Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Privatkjøp - hvordan kreve penger tilbake?


Gjest 73561...8ef

Anbefalte innlegg

Gjest 73561...8ef

Hei, Kjøpte en ting privat for noen dager siden, der det viser seg at den har en alvorlig mangel. Denne var kjøpt av en privatperson som dessverre ikke ønsker å ta ansvar. Jussen på dette er jo ganske klart, det som er mer uklart er hva som er korrekt fremgangsmåte for retur av tingen?

Det er snakk om noen titusener. Tingen må jo returneres til selger, og det koster endel. Hvordan kan jeg formelt kreve pengene tilbake og levere tingen tilbake, når han nekter?

Anonymous poster hash: 73561...8ef

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje påkoste deg noen tusenlapper på en advokat, eller hør om gratis jushjelp kan bistå deg. 
 

Nøkkelord i enhver tvist er dokumentasjon. Pass på å ordne skriftlig dokumentasjon på mye av det du gjør. Skriv et formelt og høflig brev eller e-post der du ber om å heve kjøpet med grunnlag i lovene du mener er brutt. Henvis til disse. Ta vare på dokumentasjonen. Du bør også dokumentere faktisk kjøp, og påvise at du betalt.

Lenke til kommentar
Gjest 73561...8ef

Ja alt er godt dokumentert fra min side, har skriftlig og klart at kjøpet ønskes hevet med henvisning til gjeldene lover. 

Men skal vel ikke trenge å engasjere advokat for å kunne hevde min rett? Hva er det advokaten kan gjøre som jeg som kjøper og privatperson ikke kan?

Anonymous poster hash: 73561...8ef

Lenke til kommentar
Gjest 73561...8ef skrev (27 minutter siden):

Ja alt er godt dokumentert fra min side, har skriftlig og klart at kjøpet ønskes hevet med henvisning til gjeldene lover. 

Men skal vel ikke trenge å engasjere advokat for å kunne hevde min rett? Hva er det advokaten kan gjøre som jeg som kjøper og privatperson ikke kan?

Anonymous poster hash: 73561...8ef

Vite hvordan du skal gå frem på en riktig måte, tolke lover og regler nærmest perfekt. Å spandere på seg en tusenlapp fremfor å få diffuse svar på et nettforum, er vel i grunnen en grei investering når det er snakk om titallstusen kroner, eller hva?

Endret av TwoFace
Lenke til kommentar

Dersom selger ikke er enig i kravet ditt så må du dra saken inn til forliksrådet. Informer selger om at du gjør dette og gi vedkommende en rimelig men kort frist på å imøtekomme kravet ditt. Og gjør ikke selger det da så oppretter du sak i forliksrådet.

Her vil du kunne fremlegge dokumentasjonen du mener er relevant og hvilke krav du mener du har. Så vil selger kunne gjøre det samme. Og så vil de som sitter i forliksrådet vurdere sakene mot hverandre og prøve å mekle så dere kommer til enighet, eller avsi en rettskraftig dom.

Vinner du saken der vil du i neste steg kunne gå til namsmannen med kravet ditt og kreve utlegg fra selgers inntekt, gitt at det er noe å hente.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forliksrådet er en måte, men det gir mer mening å gjøre saken til Forbrukerrådet (og evt videre til Forbrukertvistutvalget). 

Der er det ferdig skjema som du fyller ut, før saken går til mekling og evt dom.

Om du får medhold i at kjøpet heves, så har du rett på pengene tilbake, og selger er ansvarlig for å hente eller bestille opphenting av tingen. Du har isåfall også krav på renter, dekt evt kostnader du har innen rimelighetens grenser.

Lenke til kommentar
dDork skrev (På 14.5.2021 den 10.45):

Kanskje påkoste deg noen tusenlapper på en advokat, eller hør om gratis jushjelp kan bistå deg. 
 

Nøkkelord i enhver tvist er dokumentasjon. Pass på å ordne skriftlig dokumentasjon på mye av det du gjør. Skriv et formelt og høflig brev eller e-post der du ber om å heve kjøpet med grunnlag i lovene du mener er brutt. Henvis til disse. Ta vare på dokumentasjonen. Du bør også dokumentere faktisk kjøp, og påvise at du betalt.

