Gå til innhold

Valg av NAS til bitteliten bedrift


Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en NAS til mitt veldig lille firma (2 ansatte og inntil et par løsarbeidere ved behov). Vi har en god blanding med forskjellige typer filer – bilder, video, 3D-modeller, CAD, og selvfølgelig masse tekst og regneark. Hvis vi klarer å få til en løsning som er kjapp nok til lett videoredigering rett på NAS-en er det kult.

Tenker i utgangspunktet RAID1 på 8TB, som deretter utvides til RAID5 seinere. Dermed er det jo først når vi utvider at vi får full ytelse, men det får så være.

Vi blir også nødt til å oppgradere litt nettverksinfrastruktur siden vi bare har gigabit. Det er jo forsåvidt en annen sak, men det spiser av samme budsjett. Har funnet en fin ruter fra Mikrotik med masse 10G som kan være egnet (støtter også 2.5/5 med riktig adapter, samt port trunking), så omdisponerer vi ruteren vi har nå som aksesspunkt.

Budsjettet er "egentlig" 10.000 eks mva, men jeg ser at det blir vanskelig, så vi strekker det til noe rundt 12.

Forøvrig skal vi inn på NAS-en via VPN, men har ingen planer om å bruke noen «personal cloud»-funksjoner eller annet dilldall som eksponerer den direkte for Internett – det frister lite etter ransomware-greiene som QNAP har vært utsatt for nå nylig. (Det er jo i det hele tatt en stygg sak, men det er vanskelig å ovese QNAP-produktene allikevel.)

Alternativene jeg ser på er:

1) QNAP TS-431KX - innstegsmodell, 4 brønner, ARM, men har 10Gb SFP, selv om den i praksis selvfølgelig ikke vil være så rask selv med RAID5, men det er greit. Billig nok til at vi kunne fått for 12TB-disker. Jeg ser i QNAP-forumet at folk slenger dritt om ARM-baserte enheter, men nøyaktig hvorfor er litt uklart.

2) QNAP TS-932PX - fortsatt ARM, 5 brønner 3.5" og 4 brønner 2.5", 10Gb SFP. Kul sak, men jeg registrerer at folk sier at SSD cache er bortkasta penger for såpass moderat belastning, og at det ikke har noen fordeler for videoredigering, som er det eneste krevende som er aktuelt for oss – så de ekstra SSD-brønnene er jo kanskje bortkasta.

3) QNAP TS-653D - Celeron, 6 brønner, 2x2.5Gb og PCIe. Heller litt mot denne, siden det er gode utvidelsesmuligheter. Multi-gig SFP-adapter til ruteren jeg har sett meg ut koster litt, så veit ikke om jeg gidder port trunking fra dag én (lite vits med RAID1 uansett), kanskje like greit å kjøpe 10GbE PCIe-kort samtidig med nye disker i framtida en gang.

4) Asus Lockerstor 4 - Celeron, 4 brønner, 2x2.5Gb, plass til NVMe, ikke mulighet for 10G. Litt mer forseggjort enn TS-*53D, med metallkabinett og LCD foran, men altså færre brønner ... Usikker på om jeg kommer til å ha bruk for NVMe noen gang.

5) Teramaster T5-422 - Celeron, 5 brønner, 10Gb, ser forsåvidt bra ut, men litt skeptisk til at ingen i Norge selger den. Har ikke sjekka pris med frakt, men tenker at alternativ 3 eller 4 må være like greit. 

 

Noen tanker om disse alternativene? Noen vil sikkert sky QNAP som pesten etter det ransomware-opplegget, men jeg tenker at sånt kan skje alle, og at jeg uansett merke bare kobler til over VPN. Asusen ser jo mer solid ut enn QNAP-ene, men veit ikke om det egentlig betyr at den er noe mer solid i virkeligheten. Flere brønner er kanskje viktigere, siden det gir både ytelse og fart. Hvis det hadde eksistert en "Lockerstor 6" hadde jeg vært veldig interessert, men 8-eren blir for dyr.

Skjermdump fra 2021-05-20 07-32-57.png

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg satt opp en gammel stasjonær som NAS. Med et "vanlig" hovedkort (ikke ferdigkjøpt pc), så får en 6 SATA porter, og masse ytelse ift. en NAS. Selv måtte jeg ha Windows på NAS'en, så da valgte jeg en versjon som vanligvis brukes til minibanker ol. Husker ikke navnet, men tilsvarer Win10 uten app-store og med sjeldne oppdateringer. Svært enkelt å sette opp. 

Til VPN har jeg brukt en raspberry pi. Temmlig enkelt å sette opp, bare å installere en app og velge konfigurasjon. Må åpne en port i routeren også, naturlig nok. På et annet nett bruker jeg en Asus router som har VPN-støtte inkludert. Det fungerer også bra, ca 75mbit med kryptering om jeg husker riktig.

