Gå til innhold

Er gud ond eller god - eller nøytral?


Anbefalte innlegg

On 7/26/2021 at 11:00 AM, afterall said:

Støtter lignelsen med gud som mafiaboss:

Jesus-at-the-door-again.png

Tro og tilbedelse blir jo sammenlignbart med å betale beskyttelsespenger til gud. Mafiabossen ønsker jo oss kun det beste. Det ville bare vært "skrekkelig synd" hvis noe fælt tilfeldigvis skjedde.

 

 

 

Helt idiotisk fremstilling av Jesus. Han gjorde alt han kunne for å redde hvert enkelt menneske, mens han her fremstilles som en person som vil gjøre noen vondt. Skikkelig lavmål. Ikke rart folk havner i helvete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
IHS skrev (36 minutter siden):

Helt idiotisk fremstilling av Jesus. Han gjorde alt han kunne for å redde hvert enkelt menneske, mens han her fremstilles som en person som vil gjøre noen vondt. Skikkelig lavmål. Ikke rart folk havner i helvete.

Det kan ligne på jesus der, men det står da vitterlig gud? Jesus var fin han, er faren hans de fleste er litt skeptiske til, der konsekvensene ved å ikke tro eller slippe inn sønnen er ganske drøye. 

Lenke til kommentar

Jesus som er på bilde. Faderen og Sønnen er ett.
Bilde er hentet fra brevet til menigheten i Laodikea. Ergo en "død" menighet, iallefall "døende" som Jesus banket på. Med andre ord, Jesu var ikke "i blandt dem" og banket på. 
Bilde og textboblene virker til å overføres det til en annen kontext, ergo hjertedøra til de som ikke tror.

Mens din kommentar kan tolkes som de som er innafor? 

Lenke til kommentar
cuberen skrev (16 minutter siden):

Jesus som er på bilde. Faderen og Sønnen er ett.
Bilde er hentet fra brevet til menigheten i Laodikea. Ergo en "død" menighet, iallefall "døende" som Jesus banket på. Med andre ord, Jesu var ikke "i blandt dem" og banket på. 
Bilde og textboblene virker til å overføres det til en annen kontext, ergo hjertedøra til de som ikke tror.

Mens din kommentar kan tolkes som de som er innafor? 

Det kan godt tenkes, men det er gud posten refererer til og sammenligner med en mafiaboss. Jeg forstår at jesus ønsker at folk skal tro på han, og forsåvidt også gud, men man kan jo ikke se bort ifra det faktumet at den faren til jesus var morderisk, hevngjerrig og brutal i sin straff ovenfor de som ikke trodde på han, eller som gikk imot budene. 

Trenger ikke kristne å tenke over denne farsfiguren, stoler dere fullt og helt på at jesus har lært faren sin å pule og at hans far ikke lenger er brutal?  Det må da vitterlig være slik at både jesus og faren er i himmelriket, og faren har en mildt sagt lang historie med å være ganske bestialsk. 

Kanksje gud er ondskap og jesus godhet? Det virker ihvertfall slik for meg. 

 

Lenke til kommentar
IHS skrev (1 time siden):

Helt idiotisk fremstilling av Jesus. Han gjorde alt han kunne for å redde hvert enkelt menneske, mens han her fremstilles som en person som vil gjøre noen vondt. Skikkelig lavmål. Ikke rart folk havner i helvete.

Som en framstilling av enheten gud stemmer det jo fortsatt. Jesus skal jo liksom bare redde oss fra guds egen straff, etter regler som gud selv har valgt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Baranladion said:

Det kan godt tenkes, men det er gud posten refererer til og sammenligner med en mafiaboss. Jeg forstår at jesus ønsker at folk skal tro på han, og forsåvidt også gud, men man kan jo ikke se bort ifra det faktumet at den faren til jesus var morderisk, hevngjerrig og brutal i sin straff ovenfor de som ikke trodde på han, eller som gikk imot budene. 

Trenger ikke kristne å tenke over denne farsfiguren, stoler dere fullt og helt på at jesus har lært faren sin å pule og at hans far ikke lenger er brutal?  Det må da vitterlig være slik at både jesus og faren er i himmelriket, og faren har en mildt sagt lang historie med å være ganske bestialsk. 

Kanksje gud er ondskap og jesus godhet? Det virker ihvertfall slik for meg. 

