Gå til innhold

Dette er miljøproblemet elbileierne ikke snakker om


Anbefalte innlegg

Sitat

– Dekkbransjen tjener altså mer på elbiler enn fossilbiler?

– Ja, gitt at elbilister bytter dekk oftere. Det må også sies at vi eier mye av Norsk Dekkretur, som har ansvar for gjenvinning av dekk. Så elbiler er også en økt belastning for oss, sier Nauste.

Nei stakkars altså. "Større belastning" som om de jobber på dugnad og noen driter i deres blomsterbed på faenskap... Fakta er at større belastning = mer jobb, mer arbeidsplasser, mer skalafordeler og mer profitt. Merkelig holdning til hånden som mater de.

Sitat

– Økt dekkslitasje betyr også økt forurensing fra kjemikalier, oljer og tungmetallene som finnes i dekk?

– Ja. <..>

Tungmetaller og oljer? Fra en elbil? Som platina og motorolje? Hvis det er dekkene som inneholder tungmetaller og oljer(?) så skjer det jo også fra fossilbiler, som det tross alt er ca 8 ganger så mange av. Hva med å forby innblanding av tungmetaller og oljer i dekkene? Og "kjemikalier" hva nå enn det måtte bety... utover å forsøke å vekke negative følelser hos folk blottet for kjemisk forståelse.
 

 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

– Men det betyr ikke at bilbruk er «frikjent» som miljøproblem. Dessverre ser vi at dagens elbilfordeler skaper mer trafikk, da det kan øke antall biler, sier Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet.

Elbilbestanden har steget nærmest eksponentielt. Dvs. at det er de siste årene som virkelig monner i form av antall biler. I følge SSB sank personbilenes totale kjørelengde fra 2018 til 2019. Merk at dette var før pandemien. Deretter sank det ytterligere til norgesferieåret 2020. Jeg savner altså saklig grunnlag for den påstanden, spesielt det at elbilene skal ha skylda for økt trafikk.

Spoiler
2018  
Kjørelengde (mill. km)  
Personbiler i alt 35 988,2
2019  
Kjørelengde (mill. km)  
Personbiler i alt 35 504,3
2020  
Kjørelengde (mill. km)  
Personbiler i alt 33 872,7

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Når du kjører langs veien. Hvor ofte ser du at veimassene byttes ut og hvor ofte ser du at det legges ny asfalt?

Som oftest fyller man på med mer asfalt fordi det er definitivt billigst. Tipper du har sett veier der de kun har fyllt opp sporene. Igjen et sparetiltak som brukes som erstatning for å fikse det egentlige problemet, nemlig at underdekket gir etter pga av det store marktrykket som veibanen utsettes for stort sett fra tunge kjøretøy.

Derom de ikke gjør noen av tingene, vil i første omgang bilene drive å danse mellom topp og bunn, og bilstene risikerer å miste kontroll over kjøretøyet, vannplane i regnvær (blir fort mye vann i sporene) eller hjuloppheng og bunpanner ødelegges når opprinnelig asfalt slår i bilen, mens dekkene og hjulene prøver å nå bunn av sporene, som er blitt alt for dype pga vogntogene og disse andre tunge kjøretøyene som har nok bakkeklaring til å takle enda dypere spor.

Men dette tipper jeg du vet veldig godt, men later som det er nytt for deg. Hvilken agenda er det du har i dag da, siden du later som elbiler er et større problem enn du vet det er? 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (6 minutter siden):

Nei men overmotoriserte elbiler gjør de dyrere og mer utilgjengelig for folk. Venter fortsatt på elbilen som er det man trenger... 

Bare å kjøpe en elbil med lite batteri det. De har svakere ytelser og lavere pris. Kort rekkevidde får du med på kjøpet. Batteriet er en stor del av "motoren" på elbiler. Elmotoren i seg selv er ikke så stor, dyr eller tung. Og må gjerne ha en viss størrelse for å god virkningsgrad, og dermed lang rekkevidde. Det samme gjelder kraftelektronikken. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Brynhild Snilsberg er senioringeniør i Statens vegvesen, og har tatt sin doktorgrad på asfaltslitasje og svevestøv. Hun sier at bruk av piggdekk dominerer asfaltslitasjen, og at fossilbiler og elbiler vil slite tilsvarende mye på vegdekket ved ellers like forutsetninger. Men, som hun sier:

– Jo tyngre kjøretøy og mer aggressiv kjøring, jo høyere asfaltslitasje.