 

Lenke til kommentar
4 hours ago, siDDis said:

Med så stramt budsjett, hva med å kjøpe en Supermicro server på Ebay heller? Pluss en Brocade 6450 switch? Også installerer du FreeNAS?

For en liten bedrift, er det vits med supermicro? Har selv marginal erfaring med supermicro på jobben, og de inneholder vel ofte ECC RAM? Gir det betydelig trygghet når man uansett har backup? Supermicro+ECC blir jo fort dyrt?

Lenke til kommentar

Eh nei? Du får 2U kabinett med 12 hot swap brønner for 300-400 USD inkl hovedkort som støtter Intel v3/v4 cpuer og frakt til Norge ligger på ca 500kr med Jetcarrier.
ECC ram koster det samme som vanlig RAM. 4x 16GB ram ligger på 150USD per stykk og 1 Intel 2680v3 for 70 USD holder.  Samtidig vil du sikkert også plukke opp Mellanox SFP+ nettverkskort som selges for 40USD. Eg ville aldri hatt et lagringssystem uten ECC minne med sin ekstra beskyttelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, siDDis said:

Eh nei? Du får 2U kabinett med 12 hot swap brønner for 300-400 USD inkl hovedkort som støtter Intel v3/v4 cpuer og frakt til Norge ligger på ca 500kr med Jetcarrier.
ECC ram koster det samme som vanlig RAM. 4x 16GB ram ligger på 150USD per stykk og 1 Intel 2680v3 for 70 USD holder.  Samtidig vil du sikkert også plukke opp Mellanox SFP+ nettverkskort som selges for 40USD. Eg ville aldri hatt et lagringssystem uten ECC minne med sin ekstra beskyttelse.

Fair enough, hvis man får det til de prisene, så er det nok en god ide. 

Jeg leste såvidt litt på ECC igår, og virker som det er en god ide for viktige data og systemer som er avhengig av oppetid, spesielt ved gamlere systemer (som har flere feil å rette). Det kan lønne seg å sjekke antall "gjenopprettede feil" av og til. Når de øker, så er det et faretegn på at systemet vil få uopprettelige oftere, og eventuell havari etter det.

 

Lenke til kommentar

Kjøp en rackmounta server, inkluder den hardwaren du selv trenger, ikke vurder RAID5 med SSD (med mindre du imot formodning skulle ønske at paritetsskriving bruker opp antall ganger en celle i SSDen kan skrives til). Gå heller for SSD'er i RAID10 om du ønsker redundans, men husk at RAID aldri uansett er å anse som backup. Skal du videoredigere over VPN så ville jeg potensielt heller vurdert å redigere rett på en server i samme nett som filserveren (evt. kombinere de to) via f.eks. Parsec (men dette betyr at du må ha GPU som støtter h.264 og helst også h.265, alternativt en CPU som har hardwarestøtte for dette (men skal du redigere video så er det uansett å foretrekke å ha minst en god GPU, du kan mao ikke bruke Xeon CPU uten GPU (og uten Xeon kan du drite i ECC RAM)).

Lenke til kommentar

Takk for tips! Har vært inne på tanken på å bygge ordentlig server – jeg vurderte å omdisponere noe hardware fra gaming-PCen jeg bygde for konfirmasjonspengene for å spille Half-Life 2 på, men folka på FreeNAS-forumet sa det ikke holdt mål ;) Skal vurdere sterkt å gå på Supermicro-jakt på eBay. Noe av grunnen til at jeg har sett på ferdig-NAS istedet var at jeg hadde lyst på noe med garanti og support og sånt, men etter å ha forska en del har jeg registrert mye misnøye med supporten til Qnap og Asustor (og Synology har jeg ikke råd til, hehe). FreeNAS-forumet er jo dessuten god support hvis noe går i dass. Og det gjør det sikkert, for jeg har ikke noe erfaring med FreeBSD. Finner vel ut av det.

Så vidt jeg skjønner er det faktisk også mulig å få til å kjøre NextCloud på en trygg måte på FreeNAS, det er jo en god bonus. På sånne hjemme-NAS-greier skryter de veldig av "personal cloud" men skriver med liten (dog stadig større) skrift at hvis man faktisk bruker det må man regne med å få alt mulig ransomware og drit.

En bekymring med brukte servere er støy, og til dels strømforbruk/varme. Regner med at de 1U/2U-boksene bråker på nivå med en støvsuger, minst. Eller?

