Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bjørkepollen i Rogaland


Milhouse85

Anbefalte innlegg

Vanligvis reiser jeg bort i mai-måned, men grunnet korona er jeg hjemme i Norge. I fjor var pollensesongen ganske mild. I år har jeg flyttet til Finnøy utenfor Stavanger og er omringet av bjørk. Tror jeg har holdt ut i 10 dager nå, men nå er det helt jævlig for å si det mildt. Jeg kan til og med se et lag med pollen på vinduet mitt her jeg nå sitter isolert inne. Men selv inne er det nys, snørr og kløe som bare det. Fysj.

Grunnet elendig økonomi denne måneden, har jeg ikke gått til legen for å få resept på allergimedisin. Sesongen for bjørkepollen skal være over mot slutten av Mai har jeg googlet meg frem til? 

Er det noen som har noen tips til meg? Jeg bør kanskje tørke støv og støvsuge godt i leiligheten, unngå å lufte og åpne vinduene. Ganske kjipt å sitte inne mens sola skinner ute. Håper ikke dette varer til langt ut i juni? 

Ja ja - jeg får vel takke meg selv for å at jeg ikke ordnet meg allergimedisin tidligere. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (4 minutter siden):

Bytte lufting med AC og være obs på hva du drar inn og ut av boligen din.

Tror du kan få støtte av NAV for AC til dette formålet.

Jeg er leietaker. Ønsker ikke å bruke velferdssystemet til slike formål - selv om jeg kanskje er tjent med det. Hva med varmepumpe? Fungerer det like bra? Tror det er et filter i den..... burde vel fungere like bra? 

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (4 minutter siden):

Jeg er leietaker. Ønsker ikke å bruke velferdssystemet til slike formål - selv om jeg kanskje er tjent med det. Hva med varmepumpe? Fungerer det like bra? Tror det er et filter i den..... burde vel fungere like bra? 

Varmepumpe med AC-funksjon er et fint alternativ ja, tror noen av de kommer med HEPA-/pollenfilter også.

Lenke til kommentar

En varmepumpe henter ikke luft fra et annet sted, den sirkulerer bare luften i rommet.

Inne på helsenorge kan du sende melding til fastlege og spørre om å oppdatere resepten. Jeg har gjort det flere ganger og har ikke betalt noe for det.

Ellers støvsug, bytt sengetøy, dusj etter å ha vært ute, vask klær. 

Lenke til kommentar

Hmm.... Varmepumpen min har noen lange rør som går opp til en stor vifte med innsug. Så dersom den bare sirkulerer luften, så er det pussig at det da er innsug fra en vite som står utenfor leiligheten.

Vegard O skrev (14 timer siden):

Inne på helsenorge kan du sende melding til fastlege og spørre om å oppdatere resepten. Jeg har gjort det flere ganger og har ikke betalt noe for det.

Har gjort dette selv. Jeg bor på en øy, så det vil koste meg rundt 400 kr,- å hente ut resepten inkl ferjebillett t/r. I morgen er det meldt beskjeden spredning og litt regn. Så da håper jeg - og tror - at det verste er over for denne gang.

Men til neste år skal jeg ha medisinen klar! Aldri mer..... Jeg tror også at siden jeg bor på en øy, der det alltid er litt vind - at pollen sprer seg mer akkurat her jeg bor, kontra der jeg bodde tidligere i et sentrumsområde uten så veldig mye trær og med mindre vind. 

Lenke til kommentar

Det er bare kjølemiddel som går mellom inne- og ute-enheten. Den avlange enheten er bare ei vifte som suger luft fra toppen og blåser det ut gjennom en varm/kald radiator. Men som sagt så er det noen av disse som har HEPA-/pollenfilter som vil filtrere ut pollenstøv fra inneluften.

Største tipset mitt er å holde vinduene i boligen lukket og så bruke varmepumpen til å kjøle deg ned om sommeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå bor jeg heldigvis helt med sjøen med lite planteliv rundt om så er ikke så plaget med pollen når jeg er hjemme lenger heldigvis. Men tiden når jeg bodde omringet av skog og planter var pollen nett forran vinduer redningen min, det ser ikke så pent ut men var verdt det siden det gjorde det mulig å oppholde meg i leilgheten min å faktisk lufte litt uten at øya poppa ut av skallen :p Som en bonus effekt kom ikke insekter seg heller inn.  Noe alla dette https://www.apotek1.no/produkter/3m-pollen-nett-130x150cm-3stk-915053p jeg kjøpte dog en en stor rull med det fra en lokal byggvare butikk som jeg klippet til selv og tilpasset vinduene. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (16 minutter siden):

Nå bor jeg heldigvis helt med sjøen med lite planteliv rundt om så er ikke så plaget med pollen når jeg er hjemme lenger heldigvis. Men tiden når jeg bodde omringet av skog og planter var pollen nett forran vinduer redningen min, det ser ikke så pent ut men var verdt det siden det gjorde det mulig å oppholde meg i leilgheten min å faktisk lufte litt uten at øya poppa ut av skallen :p Som en bonus effekt kom ikke insekter seg heller inn.  Noe alla dette https://www.apotek1.no/produkter/3m-pollen-nett-130x150cm-3stk-915053p jeg kjøpte dog en en stor rull med det fra en lokal byggvare butikk som jeg klippet til selv og tilpasset vinduene. 

Hehe. Jeg tenkte på det samme. Da holder jeg fluene ute som en bonus. Vanligvis reiser jeg bort i mai-måned. Nå leier jeg, men skal kjøpe hus om ca to år. Så nå fikk jeg en kraftig påminner om at jeg må bo en plass der det er lite pollen. 😜 Så får jeg skaffe AC og pollen-nett til da. Litt begrensa hva jeg gidder å gjøre her jeg leier midlertidig nå. 

Føles ut som jeg har 2 i promille straks jeg går ut døra. Hjelper ikke at jeg har en katt som går ut og inn - og som sannsynligvis drar med seg masse pollen inn i stua med pelsen sin. ^^ jaja.... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...