Gå til innhold

forvirring rundt rekkevidde.


Dolg_313

Anbefalte innlegg

så, jeg har en Leaf 2015 modell med 24kwh, og den skal jo ha TEORETISK rekkevidde på 200km, og ja jeg vet det er teoretisk, basert på hvordan jeg kjører, men selv når den er nyladet med 100% charge kommer bare måleren opp til 144km, og med 80% charge kommer den opp i 122km. that is it.
Og jeg klarer sjeldent å kjøre stort lenger enn 80km før jeg er nede på rødt og må lade.

kun en gang skjedde det at bilen min ladet opp til 198km på måleren av seg selv på 100% charge, men det skjedde aldri igjen.

gjennomsinttsforbruket mitt ligger på mellom 12 og 13kwh/100km, så det skullle holdt seg mye lenger enn 8-9 mil.

Jeg kjører uten cruise controll, uten musikk, og uten varme. Så hva skjer?

Jeg tok bilen til nissan for å få batteriene sjekket, og de fikk 5/5 stjerner, så det kan ikke være dårlig batteri.

Edit: og jeg har easee lader på veggen ute med 13A, og bruker Tibber appen.
 

Endret av Dolg_313
Mer info
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dolg_313 skrev (23 minutter siden):

så, jeg har en Leaf 2015 modell med 24kwh, og den skal jo ha TEORETISK rekkevidde på 200km

Det var vel NEDC-rekkevidde, og den er kun høyst teoretisk. Du kan nok trekke fra 25 - 30% minst, om ikke mer...

Dolg_313 skrev (25 minutter siden):

og ja jeg vet det er teoretisk, basert på hvordan jeg kjører, men selv når den er nyladet med 100% charge kommer bare måleren opp til 144km, og med 80% charge kommer den opp i 122km. that is it.
Og jeg klarer sjeldent å kjøre stort lenger enn 80km før jeg er nede på rødt og må lade.

Høres mer ut som min 2012-Leaf. Kjører du mest småkjøring? Korte turer? Da baserer g.o.m. seg på det, og estimerer kort rekkevidde.

Dolg_313 skrev (26 minutter siden):

Jeg tok bilen til nissan for å få batteriene sjekket, og de fikk 5/5 stjerner, så det kan ikke være dårlig batteri.

Som sagt, ikke bry deg så mye om hva g.o.m. sier om rekkevidden. Ta en langtur, så vil du se at det endrer seg.

Lenke til kommentar

200km er NEDC og er helt umulig å oppnå. Måles vel på ruller innendørs tror jeg? Er en grunn til at man har sluttet å bruke den. Selv nye WLTP er best case scenario. 

 

Helt normalt med 14 mil sommer, og under 9 mil vinter med 24 kWh Leaf dessverre.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min langtur stopper etter 9 mil toppen som jeg nevnte. Starter jeg 2 mil utenfor Kristiansand så stopper turen min på Evje med Rød tank. Og da lader jeg i hver nedoverbakke og kjører så forsiktig i oppoverbakker at jeg provoserer de bak meg. 

 

Endret av Dolg_313
Lenke til kommentar
magb skrev (3 minutter siden):

200km er NEDC og er helt umulig å oppnå. Måles vel på ruller innendørs tror jeg? Er en grunn til at man har sluttet å bruke den. Selv nye WLTP er best case scenario. 

 

Helt normalt med 14 mil sommer, og under 9 mil vinter med 24 kWh Leaf dessverre.  

Selvsagt, jeg forventer ikke 200. Ikke engang 150.... Men 90 på sommer med 13kwh forbruk?  Jeg føler bare at dette ikke stemmer. Og hvordan kan det være oppgitt 200km når ladingen stopper på 140?:)

Endret av Dolg_313
Lenke til kommentar

Det som står i displayet til bilen har ikke nødvendigvis sammenheng med teoretisk rekkevidde. De fleste biler "regner" ut en rekkevidde basert på tidligere forbruk, temperatur osv.

 

Med forbruk på 13 kWh/100km så burde du vel komme lenger enn 10 mil, hvis ikke er jo tilgjengelig kapasitet 13 kWh. Den skal være 21 kWh ny, men man må regne med noen få kWh mindre på en 6 år gammel bil, men burde vel ikke være så lite som 13kwh heller. 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Visningen på displayet er basert på siste trend og kan være veldig misvisende. utetemperatur har også veldig mye å si, bare noen få graders differanse vil kunne utgjøre over en mil eller to. Hva en bilselger sier til deg bør du ta med en stor klype salt, ikke kjenner du personen og hovedmålet til han/henne er å få solgt bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dolg_313 skrev (1 time siden):

Da er det bare meg som ikke ser logikken i å få reelle 90km ut av angivelige 200, og det var jeg ikke forespeilet, når jeg ble garantert at 160km ikke var ulogisk å forvente ved salget. Takk for svar.

