Gå til innhold

Strandet spekkhogger-baby med like høye nivåer av miljøgifter som voksne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Petrokjemi bransjen består av de kanskje største kjeltringene verden noen gang har sett.
Anbefaler dokumentaren The Devil We Know ( https://www.imdb.com/title/tt7689910/ ) og også mer underholdning, men likefullt nok av fakta i filmen til å ta seriøst: Dark Waters ( https://www.imdb.com/title/tt9071322/?ref_=nv_sr_srsg_0 )

At dette ikke har blitt regulert før er direkte skremmende. Hvor er politikerne? 

Endret av oneword
  • Liker 5
Lenke til kommentar
4 hours ago, xyzæøå said:

Hvordan går det med barn som blir ammet av mødre som lager mat i teflonpanner?

Teflonpanner er ganske frikjent. Man har brukt skikkelig gufne kjemikalier under produksjon (og muligens gjør man det fremdeles, men nå som ett annet kjemikalie som ikke enda er forbudt) , men den ferdige pannen skal være trygg. 

Men det man vet  er farlig er (særlig eldre) flammehemmende brominer, og (særlig eldre) mykgjørere for plastikk. Hvor farlig de nye er omdiskutert, men samtidig satser man hardt på gjenbruk og resiskulering av plast slik at disse farlige stoffene kanskje ikke fjernes fra omløp slik de burde og havner på nytt i steikespader, barneleker, etc,etc 

Samtidig finner man gjerne fram litt frynsete baneleker fra loftet man selv hadde som liten, og gir dette gledelig videre til sine barn. Masse av dette har sannsynligvis alt for høye verdier av stoffer som i dag er forbudt.

Lenke til kommentar

 men den ferdige pannen skal være trygg. 

Standard praksis fra selskapet som lager stoffet, Dupont,  er å begrave forskning som viser det motsatte. Stoffer tåler IKKE oppvarming over 200 grader fortsatt, og jeg nekter å tro at det er fjellluft som stimer opp fra pannen når den røyker.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 5/20/2021 at 4:14 PM, XIFXEGLO said:

Men det man vet  er farlig er (særlig eldre) flammehemmende brominer, og (særlig eldre) mykgjørere for plastikk. Hvor farlig de nye er omdiskutert, men samtidig satser man hardt på gjenbruk og resiskulering av plast slik at disse farlige stoffene kanskje ikke fjernes fra omløp slik de burde og havner på nytt i steikespader, barneleker, etc,etc 

 

Har personlig fått kjenne på konsekvensene av en av de hormonforstyrrende plast-tilsetningene:  DEHP 

Her i huset fikk vi 3(!) tilfeller av brystkreft innen 12 måneder med daglig bruk av følgende produkt: 
https://www.youtube.com/watch?v=a7ZYmD_2ZF8

Først etter at kreftdiagnosene var et faktum, fant vi tilfeldigvis igjen produktemballasjen med en advarsel om DEHP, fra California - proposition 65:
https://www.p65warnings.ca.gov/fact-sheets/di2-ethylhexylphthalate-dehp

 


Jeg lurer på om det finnes noe apparat man kan kjøpe eller leie for å få målt nivåer av slikt, i produkter og innemiljø?

Og er blodprøver noe fastlegen kan henvise til?  For det må ha vært et skyhøyt nivå hos oss til å forårsake kreft på så kort eksponeringstid. 

Lenke til kommentar
oneword skrev (På 22.5.2021 den 11.34):

 men den ferdige pannen skal være trygg. 

Standard praksis fra selskapet som lager stoffet, Dupont,  er å begrave forskning som viser det motsatte. Stoffer tåler IKKE oppvarming over 200 grader fortsatt, og jeg nekter å tro at det er fjellluft som stimer opp fra pannen når den røyker.

DuPont og Chemours er åpenbart ikke mors beste barn. Men om man bruker stekepanner med slippbelegg som er kjøpt i Norge og laget etter de nye reglene ser det ut til at man ikke løper noen risiko å snakke om. Dette forutsetter selvsagt riktig bruk, på meg virker det som at mange ikke vet hvordan man skal behandle disse pannene. Jeg syns de er kjekke til sitt bruk, men jeg setter aldri stekeplaten på maks.

Om man har eldre stekepanner liggende hadde jeg kastet disse.

Skadelig fluorstoff forbudt

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...