Gå til innhold

Stenging av tråder, regler, retningslinjer


Anbefalte innlegg

Litt usikker på hvordan jeg skal forholde meg til gjeldende regler her. Har selv bidratt i noen måneder i denne tråden:

En høyst levende og interessant tråd som har gitt meg mye kunnskap og underholdning. Plutselig kommer det en "moderator" ut fra intet som bestemmer at vi nå ikke lenger får lov til å diskutere donald trump sin første periode her, fordi perioden hans nå er over. Tråd stengt. Med henvisning til en tråd om Biden.
Har veldig vanskelig for å skjønne at vi nå ikke skal få kunne snakke om trump sin periode i tråden, bare fordi han har blitt sparket fra presidentrollen? Dette var som sagt en høyst levende tråd som var underholdende for mange. Den var i tillegg ryddig og sivilisert, tror ikke mods/admins har hatt mye jobb her. Hvorfor skal man gå inn og stenge slike tråder? Er ikke forumet laget for at man skal kunne snakke sammen og underholdes? Hvilke ulemper påføres forumet som helhet dersom slike tråder holdes åpne?
Som deltager vil jeg gjerne forsøke å forstå hvorfor dere bestemmer dere for å stenge slike tråder?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men skjønner ikke formålet? Hva er bakgrunnen? Hvilke ulemper påførte denne tråden forumet? "Biden tråden" dekker på ingen måte det samme. Hvorfor var det så ille at denne tråden ble holdt åpen? En tråd som var til glede for alle som fortsatt bidro! Stengingen gir ingen logisk mening slik du fremsetter det.

Endret av graavik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Ingen moderatorer jobber alene. Vi har alle innsyn i hva alle gjør, og jobben til oss administratorer er å overse at det ikke skjer noen urettsmessige reaksjoner mot brukere.

Kategorien Off-topic er ikke immun mot off-topic. At noen vil snakke om et dagligdagse emner åpner ikke opp for å kapre tråden med politiske oppslag og debatter.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 minutter siden):

Ingen moderatorer jobber alene. Vi har alle innsyn i hva alle gjør, og jobben til oss administratorer er å overse at det ikke skjer noen urettsmessige reaksjoner mot brukere.

Kategorien Off-topic er ikke immun mot off-topic. At noen vil snakke om et dagligdags emne åpner ikke opp for å kapre tråden med politiske oppslag og debatter.

Der kom du meg i forkjøpet med jeg skulle si :)

Bak avgjørelser er det konstruktive diskusjoner mellom moderatorer og admins om hvorvidt innleggene/tråder bryter retningslinjer. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (Akkurat nå):

Nå har de en diskusjon om kraftpriser, markedet i Norden og EU.. men dette er vel ikke et tema som er brennbart nok til opprøre. Selv om det er politisk. 

Brannfarligheten til emnet har lite å si. Det spørs mest på hvor lenge det har pågått, hvor betent debatten er og sist men ikke minst om moderator/administrator er gjort oppmerksom på problemet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 timer siden):

Ingen moderatorer jobber alene. Vi har alle innsyn i hva alle gjør, og jobben til oss administratorer er å overse at det ikke skjer noen urettsmessige reaksjoner mot brukere.

Du sier det, men når man alltid ser det samme navnet, så er det noe spesielt. Det er klart at hva som er off-topic i en tråd er et spørsmål om skjønn, men det er veldig dumt når en moderator er strengere enn de andre på dette. Og for min del legger jeg merke til at det er en tendens til at det er politiske meninger som ikke er main-stream som slettes. Det kan hende dette bare er tilfeldig og at det dreier seg om en mer overdreven ordens-sans enn de andre moderatorene, men det er uansett lite trivelig. Før i tida var moderatorene flinke til å skille ut nye tråder i stedet for å slette i vilden sky, men det er man visst for lat til nå om dagen?

Det er ikke noe gøy å bruke masse tid på å skrive et innlegg med kilder og få det slettet. Off-topic vil det være i alle tråder og det er heller ikke noe gøy å la folk komme unna med feilaktige påstander, fordi man er redd for at alt bare skal slettes seinere. Men det er jo ikke konsekvent, andre ganger går ting mye mer off-topic uten at det slettes noe. Som sagt synes jeg dere burde bli mye bedre på å skille ut nye tråder i stedet for å slette og det gjelder beklagelig nok spesielt én person.

Endret av Aiven
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Aiven skrev (4 minutter siden):

Du sier det, men når man alltid ser det samme navnet, så er det noe spesielt. Det er klart at hva som er off-topic i en tråd er et spørsmål om skjønn, men det er veldig dumt når en moderator er strengere enn de andre på dette.

Jeg har god innsikt i hva moderatorene her gjør. Hvis du skulle stille tvil til en av våre moderatorer så kan du enten sende meg en PM eller sende epost til [email protected], så kan vi heller snakke om dette på en case-basis.

Klager er konfidensielle for moderatorer og behandles kun av administratorer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Jeg har god innsikt i hva moderatorene her gjør. Hvis du skulle stille tvil til en av våre moderatorer så kan du enten sende meg en PM eller sende epost til [email protected], så kan vi heller snakke om dette på en case-basis.

Klager er konfidensielle for moderatorer og behandles kun av administratorer.

Ok, skal forsøke det neste gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Aiven skrev (1 time siden):

Du sier det, men når man alltid ser det samme navnet, så er det noe spesielt. Det er klart at hva som er off-topic i en tråd er et spørsmål om skjønn, men det er veldig dumt når en moderator er strengere enn de andre på dette. Og for min del legger jeg merke til at det er en tendens til at det er politiske meninger som ikke er main-stream som slettes. Det kan hende dette bare er tilfeldig og at det dreier seg om en mer overdreven ordens-sans enn de andre moderatorene, men det er uansett lite trivelig. Før i tida var moderatorene flinke til å skille ut nye tråder i stedet for å slette i vilden sky, men det er man visst for lat til nå om dagen?

