Gå til innhold

Taper på brikkemangel, men må ta noe av skylda selv: - Hamstret brikker som dopapir


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å produsere biler som er mindre avhengig av mikrobrikker og tar inn over seg at folk allerede har en dings i lomma for navigasjon, underholdning, kommunikasjon osv.

Uten å være helt oldis og påstå at alt var bedre før i tida, så er det enkelte ting som ikke har blitt bedre i hvert fall. Reparerbarhet uten spesialverktøy og spesialprogramvare. Samt færre integrerte dippedutter som kan gå i stykker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abel46 skrev (22 minutter siden):

"Hamstrer brikker som dopapir"

Jeg vet ikke hvem som hamstrer dopapir, men jeg har så langt aldri funnet tomme hyller der dopapiret skal ligge, så det må være noe de gjør i utlandet.

Sitat

Hamstring i butikkene. Da de første bildene tikket inn i går formiddag av folk med seks pakker dopapir i handlevogna, ble det omtalt som enkelttilfeller av kjedene, noe en liten butikkrunde langt på vei bekreftet.

Så snudde det. Butikkhyllene nesten alle i våre nærbutikker var plutselig ganske skrantne for hermetikk, toalettpapir og frossenpizza.

https://www.dagbladet.no/mat/matbutikkene---viktig-a-ikke-miste-hodet/72238535

Det skjedde i Norge i fjor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 timer siden):

Hva med å produsere biler som er mindre avhengig av mikrobrikker og tar inn over seg at folk allerede har en dings i lomma for navigasjon, underholdning, kommunikasjon osv.

Uten å være helt oldis og påstå at alt var bedre før i tida, så er det enkelte ting som ikke har blitt bedre i hvert fall. Reparerbarhet uten spesialverktøy og spesialprogramvare. Samt færre integrerte dippedutter som kan gå i stykker.

Jeg lurer på om du har lest tankene mine😋. Jeg er bare så hjertelig enig.

Make it simple, make it work.

Men går ut i fra at det må gjøres sårbart for at vi forbrukere skal presses for ekstra penger. Penger de har gjort seg alt for avhengige av.

En slags gisselsituasjon som nå slår tilbake på dem selv, heldigvis, i allefall inntil videre.

Regninga til slutt for denne strategien vil de gjerne også sende til oss.

De har egentlig funnet en vei rundt forbrukermakten, for produsentene er alt for enige, og like, det er absolutt ikke bra.

Og blender oss og myndigheter med finesser som tar oppmerksomheten bort fra det som burde være elefanten i rommet, for lite holdbare produkter.

Jeg nekter plent å kalle alt dette for nødvendige fremskritt, det er det ikke.

For bruk og kast (faktisk også kjøp og kast!) har det ikke blitt mindre av med miljøfanen høyt hevet heller.

Det hjelper ikke med demokratiske valg heller, om partiene kopierer hverandres kyniske politikk.

Vi står i fare for å tro at det må være slik, og da er vi en ferdig hjernevasket flokk.

Da blir du på en måte tvangsstyrt.

Gjett hvem som jubler...?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 timer siden):

Hva med å produsere biler som er mindre avhengig av mikrobrikker og tar inn over seg at folk allerede har en dings i lomma for navigasjon, underholdning, kommunikasjon osv.

Uten å være helt oldis og påstå at alt var bedre før i tida, så er det enkelte ting som ikke har blitt bedre i hvert fall. Reparerbarhet uten spesialverktøy og spesialprogramvare. Samt færre integrerte dippedutter som kan gå i stykker.

Dårlig idé. Det er åpenbart problemer med de moderne bilenes teknologi, som sporing av bilene der dataene brukes til problematiske formål, men det er også mye nyttig med den. Sikkerheten er et bra eksempel. Moderne biler har mye teknologi som hindrer ulykker, og enda bedre blir det. 

Endret av Memento scientiam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mot kriminelle, idioter og idioti er det ingen ting som til syvende og sist holder stand.

Da blir det heller de som ikke hører til under denne "målgruppen" som får slite, og banne over hvor tungvint ting blir.

Det er ikke sjelden ærlige folk uten dårlige hensikter sliter med diverse autentiseringer.

