Gå til innhold

Tilordne bokstav Synology NAS


Anbefalte innlegg

Jeg har anskaffet en Synology DS120J Nas for 1 harddisk.  (https://www.kjell.com/no/produkter/data/lagring/nas/synology-ds120j-nas-for-1-harddisk-p62397)

Oppkobling med Synology Assistant fungerer og jeg får kopiert filer via drag and drop. Jeg ønsker å tilordne en stasjonsbokstav slik at jeg kan se stasjonen direkte i min datamaskin.  Så vidt jeg har forstått skal dette være mulig ved hjelp av Synology Aasistant, men jeg får følgende feilmelding: "Systemet får ikke noe svar. Tidsavbrudd under forbindelsen." Se for øvrig vedlagte skjembilde. 

Nettverk er ikke min store styrke og jeg håper derfor noen kan hjelpe meg inn på rettspor.

Skjermbilde.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min er på engelsk, men gå til:

Kontrollpanel > Filtjenester

Huk av på SMB

1.JPG.91b61aa4f5323f2b04ab030e5cd9d654.JPG

Så går du til Denne PCen i Windows og trykker på dette ikonet:

2.JPG.b951e0c49a23546929b4390c08414ee4.JPG

Og skriver inn enten IP eller navn på NASen.

Hvis du vil tilordne en spesiell share ("delt mappe" du har opprettet i Synology DSM) så skriver du en omvendt skråstrek og mappenavnet.

For eksempel \\MIN-NAS\mappe1

3.JPG.a211340da48ca29168f04f44aab2d04b.JPG

Lenke til kommentar

Riktig som TMB sier. Du kan også legge til enkeltmapper som en egen drive, høyreklikk på mappen i windows utforsker og velg "Koble til nettverksstasjon". Grei mulighet når du f.eks har en musikkmappe på Synologyen som du vil se direkte i windows.

Lenke til kommentar

SMB skal i utgangspunktet være aktivert som standard i DSM.

Sjekk først at ny når NAS-en via Win+R og videre '\\synology4tb' (ut i fra det jeg forstår er det navnet for NAS-en). Hvis du kommer inn på NAS-en da, kan du høyreklikke på de delte ressursene og velge å "map'e" dem som stasjoner.

Hvis du ikke kommer inn, sjekk disse innstillingene:

image.thumb.png.1d90ffbc2835b638f9c83cd1c4cd7f93.png

Lenke til kommentar

Jeg har en Synology DS218+ som jeg er godt fornøyd med. Jeg husker ikke om den kom med SMB ferdig konfigurert, men jeg tror det. Koblet den opp i Windows  med \\SynologyNAS  (fordi min heter det) slik som beskrevet over. 

Videre kan jeg koble opp samme NAS også fra Linux Kubuntu med samme protokoll. For å få til det må først 'cifs-utils' installeres i operativsystemet:

$ sudo apt-get install cifs-utils

Anta at jeg har laget en "folder" med File Station på SynologyNAS, og at folderen heter "NAS_filer". Min prosedyre på Kubuntu er da som følger for å koble den opp en gang for alle (merk store og små bokstaver er signifikante)

$ sudo mkdir /media/nas_filer
$ sudo chmod ugo+rw /media/nas_filer
$ sudo ln -s /media/nas_filer /NAS_filer

Lager en beskyttet folder til 'credentials' fil
$ sudo mkdir /root/smb/
$ sudo chmod 700 /root/smb/

Editerer 'credentials' fil med 2 linjer
$ sudo nano /root/smb/credentials
username=<username>
password=<pass>

( Erstatt <username> og <pass> med brukernavn og passord på SynologyNAS )

Så editeres /etc/fstab 

$ sudo nano /etc/fstab

legger til en linje (10.0.0.4 er LAN IP til SynologyNAS)

//10.0.0.4/NAS_filer     /NAS_filer     cifs   credentials=/root/smb/credentials,rw,iocharset=utf8,uid=1000,gid=1000 0 0

da kan du reboote eller bare gjøre en 
$ sudo mount -a

Dermed er NASen permanent tilgjengelig under Linux. Kanskje finnes det enklere måter, men dette har fungert i årevis, også på en eldre NAS jeg har hatt.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Uderzo said:

Det har nok noe med at målgruppen er prosumer/bedrifter, og de bruker ofte ikke SMB ;)

De bruker nok egentlig ofte SMB, samtidig som det nok er flere i dette brukssegmentet sammenlignet med hjemmebrukere som ikke bruker SMB. Men et godt utgangspunkt at så lite som mulig er aktivert by default, slik at det ikke blir stående på hos dem som ikke bruker det. Det har tradisjonelt sett vært en del NAS-er som har stått med SMB eksponert mot internett....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...