Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Vet Charter-Svein noe vi ikke vet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
frekri skrev (2 minutter siden):

Jeg tror Korona er ekte. Bare lurte på hvorfor noen mente noe annet. Hvorfor er det ikke lov å snakke om temaet?

CharterSvein har vel aldri ment at corona ikke finnes, han mener bare restriksjonene er tull og at de bør fjernes. Dette begrunner han med at testing ikke foregår ordentlig, og at munnbind ikke har noen effekt. Han har ingen kompetanse, eller bakgrunn til å hevde dette, men han er blitt frontfiguren for dette synet, fordi han er CharterSvein.

Det er destruktivt i mitt syn, når de grepene vi faktisk har tatt i dette lander, har ført til at vi har håndtert det som et av de beste landene, dersom man skal se på syke og døde. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
frekri skrev (2 timer siden):

Han er jo til de grader selvsikker. Han snakker og argumenterer som om det er en spøk. Noen som vet noe om det?

Han var ment å være en talsperson for den gruppen som mener tiltakene har vært for strenge. Han var ingen god representant. Kanskje derfor NRK sendte ham inn i studio, siden tv-kanalen selv mener det motsatte. Alle som står til venstre politisk mener coronaviruset er farlig. Hvorfor aner jeg ikke, siden covid-19 ikke er en outlier på dødelighet sammenlignet med andre virus. Men venstresiden, media og akademia har blitt tett sammenfiltret de siste årene, og gudene vet hvordan de kommer frem til sine konklusjoner og virkelighetstolkninger. 

Lenke til kommentar

Det er litt merkelig at bare 2% av befolkningen skal ha vært smittet, når sykehusene spør etter blodgivere med antistoffer (de har slike forespørsler liggende på nett). 

Og siden mars i fjor, har det vært ganske mange rapporter om smittede i avisene. Har vondt for å tro at det kun gjelder 2% av befolkningen, hvis det ikke da har dreid seg om falske positive tester. 

På 70- og 80-tallet ville ikke Charter-Svein ha blitt kjendis i det hele tatt. Det var først på 90-tallet at reality-serier begynte å ankomme. Det ble på en måte sett på som overvåkning å fotfølge noen med kamera på den måten. Den første realityen jeg så, var om norske ungdommer som tok toget for å reise på skiferie. Det var ei jente der som ropte "Enrique!" der, cirka hvert 5. minutt 😄

Lenke til kommentar

Hvis charter-Svein hadde visst noe, så hadde han garantert ikke holdt munn om det 🙂

Men det er flere som er enig med ham i flere ting. Folk vil bare ikke alltid si det offentlig. Det er ikke så rart når de fleste tror på de som har utdannelse og blabla. Selv om de fleste bør ha fått med seg at det er uenighet blant de såkalte ekspertene også. Folk får tenke selv, og lytte til dem de syns virker mest rasjonelle. 

Lenke til kommentar
Jovia skrev (4 timer siden):

Hvis charter-Svein hadde visst noe, så hadde han garantert ikke holdt munn om det 🙂

Men det er flere som er enig med ham i flere ting. Folk vil bare ikke alltid si det offentlig. Det er ikke så rart når de fleste tror på de som har utdannelse og blabla. Selv om de fleste bør ha fått med seg at det er uenighet blant de såkalte ekspertene også. Folk får tenke selv, og lytte til dem de syns virker mest rasjonelle. 

Hva slags uenighet er det du sikter til? I grove trekk, så er avstand og smittesporing vel de beste grepene for å få bukt med et virus man ikke har noen naturlig beskyttelse mot. Så kan man alltids diskutere munnbindbruk og dets egenskap i å forhindre smitte men det er vel ikke det verste med denne pandemien. 
Munnbind burde alle som føler seg forkjølet brukt, av ren omsorg for folka rundt, det gjør ikke slik at du ikke blir smittet, men det forhindrer spredning av din eventuelle smitte, når mange også er asymptomatiske, så er det et fornuftig påbud, det forhindrer at du sprer evt virus til andre. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (14 minutter siden):


Munnbind burde alle som føler seg forkjølet brukt, av ren omsorg for folka rundt, det gjør ikke slik at du ikke blir smittet, men det forhindrer spredning av din eventuelle smitte, når mange også er asymptomatiske, så er det et fornuftig påbud, det forhindrer at du sprer evt virus til andre. 

 

Forsåvidt, men jeg mener at folk som faktisk er forkjølet bør holde seg hjemme så godt man kan og unngå å være blant folk til man er frisk. For meg er det helt uaktuelt å besøke folk som er forkjølet og er man forkjølet slipper man ikke inn hjemme hos meg. Slik var det før pandemien også. Men dersom man absolutt må på butikken når man er forkjølet og ikke kan få noen til å gå for seg, ja da bør man ha på munnbind. Og holde avstand til folk. Synes også at det bør være godt nok grunnlag for sykemelding også; ikke så mye for seg selv men av hensyn til kolleger. I helsevesenet kan man vel ikke gå på jobb om man har forkjølelse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (5 timer siden):

Han var ment å være en talsperson for den gruppen som mener tiltakene har vært for strenge. Han var ingen god representant. Kanskje derfor NRK sendte ham inn i studio, siden tv-kanalen selv mener det motsatte. Alle som står til venstre politisk mener coronaviruset er farlig. Hvorfor aner jeg ikke, siden covid-19 ikke er en outlier på dødelighet sammenlignet med andre virus. Men venstresiden, media og akademia har blitt tett sammenfiltret de siste årene, og gudene vet hvordan de kommer frem til sine konklusjoner og virkelighetstolkninger. 