 

Lenke til kommentar

Mye elektronikk skaper unødvendige feilkilder og bidrar til å fordyre bilens drift og vedlikehold og til å forkorte levetiden til bilen. Det vil normalt og etter hvert oppstå korrosjon og dårlige kontakter i de elektriske lederne og i komponentene. Likt med korrosjon i karrosseriet så er dette å betrakte som en innebygd feilkide som vil utvikle seg over tid. Hvis man skal ha en bil som varer lenge og som har et rimeligs mulig vedlikehold, så bør mengden elektronikk og antallet mulige feilkilder som vil utvike seg over tid reduseres til et minimum. Hvis man skal selge så stort volum nye biler som mulig, så bør det bygges inn flest mulige langsiktige feilkilder slik at bilene holder godt gjennom garantitiden, samtidig som de innebygde feilkildene gjør bilen mest mulig verdiløs noen år etter dette, slik at man kan oppnå salg av ny bil. Hvis man klarer å halvere levetiden ved å legge inn feilkilder, så fordobler man samtidig produksjonen og den langsiktige inntjeningen.

Lenke til kommentar

@KjeRogJør Godt å høre :)

Ser man over til en helt annen bransje, PCer, så er det to vidt forskjellige strategier i markedet: ATX stasjonære maskiner som er svært så modulære med åpne standarder som inviterer et helt marked av ulike produsenter til å produsere moduler. Det har overlevd svært lenge i konstant konkurranse mot proprietære løsninger. Helt i den andre enden av skalaen har vi bærbare PCer som er bokstavelig talt limt sammen og ikke er mulig å oppgradere eller reparere. De modulære har overlevd den konkurransen. Folk liker modularitet og folk liker at man har konkurranse på alle deler og det konkurranse gjør med prisnivået.

For å dra dette tilbake til bilverden: Jeg tror det finnes et vakuum i markedet som nå domineres av proprietære løsninger koblet til både merkevaren og lisensierte merkeverksteder. Hadde noen skapt en modulær bil der man kan velge komponenter blant flere produsenter. F.eks seter, ratt, batteri, motor, AC osv. Selvsagt fra et sett av kompatible deler, med et åpent grensesnitt for modularitet. Da tror jeg det hadde blitt tatt godt i mot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Hadde noen skapt en modulær bil der man kan velge komponenter blant flere produsenter.

Der er du inne på noe. Det er vel heller ikke utenkelig at det kan dukke opp "modulære biler" i framtiden.

Tradisjonelle "fosilbiler" har fram til nå vært såpass teknisk kompliserte at de krever nokså store fabrikkanlegg og nokså store produksjonsserier. Når det der i mot gjelder el-biler, så kan de designes og bygges på en mye mindre komplisert måte, forutsatt at man får kjøpt inn slike nøkkelkomponenter som store litiumbatterier og komponenter for kraftelektronikk. Det resterende av bilen blir da såpass mye enklere at det da bør være mulig å bygge "bil" på mye mindre fabrukkanlegg.

Man kan også tenke seg at man kunne bygge et chasiss eller en ramme med motor, drivverk og batteri, og så kan man plassere forskejllige typer karosseri på toppen av denne rammen. Hva med for eksempel en moderne utgave av T-Ford, bygd av moderne materialer og designet for å vare i minst 50 år?  (På grunn av at alt sammen er standardkomponenter som kan skiftes ut.)

Det er beviselig mulig å bygge biler som kan vare i mer enn 50 år, hvis man har en enkel og solid "grunnkonstruksjon" eller et "rammeverk" med utskiftbare deler. Store deler av persontrafikken på Filippinene skjer for eksempel med kjøretøy fra ca den andre verdenskrig. DVS noen av de er ca 70 år gamle og fortsatt i bruk. (Men motorer og drivverk og slike ting er vel sannsynligvis skiftet ut.)

