Gå til innhold

Hvilket filsystem vil være lesbart i fremtiden?


Anbefalte innlegg

54 minutes ago, xaco said:

Om det er filer du vil at skal vare lengst mulig så må du nesten innom å bytte lagringsmedium en gang i mellom. Jeg hadde nok gjort det typ minimum hvert 5 år. Kanskje oftere. Om flashminnet i usb pinnene ikke får strøm så mister de data over tid, de er nemlig ikke designet for å ikke brukes og er ikke ment for å arkivere data.

Umulig, dessverre. Det forsegles.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er verdt å vurdere hvilket flash-minne du bruker. Når emnet diskuteres så nevnes holdbarheten fra alt i fra 5-10 år opp til 60-80 år, så om det potensielt skal vare i 40 år bør du vel velge minnet med omhu. Flashminne er normalt ikke til å stole på langsiktig, så jeg ville lett etter noe som eksplisitt er designet for langtidslagring. Om du har begrensninger plassmessig kan du kanskje vurdere kredittkort-cd. Disse lagrer noe mindre data, men om du lagrer dem vakumert og blokker lys, så tror jeg det er en god backup.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Det er praktisk talt ingen sjanse for at minnepinner er leselige om 40 år. Jeg sliter allerede med de som er noen få år, og USB vil sannsynligvis være erstattet. Det ville være bedre håp hvis du får tak i gode CD-plater, fortrinnsvis basert på gull.

Endret av OnkelS
Lenke til kommentar
2 hours ago, vidor said:

Er verdt å vurdere hvilket flash-minne du bruker. Når emnet diskuteres så nevnes holdbarheten fra alt i fra 5-10 år opp til 60-80 år, så om det potensielt skal vare i 40 år bør du vel velge minnet med omhu. Flashminne er normalt ikke til å stole på langsiktig, så jeg ville lett etter noe som eksplisitt er designet for langtidslagring. Om du har begrensninger plassmessig kan du kanskje vurdere kredittkort-cd. Disse lagrer noe mindre data, men om du lagrer dem vakumert og blokker lys, så tror jeg det er en god backup.

For stort. Jeg har en åpning på ca 2 cm.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En minnepenn vil vel slette innholdet en stund uten opplading. Veldig mange som har funnet ett gammelt kompaktkamera bakerst i en skuff og ikke kunne hente ut bildene fra SD kortet da det er slettet. Opplevd det selv også.

Dagens minnepenner er vel bedre men tipper de max klarer å holde på data i ett par år.

Er vel bedre å kopiere datan på en mekanisk harddisk.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis historien er noe å gå etter, er vel ikke egentlig selve formatet så viktig da det som regel finnes måter å få det til på. Det er verre med selve mediet, som også denne diskusjonen så ut til å bevege seg over på. Et magnetisk medium er nok det mest pålitelige, forutsatt at det blir oppbevart på en kurant måte. Og blant magnetiske medium er det antagelig bånd/kassett som holder lengst. Det er vel ikke så vanlig å bruke lenger og jeg er usikker på om det fortsatt lages.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...