 

Alt har en sammenheng og kontext. Jesus dreper også. Det er han som skal dømme. Tida mens han var på jorda i evangeliene, så "drepte" han bare et fikentre.

Det er mange "Guder og Jesuser".
Spørsmålet er hvem som har riktig balansert syn. Salmisten sier at summen av Guds ord er sannhet. Skal jeg dømme deg rettferdig så må jeg vite om deg på en helt annen måte, jeg må kjenne deg og alle dine sider. Si om du gjorde noe rart en gang, så kan det være lett å fiksere på det, men det er da ikke virkelig hele sannheten om Baranladion.
Det er ikke vanskelig å se likheter mellom Gud i GT og Jesus i NT heller.  Men alt var/er heller ikke åpenbart på en gang.

Jesus sier jo at har du sett meg, så har du sett faderen. Så en kan si at menneske fikk åpenbart faderen mer igjenom Jesu vandring på jorda. Også der er det ting å tenke på, for Jesus måtte gå igjenom ting som et menneske osv, han måtte leve som et menneske under Moseloven osv. Men feks Åpenbaringsboken åpenbarer enda mer om Jesus. Ergo når man leser biblen og beskylder, så skylder du strengt talt å ta det serriøst og ta med ting en må tenke på og rett å slett være litt ydmyk til at jeg også kan forstå feil om jeg er for rask på labben etc.
 

Endret av cuberen
Lenke til kommentar
1 hour ago, afterall said:

Som en framstilling av enheten gud stemmer det jo fortsatt. Jesus skal jo liksom bare redde oss fra guds egen straff, etter regler som gud selv har valgt. 

Hvilken regler ? Alle er på vei mot helvete, Jesus forsøker å redde så mange han kan og det gjør han på oppdrag av sin Far som elsker alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
IHS skrev (8 minutter siden):

Hvilken regler ? Alle er på vei mot helvete, Jesus forsøker å redde så mange han kan og det gjør han på oppdrag av sin Far som elsker alle.

Men hvem er det som har bestemt at alle er på vei til helvete? I følge Bibelen er det jo Gud, og dermed Jesus også i form av treenigheten. Så da er vi tilbake til at Jesus forsøker å redde oss fra en urettferdig straff han selv har skapt - med andre ord omtrent som i tegningen. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
IHS skrev (8 minutter siden):

Hvilken regler ? Alle er på vei mot helvete, Jesus forsøker å redde så mange han kan og det gjør han på oppdrag av sin Far som elsker alle.

det er gud som må stå ansvarlig for at alle er på vei mot stupet,, det er han som laget et spillebrett som kan tiltes. Denne guden er også vel vitende om at langt over halvparten ikke har sjans til å bli reddet av denne jesusen.  Han virker ikke særlig interessert i å redde de "han elsker", all den tid han har satt de samme menneskene ansvarlig for å gjøre jobben jesus burde ha gjort. 

Det er disse reglene det her vel snakkes om. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
48 minutes ago, cuberen said:

Alt har en sammenheng og kontext. Jesus dreper også. Det er han som skal dømme. Tida mens han var på jorda i evangeliene, så "drepte" han bare et fikentre.

Det er mange "Guder og Jesuser".
Spørsmålet er hvem som har riktig balansert syn. Salmisten sier at summen av Guds ord er sannhet. Skal jeg dømme deg rettferdig så må jeg vite om deg på en helt annen måte, jeg må kjenne deg og alle dine sider. Si om du gjorde noe rart en gang, så kan det være lett å fiksere på det, men det er da ikke virkelig hele sannheten om Baranladion.
Det er ikke vanskelig å se likheter mellom Gud i GT og Jesus i NT heller.  Men alt var/er heller ikke åpenbart på en gang.

Jesus sier jo at har du sett meg, så har du sett faderen. Så en kan si at menneske fikk åpenbart faderen mer igjenom Jesu vandring på jorda. Også der er det ting å tenke på, for Jesus måtte gå igjenom ting som et menneske osv, han måtte leve som et menneske under Moseloven osv. Men feks Åpenbaringsboken åpenbarer enda mer om Jesus. Ergo når man leser biblen og beskylder, så skylder du strengt talt å ta det serriøst og ta med ting en må tenke på og rett å slett være litt ydmyk til at jeg også kan forstå feil om jeg er for rask på labben etc.
 