Ble det garantert, eller bare antydet/nevnt? Har du en skriftlig garanti på 160 km rekkevidde, så kan du ha en klagesak. Ev. vitner.

Ellers så vil jeg si at du ikke har benyttet deg av "undersøkelsesplikten", og heller valgte å kun høre på en selgers salgsprat. Høres noe naivt ut. Selv liker jeg å søke opp ALL den informasjonen jeg kan finne om en bil/mc jeg vurderer å kjøpe, og sitter som regel med mer kunnskap om objektet enn selgeren, og kan avfeie all bullshiten de lirer av seg. Da kan man ofte forhandle seg fram til en bedre deal.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hanhijnn skrev (På 20.5.2021 den 8.02):

Ble det garantert, eller bare antydet/nevnt? Har du en skriftlig garanti på 160 km rekkevidde, så kan du ha en klagesak. Ev. vitner.

Ellers så vil jeg si at du ikke har benyttet deg av "undersøkelsesplikten", og heller valgte å kun høre på en selgers salgsprat. Høres noe naivt ut. Selv liker jeg å søke opp ALL den informasjonen jeg kan finne om en bil/mc jeg vurderer å kjøpe, og sitter som regel med mer kunnskap om objektet enn selgeren, og kan avfeie all bullshiten de lirer av seg. Da kan man ofte forhandle seg fram til en bedre deal.

Det ble verbalt garantert, men jeg har ingenting skriftlig. Jeg siterer ordrett når jeg sier "den klarer selvsagt ikke å kjøre 200, men den skal lett klare 160" men dette var som sagt muntlig uten vitner.  Det andre som gjør at jeg er blitt utrolig usikker på hele greia er at tredje eller fjerde gangen jeg ladet, så var PLUTSELIG måleren oppe i 198km, men aldri igjen neste gang jeg ladet. Det er dette som er hovedgrunnen til at jeg er forvirret. Glemte å nevne dette tidligere, så dette er hvorfor jeg er meget forvirret.

IMG_20210331_065917.jpg

Lenke til kommentar

Hvordan er det med bakker der du kjører? Er det stort sett flatt? Oppoverbakker stjeler mye, og du får ikke alt tilbake ved å regenerere i nedoverbakker. Ser også at dekktrykk-måleren din lyser. Har du sjekket at dekktrykket er OK? Lavt dekktrykk stjeler rekkevidde. Helst bør trykket være litt mer enn anbefalt på elbiler.

Første generasjons Leaf hadde vel en realistisk rekkevidde på rundt 160 under optimale forhold. Dvs. flatt føre, varmeapparat/AC avslått, 25 grader og tørt. Og når batteriet var nytt. 

Ellers har kjøremønster mye å si. Sakte akselerering og myk bremsing hjelper mye.

Har testet litt med Leafen til mamma, og funnet ut at rekkeviddemåleren er ganske korrekt ved forsiktig/fornuftig kjøring. Hun lader til 80 % normalt sett, og da kommer man rundt 99 km før lading er høyst nødvendig. 

Lenke til kommentar
Dolg_313 skrev (32 minutter siden):

Det ble verbalt garantert, men jeg har ingenting skriftlig. Jeg siterer ordrett når jeg sier "den klarer selvsagt ikke å kjøre 200, men den skal lett klare 160" men dette var som sagt muntlig uten vitner.  Det andre som gjør at jeg er blitt utrolig usikker på hele greia er at tredje eller fjerde gangen jeg ladet, så var PLUTSELIG måleren oppe i 198km, men aldri igjen neste gang jeg ladet. Det er dette som er hovedgrunnen til at jeg er forvirret. Glemte å nevne dette tidligere, så dette er hvorfor jeg er meget forvirret.

IMG_20210331_065917.jpg

Muntlig UTEN vitner hjelper deg ingenting. Det er bare å glemme.

Bilen kalkulerer (gjetter...) rekkevidden mye basert på hvor stort forbruket var på forrige tur, så det vil skille MYE basert på om forrige tur var kun småkjøring eller lengre tur med jevnt gasspådrag. Småkjøring med mye start/stopp vil kreve mye mer energi pr. kjørte km.

