Gå til innhold

Er gud ond eller god - eller nøytral?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Engel1 skrev (18 timer siden):

Ingen er frie for lidelser. Det er sånn denne falne verden er. Å være kristen gjør IKKE livet lettere, men du kan vite at du slipper ut av dette og ha en fred ingen andre har. Helvete er enda værre. Jeg har som sagt før her blitt styrket av Gud når jeg hadde smerter og en av mine værste dager noensinne ble en av mine beste, ingen tvil om det var overnaturlig som mye annet jeg ikke tar her, så jeg har i det minste en ide om hva himmelen er. Dit SKAL jeg, og det er egentlig så enkelt som et valg.

Jesus var en god mann..Var også glad i og drikke vin som meg selv.Tror nok at vi to kunnet funnet tonen etter en skikkelig fest..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
cuberen skrev (26 minutter siden):

Vurderer/føler du deg kalt til kristendommen, men sliter med ondskapen du ser som en snublestein?

Vi prøver å holde oss til topic; Er gud ond, god eller nøytral, når han gir muligheten for barn til å få beinmargskreft?

Siden gud skapte universet, la han også til rette for ondskap?

 

Endret av PgUp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 hours ago, PgUp said:

Skapte gud universet, dvs. skapte han også ondskapen? For hvis han skapte alt må han vel også ha skapt ondskapen? Kreft i barn kan vel ikke komme fra intet? 

Hvorfor tror du Gud har skapt alt ? All djevelskap er fra djevelen og djevelen gjorde seg selv til djevel, Gud skapte ham ikke slik. Ditt bilde av Gud er helt feil, ikke noe ondskap kommer fra Gud. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, ThejMan said:

Det finnes ikke noe gud i den forstand bibelen utrykker. Jeg er ikke noe troende. Men de som følger bibelens lære vil også leve mye lykkeligere liv. I den forstand imponerer bibelen meg. Det må være noe smarte mennesker med mye kunnskap som skapte den.

Bibelen (Jesus) utrykker at Gud er kjærlighet, og kjærlighet finnes det overflod av, så jovist finnes Gud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
IHS skrev (2 timer siden):

Hvorfor tror du Gud har skapt alt ? All djevelskap er fra djevelen og djevelen gjorde seg selv til djevel, Gud skapte ham ikke slik. Ditt bilde av Gud er helt feil, ikke noe ondskap kommer fra Gud. 

Hvorfor har ikke gud makt til å stoppe djevelen, er han ikke allmektig?

Lenke til kommentar
Engel1 skrev (På 16.5.2021 den 0.03):

Gud skapte mennesker men ikke for å gi de beinmargskreft. Det er et resultat av at VI gikk bort fra Gud. For at kjærlighet skal finnes må det og finnes fri vilje. Ellers hadde vi ikke vært annet enn programmerte roboter.

Siden Gud er allvitende så vet han alt som vil skje i fremtiden, og dermed er alt forhåndsbestemt, og dermed har vi ingen fri vilje, og dermed faller argumentet ditt fra hverandre.

Med mindre du vil påstå at Gud ikke er Gud likevel da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (6 minutter siden):

Siden Gud er allvitende så vet han alt som vil skje i fremtiden, og dermed er alt forhåndsbestemt, og dermed har vi ingen fri vilje, og dermed faller argumentet ditt fra hverandre.

Med mindre du vil påstå at Gud ikke er Gud likevel da.

At Gud vet fremtiden (som du kan lese i bibelen) betyr ikke at alt er forhåndsbestemt. Når du er gitt fri vilje til å bestemme selv, og Gud vet hva du vil gjøre, betyr ikke at Gud har bestemt hva du gjør. Gud visste hva vi ville gjøre men HAN gjorde det ikke. Jesus lidelser på korset var ikke Guds vilje hvis vi hadde gjort Guds vilje, men siden vi ikke gjorde det var Gud villig til det for å forsone oss med ham.

Endret av Engel1
Lenke til kommentar

Gud er ond fordi han etter å ha skapt mennesket Adam la han en felle for han og løy til han etter å ha rigget fellen.
Han skapte Adam alene i en hage der han plasserte et tre med frukter han ikke fikk spise av, frukten på treet med kunskap om godt og ondt må du ikke spise av for den dagen du gjør det skal du dø. (1. Mosebok 2.17)
Adam blei altså skapt uten kunskap om godt og ondt men fri vilje hadde han, en kombinasjon som ber om at noe kommer til å gå galt og spesielt med kunskapen den allvitende skaperen har om at en en av sine egne kommer til å lage litt intriger i paradiset.
Gud skaper så Eva fordi Adam kjeder seg alene og de ble 2 mennesker i hagen der ingen av de fortsatt ikke kjente forskjell på godt og ondt.
Så dukket "slangen" opp i hagen og fortalte Eva følgende som han senere fikk rett i:"«Har Gud virkelig sagt at dere ikke skal spise av noe tre i hagen?»  2 Kvinnen sa til slangen: «Vi kan spise av frukten på trærne i hagen.  3 Men om frukten på treet som står midt i hagen, har Gud sagt: Dere må ikke spise av den og ikke røre ved den; for da skal dere dø.»  4 Da sa slangen til kvinnen: «Dere skal slett ikke dø!  5 Men Gud vet at den dagen dere spiser av den, vil øynene deres bli åpnet, og dere vil bli som Gud og kjenne godt og ondt.» " (1. Mosebok 3.1-5)
Så skjer da katastrofen, Eva som ikke er utstyrt for å forstå slike spill faller for slangens forklaring og spiser av frukten og får også Adam til å spise av den.
Hva som burde skje nå er klart som blekk og er å finne i 1 Mosebok 2.17 og ville løst problemet der og da men istedenfor endrer gud spillereglene og kommer opp med nye regler i 1. Mosebok 3.14-19 for deretter bekrefte at slangen hadde rett samtidig som han introduserer nye elementer i historien som åpner enda flere spørsmål. "Herren Gud sa: «Se! Mennesket er blitt som en av oss og kjenner godt og ondt. Bare det nå ikke strekker hånden ut og tar av livets tre også, så det spiser og lever evig!»" (1 Mosebok 3.22)

