Gå til innhold

Hva er en Apple PowerMac G5 Quad verdt idag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
vidor skrev (1 time siden):

Du kan vel få 2000 Kr hvis du er heldig. Mange bare kaster disse maskinene.

Er vel ikke så ille, er ganske lenge siden apple gikk over til intel, men med hvor dyrt mac pro fremdeles er sier seg selv.

Største problemer er vel reprasjon siden det neppe gis noe support.

Lenke til kommentar

Dette er gammel og dyr hardware som dessverre har liten praktisk verdi nå, slik den var levert. En kan jo f.eks legge inn Ubuntu og sette i en SSD og sånn sett ha en mer ok pakke, men det er lite etterspørsel etter disse maskinene selv om de var svært attraktive når de kom i salg.

Lenke til kommentar
vidor skrev (9 minutter siden):

Dette er gammel og dyr hardware som dessverre har liten praktisk verdi nå, slik den var levert. En kan jo f.eks legge inn Ubuntu og sette i en SSD og sånn sett ha en mer ok pakke, men det er lite etterspørsel etter disse maskinene selv om de var svært attraktive når de kom i salg.

Støtter Ubuntu G5? Ikke at jeg har sjekket, men blir i tilfelle overrasket. Ville tro den er mer brukbar som en legacy Mac for å kjøre eldre software som aldri ble laget for Intel.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en slik, bare dual processor for noen år siden for 500 kr. Selv om det selv i dag selges enkelte billig-PCer som er tregere enn en G5, spiller det liten rolle da det er svært få som fremdeles støtter PowerPC-arkitekturen. Siste Mac OS er 10.5 Leopard, og utviklingen av siste moderne nettleseren for PowerPC, TenFourFox, ble avviklet tidligere i år.

Dersom du trenger en maskin å gjøre PowerPC-programmer på, er det helt klart et førstevalg, men det er neppe så stort marked for det. 2000 tror jeg er veldig optimistisk. Tror du er heldig dersom du får 1000.

Til info så er det nesten umulig å få SSDer til å fungere i disse maskinene. Ikke bare fordi Leopard ikke støtter TRIM, men fordi SATA-kontrolleren er svært kranglete når det kommer til SATA-III SSDer. Så med mindre du får tak i en brukt SATA-I eller II, er det nok best å holde seg til harddisk i denne maskinen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, MrMarbles said:

Støtter Ubuntu G5? Ikke at jeg har sjekket, men blir i tilfelle overrasket. Ville tro den er mer brukbar som en legacy Mac for å kjøre eldre software som aldri ble laget for Intel.

Installerte det på en PowerBook G4 for over ett år siden, så det funker. Neppe helt siste versjon da.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Kajac said:

Jeg kjøpte en slik, bare dual processor for noen år siden for 500 kr. Selv om det selv i dag selges enkelte billig-PCer som er tregere enn en G5, spiller det liten rolle da det er svært få som fremdeles støtter PowerPC-arkitekturen. Siste Mac OS er 10.5 Leopard, og utviklingen av siste moderne nettleseren for PowerPC, TenFourFox, ble avviklet tidligere i år.

Dersom du trenger en maskin å gjøre PowerPC-programmer på, er det helt klart et førstevalg, men det er neppe så stort marked for det. 2000 tror jeg er veldig optimistisk. Tror du er heldig dersom du får 1000.

Til info så er det nesten umulig å få SSDer til å fungere i disse maskinene. Ikke bare fordi Leopard ikke støtter TRIM, men fordi SATA-kontrolleren er svært kranglete når det kommer til SATA-III SSDer. Så med mindre du får tak i en brukt SATA-I eller II, er det nok best å holde seg til harddisk i denne maskinen.

Ah, har ikke testet SSD i denne, så greit med litt detaljer der. Det funker f.eks med Intel 320 SSD som er SATA-II.

Tviler på noen kjøper denne for å kjøre 10.5. Derfor jeg nevner Ubuntu. Uten en ordentlig browser i OSX er jo maskinen kjip, da TenFourFox var ok. Ubuntu har forresten også TRIM-støtte. Har sett disse annonsert for rundt 1000 Kr på Finn før, så det er nok et greit utgangpunkt om en vil teste markedet. Anser mest 2000 Kr som max tak.

Lenke til kommentar
vidor skrev (4 minutter siden):

Ah, har ikke testet SSD i denne, så greit med litt detaljer der. Det funker f.eks med Intel 320 SSD som er SATA-II.

Tviler på noen kjøper denne for å kjøre 10.5. Derfor jeg nevner Ubuntu. Uten en ordentlig browser i OSX er jo maskinen kjip, da TenFourFox var ok. Ubuntu har forresten også TRIM-støtte. Har sett disse annonsert for rundt 1000 Kr på Finn før, så det er nok et greit utgangpunkt om en vil teste markedet. Anser mest 2000 Kr som max tak.

Ikke sant, man må tilbake til 14.04 for å få med støtte til PowerPC. Da kan man like gjerne bruke den som en legacy Mac etter min mening. Hva er poenget med å bruke en quad G5 for å kjøre annet enn legacy Mac-software? Den bruker jo enormt med strøm. Vet det er brukere som bruker de til Adobe sin eldre CS-suite, da de er mest komfortabel med den, og ikke ønsker å kjøpe ny. Den er jo schtøggtreg og selv en MacBook Pro fra 2011 vil jo løpe sirkler rundt den. 

Altså en maskin for spesielt interesserte mtp støtte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...