Gå til innhold

Vindkraftmotstandere tapte i retten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Proton1 skrev (1 time siden):

Skadene som disse ulønnsomme monstrene påfører vår spektakulære natur, vil for alltid stå som et trist monument over landets meningsløse klimahysteri og fraværet av demokratiske prosesser i ledelsen av vårt land.

Jeg kan være enig med deg i at det er spektakulær natur det går utover (i betydningen at en ikke lenger har urørt natur). For øvrig så har jeg ingen innvendinger mot vindparker (så godt som). At det å bygge ut vind og dermed sørge for å fase ut fossile brensler er naturligvis svært meningsfullt, ikke meningsløst som du påstår.

Utbyggingen av vindparker er et resultat av demokratiske prosesser. Også her tar du fundamentalt feil. Fundamentalisme er for øvrig et godt og beskrivende ord på motstanden mot vindkraft!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Proton1 skrev (1 time siden):

Skadene som disse ulønnsomme monstrene påfører vår spektakulære natur, vil for alltid stå som et trist monument over landets meningsløse klimahysteri og fraværet av demokratiske prosesser i ledelsen av vårt land.

Det siste jeg leste er at det nå er klimakatastrofe.

Så vi er vel enden nær nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var trist at Haramsøya skulle utsettes for disse anleggene. Saken er nok tapt nå. Det eneste positive jeg ser i saken er at dette forhåpentlig vis gjør at det ikke kommer til å bli bygget stort mer vindkraft i Norge på land. Om det kunne utløse en minste avstand mellom vindmøller og hus på 2 km så ville det være et fremskritt.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (37 minutter siden):

Jeg kan være enig med deg i at det er spektakulær natur det går utover (i betydningen at en ikke lenger har urørt natur). For øvrig så har jeg ingen innvendinger mot vindparker (så godt som). At det å bygge ut vind og dermed sørge for å fase ut fossile brensler er naturligvis svært meningsfullt, ikke meningsløst som du påstår.

Utbyggingen av vindparker er et resultat av demokratiske prosesser. Også her tar du fundamentalt feil. Fundamentalisme er for øvrig et godt og beskrivende ord på motstanden mot vindkraft!

Hva tilfører vindkraftutbyggingen Norge? Det er vel godt dokumentert at vi lager mer enn nok kraft for oss selv via vannkraft.

Det er regelrett voldtekt av Norsk natur, og hvor blir det av kraften som produseres?

Jeg bare spør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Juggel said:

Det er regelrett voldtekt av Norsk natur, og hvor blir det av kraften som produseres?

Uten å ta stilling til selve saken - her tror jeg spørsmålsstillinga trengs å omformuleres.

Forklaringen er at strøm - i motsetning til batteripakker eller bensinkanner som kan sendes fra A til B - går ikke inn på ene siden og kommer ut på et spesifikt sted, på grunn av avgreninger og avtappinger langs linjetraseene. Da  er det i så måte mer sammenliknbart med et stort fjellvann med mange elver inn og mange elver ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som kan komme som en overraskelse på Haramsøya fremover er hvordan disse vindmøllene vil påvirke radar-anlegget som befinner seg i nærheten av øya.

.

Det blir spennende å se hvordan denne type saker vil slå ut ved høstens stortingsvalg.

Ved neste runde av utbygging av vindkraft, kan kravene komme til å bli mye strengere og den lokale kommunen kan også få vetorett. Og det kan muligens også gå mange år før noen igjen får lov til igjen å bygge nye vindmøller i Norge. Bransjen har trolig skutt seg selv i foten.

.

Istedenfor å opptre arrogant bør vindkraftutbyggerne forstå at vi lever i et demokrati hvor befolkningen har innflytelse og rettigheter. Utbyggerne bør prøve å forbedre sitt konsept hvis de skal få lov til å slippe til igjen.

Noen forslag til forbedringer:

-Man skal ikke bygge vindmøller på de mest provoserende stedene i landet.