Så var Adam og Eva fullkomne skapninger ettersom de ikke kjente forskjell på godt og ondt?
Ville Adam og Eva leve evig selv om de ikke syndet ettersom de ikke hadde spist av livets tre eller var dette noe som skulle gjøres senere?
Ville Adam og Eva levd evig om de rakk å spise av livets tre etter at de hadde syndet?

Og alt dette bare etter de 3 første kapitlene i den første boka av bibelen!
Ettersom gud ikke ville gjennomføre sin første lovnad overfor Adam men istedenfor introdusere nye sadistiske regler når katastrofen var et faktum, en katastrofe han viste kom til å skje som medfører tusenvis av år med lidelse og død i verden istedenfor å ta livet av 2 mennesker som lovet og starte på nytt så ser jeg ikke annet en en ondskapsfull gud som startet og lot verden bli som den er i dag.
Og det verste av alt var at han viste hvordan dette ville ende for det er en del av det å være allvitende, du vet alt allerede på forhånd.

Endret av perpyro
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når man har laget ett opplegg, som innebærer at flere milliarder av mennesker vil havne i evig pine i helvete etter sin død, så må det foreligge en eller annen tilbøyelighet til sadisme eller ondskap. Det er udiskuterbart.  Den gode gud har også ganske mange drap på samvittigheten, ofte trigget av hevn, noe som motsier det å vende det andre kinnet til.  Han ser flisen i andres øyne, men ikke bjelken i sitt eget. 

Hvilke kriterier ligger til grunn for å komme inn i himmelen? 

Endret av Baranladion
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 timer siden):

Når man har laget ett opplegg, som innebærer at flere milliarder av mennesker vil havne i evig pine i helvete etter sin død, så må det foreligge en eller annen tilbøyelighet til sadisme eller ondskap. Det er udiskuterbart.  Den gode gud har også ganske mange drap på samvittigheten, ofte trigget av hevn, noe som motsier det å vende det andre kinnet til.  Han ser flisen i andres øyne, men ikke bjelken i sitt eget. 

Hvilke kriterier ligger til grunn for å komme inn i himmelen? 

Helt riktig, det ligger sadisme og ondskap i DEG. DU får igjen for alle løgnene, sladringen etc du har gjort i dette livet her. Fortell 1 løgn så er du for altid en løgner ovenfor en evig Gud. Kriteriet er å søke forsoning med Gud, for du vet selv at du er ond og ikke fortjener noe evig liv etter utgangen av dette livet. Og forsoningen var det Jesus som sto for som du tar imot med tro og det er en gave, ikke fordi du fortjener det.

Lenke til kommentar
Engel1 skrev (5 minutter siden):

Helt riktig, det ligger sadisme og ondskap i DEG. DU får igjen for alle løgnene, sladringen etc du har gjort i dette livet her. Fortell 1 løgn så er du for altid en løgner ovenfor en evig Gud. Kriteriet er å søke forsoning med Gud, for du vet selv at du er ond og ikke fortjener noe evig liv etter utgangen av dette livet. Og forsoningen var det Jesus som sto for som du tar imot med tro og det er en gave, ikke fordi du fortjener det.

Det er greit nok, men hvorfor skaper gud noe så ondt som muligheten for å havne i helvete i evig tid? Noe så mye verre enn det jeg evt har gjort for å komme dit? Og hvorfor denne evigheten i helvete? Er det passende straff for å ikke tro på gud, er det en avstraffelse som grunnerer i "guds godhet", isåfall ønsker jeg å stille spørsmålstegn med hvor god guden egentlig er.  Jeg hadde vært livredd for denne guden. 

Helvete har altså herren din skapt (om så indirekte ved hjelp av satan) , vel vitende om hvordan mennesker fungerer, og hvor mange som havner der, det er rett og slett sinnsykt ondt og sadistisk, samtidig som denne guden da gnir det inn ved å si " du hadde ett valg, du kunne bare trodd på meg". 

Vel... en stor andel mennesker får aldri engang muligheten til å tro.  

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...