Gå til innhold

Hvilke elbil er mer praktisk


peterjohn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For all del, ikke kjøp en Mercedes 250e.

Dette er i utgangspunktet en relativt fossil bil som kjapt er omgjort til El. Dette betyr lite effektiv bil både mtp strømforbruk og plass. Dette går ut over rekkevidden på bilen og gjenbruksverdien dersom du skal selge den en gang. Den har heller ikke hurtiglader som Gavekort nevner. 

Fordelen med Mercedes er jo at det er en Mercedes, så kvalitetsinntrykket vil kanskje være litt høyere enn på de andre du nevner. 

Prisfallet vil nok sannsynligvis være størst med Mercedes. 

I din prisklasse ville jeg gått for leaf, eventuelt sett om du får tak i en ioniq som nevnt i tråden her. 

Endret av simen929
Lenke til kommentar
simen929 skrev (Akkurat nå):

Prisfallet vil nok sannsynligvis være størst med Mercedes. 

Tenker man allerede er over den kneiken nå.

Det trenger ikke å være en dårlig elbil selv om den i aller høyeste grad er basert på en fossil bil. Resultatet av denne konverteringen må man vurdere gjennom sluttresultatene slik som rekkevidde og plass, som du sier.

Lenke til kommentar
simen929 skrev (12 timer siden):

For all del, ikke kjøp en Mercedes 250e.

Dette er i utgangspunktet en relativt fossil bil som kjapt er omgjort til El. Dette betyr lite effektiv bil både mtp strømforbruk og plass. Dette går ut over rekkevidden på bilen og gjenbruksverdien dersom du skal selge den en gang. Den har heller ikke hurtiglader som Gavekort nevner. 

Fordelen med Mercedes er jo at det er en Mercedes, så kvalitetsinntrykket vil kanskje være litt høyere enn på de andre du nevner. 

Prisfallet vil nok sannsynligvis være størst med Mercedes. 

I din prisklasse ville jeg gått for leaf, eventuelt sett om du får tak i en ioniq som nevnt i tråden her. 

Hei, kan du forklare lit mer "Prisfallet vil nok sannsynligvis være størst med Mercedes."

Lenke til kommentar
9 minutes ago, peterjohn said:

Hei, egentlig jeg liker mercedes, jet vet ikke hvorfor. Kan noe fortell meg hvis mercerdes ikke har hurlig lading, hvor mye timer det tar på en full lading med vanlig strøm ? 

Har man en vanlig stikkontakt tilgjengelig så tar det omkring 14 timer. Har man 400V 16A trefase tilgjengelig så tar det 3 timer.

Bilen vil nok fungere fint hvis man ikke skal kjøre langt. Jeg har vurdert den litt selv som bil nr 2, men klarer ikke helt å innfinne meg med at den mangler hurtiglading. Plutselig skal man lengre enn normalt, og så skaper det masse krøll.

For min del lener jeg nok mer mot Hyundai Ioniq. Jeg syns e-Golf er litt overpriset, og jeg liker ikke at Leaf har CHAdeMO hurtiglading.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
peterjohn skrev (På 19.5.2021 den 11.23):

Hei, kan du forklare lit mer "Prisfallet vil nok sannsynligvis være størst med Mercedes."

Som du ser i denne tråden er alle som har svart relativt skeptisk til Mercedesen. Ingen har den som førstepri i forhold til de modellene du nevner. Dette speiler nok også litt markedet. Mindre etterspørsel = lavere pris. 

Men det kan være Gavekort har riktig, at dette prisfallet allerede har skjedd og at du i ditt eie ikke vil legge noe særlig merke til det.

Bruktbil sånn sett er litt gambling. Kanskje spesielt i denne tiden når man ikke vet hva som dukker opp og det er nyvinninger hele tiden.

Det har blant annet vært snakk om at Dacia skal komme med en bil relativt snart som ny vil koste under 200k og som vil "knuse" disse "gamle" bilene når det gjelder effekt osv. Men en Dacia har nok ikke det samme kvalitetsinntrykket, så det er vanskelig å si hva en slik lav priset bil vil gjøre med det generelle bruktmarkedet. Men når den er priset såpass lavt vil det kanskje være fristende for mange å kjøpe en helt ny bil med garanti, fremfor å kjøpe en 4-5 år gammel bil med 4-5 år gammel teknologi. 

Endret av simen929
  • Liker 1
Lenke til kommentar
simen929 skrev (21 timer siden):

Her er forøvrig lenke til Daciaen, dersom den er av interesse. Ser nå at man spekulerer i at prisen vil være helt ned i 130,000 - noe som kanskje vil gjøre at det også kan være en bil du kan vurdere. Merk at den har veldig svak motor..

https://www.elbil24.no/nyheter/na-kommer-norges-klart-billigste-elbil/72977102

Hei, ja det er interessant. Takk 

Lenke til kommentar

Fordelen med Mercedesen er det svære bagasjerommet, betydelig større enn i feks E-Golf, og interiøret holder høy klasse.

Så hvis du trenger mest mulig lastevolum og aldri skal langt hjemmefra kan Mercen være god. Om du derimot trenger bil som realistisk kan brukes til langtur blir Mercen helt feil, etter 2 timer på landevei må du i beste fall (tilgang på 3-fase) lade i 3 timer, og du kan fort ende med overnatting hvis du må lade på 1-fase.

De eierne jeg kjenner er fornøyd, men de har også fossilbil for de lengre turene og kjøpte Mercene som rene bybiler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Personlig ville jeg valgt e-golf. Hva man legger i ordet praktisk kan være forskjellig, men det å ha ladeporten på høyre side (som e-golf) er ikke særlig praktisk. Noen finner at setet i e-golf og Leaf er montert lavt, og særlig eldre vil da finne Mercedesen mer praktisk.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...