Gå til innhold

Biltur fra Oslo til Lofoten - hva bør vi gjøre? (4-5 dager)


Anbefalte innlegg

Vi er et par som tenker å begi oss ut på denne etappen for første gang i sommer, og trenger litt råd med tanke på hvilken rute vi burde ta, hvor vi burde stoppe underveis, og hvilke aktiviteter som er kjekke å ha vært innom. Ene natta blir overnatting i Steinkjær hos bekjente, ellers ganske åpent. Tenkte i utgangspunktet å ta E6-hovedveien, men har også hørt at Kystriksveien er fantastisk, så tar gjerne imot tips her og.  :)

Setter stor pris på alle innslag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange faktorer å ta hensyn til her. Alder, interesseområder, hvor mange dere er, budsjett, hvor lang tid skal dere bruke osv. Det er tusenvis av muligheter. :) Mitt beste råd er allikevel å planlegge minst mulig. Ved å planlegge på forhånd bygges også et nivå av forventning opp - så blir det aldri som man helt har planlagt uansett. 😜 Dere skal sitte mange timer i bil. Så det å spontant ta for seg hva Norge har å by på; er absolutt ikke dumt. De beste opplevelsene er ofte de som er minst ventet.

Lofoten er fantastisk. Det er i grunn bare en vei dit - oppover. Unngå "snarveien" via Sverige.

Lenke til kommentar
21 hours ago, Dubious said:

20 timer kjøring på 5 dager?
Høres veldig kjedelig ut... med mindre dere har en skikkelig god bil..

Ingen snarveier via Sverige lengre.

Hva tenker du er et alternativ? Vi har 2 uker ferie til rådighet, og tenker å være 3-4 dager i Lofoten i tillegg. :)

Lenke til kommentar
21 hours ago, Kris85 said:

Mange faktorer å ta hensyn til her. Alder, interesseområder, hvor mange dere er, budsjett, hvor lang tid skal dere bruke osv. Det er tusenvis av muligheter. :) Mitt beste råd er allikevel å planlegge minst mulig. Ved å planlegge på forhånd bygges også et nivå av forventning opp - så blir det aldri som man helt har planlagt uansett. 😜 Dere skal sitte mange timer i bil. Så det å spontant ta for seg hva Norge har å by på; er absolutt ikke dumt. De beste opplevelsene er ofte de som er minst ventet.

Lofoten er fantastisk. Det er i grunn bare en vei dit - oppover. Unngå "snarveien" via Sverige.

27 og 28 år. Budsjett, tja, ikke så veldig nøye med mindre det er knalldyrt. Tenker ikke luksushoteller og slikt. Aktiviteter bør nok ikke koste over 1000 kr per i hvert fall. 

Lenke til kommentar

Ta kystriksveien nordover, gjerne også en svipp innom Atlanterhavsveien på tur nordover. Når dere er ankommet Bodø, ta en tur innom flymuseet om det er av interesse. Forsett videre med ferge ut til Å i Lofoten, om om dere virkelig vil oppleve, Røst. Koster dere en dag ekstra, men det er det verdt mener jeg.

Bruk tid i Lofoten, men få med dere flere steder. Gravdal og Leknes er flotte steder som kan besøkes samme dag, gjerne. Verdt en overnatting  området ihvertfall. Ta så videre til Svolvær. Er dere spreke, så er Svolværgeita instavennlig. 😉 Verdt en overnatting der og. Og en av flere steder der du virkelig får med deg følelsen av Lofotfiske, da det var en av hovedportene hvor båtene samlet seg i "hine daga".

Ta ferge videre til Melbu, hvor dere og tar en god stopp, før dere fortsetter til Stokmarknes, som og fortjener en stopp. Vurder gjerne en avstikker til Straume og Bø i Vesterålen. Flotte steder å få med seg, selv om de er småsteder, og veiene er full av flotte synsinntrykk, ihvertfall om dere har flaksen og får fint vær. Uansett passerer dere Sortland på veien, som igjen er et sted å få med seg.

Deretter tar dere turen til Andenes, gjerne med en stopp innom Risøyhamn. Når dere er ved Andenes, så vurder en utflukt til Bleik. Andenes er også et flott utgangspunkt for hvalsafari. Har forøvrig ikke nevnt turer ut med fiskeskøyte, men det kan du oppleve på flere av stedene. Eller låne seg en kajakk og padle litt rundt. Samme med det å ta inn på rorbu, og oppleve dette.