 

 

Lenke til kommentar
On 5/21/2021 at 12:00 PM, Redaksjonen. said:

Jeg synes i grunn det er litt kjipt at man her fokuserer på bilindustrien. Det er aldeles ingen synd på de i disse dager. De er i en særskilt sterk posisjon på grunn av ordrestørrelsene og står aller fremst i køen når brikkene skal deles ut. Dette gjør at de det siste året indirekte har sparket beina under mindre industri. For oss som ikke er bilindustri og produserer i mindre kvanta, betyr dette at vi må bruke ufattelig mye tid på å saumfare markedet for brikker. Vi må også re-designe med alternative komponenter. Det er et rent helvete for tiden hvor man er helt avhengig av å finne seriøse mellommenn og skille de fra de totalt useriøse aktørene som utelukkende forsøker å lure godtroende bestillere. Det snakkes om å sikre tilgang til brikker ved å produsere de utenfor Asia, men dette stinker det ærligtalt lobbyvirksomhet fra bilindustrien av. Det vi trenger er beinhard rasjonering og langt mer rettferdig fordeling av de brikkene som faktisk produserer.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 timer siden):

For å dra dette tilbake til bilverden: Jeg tror det finnes et vakuum i markedet som nå domineres av proprietære løsninger koblet til både merkevaren og lisensierte merkeverksteder. Hadde noen skapt en modulær bil der man kan velge komponenter blant flere produsenter. F.eks seter, ratt, batteri, motor, AC osv. Selvsagt fra et sett av kompatible deler, med et åpent grensesnitt for modularitet. Da tror jeg det hadde blitt tatt godt i mot.

Det er helt klart et problem med proprietære systemer, noe VW har erkjent som en grunn til at de sliter med infotainment på de nye ID3 og 4. De har langsiktige kontrakter med underleverandører av infotainment, noe som har ført til mangel av utviklingskompetanse internt i selskapet. Proprietære systemer er gammeldags, vanskelig å oppdatere og låst til den spesifikke maskinvaren som det ble levert på.

Nå som vi får AndroidAuto og Apple Carplay så kjører det på kraftig maskinvare og det har nettilgang for å kunne oppdateres. Det som er fordelen med åpne og moderne operativsystemer er at de kan kjøre på veldig mye forskjellig maskinvare. I teorien så kan det kjøre på ny maskinvare, når det gamle streiker om 15+ år.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 22.5.2021 den 1.16):

Hva med å produsere biler som er mindre avhengig av mikrobrikker og tar inn over seg at folk allerede har en dings i lomma for navigasjon, underholdning, kommunikasjon osv.

Uten å være helt oldis og påstå at alt var bedre før i tida, så er det enkelte ting som ikke har blitt bedre i hvert fall. Reparerbarhet uten spesialverktøy og spesialprogramvare. Samt færre integrerte dippedutter som kan gå i stykker.

Vi kan ikke lene oss tilbake og basere oss på fortsatt produksjon av fossilbiler. Vi må over på elbiler ASAP.

Videre så er teknologien viktig her fordi det bidrar til å gjøre bilene sikrere og bedre.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
hekomo skrev (38 minutter siden):

Vi kan ikke lene oss tilbake og basere oss på fortsatt produksjon av fossilbiler. Vi må over på elbiler ASAP.

Videre så er teknologien viktig her fordi det bidrar til å gjøre bilene sikrere og bedre.

Nå tror jeg du fantaserer eller forveksler meg meg noen andre, for jeg har hverken sagt noe om å lene seg tilbake og basere oss på fossilbiler eller noe i mot teknologi eller sikkerhet.

Lenke til kommentar
On 5/22/2021 at 1:16 AM, Simen1 said:

Hva med å produsere biler som er mindre avhengig av mikrobrikker og tar inn over seg at folk allerede har en dings i lomma for navigasjon, underholdning, kommunikasjon osv.

Uten å være helt oldis og påstå at alt var bedre før i tida, så er det enkelte ting som ikke har blitt bedre i hvert fall. Reparerbarhet uten spesialverktøy og spesialprogramvare. Samt færre integrerte dippedutter som kan gå i stykker.

Fullstendig enig. Den nye elbilteknologien tillater produksjon av en type biler som er enklere og som har færre feilkilder og lengre levetid enn tradisjonelle fosilbiler.

Det som så mange produsenter gjør det er å integrere inn unødvendig komplisert teknologi, som på sikt vil være en feilkilde som vanskeliggjør vedlikehold og som reduserer bilens levetid. 