Hun glemmer piggdekkandelen:

Sitat

Det er en kjent sak at piggdekk er en verstingprodusent av svevestøv, piggdekk river opp asfalten 20 ganger mer enn piggfrie dekk, og ifølge Statens vegvesen sliter en personbil med nye piggdekk typisk løs mellom 40 og 50 kilo asfalt i løpet av en vinter.

Undersøkelser viser imidlertid at ni av ti norske elbilister ikke bruker piggdekk, og det er en klart høyere andel som kjører piggfritt blant elbilister enn blant fossilbilister. Også tilsvarende undersøkelse fra i år, «Elbilisten 2018», bekrefter denne tendensen: 89,17 prosent av elbilistene svarte at de ikke hadde kjørt med piggdekk sist vinter.

Kilde

Igjen bør fossilbilistene slutte å kaste så mye stein i glasshus.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Som oftest fyller man på med mer asfalt fordi det er definitivt billigst. Tipper du har sett veier der de kun har fyllt opp sporene. Igjen et sparetiltak som brukes som erstatning for å fikse det egentlige problemet, nemlig at underdekket gir etter pga av det store marktrykket som veibanen utsettes for stort sett fra tunge kjøretøy.

Derom de ikke gjør noen av tingene, vil i første omgang bilene drive å danse mellom topp og bunn, og bilstene risikerer å miste kontroll over kjøretøyet, vannplane i regnvær (blir fort mye vann i sporene) eller hjuloppheng og bunpanner ødelegges når opprinnelig asfalt slår i bilen, mens dekkene og hjulene prøver å nå bunn av sporene, som er blitt alt for dype pga vogntogene og disse andre tunge kjøretøyene som har nok bakkeklaring til å takle enda dypere spor.

Men dette tipper jeg du vet veldig godt, men later som det er nytt for deg. Hvilken agenda er det du har i dag da, siden du later som elbiler er et større problem enn du vet det er? 

Som sagt. Hvordan kan vogntog som er 2,5 m breie lage hjulspor som personbiler passer perfekt i? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 minutter siden):

Som sagt. Hvordan kan vogntog som er 2,5 m breie lage hjulspor som personbiler passer perfekt i? 

Alle biler passer ikke i disse hjulsporene, det er derfor man snakker om enkelte biler som sporer mye. De sliter med å holde seg innenfor kantene, trekker ned i ene sporet, og er på kanten i det andre, og bilen vil så trekke i det sporet. Ofte så har lastebilene temmelig breie hjul, og gjerne to hjul i bredden på samme side av hver bakaksel, og det er gjerne der marktrykket er størst og det som er grunnlaget for å lage disse sporene.

Man må derfor satse på å holde ene hjulet til venstre for sporet og det andre i midten, eller tilsvarende i midten og til høyre for høyre spor. Dette vanskeliggjøres av at lastebilene ikke alltid oppholder seg dønn i midten av sporet, men trekker til venstre i venstresvinger, og til høyre i høyresvinger, slik at om man prøver å holde denne teknikken hele tiden, så risikerer man enten å komme for nært filene som går i motsatt retning, eller ut mot svak veiskulder, så man må danse mellom hjulsporene.

Men dette er selvfølgeligheter som du burde kunne, så hvorfor stiller du spørsmål du egentlig vet svarene på selv? Nei, vet du hva, jeg blir sliten av at du prøver å fremstå uvitende, bare for å provosere. Jeg tar kvelden, og håper du legger deg opp til en mer fornuftig debatt, eller rett og slett stopper med det du forsøker å gjøre nå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Alle biler passer ikke i disse hjulsporene, det er derfor man snakker om enkelte biler som sporer mye. De sliter med å holde seg innenfor kantene, trekker ned i ene sporet, og er på kanten i det andre, og bilen vil så trekke i det sporet. Ofte så har lastebilene temmelig breie hjul, og gjerne to hjul i bredden på samme side av hver bakaksel, og det er gjerne der marktrykket er størst og det som er grunnlaget for å lage disse sporene.

Man må derfor satse på å holde ene hjulet til venstre for sporet og det andre i midten, eller tilsvarende i midten og til høyre for høyre spor. Dette vanskeliggjøres av at lastebilene ikke alltid oppholder seg dønn i midten av sporet, men trekker til venstre i venstresvinger, og til høyre i høyresvinger, slik at om man prøver å holde denne teknikken hele tiden, så risikerer man enten å komme for nært filene som går i motsatt retning, eller ut mot svak veiskulder, så man må danse mellom hjulsporene.