Anbefaler dessuten å fortsette turen videre til med ferge til Senja, som er Norges nest største øy, selv om dere nå og har opplevd den største, Hinnøya. Alternativt, ta turen fra Andenes videre via ferge mellom Flesnes og Refsnes, videre til Borkenes, der dere "MÅ" smake Verdens Beste, eller Kvæfjordkake som "vi" sier, fra der den stammer fra. Gjerne nyt den sammen med verdens beste jordbær, kvæfjordbær, også fra Kvæfjord. Fortsett så videre til Harstad. En flott by, og største sentrum i Nord-Norge som IKKE er det pga Statens velsignelse, men fordi det er sentrum for Nord-Norges mest folkerike område.

Kanskje er turen innom Adolfkanonen (organiserte grupper, så må avtale med turistkontoret) og Trondarnes Kirke, der man finner Laugen på andre siden av veien. Laugen er et lite vann/tjern der de første i Nord-Norge ble kristnet. Ikke veldig langt unna finner man der Asbjørn Selsbane er fra, inkludert der graven hans skal befinne seg. Uansett er Trondenes Historiske Senter et besøk verdt om man er interessert i vikingehistorie.

Kanskje frister det å ta en ekstra svipp bortom Bjarkøy, der Tore Hund kommer fra (enda mer vikinghistorie), og på veien stoppe innom en gård og få kjøpt "Grytøybær", Jordbær fra Grytøya. Det er de nest beste jordbærene du får tak i i Norge.

Hjemveien bør uansett gå innom Narvik, og oppleve vår nordligste jernbane, som frakter malm fra Kirunas gruver til havna i nettopp Narvik. Her burde Krigsmuseet være en obligatorisk stopp. Kanskje vil du og stoppe innom alpinanlegget som visstnok har en av verdens mest spektakulære utsikt fra en alpinbakke.

Uansett, før du nå setter kursen hjem, glem for all del ikke å ta en våkenatt, for å oppleve midnattssola sånn den skal sees. Med utsikt ut mot havet, med et bål og grilling av deilig mat, kanskje en bit ekte havlaks, selvfisket ferskvannsørret, lofotlam eller tradisjonelle pølser. Eller hva du nå foretrekker. 

Har ikke tatt med så mange aktiviteter eller gjøremål her, men bare konsentrert mest på ruteforslag. Opplevelser og aktiviteter ellers, det kan andre få fylle på med. Nord-Norge gjør seg uansett best når dere nyter friheten, stillheten og freden, den friske lufta, verdens reineste og mest smakfulle drikkevann, sjølukta, grønt gress, og måseskrik. Kanskje får dere se lundefugl, havørn eller kongeørn, som alle trives i disse områdene.

Uansett, dere får ha en god tur. 

Endret av Snowleopard
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Agentspoon skrev (23 timer siden):

Vi er et par som tenker å begi oss ut på denne etappen for første gang i sommer, og trenger litt råd med tanke på hvilken rute vi burde ta, hvor vi burde stoppe underveis, og hvilke aktiviteter som er kjekke å ha vært innom. Ene natta blir overnatting i Steinkjær hos bekjente, ellers ganske åpent. Tenkte i utgangspunktet å ta E6-hovedveien, men har også hørt at Kystriksveien er fantastisk, så tar gjerne imot tips her og.  :)

Setter stor pris på alle innslag!

Ha med masse øl og brennevin for rekreasjon på avbrekk for kjøringen,men ikke kjør videre før en av dere har blitt edrue.Eller Dere kan eventuelt bytte på og drikke og kjøre sånn at en er edru hele tiden.

Lenke til kommentar
51 minutes ago, Snowleopard said:

Ta kystriksveien nordover, gjerne også en svipp innom Atlanterhavsveien på tur nordover. Når dere er ankommet Bodø, ta en tur innom flymuseet om det er av interesse. Forsett videre med ferge ut til Å i Lofoten, om om dere virkelig vil oppleve, Røst. Koster dere en dag ekstra, men det er det verdt mener jeg.