-Man må få til en løsning hvor man bruker luftskip og helikoptre til transport og montering av vindmøller (slik at man slipper å maltraktere landskapet med veier etc)

-Bruke vindmøller med vertikal akse istedenfor dagens horisontale akse, og evt med vingeblader laget av aluminium/metall og hvor girolje og hydraulikk olje ligger på et lavt nivå (under bakken), alt dette for å forhindre forgiftning av grunnvann og drikkevann. En slik konstruksjon kan trolig også skape mindre visuell støy.

-Prøve ut trompet/tuba formet vindmølle hvor selve rotoren er innebygd i konstruksjonen, noe som kan beskytte fugler (og insekter?).

.

Men vil bransjen ta en slik utfordring? Eller satser de heller fortsatt på propaganda, lobbyvirksomhet og politistyrker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Juggel skrev (1 time siden):

Hva tilfører vindkraftutbyggingen Norge? Det er vel godt dokumentert at vi lager mer enn nok kraft for oss selv via vannkraft.

Det er regelrett voldtekt av Norsk natur, og hvor blir det av kraften som produseres?

Jeg bare spør.

Jeg skjønner ikke hvorfor du spør når du vet at vi må bygge ut ca 60 TWh for å ha nok strøm fram til 2030.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vindkraft som sannsynligvis kommer til å levere strøm tilbake til Europa og kanskje store deler Tyskland?

Tyskland f.eks har mange enorme områder hvor de kunne satt opp tusenvis av vindmøller, men det er selvfølgelig bedre å ha det i norsk verdenskjent natur. Of course!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hfthomas skrev (12 minutter siden):

Vindkraft som sannsynligvis kommer til å levere strøm tilbake til Europa og kanskje store deler Tyskland?

Tyskland f.eks har mange enorme områder hvor de kunne satt opp tusenvis av vindmøller, men det er selvfølgelig bedre å ha det i norsk verdenskjent natur. Of course!

De er til å med eid av tyskerne slik at alt overskudd går ut av landet, på toppen av kransekake så er byggingen subsidiert av nordmenn som får naturen ødelagt for evig og alltid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lab Roy skrev (2 timer siden):

Man skal ikke bygge vindmøller på de mest provoserende stedene i landet.

Lykke til med det. Gjengen i Motvind lar seg provosere av vindmøller *uansett* hvor de bygges. 

Lab Roy skrev (2 timer siden):

Man må få til en løsning hvor man bruker luftskip og helikoptre til transport og montering av vindmøller (slik at man slipper å maltraktere landskapet med veier etc)

Nå går intern kabling gjerne under veiene. Om vi får plassert vindmøllene med bruk av luftskip(skeptisk, veldig skeptisk) må vi fortsatt ha kabelgrøfter. Det aner meg at du ikke vil like utseendet på dem heller.

Lab Roy skrev (2 timer siden):

Bruke vindmøller med vertikal akse istedenfor dagens horisontale akse, og evt med vingeblader laget av aluminium/metall og hvor girolje og hydraulikk olje ligger på et lavt nivå (under bakken), alt dette for å forhindre forgiftning av grunnvann og drikkevann. En slik konstruksjon kan trolig også skape mindre visuell støy.

-Prøve ut trompet/tuba formet vindmølle hvor selve rotoren er innebygd i konstruksjonen, noe som kan beskytte fugler (og insekter?).

Mange fine måter å gjøre vindkraft dyrere på der. Det ser mest ut som en annen måte å si nei på..

Hva angår mikroplast fra slitasje på møllebladene så er bransjen klar over problemet og jobber med løsninger. Det samme gjelder fugler og insekter. Kunnskapen om problemet øker og løsninger er underveis. Noe så enkelt som å flytte en foreslått vindpark en km i terrenget kan endre naturpåvirkningen mye.

Lab Roy skrev (3 timer siden):

Men vil bransjen ta en slik utfordring? Eller satser de heller fortsatt på propaganda, lobbyvirksomhet og politistyrker?