 

Man trenger ikke alltid advokat. Er det en fillesak, lønner det seg som regel å ta et tap framfor å sette i gang taksameteret på advokatkontoret. Det er mye informasjon på forbrukertvistutvalgets side, og det går fint an å lese seg opp på fremgangsmåte for forlikssaker, samt supplere fra forum.

I forhold til tipsene (Axefjord): Er enig i at dokumentasjon er viktig. Du trenger ikke dokumentere at det er betalt for overfor selger, med mindre selger nekter for å ha mottatt betaling.

Bra tips fra Nomore.

Ellers, vær kort og konsis i all kommunikasjon med motpart. Det sparer deg tid, og du ender ikke opp med å unødvendig gi motpart noe denne kan bruke/misbruke. Dokumenter kun det som er nødvendig for saken. Overfor forliksråd bør du dokumentere at du har et legitimt krav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (På 17.5.2021 den 16.31):

Forliksrådet er en måte, men det gir mer mening å gjøre saken til Forbrukerrådet (og evt videre til Forbrukertvistutvalget). 

Der er det ferdig skjema som du fyller ut, før saken går til mekling og evt dom.

Om du får medhold i at kjøpet heves, så har du rett på pengene tilbake, og selger er ansvarlig for å hente eller bestille opphenting av tingen. Du har isåfall også krav på renter, dekt evt kostnader du har innen rimelighetens grenser.

Kan man ta en sak som gjelder privatkjøp hvor det er kjøpsloven som gjelder til forbrukertilsynet? Trodde det her var forliksrådet som ble første og eneste alternativ.

Men om det er tilfellet at man har ett valg mellom forbrukertilsynet og forliksrådet, er ikke forliksrådet ett bedre alternativ der hvor man har en sterk sak? Om mekling i forbrukertilsynet ikke fører frem og saken må videre for dom i forbrukertvistutvalget snakker man om ganske lang ventetid. Må gjerne regne med at det går ett år. En behandling i forliksrådet er mye raskere.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Kron skrev (7 timer siden):

Kan man ta en sak som gjelder privatkjøp hvor det er kjøpsloven som gjelder til forbrukertilsynet? Trodde det her var forliksrådet som ble første og eneste alternativ.

Men om det er tilfellet at man har ett valg mellom forbrukertilsynet og forliksrådet, er ikke forliksrådet ett bedre alternativ der hvor man har en sterk sak? Om mekling i forbrukertilsynet ikke fører frem og saken må videre for dom i forbrukertvistutvalget snakker man om ganske lang ventetid. Må gjerne regne med at det går ett år. En behandling i forliksrådet er mye raskere.

Ikke til forbrukertilsynet, men til forbrukerrådet og deretter til forbrukerklagenemnda ja. 

Behandling i forliksrådet er raskere, men ren bingo selv i gode saker og koster (bittelitt) penger. Forbrukerklagenemnda er stort sett kompetente og helt gratis. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (31 minutter siden):

Ikke til forbrukertilsynet, men til forbrukerrådet og deretter til forbrukerklagenemnda ja. 

Behandling i forliksrådet er raskere, men ren bingo selv i gode saker og koster (bittelitt) penger. Forbrukerklagenemnda er stort sett kompetente og helt gratis. 

Tror det er forbrukertilsynet nå. Har vært en endring i år. https://www.forbrukerradet.no/klageguide/

Lenke til kommentar
Gjest 73561...8ef

Det ender med at jeg tar denne til Forliksrådet. Ganske enkelt fordi Forbrukertilsynet har alt for lang behandlingstid:

Første kontakt fra Forbrukertilsynet skjer normalt 8-10 uker etter at du sendte inn din sak. Det vil ta 5-6 måneder fra du melder inn en sak til du får tildelt en saksbehandler.

 

I Forliksrådet er det heller snakk om uker:

Det tar vanligvis minst fire uker før du får svar fra forliksrådet. Svaret vil ofte være en kopi av motpartens tilsvar, eller en fraværsdom hvis motparten ikke svarer.

Har gitt selger en frist på å respondere til meg før Forliksrådet blir blandet inn, men ikke fått noe svar på dette. Mistenker at det er fordi pengene allerede er brukt på noe annet, nedbetaling av lån eller lignende. Uansett dumt av selger å stikke hodet ned i sanden...

Anonymous poster hash: 73561...8ef

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...