Gå til innhold

Dette er miljøproblemet elbileierne ikke snakker om


Anbefalte innlegg

58 minutes ago, Trestein said:

Biler med gear kasse kjører gjerne ned turtall på motoren og reduserer kraftig dreiemoment på drivhjulene. Dette gjør at ved 90% av kjøring er moment på drivhjulene lavt.

Nokså misforstått.

Ved konstant hastighet - antageligvis det du mener med 90 % - trenger du et dreiemoment som kun overvinner rulle- og luftmotstand. Og det pleier å være ganske lite. Da velger du gjerne denne utvekslingen som gir lavere turtall på en fossilmotor for å redusere støy, forbruk og slitasje. Det er grunnen at du girer i denne situasjonen.

Du har normalt allerede bestemt deg i f.eks. 3. gir at "denne hastigheten skal jeg holde" og redusert pådraget. Da har du allerede riktig dreiemoment i 3.gir. Deretter skifter du til 4. gir for å fortsette med samme dreiemoment men lavere turtall (= mindre støy, slitasje, forbruk).

oppsummert: du skifter ikke gir for å redusere dreiemoment, men du skifter gir for å fortsette med samme dreiemoment men mindre støy etc.

Endret av trikola
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Trestein said:

 

Det som blir mer rett, er vel at i konvensjonelle ICE biler så starter ikke kjøreturen før du har giret til andregiret. Så du får ikke samme startslittasje på dekket. Du kan fortsatt svi gummi, men det krever en varm motor og et velplassert andre eller tredjegir.
Men førstegiret er jo største herket med å kjøre ICE.

Skulle heller ikke forundre meg at litt av problemet er at mange av BEV modellene er ikke kalibrert for å gjøre hard akselerasjon fra 0, til mindre dekkslittsomt. 

Lenke til kommentar
trikola skrev (10 timer siden):

Nokså misforstått.

Ved konstant hastighet - antageligvis det du mener med 90 % - trenger du et dreiemoment som kun overvinner rulle- og luftmotstand. Og det pleier å være ganske lite. Da velger du gjerne denne utvekslingen som gir lavere turtall på en fossilmotor for å redusere støy, forbruk og slitasje. Det er grunnen at du girer i denne situasjonen.

Du har normalt allerede bestemt deg i f.eks. 3. gir at "denne hastigheten skal jeg holde" og redusert pådraget. Da har du allerede riktig dreiemoment i 3.gir. Deretter skifter du til 4. gir for å fortsette med samme dreiemoment men lavere turtall (= mindre støy, slitasje, forbruk).

oppsummert: du skifter ikke gir for å redusere dreiemoment, men du skifter gir for å fortsette med samme dreiemoment men mindre støy etc.

Så du tror at slitasjen kommer ved konstant hastighet? Den så jeg ikke komme?

For alle oss andre som har lagt merke til at bilen oppfører seg ulikt ved gass på/gass av om man kjører 2 eller 5 gear blir det mere åpenbart. Kjører du i 2 gear blir det høyere moment på drivhjul enn i 5 gear om du beveger gasspedal raskt. Høyere moment på hjul gir større friksjonskraft. Høyere friksjonskraft gir mere slitasje. 
 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Trestein said:

Så du tror at slitasjen kommer ved konstant hastighet? Den så jeg ikke komme?

For alle oss andre som har lagt merke til at bilen oppfører seg ulikt ved gass på/gass av om man kjører 2 eller 5 gear blir det mere åpenbart. Kjører du i 2 gear blir det høyere moment på drivhjul enn i 5 gear om du beveger gasspedal raskt. Høyere moment på hjul gir større friksjonskraft. Høyere friksjonskraft gir mere slitasje. 
 

Hallo i luken?

Slitasje på dekkene har jeg snakket om i forrige innlegg som et svar på den første delen av din post. Her snakket jeg om din påstand i andre del: at du girer for å redusere dreiemoment. Du gjør ikke det; du girer for å redusere turtall ved samme dreiemoment. (I de 90 % av tiden som jeg regner med at du mener den tiden hvor du kjører med noenlunde jevn hastighet.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (2 timer siden):

oppsummert: du skifter ikke gir for å redusere dreiemoment, men du skifter gir for å fortsette med samme dreiemoment men mindre støy etc.

Ved en gitt hastighet kreves et gitt dreiemoment på drivhjulene. Ved skifte til høyere gir synker turtallet, hvilket som oftest er gunstig for drivstofforbruket. Å holde på det lavere giret ville gi lavere dreiemoment målt på svinghjulet, men høyere turtall.

Lenke til kommentar
trikola skrev (9 timer siden):

Hallo i luken?

Slitasje på dekkene har jeg snakket om i forrige innlegg som et svar på den første delen av din post. Her snakket jeg om din påstand i andre del: at du girer for å redusere dreiemoment. Du gjør ikke det; du girer for å redusere turtall ved samme dreiemoment. (I de 90 % av tiden som jeg regner med at du mener den tiden hvor du kjører med noenlunde jevn hastighet.)

Dette må jo være barnelærdom. Prøv å dytte i gang bilen på 1,2 eller 3 gir? Er det forskjell? Hvorfor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...