Gå til innhold

hjelp til kjøp av sykkel


Eirikm86

Anbefalte innlegg

Hjelp til kjøp av sykkel!

Trenger noen som har litt peiling på sykkel og kan fortelle meg hvilken sykkel jeg skal kjøpe og gjerne hvorfor!
Sykkelen jeg har nå er en Diamant (C4?) Som jeg innbiller meg lå i 5000kr prisklassen men var på tilbud når jeg kjøpte den for 2-3 år siden! Den har jeg dessverre ikke tatt for godt vare på så jeg tror at å fikse denne vil nok koste mer enn det er verdt!
Jeg burker sykkelen som hoved fremkomstmiddel og den blir brukt stort sett hver dag! Vil si minimum 10 korte turer i løpet av uka! Dette gjelder hele året! Uavhengig av vær, vind og føre! Så jeg må ha noe som også kan brukes når det er snø og is! Sykler hovedsakelig på asfaltert vei og gangfelt da.
Jeg er en stor og tung mann! Ved starten av fjoråret veide jeg rundt 135kg, men er nå nede rundt 112-113kg! Har planer om å fortsette å gå ned i vekt, men jeg må ha en sykkel som fortsatt kan bære en stor og tung mann!
Jeg ønsker IKKE å kjøpe el-sykkel! Ekskona har eid 3-4 stk! Så jeg har testet de! Grunnen til at jeg ikke ønsker det er at de gir meg tilnærmet null mosjon, da om å bruke batteriet er en mulighet så velger jeg alltid det! Og fordi at det virker å være betydelig større risiko for tyveri!
Jeg har også barn, så feste til sykkelvogn og barnesete er nærmest et must!
Når det kommer til pris, så har jeg ikke all verden av penger, men om noen kommer med et godt argument så har jeg sagt min fred med at jeg kanskje blir nødt til å bruke mer enn hva jeg håper på!

På forhånd, tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
Eirikm86 skrev (På 18.5.2021 den 21.37):

Hjelp til kjøp av sykkel!

Trenger noen som har litt peiling på sykkel og kan fortelle meg hvilken sykkel jeg skal kjøpe og gjerne hvorfor!
Sykkelen jeg har nå er en Diamant (C4?) Som jeg innbiller meg lå i 5000kr prisklassen men var på tilbud når jeg kjøpte den for 2-3 år siden! Den har jeg dessverre ikke tatt for godt vare på så jeg tror at å fikse denne vil nok koste mer enn det er verdt!
Jeg burker sykkelen som hoved fremkomstmiddel og den blir brukt stort sett hver dag! Vil si minimum 10 korte turer i løpet av uka! Dette gjelder hele året! Uavhengig av vær, vind og føre! Så jeg må ha noe som også kan brukes når det er snø og is! Sykler hovedsakelig på asfaltert vei og gangfelt da.
Jeg er en stor og tung mann! Ved starten av fjoråret veide jeg rundt 135kg, men er nå nede rundt 112-113kg! Har planer om å fortsette å gå ned i vekt, men jeg må ha en sykkel som fortsatt kan bære en stor og tung mann!
Jeg ønsker IKKE å kjøpe el-sykkel! Ekskona har eid 3-4 stk! Så jeg har testet de! Grunnen til at jeg ikke ønsker det er at de gir meg tilnærmet null mosjon, da om å bruke batteriet er en mulighet så velger jeg alltid det! Og fordi at det virker å være betydelig større risiko for tyveri!
Jeg har også barn, så feste til sykkelvogn og barnesete er nærmest et must!
Når det kommer til pris, så har jeg ikke all verden av penger, men om noen kommer med et godt argument så har jeg sagt min fred med at jeg kanskje blir nødt til å bruke mer enn hva jeg håper på!

På forhånd, tusen takk for hjelpen!

Gravelbike! Det står øverst på egen ønskeliste nå. 

Lenke til kommentar

Jeg vil si at gravelbike er for de spesielt interesserte.

En god stålbasert hybridsykkel kan gjøre god nytte selv om man er tung. Men dropp da demping og gaffel og den slags da det ofte bare er billig skvip på slike sykler som gjør konstruksjonen dårligere. Gå for litt større dekk og sørg for at ramme og felg støtter det. Bruk da piggdekk om vinteren selvsagt og ikke gå for de billigste der heller.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Jeg vil si at gravelbike er for de spesielt interesserte.

En god stålbasert hybridsykkel kan gjøre god nytte selv om man er tung. Men dropp da demping og gaffel og den slags da det ofte bare er billig skvip på slike sykler som gjør konstruksjonen dårligere. Gå for litt større dekk og sørg for at ramme og felg støtter det. Bruk da piggdekk om vinteren selvsagt og ikke gå for de billigste der heller.

Stålbasert hybrid har jeg som gatesykkel i dag, men blir til at jeg bruker terrengsykkelen på gate også. Blir smått gal av dekklyden. Og jeg bruker aldri terrengdelen mer enn det gravel ville håndtert. 
Så store dekk med mer naturlig demping enn på rene gatesykler, samt litt mer komfortabel sittestilling, men fortsatt mer letttrillende og stille enn den rene terrengsykkelen.
 

Satser på noe bra kjøp når alle syklene som skulle vært her i vår kommer nærmere jul :) 

Endret av SambaSamba
Lenke til kommentar

Selv har jeg en gammel frontdempet MTB med lockout som jeg bruker som bysykkel. Finnes mye morsomt på dekk-fronten som endrer bruksområdet til en sykkel. Selv kjører jeg Michelin Country Rock Clincher. De triller svært godt på hardt underlag, men har nok mønster til at de ikke er helt sjanseløse på grus. Jeg synes også det blir slitsomt med for smale dekk på en bysykkel, pga. brostein, dårlig asfalt, trikkskinner osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...