Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppkast-luktende Jotun maling -er det vanlig?


Anbefalte innlegg

Er det vanlig at enkelte malingtyper lukter ekstremt vondt -nærmere bestemt sur oppkastlukt?

spacer.png

Vi har malt med Jotun Lady (vegg 10 silkematt) og merket lukten litt etter at vi startet å male veggene. Over et døgn senere og etter mye bra lufting er lukten noe mindre, men fortsatt ganske intens. Vi har også fylt noen skåler med edikk for å kunne ta bort lukten.
Malingen har blitt oppbevart i romtemperatur, og veggene ble på forhånd vasket med salmiakk+vann, og etter en stund tørket over med en klutt fuktet i kun vann. Den ble rørt skikkelig i, og vi startet å male dagen etterpå, da alt var garantert tørt og rent. Så jeg kan ikke forstå at vi selv skulle ha gjort noe galt iallefall.

Har aldri opplevd noe slikt før, og har malt en god del ganger med ulike typer maling. Noe lukter mindre godt, men aldri slik som dette. Kan det ha vært noe galt med malingen eller har andre opplevd det samme?

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den ble kjøpt i slutter av september i fjor, så ca. 8 mnd. 
Jeg har ikke funnet noe "best før" dato noe sted på spannet da jeg lurte på det samme. Ikke i databladene (nederst på produktsiden) står det heller noe om holdbarhet.

Gratulerer med dagen forresten!

Endret av minimax
Lenke til kommentar
minimax skrev (På 16.5.2021 den 23.05):

Malingen har blitt oppbevart i romtemperatur, og veggene ble på forhånd vasket med salmiakk+vann, og etter en stund tørket over med en klutt fuktet i kun vann. Den ble rørt skikkelig i, og vi startet å male dagen etterpå, da alt var garantert tørt og rent.

Tja, jeg tipper dette er problemet.

Alt er ikke garantert tørt dagen etterpå, og ikke sikkert alt av salmiakk ble fjernet

Malingen lukter omtrent det samme i boksen, som det vil lukte etter at man har malt.
Med mindre den blir blandet med noe når man maler...

Lenke til kommentar
7 hours ago, mobile999 said:

Jo. Gratulerer.

Har problemet blitt bedre?

Skulle gjerne visst det selv, men huset er et annet sted. Håper å finne ut av hva årsaken er før jeg evt. drar tilbake for å male ferdig.

 

7 hours ago, vidor said:

Kan vel kanskje være at det er en er bakteriell forurensning eller noe. Brukte en boks Lady tak-maling og den hadde ikke antydning til slik lukt.

Godt å høre. Det virket ikke normalt med denne lukten. Boksen ble åpnet samme dag som vi malte, så jeg kan ikke forstå at noe skal ha kommet oppi. Eller kan slik oppstå ved feil oppbevaring?

 

5 hours ago, Dubious said:

Tja, jeg tipper dette er problemet.

Alt er ikke garantert tørt dagen etterpå, og ikke sikkert alt av salmiakk ble fjernet

Malingen lukter omtrent det samme i boksen, som det vil lukte etter at man har malt.
Med mindre den blir blandet med noe når man maler...

Hmmmm.... forstår hva du mener selv om jeg er ganske sikker på at jeg fikk fjernet alt av salmiakk. Vil maling påført en salmiakk-fuktig vegg lukte slik jeg har beskrevet det (oppkast)? Er det isåfall skadelig (for de som skal bruke rommet og/eller at malingen ikke sitter eller vil skade det andre strøket) og må fjernes fra veggen før jeg maler det hele på nytt?

Lenke til kommentar

Det kan være malingen om den er råtten vil du kjenne lukten med en gang du begynner å male. Du bør i såfall ikke bruke den. Den andre mulighet er at det var noe galt med veggen før du begynte og at lukten kommer fra veggen, men det hadde du vel vist, og er vel lite trolig om den har vært malt før.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Dubious: Dette høres ikke bra ut.
Jeg var ganske sikker på at jeg hadde fått bort alt av salmiakkvannet, og at det også fordamper av seg selv, men kanskje ikke....