Det er ikke noe gøy å bruke masse tid på å skrive et innlegg med kilder og få det slettet. Off-topic vil det være i alle tråder og det er heller ikke noe gøy å la folk komme unna med feilaktige påstander, fordi man er redd for at alt bare skal slettes seinere. Men det er jo ikke konsekvent, andre ganger går ting mye mer off-topic uten at det slettes noe. Som sagt synes jeg dere burde bli mye bedre på å skille ut nye tråder i stedet for å slette og det gjelder beklagelig nok spesielt én person.

Nå er det jo sånn, at når vi "sletter" innlegg (for dere blir ikke synlig, men alle innlegg er fortsatt synlige for oss, bare markert i rødt) så betyr det jo også at vi har tilgang på det dere har skrevet, så helt forsvunnet har det ikke. Det betyr at finnes muligheter til å få kopi av det man har skrevet. Vi har naturligvis ikke mulighet til å gjøre dette med hvert eneste innlegg vi modererer, men noen ganger har vi mulighet så det er helt lov å spørre pent og høflig om å få kopi av det man har skrevet. 

Det er noen ganger jeg opplever halve delen av innlegg er bra, men så er andre halvdelen av det med personangrep. Det blir jo feil av oss å endre innleggene deres, så da ryker dessverre noen innlegg som kunne potensielt hatt noe nytteverdi, men da er det viktig å huske på at det er brukeren sitt ansvar for å holde seg saklig og konstruktiv gjennom hele innlegget. 

Ser at klassisk beskyldning er at når innlegg blir redigert bort, så er det fordi moderator/admin har et viss politisk syn. Vi har veldig stor politisk bredde i teamet vårt og det hender selv at jeg behandler rapporter hvor jeg støtter det politiske synet til en person, men ser meg nødt til å gi en advarsel fordi noe annet med innlegget bryter retningslinjer. Det har altså ingenting med det politiske synet. Takhøyden vår er stor, se bare til de andre forumene, mye som de ikke tillates hos de som tillates hos oss. 

Vi har våre kanaler vi diskuterer saker og rapporter oss i mellom, og så kan vi alle se advarsler som har blitt skrevet og moderatorhandlinger som er gjort. Som moderator står man ikke alene, selv om det kan se ut sånn. 

Vi er nødt til å bry oss om å få fjernet off topic. Det er utrolig kjipt for en trådstarter som ønsker et ordentlig svar på sitt spørsmål og det er kjipt for folk som må bla forbi mye off topic når de har lyst til å bruke tid på å diskutere emnet til tråder. Noen tråder går tempoet helt vanvittig fort, så er det dessverre ikke alltid mulig å splitte ut alt , i tillegg blir dette fort komplisert hvis det er mange små sidediskusjoner. 

Ofte før man stenger enn tråd har det ofte vært flere moderatornotiser i tråden om at tråden kan risikere å bli stengt hvis man fortsetter med uønsket atferd (trolling, personangrep, off topic). Det er viktig å huske, og på et tidspunkt må vi sette en strek. 

Uderzo, jeg og de andre synes det er veldig spennende å høre forskjellige meninger på forumet, og vi alle jobber for at det skal være et godt og inkluderende debattmiljø hos oss. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Aiven skrev (På 16.10.2021 den 20.06):

Du sier det, men når man alltid ser det samme navnet, så er det noe spesielt. Det er klart at hva som er off-topic i en tråd er et spørsmål om skjønn, men det er veldig dumt når en moderator er strengere enn de andre på dette. Og for min del legger jeg merke til at det er en tendens til at det er politiske meninger som ikke er main-stream som slettes. Det kan hende dette bare er tilfeldig og at det dreier seg om en mer overdreven ordens-sans enn de andre moderatorene, men det er uansett lite trivelig. Før i tida var moderatorene flinke til å skille ut nye tråder i stedet for å slette i vilden sky, men det er man visst for lat til nå om dagen?

Det er ikke noe gøy å bruke masse tid på å skrive et innlegg med kilder og få det slettet. Off-topic vil det være i alle tråder og det er heller ikke noe gøy å la folk komme unna med feilaktige påstander, fordi man er redd for at alt bare skal slettes seinere. Men det er jo ikke konsekvent, andre ganger går ting mye mer off-topic uten at det slettes noe. Som sagt synes jeg dere burde bli mye bedre på å skille ut nye tråder i stedet for å slette og det gjelder beklagelig nok spesielt én person.

Her treffer du spikeren bra!

Endret av minim
Slettes for å unngå meningsløse reaksjoner
  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/topic/1919649-russlands-invasjon-av-ukraina-ny-tråd-les-førstepost/

Jeg leser i åpningsinnlegget en setning som heter:brudd på dette kan medføre utestengning uten forvarsel. Dette var da veldig autorativt og drøyt. Har dette vært praktisert lenge? Hva ligger i dette? Hvor lang utestengelse snakker vi om? Hvordan praktiseres dette for å sørge for likebehandling? Når tar en slik praksis slutt? Det høres ut som et grep for å kvele debatt og fjerne uromomenter og folk som har andre/upopulære meninger. Og ikke minst så kan det være subjektivt hva som faller innenfor tema. Dette åpner for flere spørsmål enn noe annet. Her åpnes det for at hvis noen gjør en feil som fort kan skje, så kan disse utestenges. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...