Lenke til kommentar

Det meste av rackmontertbart utstyr er ikke laget for å være stille nei, der er det viftestøy til tusen for å få mest mulig utstyr inn i minst mulig plass. Men det er mulig å redusere på flere måter. For mange er det ofte nok å bytte stock vifter fra produsenten med samme størrelse vifter fra Noctua. Andre går full bananas med vannkjøling (ja, det finnes rackmonterbare radiatorer som er ment for å passe i selv 1U serverkabinetter). Men hvis du går for f.eks. 4U så har du ikke lenger samme plassbegrensinger og kan egentlig i praksis kjøpe hyllevare ment for privatpersoner og bruke kabinettet som du ville med en gamingstasjonærPC.

Hvis jeg var deg så ville jeg kjøpt en enkel og billig brukt rackmonterbar server fra England. De har flere selskaper som spesialiserer seg på å gjenbruke serverkabinetter og annet utstyr som store bedrifter ikke lenger "kan bruke" fordi de ikke lenger får fornyet supportavtaler uten å kjøpe ny hardware også. Selv har jeg vært veldig fornøyd med bargainhardware.co.uk. Der kan du velge selv config (evt. kjøpe en minimalt spekket server og bygge ut i fremtiden når behovet melder seg) og få den levert relativt billig til Norge.

Siden du virker til å ønske mest mulig for pengene og gjøre en del selv så vil jeg faktisk anbefale å sjekke Linus Tech Tips sine videoer på YouTube, for Linus Media Group (med 20+ video editors) har virkelig hjemmesnekra så og si alt i sitt serverrom (inkludert egen vannkjølt renderserver så videoredigeringsfolka ikke må bruke egne PCer for å rendre de ferdige klippene de skal laste opp til alle mulige videonettsider), og ikke minst så har de flere videoer hvor de selv bygger filservere som skal konkurrere med f.eks. svindyre Jellyfish DAS for videoredigeringsfolk/youtubere, og de klarer virkelig å både overgå slike ferdigløsninger på ressurser og samtidig spare >50% av prisen (men det sier egentlig mer om hvor overpriset sånne ferdigløsninger er og hvor lite man får for penger der i gården). Da vil du også se hvor lett det er å blande server hardware og consumer hardware så du får en server som passer til akkurat ditt behov (og til mer du har gjort selv, til enklere og billigere er det å oppgradere i fremtiden når behovet kanskje har endret seg).

Endret av AnthonyEdwardS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oi, Bargain Hardware var veldig gøy! Eksperimenterte litt og konfigurerte for eksempel denne, som lander på ca samme pris som de andre løsningene jeg har sett på, men er hakket kraftigere og mer fleksibel (2x 8-Core 2.60GHz og 16GB RAM vs Celeron og 4GB RAM), og har 4x6TB SAS i stedet for 2x 8TB SATA. Rackskap og roligere vifter kommer i tillegg.

Og så er det 12 brønner i stedet for 4, selvfølgelig. Men – det å utvide en RAID-Z høres jo ut som noe man rett og slett ikke gjør? Jeg forstår det som at et triks er å bytte én og én disk til en større, og gjenbygge RAIDet for hvert skift, men det å legge til nye disker er tydeligvis ikke en greie. Det er jo litt kjedelig. Håper den funksjonaliteten er ferdig innen jeg trenger mer plass.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Dersom du har tenkt å eksponere NASen din mot Internet, ville jeg styrt langt unna Qnap. De har hatt/har en stygg tendens til å inkludere masse funksjonalitet som i ettertid viser seg å være fullt av sikkerhetshull. Som et resultat av dette finnes det løsepengemalware for Qnap med en viss utbredelse. Qnap ser heller ikke ut til å ta dette helt på alvor.

Har en Qnap selv, kommer neppe til å kjøpe Qnap igjen pga dette (og noen andre ting som irriterer meg). Neste gang blir det nok noe annet, eventuelt å bygge selv.

Edit: leste litt raskt, ser at du nenvte løspengemalwaren selv, og er klar over den. En annen ting som gjør at jeg vil skygge unna Qnap nå er at ved siste firmwareoppdatering endrer de oppdatering til å skje automatisk når ny firmware er tilgjengelig. Kan skjønne motivet, men jeg mener det er feil type løsning, og Qnap har fått mye kritikk for det i det siste. Personlig heller jeg mot at jeg vil ha full kontroll over oppdateringene selv, og vil selv bestemme når jeg vil oppdatere.

Endret av Arve Synden
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jaja. For et par uker siden tenkte jeg at det hadde vært praktisk å ha en liten klynge med harddisker kobla til nettverket. Nå er jeg i ferd med å kjøpe 25 kilo med halvgammel server med 20 kjerner Xeon og et par Quadro for å kjøre Proxmox med OpenMediaVault og Windows med litt ymse Notch, TouchDesigner og sånt.

Jeg burde visst bedre enn å spørre folk på Internett. Men dette blir sikkert gøy!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...