Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

windows starter ikke....


Anbefalte innlegg

fikk først problem sist helg ( 7.mai) med at windows ikke startet, får opp windows 10 logoen å noen roterende prikker nedenfor som står å spinner, etter 2 timer så restartet jeg pcen å det samme skjer, bare da sto det også '' forbereder automatisk reparasjon'' men skjer ikke noe mer... 
Da jeg var lei venting reinstallerte jeg windows, å fikk da begynne å bruke pcen, instalerte alle drivere å spill igjen å fikk brukt den helt fint hele uken.. var sist på pcen på torsdag (13.mai) da fynket den fint. men da jeg startet opp pcen idag så begynner windows å tulle igjen å vil ikke starte... prøvde sette i windows instalasjons usb'en min, men den vil heller ikke kjøre -.- hva kan være feil? er nå lei av dette problemet da det ikke er første gang.. 

takker for svar på forhånd..

specs

hovedkort: Asus ROG STRIX z-390 F-gaming

prosessor: intel i7-9700k

ram: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB

m.2 ssd: Samsung 970 EVO 1TB M.2 SSD

skjermkort: Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti AORUS XTREM

windows 10: home

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv Linux.... Funker som regel..

Nei spøk til revolver, Linux var ikke helt tatt ut av det blå, Om du da ikke har laget en egen windows recovery disk, om sånt finnes fortsatt. Du kan og laste ned, fra annen pc sef. ett nytt windows installasjonsmedie. Mener windows 10 har mulighet for å reinstallere os uten å slette øvrig data. Alt på egen rissiko.

Evt kan du frakoble hw som ikke er abs. Nødv. Og se om det hjelper for å finne defekt hw som må byttes ut. Visse USB remedier f.eks. har jeg ofte hatt problemer med.

BIOS. Har både RAM og Disk tester som kan avsløre minne feil og HDD feil etc. Tar litt tid men vell verdt det. Kan høres ut som minne feil det du beskriver.

Og så var det linux opsjonen da. En ubuntu installasjons medie kan normalt enkelt benyttes for å hente ut data om windowsen er død....

 

PS. Mintes ett problem jeg har sett bare en gang. Men om dette er selvbygd. Sjekk att minne og skjermkort står godt i sokkelen sin. Har opplevd at ett minne ikke var satt helt inn pga rusk i bunnen av minne slotten. Lite sansynlig men ett skudd i blinde kan også treffe målet...

 

 

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (19 minutter siden):

Min første tanke er RAM problem, jeg ville ha tatt ut alle brikkene unntatt en og se om det endrer noe, hvis det fortsatt feiler, flytt brikken til en annen slot.

tokk nå ut alle utenom 1 brikke, da startet pcen uten problem :)  men spørsmålet nå, er det slik jeg bør kjøpe meg nye ram brikker?  hva er egentlig ''normal'' levetid på ram brikker? kjøpte mine i desember 2018..

Lenke til kommentar

Er det 4 brikker med 8GB. Av denne typen: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB (CMK16GX4M2B3200C16)

Det er ingen garanti for at to pakker med to i hver virker sammen på full hastighet. Disse brikkene er også oppført bare med bruk av 1 og 2 brikker på Asus minne QVL: https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/ROG_STRIX_Z390-F_GAMING/ROG_Strix_Z390-F_Gaming_QVL_20191226.pdf

Minnebrikker vil som oftest holde lenger enn pc'ens levetid.

Jeg ville prøvd å kjøre med 2 brikker. Eller kjøre hastigheten litt ned fra 3200MHz til f.eks 3000 eller 2666,  for å se om det virker da.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (14 minutter siden):

Er det 4 brikker med 8GB. Av denne typen: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB (CMK16GX4M2B3200C16)

Det er ingen garanti for at to pakker med to i hver virker sammen på full hastighet. Disse brikkene er også oppført bare med bruk av 1 og 2 brikker på Asus minne QVL: https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/ROG_STRIX_Z390-F_GAMING/ROG_Strix_Z390-F_Gaming_QVL_20191226.pdf

Minnebrikker vil som oftest holde lenger enn pc'ens levetid.

Jeg ville prøvd å kjøre med 2 brikker. Eller kjøre hastigheten litt ned fra 3200MHz til f.eks 3000 eller 2666,  for å se om det virker da.

har pleid å kjøre alle 4 brikkene (2 pakker av 2x8gb) med 2666Mhz, men nå har jeg det enne settet i å det fynker nå, men det andre sette med brikker vil ikke fynke (prøvda da disse også alene) men har hatt tanken å kjøpe nye brikker, da 2x16gb 3600Mhz elenz.. tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...