Gå til innhold

Tester lønn


Gjest 10e07...cc2

Anbefalte innlegg

Gjest 10e07...cc2

Jeg skal på intervju innen qa/testing på torsdag, og et av de typiske spørsmålene er hva jeg kan forvente i lønnen. Jeg har jobbet som utvikler i ca 5 - 6 år, men ikke som tester enda. Jeg har ingen sertifisering, og kan noen verktøy for testing. 
Hva kan jeg forvente i lønn? 

Anonymous poster hash: 10e07...cc2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Her er det en haug med faktorer som vil virke inn på hvilket lønnstilbud du får. Noen bedrifter ser på utdanningsnivået ditt (i praksis om du er bachelor eller master) og bruker henholdsvis NITO eller Tekna som utgangspunkt. Med 6 års erfaring så vil den forskjellen krympe, men antakelig ikke forsvinne helt. Dette er dog avhengig av bedriften og hvor sterkt fagforeningene står internt. 

Andre ting som vil påvirke lønnsnivået er geografi, overtidssats, ferie, bonusordninger, forsikringer og pensjonsavtale. I tillegg kan det være lurt å få en oversikt over andre frynsegoder også som du mener kan være relevante for deg.

Avhengig av utdanningsnivå, type erfaring (relevans for stillingen) og hvor du bor så tror jeg du kan forvente mellom 630 000 og 750 000 et sted. 

Lenke til kommentar

Kor stor forskjell er det på jobben du i dag har som utvikler og jobben du har søkt på som tester når det gjeld ting som har innvirking på lønn?

Når ein bytter jobb innafor samme fagområde utan å også påta seg større ansvarsområde så er den realistiske lønnsforventninga at ein ikkje går ned i lønn. Altså at den nye lønna må være minst dagens lønn + forventa lønnsoppgang for i år (som du vanlegvis ikkje får være med på når du nettopp har bytta jobb) + litt ekstra som skal gjere det verdt det for deg å bytte jobb. Det krever tross alt litt innsats å bytte jobb i staden for å berre forbli der du jobbar i dag, samt at ved jobbbytte så stiller du bakerst i ansiennitetsrekka og får dermed litt lavare jobbsikkerheit enn du har i jobben du har i dag, dette må du sjølvsagt kreve å få ein kompensasjon for.

Om den nye jobben har heilt andre krav til både ansvarsoppgåver og kompetanse enn jobben du har i dag så starter du meir på blanke ark når det gjeld lønnsforhandlingar.

Lenke til kommentar

Testere lønnes stort sett en del lavere enn utviklere, men det er et veldig stort spenn mellom topp og bunn innen testing. Det kommer nok av at det er ekstremt stor forskjell på kompetanse og oppgaver innen testing. Siden du har relativt mye programmeringserfaring kan du selvsagt bruke det innen testing og det bør lønnen reflektere, men her er det ikke sikkert at dine og arbeidsgivers forventninger er samstemte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 5/15/2021 at 6:51 PM, Guest 10e07...cc2 said:

Jeg skal på intervju innen qa/testing på torsdag, og et av de typiske spørsmålene er hva jeg kan forvente i lønnen. Jeg har jobbet som utvikler i ca 5 - 6 år, men ikke som tester enda. Jeg har ingen sertifisering, og kan noen verktøy for testing. 
Hva kan jeg forvente i lønn? 

Anonymous poster hash: 10e07...cc2

Hvordan gikk det på intervjuet?

Hvor mye ba du om i lønn? Virket det OK for dem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...