Bruk tid i Lofoten, men få med dere flere steder. Gravdal og Leknes er flotte steder som kan besøkes samme dag, gjerne. Verdt en overnatting  området ihvertfall. Ta så videre til Svolvær. Er dere spreke, så er Svolværgeita instavennlig. 😉 Verdt en overnatting der og. Og en av flere steder der du virkelig får med deg følelsen av Lofotfiske, da det var en av hovedportene hvor båtene samlet seg i "hine daga".

Ta ferge videre til Melbu, hvor dere og tar en god stopp, før dere fortsetter til Stokmarknes, som og fortjener en stopp. Vurder gjerne en avstikker til Straume og Bø i Vesterålen. Flotte steder å få med seg, selv om de er småsteder, og veiene er full av flotte synsinntrykk, ihvertfall om dere har flaksen og får fint vær. Uansett passerer dere Sortland på veien, som igjen er et sted å få med seg.

Deretter tar dere turen til Andenes, gjerne med en stopp innom Risøyhamn. Når dere er ved Andenes, så vurder en utflukt til Bleik. Andenes er også et flott utgangspunkt for hvalsafari. Har forøvrig ikke nevnt turer ut med fiskeskøyte, men det kan du oppleve på flere av stedene. Eller låne seg en kajakk og padle litt rundt. Samme med det å ta inn på rorbu, og oppleve dette.

Anbefaler dessuten å fortsette turen videre til med ferge til Senja, som er Norges nest største øy, selv om dere nå og har opplevd den største, Hinnøya. Alternativt, ta turen fra Andenes videre via ferge mellom Flesnes og Refsnes, videre til Borkenes, der dere "MÅ" smake Verdens Beste, eller Kvæfjordkake som "vi" sier, fra der den stammer fra. Gjerne nyt den sammen med verdens beste jordbær, kvæfjordbær, også fra Kvæfjord. Fortsett så videre til Harstad. En flott by, og største sentrum i Nord-Norge som IKKE er det pga Statens velsignelse, men fordi det er sentrum for Nord-Norges mest folkerike område.

Kanskje er turen innom Adolfkanonen (organiserte grupper, så må avtale med turistkontoret) og Trondarnes Kirke, der man finner Laugen på andre siden av veien. Laugen er et lite vann/tjern der de første i Nord-Norge ble kristnet. Ikke veldig langt unna finner man der Asbjørn Selsbane er fra, inkludert der graven hans skal befinne seg. Uansett er Trondenes Historiske Senter et besøk verdt om man er interessert i vikingehistorie.

Kanskje frister det å ta en ekstra svipp bortom Bjarkøy, der Tore Hund kommer fra (enda mer vikinghistorie), og på veien stoppe innom en gård og få kjøpt "Grytøybær", Jordbær fra Grytøya. Det er de nest beste jordbærene du får tak i i Norge.

Hjemveien bør uansett gå innom Narvik, og oppleve vår nordligste jernbane, som frakter malm fra Kirunas gruver til havna i nettopp Narvik. Her burde Krigsmuseet være en obligatorisk stopp. Kanskje vil du og stoppe innom alpinanlegget som visstnok har en av verdens mest spektakulære utsikt fra en alpinbakke.

Uansett, før du nå setter kursen hjem, glem for all del ikke å ta en våkenatt, for å oppleve midnattssola sånn den skal sees. Med utsikt ut mot havet, med et bål og grilling av deilig mat, kanskje en bit ekte havlaks, selvfisket ferskvannsørret, lofotlam eller tradisjonelle pølser. Eller hva du nå foretrekker. 

Har ikke tatt med så mange aktiviteter eller gjøremål her, men bare konsentrert mest på ruteforslag. Opplevelser og aktiviteter ellers, det kan andre få fylle på med. Nord-Norge gjør seg uansett best når dere nyter friheten, stillheten og freden, den friske lufta, verdens reineste og mest smakfulle drikkevann, sjølukta, grønt gress, og måseskrik. Kanskje får dere se lundefugl, havørn eller kongeørn, som alle trives i disse områdene.

Uansett, dere får ha en god tur. 

Helt fantastisk innlegg! Vanvittig bra. Denne kommer til utrolig fin nytte når vi skal planlegge. Helt herlig! :D

Lenke til kommentar
Dubious skrev (23 timer siden):

20 timer kjøring på 5 dager?
Høres veldig kjedelig ut... med mindre dere har en skikkelig god bil..