Hvis det er dette som har skjedd: vil lukten etterhvert forsvinne (og hvor lenge er det snakk om)? Er det noe som har satt i gang en kjemisk reaksjon som har skadet malingen og vil etterlate seg et varig problem og som ikke kan/bør males over, og vil det være helseskadelig på sikt å oppholde seg i et rom der dette har skjedd?

Jeg har ikke så lyst til å prøve å fjerne malingen fra veggene (da blir det isåfall å rive ned hele tapeten som dekker veggene), men må jeg så må jeg 😵

Thor: Takk for bekreftelsen på at denne malingen ikke lukter noe spesielt. Isåfall vil ikke denne være aktuell å kjøpe igjen 😉

Svein M: Malingen luktet ikke noe spesielt da vi åpnet den, og jeg tror ikke noe har vært galt med veggene for som du sier ville jeg merket det forrige gang jeg malte.
Så hvis malingen har vært OK hele tiden tenker jeg at Dubious kan ha rett med at det var salmiakk igjen på veggene, ellers kan det ha vært noe med malerullene (ikke nye, men vasket siden sist gang -kan hende jeg fuktet dem med rennende vann og klemte ut vannet like før jeg satte i gang med malingen denne gangen bare for å være sikker på at ikke noe støv hadde festet seg på dem), og en vannskyll på de nye plastinnleggene for også der ta bort evt. støv, og til slutt rørepinnene som jeg kanskje også skylte i rennende vann for samme grunn. Men dette er vel ikke nok til at bakterier skulle utvikle seg som nevnt tidligere i tråden og dermed skape lukten?

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Jeg tror at lukten vil gi seg etterhvert. Eventuelle kjemiske prosesser vil vel ikke vare lenge før de stopper opp når malingen herder. Viktig å lufte godt noen dager etter maling.

Jeg tror ikke det er krise at du har brukt salmiakk problemet med salmiakk er heller at det er vanskelig å få vekk alt fettet med det. Derfor anbefales det å bruke vaskemiddel som er beregnet på vasking før maling. F.eks: https://www.maxbo.no/jotun-spesialvask-for-maling-1-liter-p2536795/

En kan plassere aktivt kull i rommet for å ta lukt, eksempel: https://www.webzoo.net/aqua-nova-aktiv-kull-500g_254104p.html

Eller kokoskull som også virker på lignende måte:  https://www.europris.no/p-kokoskull-1-kg-128565

Ellers om en vegg lukter kan en sperre det inne med Jotun Kvist og sperregrunning, men det skulle vel ikke være nødvendig her.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja, dere hadde rett -malingen hadde visst fått en "Biologisk vekst".
Forhåpentligvis har både bakterieveksten og den tilhørende lukten forsvunnet når vi snart skal tilbake til huset.
Så er spørsmålet hva som skal gjøres videre.

Hvis lukten er borte, vil det si at malingen har herdet og bakterieveksten har tøket/dødd ut)? Det er 6 uker siden vi malte veggene med den dårlige malingen.
Eller vil påføring av ny maling reaktivere bakterieveksten slik at det kommer tilbake?

Vi har blitt anbefalt å male over med Jotun sin "Grunning/lim for våtrom" ettersom den inneholder biocider, men jeg er litt skeptisk da dette er et soverom og jeg ønsker ikke å påføre ytterligere kjemikalier som vi sive ut mens vi sover der. Eller vil disse også dø ut etter en stund?
spacer.png

Bilde lånt fra Obs bygg (kr. 545,- for 3L)

 

Før jeg fikk vite dette hadde jeg allere kjøpt inn en 3L med Jotun "Kvist- og sperregrunning", men den inneholder ikke biocider så vidt jeg vet.

spacer.png

Bilde lånt fra Obs bygg (kr. 399,- for 3L)


Det er egentlig mest fristende å bare rive ned hele tapeten (glassfiberstrie), men som jeg har forstått er ikke det noe lett sak heller.... noen videre forslag/tanker omkring alt dette?

 

 

 

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bare så det er ryddet av veien:  moderne maling tåler ikke frost. Hvis de fryser, så skjer ganske merkelige ting med den. Det samme gjelder mange typer lim og grunning. 

Generelt: vannbaserte malinger lukter i lang tid og avgir stoffer. Jeg lufter og holder det varmt i rommet lenge etter maling, og vi sover ikke i rom som er malt med vannbasert før etter en uke. 

