Gå til innhold

Første for F-35, siste for F-16: Snart vil det vrimle av jagerfly i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg får trøste meg med minnene fra førstegangstjenesten på Ørland. Krøp både under og oppå F-16 når vi skulle ta service på våpenpyloner og kanonen.

Angrer på at jeg ikke turte spørre om å få krype gjennom flyet når motoren var ute til service.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Frobe said:

Angrer på at jeg ikke turte spørre om å få krype gjennom flyet når motoren var ute til service.

Det er ennå mer spesielt å krype inn i motoren for å gjøre service. På F16 så er det forholdsvis god plass, bortsett fra hvis du skal fikse fanblader i inntaket så er det ganske trangt rundt "Crewchief divider". (Se midt i luftinntaket)

http://www.kjevik.dk/utrang1/J-242_hele.jpg

På den gamle F5'en så var det verre. Da skulle man helst ha noen til å dra en i beina når man skulle ut igjen.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frobe skrev (9 timer siden):

Lurer på hvor mange år det vil gå før jeg får se et F-35 i luften over Rogaland.

I min ungdom så vi jagerfly fly over oss minst en gang i måneden, og etter innføringen av F-16 så vi det minst en gang per år.

Jeg bor på Jæren og i november dundret et av de over meg i lav høyde og med mye bråk

Lenke til kommentar

Det er ikke det at jeg maser, men hva når vi må elektrifisere forsvaret også? Jeg har hørt at bråket fra jagerfly også har en villet fryktskapende funksjon i en kampsituasjon. Da kan vel ordnes med sampling av hvilke som helst av lyder, gjerne fuglekvitter om det er hensiktsmessig. Forresten ser jeg for meg at de krigførende samarbeider om ladestasjoner i felt.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (På 19.5.2021 den 22.22):

Det var generelt mye mer flyging på 80-tallet. Da så eller hørte  jeg jagerfly ganske ofte. Var en del flyshow med innslag av jagere også, i hvert fall til litt ut på 90-tallet. De seinere åra er det sjelden. F-35 har jeg sett/hørt 2-3 ganger. Den lyden er helt uvirkelig! 😍

Jeg og sønnen min hadde 2 stk F35 nokså nær oss på fisketur i Andøy for ett par år siden. Lavtflyging med dertil sinnsykt mye støy mellom fjellene når de dro på mot nord-Andøy. Man var nærmest døv i flere minutter etterpå. F35 har jo også dobbelt så kraftig motor som F16 og bråker dobbelt så mye. 

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er også at de bråker dobbelt så mye. Jeg hørte 2 stk. passere over dalen her høsten 2019. Jeg så dem aldri pga. tåke og snø. De fløy ganske høyt og ikke spesielt fort, tror jeg. Allikevel ville det knapt vært mulig å føre en samtale mens det stod på. JEG gliser fra øre til øre, men kan godt skjønne at det kan være problematisk. Det er mange farkoster som lager kul lyd, men når jagerne kommer ser alle opp mot himmelen. Selv på Formel 1-banen. 😬

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...