Gå til innhold

Brent inne med et Nvidia GeForce 6800 (AGP) skjermkort


Anbefalte innlegg

Skjermkortet jeg referer til er så gammalt at det kanskje nesten blir en tulletråd. Det er bare meg som hater å kaste noe som i utgangspunktet er i fullt fungerende stand.

Greia er - har en gammel maskin fra ~2003 som kjører Bunsenlabs Linux (32bit Debian), og så er skjermoppløsningen begrenset til 1024x768. Prøvde å installere pakken "nvidia-legacy-304xx-driver_304.137-5_deb9u1_i386.deb", men uten at dette hjalp.

Så etter å ha forhørt meg om dette på brukerforumet til Bunsenlabs, fremkom det at denne driveren ikke har støtte for det aktuelle skjermkortet og at eneste alternativet kunne være å prøve å installere en noveau -driver (hvis rykte er å være ustabil og med sikkerhetshull og er generelt ikke anbefalt å benytte).

Hadde tenkt å bruke maskinen til enkel bildevisning på statisk skjerm, men da er jeg jo avhengig av å få opp oppløsninga for at det skal se ok ut.

Hva tenker dere - kan man bruke dette skjermkortet til noe som helst ?

 

Hvis ikke - så får jeg vel finne ut hvordan disse driverne skal installeres, har jo ingenting å tape på det uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se hvor langt du klarer å kaste det.

Så kjøper du en Raspberry Pi til noen hundrelapper, som gjør jobben med å vise bilder mye bedre og bruker en brøkdel av strømmen.

Den kan og kjøre Debian. Det offisielle opperativsystemet (Raspbian) er basert på Debian.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 hours ago, mobile999 said:

På nVidia sine nettsider står det at driver 304.137 støtter GeForce 6800(?).

Vel - jeg installerte jo driveren på Bunsenlabs (Debian-variant), men uten at dette bidro til en løsning.

 

8 hours ago, Complexity said:

Se hvor langt du klarer å kaste det.

Haha, nei da ender jeg nok bare opp med å terge på meg naboene. Da gir jeg det heller bort til noen som kan bruke det til noe vettugt.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Complexity said:

Så kjøper du en Raspberry Pi til noen hundrelapper, som gjør jobben med å vise bilder mye bedre og bruker en brøkdel av strømmen.

Ja selvfølgelig. Sånn sett så har jeg andre gamle maskiner liggende som kan benyttes til formålet, men det er jo ikke så gøy for de vet jeg jo at jeg får til å fungere. Dette her fungerer ikke, og da er det mer givende å på enelleranna måte komme opp med en workaround og få det til å fungere.

Jeg er fullt klar over at dette prosjektet er så håpløst at det egentlig ikke har livets rett, men jeg prøver å poste litt her og der - og plutselig så dukker det opp en * nix guru som kommer opp med en fungerende løsning. Funker det ikke så blir det med det.

Er uansett takknemlig for innspill 😀

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg vil absolutt anbefale deg å teste https://nouveau.freedesktop.org.

Kernel-delen av driveren er jo en del av det offisielle Linux kernel-treet, så det er absolutt ingen grunn til å tro at den skal være mindre sikker enn Nvidia sin proprietære og lukkede driver. Heller tvert i mot.

Problemet med Nouveau er at den har begrenset eller ingen støtte for de nyeste skjermkortene, og at ytelsen ofte er en brøkdel i forhold til når Nvidia sin driver er i bruk. Men på et såpass gammelt kort så kan du være heldig å få en utmerket opplevelse!

Nouveau er forøvrig støttet out-of-the-box på de fleste (alle?) mainstream Linux distroer på lik linje med Amd sin driver (som også er open-source).

EDIT: Ser ut som kortet ditt (NV40-chip) skal være godt støttet: https://nouveau.freedesktop.org/FeatureMatrix.html

Endret av apoe4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En liten oppdatering (distrohopping).

Etter en del testing av ulike distroer fant jeg ut at Elive 3.0.6 (stable) fungerte helt utmerket på denne maskinen, med forutsetning av at "free drivers" velges under boot meny (live DVD). Full skjermoppløsning pluss at desktopmiljøet ser ganske fancy ut.

 

[edit]

litt morsomt sammenfall da:

diskusjon-nylig-aktivitet-nvidia_x2.png.d336bd20f178a6782caf024bebbbe2b9.png

Endret av geir__hk
random tråder i nylige aktive
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...