Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny mopedbil med flatt batteri


LBe

Anbefalte innlegg

I fjor høst kjøpte vi en ny mopedbil av typen m.cross microcar.

Vi opplevde stadig å komme til helt flatt batteri når vi skulle bruke bilen dvs helt død.

Saken har vært reklamert og bilen har vært inne på forhandlers verksted flere ganger uten at man har funnet noen feil. Batteriet har vært skiftet flere ganger uten at det har hjulpet. Batterikapasitet:  44Ah. Bilen står fortsatt hos forhandler der den har stått siden før påske

Forhandler hevder nå at det er helt vanlig at batteriet går tomt dersom bilen ikke har vært i bruk eller batteriet har mottatt lading i løpet av to uker.

Dette gjelder alle mopedbiler hevdes det. Vi har tidligere hatt to mopedbiler men ikke opplevd dette. Jeg har heller aldri opplevd noe lignende med noe annet kjøretøy jeg har hatt og dette medfører at kjøretøyet i praksis er ubrukelig til vårt formål. Jeg har ikke funnet dette dokumentert noe sted og instruksjonsbok er ikke mulig å lese da den er på fransk.

Vi hadde ikke kjøpt dette kjøretøyet dersom vi hadde vært klar over dette.  

Burde  ikke forhandler opplyst om dette på forhånd?

 

 

 

 

 

 

 

Endret av LBe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Batteriet har vært skiftet flere ganger uten at det har hjulpet. Batterikapasitet:  44Ah. Bilen står fortsatt hos forhandler der den har stått siden før påske

Forhandler hevder nå at det er helt vanlig at batteriet går tomt dersom bilen ikke har vært i bruk eller batteriet har mottatt lading i løpet av to uker.

Desverre finnes det elendig batteri på enkelte produkter, du får stå på ditt, men man bør jo også sjekke opp produsenten om de fraråder viss bruk, kan være det er mangelfull informasjon, normalsett koster batteri ikke så mange tusenlapper. Men ja 2 uker i varmen er vel litt kort burde holde over 1 måned. Vertfall på en del biltema batteri.  Så må vel være veldig kaldt eller noe som trekker strøm eller elendig batteri i så fall. Finnes biler og sykler som går på tomgang eller trekker strøm selv om motor er slått av som sikkerhet i kulden så kan være batteriet blir tappet, i så fall bør vel batteriet kobles ut fysisk. Men burde vel vært noe informasjon om det et plass.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå opplyses det ikke hva slags batteri det er er snakk om, men selv ikke er blybatteri, som er dårligste alternativ skal ha en slik selvutladning at det oppstår tomt bateri etter to uker. Det betyr at det nødvendigvis må finnes en forholdsvis stor lekasjestrøm når bilen er slått av. Dette bør være nokså enkelt å feilsøke.

En midlertidig fix som bør fungere, det er jo å koble fra batteriet når man ikke bruker kjøretøyet. Hvis det virker så vet man jo med sikkerhet at det dreier seg om stømlekasje i "avslått tilstand".

Hvis batteriet taper spenning når det er frakoblet, da er det en feil ved batteriet. (Det mest vanlige er nok at det er en lekasje i det elektriske anlegget.)

Man bør selfølgelig sjekke at det ikke er noen brytere som er slått på som skulle vært av, som skaper strømlekasjen.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har vært brukt batterier av ulik fabrikat og de har oppført seg på samme måte. Saken har pågått siden i fjør høst/vinter. Det har vært en lang epost utveksling med forhandler der de har kommet med ulike utsagn som jeg har kunnet tilbakevise. Siste epost er fra 20. mai der ettermarkedsansvarig skriver følgende:

 

Dersom dere ikke har noen mulighet for å kunne koble til lader en gang hver 2 uke f.eks så er det nødvendig å bruke den mer, rett og slett få kjørt eller la bilen stå en gang i uka for å la den få ladet seg nok til å ikke bli tappet helt. Den har stått på verkstedet en god stund nå, og de har fått testet dette skikkelig, og de har sett at batteriet vil bli ladet ut over lengre tid som på alle andre mopedbiler. Selv i oppvarmet bygg så vil batteriet lades ut over lengre tid dersom mopedbilen ikke blir brukt hver andre uke.

Lenke til kommentar

Batteri  blir så kraftig nedtappet at det ikke er mulig å lade opp.

Første gangen jeg hadde dette problemet i fjor målte jeg ca 1 volt på batteriet.

Da hadde bilen stått parkert i tørr delvis oppvarmet garasje i ca 2 uker. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, LBe said:

Det har vært brukt batterier av ulik fabrikat og de har oppført seg på samme måte.

Som sagt koble fra batteriet og se om det da lades ut. Hvis det ikke skjer, så kan man utelukke batteriet.

 

5 minutes ago, LBe said:

og de har sett at batteriet vil bli ladet ut over lengre tid som på alle andre mopedbiler. 

