Gå til innhold

Alternativer til bufferkonto


Anbefalte innlegg

Nå ligger den beste høyrentekontoen på under 1% rente. Jeg sparer allerede langsiktig i indeksfond, men er på utkikk etter et sted å ha buffer kontoen min. 

Jeg liker å ha 2 månedslønner tilgjengelig raskt, men med så mye penger hadde det vært greit å ikke la de stå med tap.

Jeg har hørt om rentefond og obligasjonsfond, men kjenner ikke helt til hvordan de fungerer. Jeg har imidlertid inntrykk av at de er noenlunde stabile, gir bedre rente enn 1% og kanskje kan fungere som en bufferkonto.

Hva gjør folk her? Bare bite i det sure eplet og bruke høyrentekonto inntil videre?

 

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I kva situasjonar ser du for deg at du vil bruke bufferkontoen?

Er det slik at du har greit med pengar på forbrukskontoen til å tekke umiddelbare og plutselege behov, eller vil du måtte ta av bufferkontoen med ein gong du får utgifter utover det vanlege?
Og dersom du får plutselege utgifter, kor sannsynleg er det at du må ha pengane umiddelbart sett opp mot at du kan betale seinare?

Om du ikkje har behov for å kunne ta ei umiddelbar overføring frå sparekontoen til forbrukskontoen og deretter dra kortet i butikken så toler du at bufferen din er litt meir utilgjengeleg slik at det tek nokre virkedager før du har pengane.

Så har du lite på forbrukskontoen så bør du ha bufferen på sparekonto slik at du kan bruke sparekontoen til å handle daglegvarer og liknande om du plutseleg går tom for pengar, men om behovet ditt for buffer er at du kan trenge å kjøpe ny vaskemaskin med 30 dagers betalingsutsetting så treng du ikkje å ha bufferen like tilgjengeleg til forbruk.

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, The Avatar said:

I kva situasjonar ser du for deg at du vil bruke bufferkontoen?

Jeg kan fint vente i 5 - 6 dager på pengene.

Jeg har ikke hatt for vane tidligere å ha noe penger stående på forbrukskonto/lønnskonto. Jeg har pleid å sette alt over på fond og høyrentekonto, og så tatt ut fra høyrentekonto (med fritt antall årlige uttak)ved behov. Men nå er renten på lønnskontoen min nesten det samme som høyrentekontoen, så da lurte jeg på hva andre gjør.

Kanskje det er greit å ha litt stående på lønnskonto da, for penger du må ha tilgang til i dag/imorgen.

Men hvis jeg kan vente noen dager, er da rentefond eller obligasjonsfond et alternativ? Tradisjonelle indeksfond svinger litt for mye fra dag til dag.

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...