Men dette er selvfølgeligheter som du burde kunne, så hvorfor stiller du spørsmål du egentlig vet svarene på selv? Nei, vet du hva, jeg blir sliten av at du prøver å fremstå uvitende, bare for å provosere. Jeg tar kvelden, og håper du legger deg opp til en mer fornuftig debatt, eller rett og slett stopper med det du forsøker å gjøre nå.

Det innerste tvillinghjulet vil miste trykk når det kommer ned i sporet som som regel er 1,6meter bredt. Lastebiler er så breie at de må ligge midt i kjørebanen også i svinger. Det er nesten fysisk umulig for lastebiler å komme oppi spor som er 1,6m breie. 
 

som sagt så er det personbiler med piggdekk som lager sporene i veien. Det krever minimalt med intelligens for å forstå. Land som ikke har piggdekk har ikke disse problemene. Autobahn skulle ha vert fulle av gravemaskiner som retter opp veien. Det ruller tusenvis av vogntog uten at veiene blir to parallelle vanndammer når det regner

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Paal Kvamme said:

Dette trodde jeg også helt til jeg etter 10 år med elbil har opplevd at det ikke stemmer. Men disse artiklene er som å være i et ekkokammer fra fortiden.

Litt slitsomt med disse utdaterte fordommene som fortsatt popper opp i ny og ne men er vel noe vi må leve med til nye generasjoner har tatt over.

Endret av Theo343
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det som irriterer meg er at vekslingen mellom artikler som er pro/anti- elbil/vindmøller/batteri/atomkraft osv osv  i tu virker kun å være drevet av å skape debatt, ikke for å legge ting død med fakta og så komme seg videre. For de tar jo opp gammelt ræl og får 50+kommentarer på det.

fin forretningsmodell men føler meg litt som en idiot som fortsatt kommer hit og leser kommentarene...

 

sturle har forsvunnet med «gamleErik» er her fortsatt++

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt elbil lenge nok til å kunne uttale meg om de faktiske forhold. På min Model S P85+ gikk det et sett med bakdekk på en sesong. Det var litt mye, men så var det også helt og holdent min egen feil, som absolutt skulle dra på noe voldsomt fra stillestående hele tiden. Til det skulle bakdekkene vært mye bredere. På min neste elbil, en Model S 100D hadde jeg driv på alle fire. Da holdt dekkene mye lenger. Men med fortsatt ivrig gassfot, var det denne gangen 3 sesonger før dekkene var på tide å bytte. Vi snakker UHP-dekk, så de er en del bløtere enn dekkene som hvermannsen kjører. Så med mer folkelige dekk, hadde de nok holdt et år til. På min nåværende bil, en Porsche Taycan Turbo er jeg spent på hvor lenge dekkene holder. Jeg kjører, ironisk nok, noe roligere nå når jeg har tilgang på enda mer power, så det kan tenkes at disse holder 3-4 år. Vi får se. Rotasjonskraften bakhjulene møter er 12000 Nm, så det er ikke veldig rart at det slites dekk, om man kjører som om bilen er stjelt.

Men å kjøre en Model X og å klare å slite ut et helt sett med dekk på en kjøretur til Spania vitner om en alvorlig feil med bilen, eller sjåføren.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
4 hours ago, Chief said:

Men å kjøre en Model X og å klare å slite ut et helt sett med dekk på en kjøretur til Spania vitner om en alvorlig feil med bilen, eller sjåføren.

Det var ikke snakk om kun en kjøretur til Spania. Det var perioden våren til sommeren, som så ble avsluttet med en kjøretur til Spania.

Selv om man antar bilen hadde kjørt f.eks 30k km i denne perioden syns jeg fortsatt det høres litt ekstremt ut. Men det er vel ikke umulig om det var en performance-utgave med 21"  som ble kjørt hardt, selv uten noe egentlig feil på bilen eller sjåføren. (Altså, sjåføren må så klart ha en del av skylden om det ikke var noe galt med bilen, men jeg tenker det kan være mulig uten å kjøre spesielt ulovlig.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det argumentet med vekt blir veldig, veldig tynt og dårlig. Vektforskjellen kontra tilsvarende fossilbil er på 5-15% og utgjør nesten ingenting i dekkslitasje. Elbilens potensiale for å slite mye dekk på grunn av høy ytelse er derimot helt sant, men det reguleres av det som sitter mellom ratt og sete, ikke noe annet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...