Det er ingen grunn til at det skal være slik. Med mindre at det er komponenter som må stå med spenning på, for eksempel tyverialarm eller lignende, så er det svært enkelt å sette inn en ekstra batteribryter som hindrer strømlekasje.

Det finnes også flere måter å feilsøke på:

1. Koble fra batteriet, og måle resistans mellom pluss og minus uten batteri tilkoblet. Den skal være høy.
2. Koble et amperemeter i serie med batteri og forbrukere og måle om det går lekasjestrøm.    

Lenke til kommentar
2 minutes ago, LBe said:

Første gangen jeg hadde dette problemet i fjor målte jeg ca 1 volt på batteriet.

Som sagt enda en gang: Koble fra batteriet og la det stå et lite stykke tid for å se om spenningen da faller.

Hvis man måler 1 V på batteriet, da er det ikke bare tomt, men det er også defekt (hvis det er et blybatteri).

Det er lite trolig at mopedbiler skal være slik at de skal havarere batteriet etter 2 uker uten aktiv bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, LBe said:

Dette er en garantisak og bilen står fortsatt på verksted.

Se svar fra forhandler. 

Be forhandler begrunne hvorfor en mopedbil skal ha behov for en lekasjestrøm.

Ingen batterier som er i orden, av noe fabrikat, blir tomt etter 2 uker, med mindre batteriet er deffekt eller det finnens en lekasjestrøm.

Be forhandleren måle lekasjestrømmen og oppgi hva den er, og begrunne hvorfor den skal være der.

(Det skal jo normalt ikke finnes noen lekasjestrøm) 

Etter all sannsynlighet så har mopedbilen en feil på det elektriske anlegget som gir en lekasjestrøm.

Denne feilen bør rettes opp.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Postkassestativ skrev (13 minutter siden):

Pisspreik fra leverandør. Har hatt biler, mopeder, plenklippere som har stått over vinteren for så å starte like greit på våren. Noe er feil, de prøver bare å fraskrive seg alt ansvar ved å si at det er slik. 

Samme her. Jeg har aldri opplevd noe lignende hverken på biler, motorsykler, scootere eller båter men det hjelper jo ikke meg i denne saken. Forhandler har konkludert med at dette er normalt til tross for at de først tok det som en reklamasjon/garantisak og var enige i at det måtte være en feil. Det har også vært flere andre feil på kjøretøyet men de har blitt utbedret så vi har ikke hatt mye nytte av dette kjøretøyet. Det har stort sett være noe hele tiden

 

Lenke til kommentar

Da blir det tomt lenge før det har gått 14 dager. Hvis batteriet blir ødelagt på 14 dager et det kortsluttning en plass som tapper det helt for strøm. Dette bør de finne ut av

Klokke og radio klarer ikke på noe vis å tappe ett batteri helt. Tviler på at en mopedbil er proppet full av moduler som trenger strøm.

Endret av Postkassestativ
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Postkassestativ skrev (1 minutt siden):

Dette bør de finne ut

Det har jeg krevd flere ganger men de har som jeg skrev nå konkludert med at dette ikke er en feil og da hjelper det ikke hva jeg mener. Der står saken. Bilen står hos forhandler og jeg vil ikke ha den tilbake før de har funnet en løsning - noe de ikke har tenkt å gjøre.

Hva bør jeg gjøre videre?

Jeg mener at dersom disse bilene er slik konstruert at dette er normalt slik de hevder så har de holdt tilbake vesentlige opplysninger

Lenke til kommentar

Mopedbilen har nok en feil som det kreves litt for å kunne reparere, men som det er ganske enkelt å kompensere.

 Hvis man kobler inn en ekstra strømbryter mellom batteriet og strømbrukerne da har man lagt inn et skille som gjør at lekkasjen av strøm vil stanse opp. Dette må imidlertid ikke bare være en "vanlig bryter", de må også tåle startstrømmen til den elektriske startmotoren. Å skru av en av batteripolene er også en mulighet.

En slik løsning vil jo ikke reparere feilen, og det elektriske anlegget vil stadig vekk ha en feil, slik at det stadig vekk vil være en mangel ved gjenstanden som leverandøren har plikt til enten å reparere eller å ta produktet tilbake, samtidig som kjøperen også får alle pengene tilbake. 

På gamle biler og gamle båter så har jeg brukt denne metoden mange ganger, enten å legge inn en ekstra bryter eller å koble fra batteripolen, fram til at jeg har fått til en permanent reparasjon. På båter så er det forholdsvis vanlig at en slik skillebryter inngår som en permanent del av det elektriske anlegget.

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/strombrytere/batteribryter-pa-pol-2000044927

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/strombrytere/hovedstrombryter-100-a-2000016429

Det må vel være bedre å koble fra batteriet enn å la det falle så lavt i spenning at det blir ødelagt.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...