( i7-11800H ) kommer snart ut og er garantert en av de beste gaming laptopene som er verdt å vurdere.

EDIT: asus strix g15 laptopen er også ett utmerket valg
 

Endret av Rajak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Rajak said:

Jeg har selv kjøpt en Lenovo legion 5 pro 5800h / 3070 for 17k som jeg er fornøyd med.
Razer laptoper ville jeg styrt unna da du betaler alt for mye for merket iforhold til det du får av hardware. 
Akkuratt den asus modellen ville jeg styrt unna da den har en 4core dritt cpu som holder tilbake 3070en en god del.
MSI GP66 med nye intel laptop cpu ( i7-11800H ) kommer snart ut og er garantert en av de beste gaming laptopene som er verdt å vurdere.

EDIT: asus strix g15 laptopen er også ett utmerket valg
 

Takker! Så akkurat en review av Asus-en som påpekte det samme som du gjør - her får man ikke det man skulle forvente av et RTX 3070 - så en skal tydeligvis ikke se seg blind på GPU. Med Asus Strix G15, tenker du da på denne? Har du noen formening om når den oppgraderte utgaven av MSI GP66 kommer ut?

PS: Er dette denne Lenovoen du har?

Endret av Etellerannetnavn
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Etellerannetnavn said:

Takker! Så akkurat en review av Asus-en som påpekte det samme som du gjør - her får man ikke det man skulle forvente av et RTX 3070 - så en skal tydeligvis ikke se seg blind på GPU. Med Asus Strix G15, tenker du da på denne? Har du noen formening om når den oppgraderte utgaven av MSI GP66 kommer ut?

PS: Er dette denne Lenovoen du har?

Yes, asus modellen med 5800h og 3070, elkjøp tror jeg har den på lager.
Ja, det er den lenovo modellen jeg har.
MSI modellene burde vel komme ut i juni.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Etellerannetnavn said:

Så ikke dum ut den Lenovo-en. Ser de har den på proshop til 17.390 kr. Ville du ha ventet på MSI-modellene? Regner med at vi da fort snakker om over 20k?

Multicom har modellen med 3070 og 11800h for 17k, så jeg tenker blir rundt samme pris ? Men så har intel modellene garantert alltid vært litt dyrere.

Endret av Rajak
Lenke til kommentar
1 hour ago, Rajak said:

Multicom har modellen med 3070 og 11800h for 17k, så jeg tenker blir rundt samme pris ? Men så har intel modellene garantert alltid vært litt dyrere.

Bare sånn at jeg ikke misforstår her; det er den modellen du linker til her som er den nye versjonen som kommer i juni? Er ikke det den samme som de allerede selger på komplett da (link)?

Endret av Etellerannetnavn
Lenke til kommentar

Bare sånn at du er obs på det så er ikke laptop 3070 det samme som desktop 3070. Ytelses forskjellen er i gjennomsnitt 35% lavere på en laptop. Dessuten kan produsentene selv velge power limit, så ytelsen kan variere en del mellom forskjellige modeller. Det kan være greit å gjøre litt research, så du ikke ender opp med en modell som kjører laveste power limit.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...