Hvis man i stedet produserte el-biler som var så enkle, funksjonelle og vedlikeholdsfrie som mulig, så kunne man selvfølgelig produsere elbiler som kunne vare i 50 år og mer. For eksempel så kunne slike kompnenter som batteri og motor være lett utskiftbare moduler som man skifter i løpet av en halvtime.

I båtindustrien så har det fungert netsten slik. Flesteparten av de fritidsbåtene i plast som ble produsert på 80 tallet er fortsatt i bruk of mange vil nok runde 50. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
18 hours ago, Simen1 said:

@KjeRogJør Godt å høre :)

Ser man over til en helt annen bransje, PCer, så er det to vidt forskjellige strategier i markedet: ATX stasjonære maskiner som er svært så modulære med åpne standarder som inviterer et helt marked av ulike produsenter til å produsere moduler. Det har overlevd svært lenge i konstant konkurranse mot proprietære løsninger. Helt i den andre enden av skalaen har vi bærbare PCer som er bokstavelig talt limt sammen og ikke er mulig å oppgradere eller reparere. De modulære har overlevd den konkurransen. Folk liker modularitet og folk liker at man har konkurranse på alle deler og det konkurranse gjør med prisnivået.

For å dra dette tilbake til bilverden: Jeg tror det finnes et vakuum i markedet som nå domineres av proprietære løsninger koblet til både merkevaren og lisensierte merkeverksteder. Hadde noen skapt en modulær bil der man kan velge komponenter blant flere produsenter. F.eks seter, ratt, batteri, motor, AC osv. Selvsagt fra et sett av kompatible deler, med et åpent grensesnitt for modularitet. Da tror jeg det hadde blitt tatt godt i mot.

Stasjonære PCen er vel i store trekk på vei nedover i salg, så jeg er usikker på om det er en god sammenlikning. Laptoper og Tablets øker i andel, og laptoper uten oppgraderingsmuligheter (minne og lagring loddet på) blir stadig mer populære. Konsoller blir vel også mer populære, sammen med ferdigbygde stasjonære spill-PCer uten store muligheter for oppgradering. Man prøvde en komponentbasert løsning for mobiltelefoner, men det slo heller aldri helt an. I det hele virker det vel som om markedene for modulære produkter går nedover, ikke oppover?

Lenke til kommentar
9 minutes ago, PingEnt said:

I det hele virker det vel som om markedene for modulære produkter går nedover, ikke oppover?

Men det er forskjell på produkter som er "bruk og kast" og "ting som skal vare".

Det første jeg ser på ved kjøp av PC det er jo om de er modulære. De fleste moderne laptoper er jo det, selv om det kanskje ikke ser sånn ut ved første øyekast. PC'er kan stort sett "skrus", men mobiltelefoner er ofte limt. Men de er stadig vekk modulære for den som vet hvordan man åpner dem. Vanlig vedlikehold på mobiletelfoner går jo ut på å skifte moduler. (Typisk: Knust skjerm, dårlig batteri.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, arne22 said:

Det første jeg ser på ved kjøp av PC det er jo om de er modulære. De fleste moderne laptoper er jo det, selv om det kanskje ikke ser sånn ut ved første øyekast. PC'er kan stort sett "skrus", men mobiltelefoner er ofte limt. Men de er stadig vekk modulære for den som vet hvordan man åpner dem.

Jeg tviler ikke på at du ser på dette, men som jeg viste til tall på, er dette ganske irrelevant for de fleste. Laptoper blir også mindre og mindre modulære. Du er heldig om du enkelt kan skifte batteri uten lodding. Å oppgradere RAM er ofte umulig, det samme gjelder lagring. 

Man kan teoretisk sett oppgradere hvis en klarer å lodde av og på, men da kan en si det samme om dagens bilkomponenter. Jeg ville derimot ikke kalle en løsning som krever lodding, eller fjerning av lim, for modulær. Det er også spørsmålet om en virkelig kan endre komponenter fritt, eller bare erstattte med likeverdige komponenter. På en modulær stasjonær PC kan jeg kjøpe grafikkort fra alle produsenter som følger PCI-E-standarden (med visse forbehold). Hvis jeg skal oppgradere batteriet i en laptop, må jeg være veldig forsiktig. Skal jeg oppgradere RAMen som er loddet på, har jeg ytterst få muligheter.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...