Ingen snarveier via Sverige lengre.

Mener du at det er langt å kjøre? Eller kjedelig fordi det er mange dager på en kort distanse?  🤔

Lenke til kommentar
phax skrev (1 time siden):

Mener du at det er langt å kjøre? Eller kjedelig fordi det er mange dager på en kort distanse?  🤔

Begge deler, men om de har 2 uker ferie på denen turen så er det helt grei tur.
Trodde de skulle bruke 5 dager totalt, som blir 4 dager kjøring og 1 dag se seg rundt.

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Dere kan glatt bruke alle 14 dagen på denne turen og fremdeles føle at dere ikke har fått gjort så mye som dere ønsker. Da får dere komme tilbake senere og fortsette der dere slapp :)

Jeg kan legge til noen ting nord for Saltfjellet.

  • På Rognan og Fauske kan dere dra på grotteturer om dere ikke har klaustrofobi. Tror det finnes guidede turer, men ta med sykt god lykt. Noen av de grottene er svære. Jeg nådde ikke gjennom rommet med den pinglete lykten jeg hadde i grotten litt utenfor Fauske.
  • Saltstraumen er verd en stopp. Dere kan stoppe ved brua og spasere rundt å se på den sterke strømmen, eller dere kan kjøre til Bodø å kjøpe RIB-tur om dere har lys å svi av noen kroner.
  • Om været er fint er det aldeles nydelig å besøke Mjelde som er litt nord for Bodø. 
  • Kjerringøy handelssted er også verd et besøk.
  • I Bodøområdet har de en spesialitet som heter Møsbrømlefse. Den er verd en smak og noe jeg savner fra området selv. Ser ut som min favorittkafe ved Vestvatn mot Misvær er stengt men du får det også andre steder.

Dere tar selvsagt ferga fra Bodø over til Moskenes og fortsetter i lofoten:

  • Det er mange som skryter av kanelbollene på Å, en av flere byer med norges korteste navn. Min kanelbolle var tørr men det er så mange andre som skryter så jeg håper jeg bare var uheldig. Ikke langt fra Moskenes så kan være fint å svippe innom uansett.
  • I området rundt Reine er det flere severdigheter som dere kan vurdere i forhold til interesse og tidsbruk
    • Fiskeburger på Sakrisøy er veldig godt.
    • Bruk lokalbåten for å besøke Bunesstranda og Horseidstranda. Sistnevnte er ganske kul for det er ca 1 km med strand før du kommer ned til havet.
    • Det er mange fjelltopper rundt reine, blant annet Reinebringen om det er åpen igjen, som gir dere en helt fantastisk utsikt på en dag med klarvær.
    • Det er/var utleie av kajakker på Reine om dere har våttkort. Da kan man padle inn fjordene mot bunesstranda og Horseidstranda og være mer fleksibel i forhold til tid.
  • Når dere kjører videre nordover kan dere ta til venstre før dere kommer til Ramberg mot Torsfjorden. Der kan dere ta en halv dag med spasering til Kvalvika som er to nydelige strender på yttersiden. På denne stranda overvintret noen karer i en selvbygd gamme og surfet under nordlyset og gammen står der fremdeles. Dere kan gå en sti til ene enden av stranda og tilbake til bilen fra den andre siden av stranda på en annen sti for å få litt variasjon.
  • Mange som skryter av Nusfjord som er en resturert fiskelandsby men der har jeg ikke vært selv enda
  • Når dere da kjører videre nordover kommer dere i området rundt Leknes og der finner man mange av mine favoritter.
    • Det er pol på kjøpesenteret på Leknes, dere har sikkert behov for å etterfylle litt på lageret når dere kommer så langt.
    • En av de mest romantiske og nydelige strender jeg har overnattet på er Uttakleiv. Den traff meg bare helt i hjertet med den mest fantastiske kveldsutsikt vestover og området er godt tilrettelagt for telting. På vei ut passerer dere Hauklandstranda som, i liket med de andre strendene jeg har nevnt, er veldig fin.
    • Litt lengre nord i samme område er Unstad. Der kan dere leie surfebrett og våtdrakt for å surfe litt i Atlanteren.
    • Like før Unstad har dere Lofoten gårdsysteri som har mange gode oster som kan spise på skiven, eller med kjeks og vin. Støtt opp om lokalt næringsliv :)
    • Litt lengre nord for Leknes på E10 har dere Vikingr som kan være verd et besøk for litt vikinghistorie.
    • Videre, på østsiden av vannet der Vikingr er har dere Aalan gard som også er et lokalt ysteri med mye godt. Her har jeg fått omvisning både på ysteriet og på gården med masse små søte geiter og for meg er det et fast innslag hver gang jeg er i området.
    • På Eggum er det en gammel radarstasjon som er bygd om til kafe. Her er også et morsomt kunstverk litt lengre ut.
  • Videre Nordover der dere svinger av mot Henningsvær finner dere Rørvikstranda. Her er det noen få teltplasser og fint å være noen dager om dere har tid. Godt utgangspunkt for utflukter i området.
  • Henningsvær er nesten et obligatorisk besøk på en slik tur. Her har de et søtt lite sentrum med mye fine museer og butikker. Parker på de godt merkede parkeringsplassene etter brua fordi alt er i gangavstand her. Spis fiskesuppe eller hvalbiff på Klatrekafeen, eller få besøk en av de mer fancy restaurantene som også serverer god mat med lokale råvarer. 
    • Er dere lysten på en fjelltur vil jeg på det sterkeste anbefale en fin fjelltur på Festvågtinden. Da får dere se en av perlene i Lofoten ovenfra med alle holmer og skjær. Dere ser også østover mot Steigen og Hammarøy og for godt overblikk over Vestfjorden.
  • Det er fine teltplasser på Ørsvåg Camping før dere kommer til Kabelvåg om dere foretrekker campingplass med dusj og slikt.
  • I Kabelvåg trives jeg godt i sentrum. Her er det god stemning for avslapping og kanskje finner dere noe spennende å se på.
  • I Svolvær har jeg følgende steder jeg setter stor pris på
    • Lofoten Akvarium
    • Bacalao kafe i sentrum har super Bacalao og de beste blåskjellene jeg har spist.
    • Feskarkjerringa på moloen som speider ut over vestfjorden etter sin mann. På vei ut får dere mange inntrykk av lokal kultur.
    • (Børsen spiseri er det mange som skryter av men jeg har aldri truffet de på åpningstid)
  • Trollfjorden har jeg sett fine bilder av og hørt mye bra om, men har ikke vært der selv. Det går rib-turer dit, muligens fra Svolvær men det skal jeg ikke være veldig selvsikker på.

Videre nordover i Vesterålen er jeg ikke veldig bereist, men kan komme med det jeg har.

  • Rundt Sortland har jeg besøkt Nyksund og der fikke jeg mye av den samme gode følelsen som i Henningsvær, bare litt midre. Her kan dere også velge å gå Dronningruta om dere vil strekke på føttene.
  • På Andøya synes jeg yttersia er mer spennende en innersiden. Det er vill natur vs. flatt landskap og dyrket mark. På yttersiden finner du Marmelkroken Restaurant som hadde god mat når jeg var der. Videre nordover finner dere Normela landhandleri som for noen år siden var kåret til norges koseligste butikk eller noe sånn.
  • En anbefalt overnatting på Andøya er Stave camping & hot pools. Bestill på forhånd for å sitte i badestamp å se ut over atlanteren ut over kvelden i godt selskap og noe godt (medbragt?) i glasset. Det er også Sauna om dere foretrekker det.

Det får holde for denne gang. Når jeg leser gjennom listen min er det mye strandliv, natur og bading som går som en rød tråd. Ikke sikkert dere har samme interesse men dere får vurdere selv om noe av dette frister. Jeg er i tillegg ganske sikker på at jeg ikke har funnet alle høydepunktene så stopp og sjekk ting som virker spennende på veien. Nå er det forresten slik i dette området at dere kan få 3-6 grader og regn, eller 20-25 grader og sol og opplevelsen av området vil bli veldig farget av været. Uansett vær er jeg sikker på at dere finner noe å fylle dagene med.

Videre nordover er det også masse mil med vei og mye natur og se på, men det tror jeg ikke dere rekker denne gangen. Si fra om jeg skal legge ut noe mer punkter i Troms og Finnmark.