Alkydmaling er gammeldags men den lukter bare et halvt døgn, etter det avgir den ikke noe. Løsemiddelet er ikke giftig for en som bare bruker det til oppussing hjemme. Den blanke og halvblanke alkyden er mye sterkere enn de vannbaserte jeg har sett, Fett, tusj og annet er lett å vaske av.  Jeg bruker alltid alkyd på kjøkken og badevegger og lister. Evt som siste strøk. Det samme gjelder oljelakk, sterkere og mere vaskevennlig. 

De moderne blir veldig bra på veggen, men de tørker så fort at man trenger erfaring for å lære triksene. Ellers syns jeg de moderne blir fortere stygge av håndmerker og at sola tar dem fortere.

Lenke til kommentar

Grunningen for våtrom er nok trygg å bruke. Er jo bare å spøre selger om det du er skeptisk for på soverommet, de kan som regel mer om slikt enn de fleste her inne, og du merker fort om det er en selger med kunnskap, eller bare skal selge.

Jeg gadde ikke å fjerne tapeten jeg ikke likte når jeg kjøpe min leilighet, ville vært for mye jobb, så jeg monterte på rehab-gips i stedet, og fikk en ferdig som ny vegg for det. Skulle uansett gjøre mer, slik at jeg måtte bytte listene.

Rehab gipsen bygde 6mm, og var enkle å jobbe med.

Lenke til kommentar
3 hours ago, AndersT2 said:

Grunningen for våtrom er nok trygg å bruke. Er jo bare å spøre selger om det du er skeptisk for på soverommet, de kan som regel mer om slikt enn de fleste her inne, og du merker fort om det er en selger med kunnskap, eller bare skal selge.

Jeg gadde ikke å fjerne tapeten jeg ikke likte når jeg kjøpe min leilighet, ville vært for mye jobb, så jeg monterte på rehab-gips i stedet, og fikk en ferdig som ny vegg for det. Skulle uansett gjøre mer, slik at jeg måtte bytte listene.

Rehab gipsen bygde 6mm, og var enkle å jobbe med.

Var det også glassfiberstrie hos deg? Forstår at det er vanskelig å fjerne mens vanlig papirtapet lett kan fås bort med damp osv.

Det store spørsmålet i mine øyne er om bakterieproblemet er borte for godt (ikke er snev av lukt igjen i rommet), eller om bakteriene kan blusse opp igjen når vi maler 2. strøk (selv om lukten er borte).
Om vi på forhånd må påføre flere lag med et eller annet (som til sammen kan resultere i en mengde forskjellige kjemiske utslipp i soverommet) blir jo alternativet å rive glassfiberstrien (evt. hele veggene) for å starte friskt igjen. Men det er vel en del jobb for en snekker -eller kanskje litt mindre om vi på forhånd river ned veggene/gulv- og taklistene.

Men hvis vi kan forsikre oss på et eller annet vis at dette bakterieproblemet er blitt borte for alltid blir jo løsningen betraktlig enklere -fortsette med ny maling for 2. strøket som om ingenting har skjedd 😀

Endret av minimax
Lenke til kommentar
minimax skrev (1 time siden):

Var det også glassfiberstrie hos deg? Forstår at det er vanskelig å fjerne mens vanlig papirtapet lett kan fås bort med damp osv.

Nei, det var mer annen type tapet. Ville nok gått ok med damp, men fant det enklere med rehabgips, da jeg kjapt ble kvitt litt hull jeg ikke trengte osv også.

Vet heller ikke hvordan damp går mot gipsplaten som er bak heller, er jo papir som holder ting sammen der.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vi har akkurat det samme problemet! Med samme malingen: vegg10 fra jotun. Kjøpt på Jernia Gunerius i Oslo. Vi kjøpte først flere spann fra andre butikker. Uten lukt. Men de to vi kjøpte der lukter sterkt av spy. Og det forsvinner ikke! Vi skal selge leiligheten om noen uker. Har ikke tid til å male på ny. Og vet ikke hva vi skal gjøre med denne lukten! Forstår det på dere at den heller ikke gikk bort av seg selv? Var det biocider som var problemet? Det hjelper jo ikke å få pengene tilbake fra butikken. Det er jo alt arbeidet som er problemet. Hva gjør vi?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...