Charter-Svein står til venstre politisk. Han er SV-er skjønt han ble sparket fra Asker SV etter munnbrenningsstuntet så nei; du tar helt feil i at det ikke er coronafornektere på venstresiden. Kari J. er også langt til venstre. Tror du forveklser med USA her; i Norge går det ikke noe høyre-venstre-skille når det gjelder corona, det er bred konsensus fra FRP til Rødt om det. Fringegrupper som Lysglimt Johansen og bøtteballetten som kommenterer på Resett er ikke representative for høyresiden.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Forsåvidt, men jeg mener at folk som faktisk er forkjølet bør holde seg hjemme så godt man kan og unngå å være blant folk til man er frisk. For meg er det helt uaktuelt å besøke folk som er forkjølet og er man forkjølet slipper man ikke inn hjemme hos meg. Slik var det før pandemien også. Men dersom man absolutt må på butikken når man er forkjølet og ikke kan få noen til å gå for seg, ja da bør man ha på munnbind. Og holde avstand til folk. Synes også at det bør være godt nok grunnlag for sykemelding også; ikke så mye for seg selv men av hensyn til kolleger. I helsevesenet kan man vel ikke gå på jobb om man har forkjølelse?

Utfordringen er at det ikke alltid er like lett å vite om man er forkjølet, dersom man har allergier o.l.  Skulle alle vært hjemme ved hvert minste tegn til sykdom, så hadde det krevd enorme kostnader og omstillinger, jeg tror de aller færreste vil holde seg borte fra jobb fordi nesa renner litt. Munnbind er i usikre tilfeller en OK løsning. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Utfordringen er at det ikke alltid er like lett å vite om man er forkjølet, dersom man har allergier o.l.  Skulle alle vært hjemme ved hvert minste tegn til sykdom, så hadde det krevd enorme kostnader og omstillinger, jeg tror de aller færreste vil holde seg borte fra jobb fordi nesa renner litt. Munnbind er i usikre tilfeller en OK løsning. 

Nja, jeg er pollenallergiker og gjenkjenner ihvertfall meget godt forskjellen på forkjølelse og allergi.;)

Lenke til kommentar
6 hours ago, Budeia said:

Det er litt merkelig at bare 2% av befolkningen skal ha vært smittet, når sykehusene spør etter blodgivere med antistoffer (de har slike forespørsler liggende på nett). 

Og siden mars i fjor, har det vært ganske mange rapporter om smittede i avisene. Har vondt for å tro at det kun gjelder 2% av befolkningen, hvis det ikke da har dreid seg om falske positive tester. 

Det er totalt 119.500 personer som har testet positivt i Norge, av en befolkning på ca 5,4 mill. Det utgjør 2,2%.

Det er ganske sikkert en del flere som har hatt koronaviruset enn som har testet positivt. Det finnes noen estimater på hvor mange som faktisk har hatt det, men mørketallene er ikke *veldig* store. https://forskning.no/immunforsvaret-partner-uit-norges-arktiske-universitet/lite-skjult-smitte-i-norge--smittesporerne-har-vaert-flinke/1835080

Denne studien anslo rundt 10% høyere smitte enn de offisielle tallene, og i så fall kan den faktiske totalen for Norge være omkring 131.500 og 2,44%.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
frekri skrev (8 timer siden):

Hvem i samfunnet vår bør vi stole på? Hvem er det motsatte av slik du beskriver han?

Norge er heldige og har politikere og byråkrater som i stor grad jobber for folket, og ikke mot oss. Det offentlige har mulighet til å ansette mennesker som er utdannet i biologi, medisin og smittevern og som jobber med egen forskning, å lese andres forskning, og å anvende fagkunnskap i måten samfunnet skrus sammen på.

Charter-Svein har ingen spesiell fagkunnskap, jeg vet ikke at han har lest noen fagartikler. Han har gått folkehøyskole i teater, jobbet som impressario og fotballagent, hevder han har helbredende evner og å kunne zen-buddhistisk meditasjon. Og han er kjent for å dra til syden. Muligens en jovial type men ikke den jeg ville basere vaksine-valgene mine på.

Både jeg og du kan selvsagt bidra med argumenter vedrørende vaksiner i offentligheten, og hvis de er gode så kan det hende at folk hører på oss. Men da må argumentene stå på egne bein, ikke på at jeg er flink til å spille piano.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
frekri skrev (8 timer siden):

Kan vi ikke ha en samtale om et tema uten at jeg må mene det motsatte av deg? Jeg bare lurte på hvorfor Charter-Svein ofrer venner og jobber for å uttale seg om noe han ikke vet noe om.

Tror ikke nødvendigvis han «ofrer venner og jobber» for å uttale seg. Tror det heller er et resultat av at han ikke har tenkt igjennom det han uttaler seg om. Er ganske sikker på at han ikke tenker så veldig nøye gjennom ting. Tviler på at han har kapasitet til det. Sikkert en trivelig fyr, men jeg hadde ikke lånt han bilen min, for å si det sånn...

Lenke til kommentar

Selv med 2.5% antatt smittede i Norge synes jeg ikke det tallet er oppsiktsvekkende med tanke på tiltakene vi har kjørt og hvor mange som har kjørt på med selvisolasjon i over 1 år fordi man har hatt litt for åpne grenser samt litt uansvarlighet blant befolkningen som har ført til at flere har isolert seg i større grad enn ønskelig.

Når det gjelder Charter-Svein så representerer han også en bransje som har vært mest kritisk til tiltakene da det går de rett i strupen. Dette er forståelig fra et mennesklig standpunkt men likevel ikke riktig eller rasjonelt.

Fremfor å tvinge frem en gjenåpning håper jeg mange av disse ildsjelene er der for å plukke opp de som vil slite etter halvannet til to år med selvisolasjon som følge av litt ymse mangelfull administrasjon underveis.

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...