 

 

Endret av valentino
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
2 hours ago, Snowleopard said:

Ta kystriksveien nordover, gjerne også en svipp innom Atlanterhavsveien på tur nordover. Når dere er ankommet Bodø, ta en tur innom flymuseet om det er av interesse. Forsett videre med ferge ut til Å i Lofoten, om om dere virkelig vil oppleve, Røst. Koster dere en dag ekstra, men det er det verdt mener jeg.

Bruk tid i Lofoten, men få med dere flere steder. Gravdal og Leknes er flotte steder som kan besøkes samme dag, gjerne. Verdt en overnatting  området ihvertfall. Ta så videre til Svolvær. Er dere spreke, så er Svolværgeita instavennlig. 😉 Verdt en overnatting der og. Og en av flere steder der du virkelig får med deg følelsen av Lofotfiske, da det var en av hovedportene hvor båtene samlet seg i "hine daga".

Ta ferge videre til Melbu, hvor dere og tar en god stopp, før dere fortsetter til Stokmarknes, som og fortjener en stopp. Vurder gjerne en avstikker til Straume og Bø i Vesterålen. Flotte steder å få med seg, selv om de er småsteder, og veiene er full av flotte synsinntrykk, ihvertfall om dere har flaksen og får fint vær. Uansett passerer dere Sortland på veien, som igjen er et sted å få med seg.

Deretter tar dere turen til Andenes, gjerne med en stopp innom Risøyhamn. Når dere er ved Andenes, så vurder en utflukt til Bleik. Andenes er også et flott utgangspunkt for hvalsafari. Har forøvrig ikke nevnt turer ut med fiskeskøyte, men det kan du oppleve på flere av stedene. Eller låne seg en kajakk og padle litt rundt. Samme med det å ta inn på rorbu, og oppleve dette.

Anbefaler dessuten å fortsette turen videre til med ferge til Senja, som er Norges nest største øy, selv om dere nå og har opplevd den største, Hinnøya. Alternativt, ta turen fra Andenes videre via ferge mellom Flesnes og Refsnes, videre til Borkenes, der dere "MÅ" smake Verdens Beste, eller Kvæfjordkake som "vi" sier, fra der den stammer fra. Gjerne nyt den sammen med verdens beste jordbær, kvæfjordbær, også fra Kvæfjord. Fortsett så videre til Harstad. En flott by, og største sentrum i Nord-Norge som IKKE er det pga Statens velsignelse, men fordi det er sentrum for Nord-Norges mest folkerike område.

Kanskje er turen innom Adolfkanonen (organiserte grupper, så må avtale med turistkontoret) og Trondarnes Kirke, der man finner Laugen på andre siden av veien. Laugen er et lite vann/tjern der de første i Nord-Norge ble kristnet. Ikke veldig langt unna finner man der Asbjørn Selsbane er fra, inkludert der graven hans skal befinne seg. Uansett er Trondenes Historiske Senter et besøk verdt om man er interessert i vikingehistorie.

Kanskje frister det å ta en ekstra svipp bortom Bjarkøy, der Tore Hund kommer fra (enda mer vikinghistorie), og på veien stoppe innom en gård og få kjøpt "Grytøybær", Jordbær fra Grytøya. Det er de nest beste jordbærene du får tak i i Norge.

Hjemveien bør uansett gå innom Narvik, og oppleve vår nordligste jernbane, som frakter malm fra Kirunas gruver til havna i nettopp Narvik. Her burde Krigsmuseet være en obligatorisk stopp. Kanskje vil du og stoppe innom alpinanlegget som visstnok har en av verdens mest spektakulære utsikt fra en alpinbakke.

Uansett, før du nå setter kursen hjem, glem for all del ikke å ta en våkenatt, for å oppleve midnattssola sånn den skal sees. Med utsikt ut mot havet, med et bål og grilling av deilig mat, kanskje en bit ekte havlaks, selvfisket ferskvannsørret, lofotlam eller tradisjonelle pølser. Eller hva du nå foretrekker. 

