Gå til innhold

Kortsiktig sparing


JJ-LL

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg synes jeg har litt for mye penger i sparekontoen. Jeg er 26 år og tenker å kjøpe bolig om 2-4 år. Jeg har 500 tusen i sparebanken min og lurer på om det er noen greie alternativer til sparing på 2-4 års tidshorisont. BSU er på 200 tusen og fond på 500 tusen. 

Hva hadde dere gjort?

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Enig med Zeph. Du er i den kjipe situasjonen at sparehorisonten er litt for kort til å anbefale fond (forhåpentligvis globalt indeksfond), samtidig som det er lenge nok til at inflasjonen spiser litt av kjøpekraften.
Fyll opp BSU og BSU 2.0.

Husk at BSU og BSU 2.0 kan regnes som egenkapital uten å brukes når du skal kjøpe bolig. Dvs. at du har 700K i egenkapital, men du vil kunne fortsette å få BSU-renten på 200K av disse etter boligkjøp. Den renten vil stort sett alltid være bedre enn boliglånsrenten. Kommer du til å bruke alle 700K som egenkapital til bolig? Hvis ikke ville jeg satt differansen inn i et indeksfond med en gang, mens resten låses i den banken hvor du får høyest rente (feks Svea finans eller andre forbrukslånbanker). I perioden frem til boligkjøp ville jeg da brukt tiden til å opparbeide meg en grei bufferkonto, mens det overskytende går inn i indeksfond.

Endret av root
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Globale indeksfond investerer i 500-1000 selskaper. Det sikrer spredning/diversifisering.

Sbanken og Nordnet (Danske Bank) har gode løsninger.

2-5 år er litt kort horisont, men har du litt fleksibel tidsluke for uttak, så kan du ha flaks å få bra ut.

Hvilket globalt indeksfond er nesten likegyldig. Jeg ser de har gitt 10-20% avkastning pr år. 
Mange har gitt 10-15% annualisert de siste åra, selv med pandemien som slo dem ned en kort stund.
Jeg har fått 15,5 % p a de siste 2 år, med store standard avvik (berg og dalbane) , men bra totalt.
Aksjefondene jeg valgte hadde på samme tidsluke 50% avkastning annualisert.

Hadde du hatt lenger horisont, 10-20-30 år kunne du hatt halve kapitalen i de mest populære aksjefondene.
Husk å opprette ASK så du slipper å skatte med en gang. Da er det fint å ta ut i januar,
så betalingsfristen for skatten er >15 mnd fram i tid.

Hos NordNet kan du se i tablellene hvor mange individer som har andeler i et fond. Det kan kanskje gi en pekepinn.

 

Lenke til kommentar

En korreksjon på feil tidspunkt vil ødelegge mye for deg, så ville holdt meg unna selv de sikreste fond. 

Slenger meg på tipset om å kjøpe nå. Kan evt leie ut til du selv skal flytte dit.

Med 4 år til du skal flytte inn kan det også forsvares å selge og kjøpe nytt om 4 år, om det er lokasjon du er usikker på. 

Prisstigningen de siste åra tilsier at du neppe klarer å tjene mer enn stigningen (om du tenker at du har råd til flere kvm om 2-4 år) 

Endret av Komplett ubrukelig
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...