Lenke til kommentar

Jada, dekktrykkmåleren er byttet, det er 2mil i flatt terreng til og fra jobb, kjøringen er konstant og veksler mellom 12 og 13kw/h, jeg holder konstant øye med momentanforbruket mitt, jeg er passiv kjører og kjører så forsiktig som mulig, og kjører med Eco mode, uten varme og uten musikk..  og ja jeg vet, hanjinn, det er ikke verdt en dritt, det var ikke poenget heller.:) poenget var at når km aldri går over 122 i displayet men plutselig hopper opp til 198 og jeg kan faktisk kjøre den strekningen, så må jeg få lov til og bli litt forundret over at det kun gikk den ene gangen og nei det var ikke noen temperatur annerledes enn resten av vårsesongen. Rundt 10 grader i mars/aprilskiftet.:)

Endret av Dolg_313
Lenke til kommentar

Du kan prøve å få lest av nøyaktig batterikapasitet via en ODBII-scanner. 24 kwt-modellen har som ny 21,6 kwt i utnyttbar kapasitet. Med et forbruk på 12,5 (midt mellom 12 og 13), betyr at når bilen er splitter ny vil maks rekkevidde fra 100 % til bilen stopper være på 172,8 kilometer, eller 138 km til batterilyset kommer på. Si at du har 90 % av original kapasitet bør du klare 120 km før batterilyset kommer. Dersom du faktisk kun får 90 km fra 100 % til bilen stopper, har du en kapasitet på 52 % av original nytt batteri. Det betyr at du i utgangspunktet skal mangle seks prikker på batteriet. Tror aldri jeg har sett en Leaf med så mange striper som mangler.

Så er spørsmålet; når du skriver at du kommer 90 km, er det fra 100 % til batterilyset kommer på, til bilen går i nødmodus eller til bilen stopper? Batterilyset kommer på ved ca. 20 % batteri igjen. Så om det er det som er grensen din, så har du fremdeles litt å gå å på.

Har du husket å nullstille forbruksmåleren mellom hver tur? Og du kan jo forsøke å kalibrere batteriet på nytt. Kjør bilen tom og deretter lad den til 100 % noen ganger etter hverandre. Dette balanserer cellene. Om det ikke hjelper, og du fremdeles ikke kommer mer enn 90 km med det forbruket ditt.

Hvis du fremdeles ikke får bedre tall etter dette, bør du få sjekket batteristatus med en ODBII-leser. Dersom én battericelle er defekt, kan det dra ned rekkevidden drastisk. Husk at ingenting er sterkere enn det svakeste leddet.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dolg_313 skrev (17 timer siden):

poenget var at når km aldri går over 122 i displayet men plutselig hopper opp til 198 og jeg kan faktisk kjøre den strekningen, så må jeg få lov til og bli litt forundret over at det kun gikk den ene gangen og nei det var ikke noen temperatur annerledes enn resten av vårsesongen. Rundt 10 grader i mars/aprilskiftet.:)

Kan ikke si annet en ja, det er merkelig. Min 2012 24kWh Leaf har aldri hatt sånne voldsomme utslag. Men tviler på at det er noe å bekymre seg over.

Lenke til kommentar
Dolg_313 skrev (På 2.6.2021 den 13.51):

Jada, dekktrykkmåleren er byttet, det er 2mil i flatt terreng til og fra jobb, kjøringen er konstant og veksler mellom 12 og 13kw/h, jeg holder konstant øye med momentanforbruket mitt, jeg er passiv kjører og kjører så forsiktig som mulig, og kjører med Eco mode, uten varme og uten musikk..  og ja jeg vet, hanjinn, det er ikke verdt en dritt, det var ikke poenget heller.:) poenget var at når km aldri går over 122 i displayet men plutselig hopper opp til 198 og jeg kan faktisk kjøre den strekningen, så må jeg få lov til og bli litt forundret over at det kun gikk den ene gangen og nei det var ikke noen temperatur annerledes enn resten av vårsesongen. Rundt 10 grader i mars/aprilskiftet.:)

Mystisk, det nærmeste jeg har vært det fenomenet er når varmeapparatet er på og når kupeen når innstillt temperatur. Da kan den hoppe opp flere mil i rekkevidde i og med at den da automatisk slår av varmeelementene i varmeapparatet. Et annet fenomen er når jeg kjører i mye motbakke for så å kjøre i lettere terreng, da kan den plutselig skifte trend og bykse opp flere mil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...