Har ikke tatt med så mange aktiviteter eller gjøremål her, men bare konsentrert mest på ruteforslag. Opplevelser og aktiviteter ellers, det kan andre få fylle på med. Nord-Norge gjør seg uansett best når dere nyter friheten, stillheten og freden, den friske lufta, verdens reineste og mest smakfulle drikkevann, sjølukta, grønt gress, og måseskrik. Kanskje får dere se lundefugl, havørn eller kongeørn, som alle trives i disse områdene.

Uansett, dere får ha en god tur. 

Er ikke mange jeg har sett som har anbefalt Gravdal og Leknes.

Svolværgeita er ikke noe problem, men er man ikke erfaren og har med seg eget klatreutstyr så blir det uansett med guide, koster vel fort en 1500 per pers men det er definitivt verdt det. Uansett er det jo plenty med fine ruter, går man opp Fløya så får man jo utmerket utsikt til geita, kombinert med at man kan trø utpå djevelporten. Generelt er det jo mange fjell rundt Svolvær som er lett tilgjengelige og som byr på fantastisk utsikt. Børsen spiseri og tørrfisk royal, f.eks.

Ellers så er jo Henningsvær alltid verdt turen, spesielt http://www.kaviarfactory.com/ . Plenty med gode restauranter der også.

Restene etter Pøbel og Dolk er, etter min mening, fortsatt verdt kjøreturen.

https://www.nrk.no/nordland/urban-kunst-midt-i-odemarka-1.6186843

Plenty med muligheter for fantastiske naturopplevelser, overnatting ute i telt og så gå for hotellrom. 

Ellers så er det vel fortsatt planer om gjennomføring av enkelte festivaler, slik som https://hollafest.no/

 

 

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar
ThomasM skrev (8 minutter siden):

Er ikke mange jeg har sett som har anbefalt Gravdal og Leknes.

Svolværgeita er ikke noe problem, men er man ikke erfaren og har med seg eget klatreutstyr så blir det uansett med guide, koster vel fort en 1500 per pers men det er definitivt verdt det. Uansett er det jo plenty med fine ruter, går man opp Fløya så får man jo utmerket utsikt til geita, kombinert med at man kan trø utpå djevelporten. Generelt er det jo mange fjell rundt Svolvær som er lett tilgjengelige og som byr på fantastisk utsikt. Børsen spiseri og tørrfisk royal, f.eks.

Ellers så er jo Henningsvær alltid verdt turen, spesielt http://www.kaviarfactory.com/ . Plenty med gode restauranter der også.

Restene etter Pøbel og Dolk er, etter min mening, fortsatt verdt kjøreturen.

https://www.nrk.no/nordland/urban-kunst-midt-i-odemarka-1.6186843

Plenty med muligheter for fantastiske naturopplevelser, overnatting ute i telt og så gå for hotellrom. 

Mange flotte steder, og mange er utelatt, men nesten utilgivelig at jeg glemte av Henningsvær. 😞

Lenge siden jeg var i Svolvær, så ikke fått med meg at geita er blitt langt lettere tilgjengelig. Men uansett, flott påfyll fra både deg og @valentino. Litt mere lokalkunnskap enn jeg sitter inne med, siden det er lenge siden jeg har vært "hjemme", og "hjemme" er rett nord for Lofoten, og jeg var dessuten relativt ung da jeg dro ut av landsdelen.

Har egentlig planer om å ta mye av samme turen i sommer, men jeg planlegger å fortsette enda lengre nordover, og få med meg Finnmark på samme turen. Dog planlegger jeg å gjennomføre med elbil, så frykter at kystveien foreløpig er litt for "spennende" til tross for god rekkevidde på min Kona. Så den biten er det stor sjanse for at jeg må ta om ett år eller to, når laderne er kommet langs den strekka. Umulig er det riktignok ikke ser jeg hos ABRP (abetterrouteplanner).

Frister også å dra innom både Brønnøysund, Gildeskål og Sandnessjøen, og båt ut i skjærgården i de områdene. Så da er nok plutselig den ruta inne igjen. 😄

Har satt av 4 uker ferie, så få se om man virkelig bruker hele tiden på denne turen, eller om jeg setter av ca en uke til andre gjøremål.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Ikke ta denne turen i fellesferien.

Folk sto i flere timer å ventet på ferje oppe i nord, og det blir ikke noe bedre i år, for vi lærer aldri. 