Du har ikke skjønt noen ting

Joh 5:22 «Far dømmer ingen, men har overlatt hele dommen til Sønnen»

Joh 12:47 «Den som hører mine ord og ikke holder fast på dem, dømmer ikke jeg. For jeg er ikke kommet for å dømme verden, men for å frelse verden. Den som avviser meg og ikke tar imot mine ord, har likevel en dommer: Det ordet jeg har talt, skal dømme ham på den siste dag.»

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han = Jesus.

Ergo Joh 5:22 som du siterer..

Hva sier Paulus til de atenske menn?
 

Det er du som må katogorisere rett, med dommen mente jeg nettopp dommedag(jesu annet komme), slik som Paulus i Apg 17. Hvis det var uklart kan du jo bare spørre i stedenfor å hevde.

Joh 12:27 understrekingen din omhandler Jesu første komme, ikke annet komme. Vidre leser du jo at ordet hans skal dømme på den siste dag, hans annet komme.

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Capitan Fracassa said:

Men hvem er det som har bestemt at alle er på vei til helvete? I følge Bibelen er det jo Gud, og dermed Jesus også i form av treenigheten. Så da er vi tilbake til at Jesus forsøker å redde oss fra en urettferdig straff han selv har skapt - med andre ord omtrent som i tegningen. 

Nei, Jesus har bare gjort alle oppmerksom på at de er på vei til helvete. Det har han gjort fordi han er redningen.

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Baranladion said:

det er gud som må stå ansvarlig for at alle er på vei mot stupet,, det er han som laget et spillebrett som kan tiltes. Denne guden er også vel vitende om at langt over halvparten ikke har sjans til å bli reddet av denne jesusen.  Han virker ikke særlig interessert i å redde de "han elsker", all den tid han har satt de samme menneskene ansvarlig for å gjøre jobben jesus burde ha gjort. 

Det er disse reglene det her vel snakkes om. 

Nei, alle er selv ansvarlig for hvor de havner. Likevel vil Jesus direkte eller indirekte redde langt over halvparten.

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
IHS skrev (12 minutter siden):

Nei, alle er selv ansvarlig for hvor de havner. Likevel vil Jesus direkte eller indirekte redde langt over halvparten.

I en verden skapt av en innkompetent skaper er det nok slik om din religion var den riktige i motsetning til hva en perfekt skapelse utført av en kompetent allmektig og allvitende skaper ville ha vært.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, perpyro said:

I en verden skapt av en innkompetent skaper er det nok slik om din religion var den riktige i motsetning til hva en perfekt skapelse utført av en kompetent allmektig og allvitende skaper ville ha vært.

Alt er din skyld, ikke Guds.

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
IHS skrev (7 minutter siden):

Alt er din skyld, ikke Guds.

Dette er jo bare en tom påstand som du kan lese forklaringen min på i mange av postene mine i denne tråden.
En gud som skaper en verden som tar menneskeheten til fange i et rigget spill er enten innkompetent eller ond, du kan velge selv hva du mener men dette er alternativene.
Gud laget reglene og endret dem under veis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, perpyro said:

Dette er jo bare en tom påstand som du kan lese forklaringen min på i mange av postene mine i denne tråden.
En gud som skaper en verden som tar menneskeheten til fange i et rigget spill er enten innkompetent eller ond, du kan velge selv hva du mener men dette er alternativene.
Gud laget reglene og endret dem under veis.

Din verden er som den er pga. deg, ikke pga. Gud. Det blir ingen forandring før du tar ansvar.

Endret av IHS
  • Liker 2
Lenke til kommentar
IHS skrev (Akkurat nå):

Din verden er som den er pga. deg, ikke pga. Gud

Wow, trodde virkelig ikke at jeg hadde så mye makt og det uten å i det hele tatt forsøke å utøve den i det hele tatt, for om min verden er slik den er på grunn av meg og ikke på grunn av gud er jeg ubevist mektigere en gud.
Må undersøke disse kreftene for å få ordnet opp i kaoset etterhvert da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
IHS skrev (2 timer siden):

Nei, alle er selv ansvarlig for hvor de havner. Likevel vil Jesus direkte eller indirekte redde langt over halvparten.

Indirekte i den forstand at andre mennesker er nødt til å overtale deg om at han finnes. En nyfødt gutt i Jemen har liten til ingen mulighet til å bli reddet av jesus, verken direkte eller indirekte. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...