Hvor kommer behovet for politivakt fra tror du? Det er vel ikke trussel om sabotasje og hærverk vel?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Proton1 skrev (På 14.5.2021 den 14.50):

Skadene som disse ulønnsomme monstrene påfører vår spektakulære natur, vil for alltid stå som et trist monument over landets meningsløse klimahysteri og fraværet av demokratiske prosesser i ledelsen av vårt land.

Vil det hjelpe litt om du tar høyde for at vindturbiner er avgjørende for å kunne fase ut kull, olje og gass raskt nok for å begrense den menneskeskapte globale oppvarmingen, og dermed bidra til en bedre verden for våre barnebarn og deres etterkommere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Juggel skrev (På 14.5.2021 den 16.42):

Hva tilfører vindkraftutbyggingen Norge? Det er vel godt dokumentert at vi lager mer enn nok kraft for oss selv via vannkraft.

Det er regelrett voldtekt av Norsk natur, og hvor blir det av kraften som produseres?

Jeg bare spør.

Hvis vindturbiner betyr voldtekt av Norsk natur gjelder vel det også veger, jernbaner, hus, byer, hytter, demninger osv? Jeg synes vindturbiner er flotte konstruksjoner og ville gjerne bo i nærheten av en. I nærheten vil si 500-100 meter, og med lydnivå under 45 DbA. Det lydnivået er en tiendedel av hva langt over en million nordmenn må akseptere fra nærliggende veger.

Svaret er vel at fornybar energi er livsviktig for at våre barnebarn og deres etterkommere skal arve en verden med minst mulig menneskeskapt global oppvarming. 

Det fineste er etter min mening å bruke mest mulig av energien (i et normalår) i Norge. Først må nesten all bruk av fossil energi fases ut. Ut over det kan det for eksempel produseres mer aluminium, det er aktuelt med batterifabrikker, produksjon av stål der hydrogen erstatter kull som reduksjonsmiddel er lovende, osv.

 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Knut Bråtane said:

Vil det hjelpe litt om du tar høyde for at vindturbiner er avgjørende for å kunne fase ut kull, olje og gass raskt nok for å begrense den menneskeskapte globale oppvarmingen, og dermed bidra til en bedre verden for våre barnebarn og deres etterkommere?

Forskere er enige om at mennesket er delaktig i global oppvarming, men de strides om hvor mye betydning vi har på oppvarmingen. 

Det sies at 97% av forskere sier at global oppvarming er menneskeskapt, men det var da 97% som trodde at jorden var flat eller at jorden var universets midtpunkt. De som talte imot ble hengt eller brent levende på bål.

Å utrydde natur for å skape "grønn energi" høres jo ut som galskap

 

Det er synd å si det, men hvis mennesket skal ha så stor betydning,  så er det dessverre for mange av oss. De som sier at global oppvarming er menneskeskapt kan starte med å fjerne seg selv, da de er med på en del av problemet de snakker om

Lenke til kommentar
On 5/14/2021 at 4:42 PM, Juggel said:

Hva tilfører vindkraftutbyggingen Norge? Det er vel godt dokumentert at vi lager mer enn nok kraft for oss selv via vannkraft.

Tvertimot.  Vi har brukt mer strøm enn vi har produsert de siste årene, så din dokumentasjon er i beste fall utdatert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nesten hele Norge er bare skog og mark, så vi har god plass til å bygge vindmøller. Vindmølleparkene blir satt opp på steinete knauser som ikke kan brukes til noe likevel, så jeg forstår ikke hvorfor folk blir så opprørt. Tilmed i Storbritannia, med 67 millioner innbyggere, utgjør all infrastruktur (forstått som alt som er bygget av mennesker) kun 6% av landarealet. 

Men hvis det er slik at vi subsidierer utbygging og verdiskaping som havner i hendene på utlendinger, så er det jo ikke rart at mange protesterer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...