Blir nok dessverre i fellesferien, men pga samværsavtale og feriefordeling, så blir det avreise i andre halvdel av juli, og litt ut i august før ferien er over. Tror det faktisk vil funke langt bedre enn du frykter.

Men, ja. Jeg er klar over farene her. Kanskje vil det være lurere å kjøre omveien om Narvik eller Lødingen på vei nordover, og så heller ta Lofotruta på hjemveien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
13 minutes ago, Snowleopard said:

Mange flotte steder, og mange er utelatt, men nesten utilgivelig at jeg glemte av Henningsvær. 😞

Lenge siden jeg var i Svolvær, så ikke fått med meg at geita er blitt langt lettere tilgjengelig. Men uansett, flott påfyll fra både deg og @valentino. Litt mere lokalkunnskap enn jeg sitter inne med, siden det er lenge siden jeg har vært "hjemme", og "hjemme" er rett nord for Lofoten, og jeg var dessuten relativt ung da jeg dro ut av landsdelen.

Har egentlig planer om å ta mye av samme turen i sommer, men jeg planlegger å fortsette enda lengre nordover, og få med meg Finnmark på samme turen. Dog planlegger jeg å gjennomføre med elbil, så frykter at kystveien foreløpig er litt for "spennende" til tross for god rekkevidde på min Kona. Så den biten er det stor sjanse for at jeg må ta om ett år eller to, når laderne er kommet langs den strekka. Umulig er det riktignok ikke ser jeg hos ABRP (abetterrouteplanner).

Frister også å dra innom både Brønnøysund, Gildeskål og Sandnessjøen, og båt ut i skjærgården i de områdene. Så da er nok plutselig den ruta inne igjen. 😄

Har satt av 4 uker ferie, så få se om man virkelig bruker hele tiden på denne turen, eller om jeg setter av ca en uke til andre gjøremål.

Er kommet sherpatrapp, så turen opp til baksiden av geita er mindre utfordrende. Ruta som guidene bruker starter omtrent midtveis og er på baksiden, er så mange plasser man kan få grep at det føles til tider som en klatrevegg. Siste etappen er verst, men strengt tatt uproblematisk. Anbefales for opplevelsen sin del, selv om utsikten er minst like spennende fra toppen av Fløya.

Fint i Sandnessjøen, angrer på at jeg ikke tok meg noen ekstra dager for å trø i fjellene.

Å ta turen med elbil kan bli spennende

Lenke til kommentar
robertaas skrev (13 minutter siden):

Kjenner noen som brukte kjøre Kolbotn(Sør for Oslo) til Senja som dagsetappe og det via Norge så det er fullt mulig å gjøre unna raskere. Fergene blir dog lett en strek i regninga så legg at godt med tid der.

Da har de antageligvis kjørt hardt. Ganske så hardt. Dog litt avhengig av hvor lenge siden. Veiene har fått masse utbedringer som har kuttet reiseavstanden en del, og høyere fartsgrenser mange steder, som reduserer hvor mange timer man kjører disse kilometerne på.

Har kjørt Oslo - Harstad med mål om å komme frem på under 24 timer, og da skal du kjøre passelig hardt, i tillegg til å treffe godt på fergeavgangen fra Bognes til Lødingen. Det var der man kunne treffe på minuttet, eller få flere timers bom. Uansett, ble det noen minutter over 24 timer, så hadde man "tapt".

Dette var riktignok 20-25 år siden når avstandene var litt lengre. og dette fordrer at man treffer på ferga over til Lødingen.

Fergeturen Bognes til Skarberget er endel kortere om man kjører om Narvik, men det er og noen mil lengre kjøretur, spesielt siden man må opp til Finnsnes for å komme over brua. Alternativet ser ut til å være å kjøre via Harstad og så ferge over til Skrolsvika.

Oslo til Harstad er per i dag er i dag 1530 km ifølge Google Maps, og man skal nå klare den på 21 timer. Fra Oslo til Harstad er det nå 1400 km, og forventet reisetid er 19 timer og 20 minutter. Mener bestemt at Oslo Trondheim var 560 km, og Trondheim til Harstad var 1100 km, så totalt 1650 km, og da var det aldri snakk om mer enn 80 km/t, og mange flere steder med 30, 50 og 60 km/t..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...