Gå til innhold

Er det greit at Hamas dreper sivile (barn) i Israel og Gaza?


Anbefalte innlegg

Hamas skyter ifølge rapporter raketter fra barneskoler og bruker egne barn som menneskelige skjold og i propaganda formål ved å vise de fram. Flere raketter Hamas skyter opp lander i Gaza.

Her er et intervju med Israelere som forteller hva som skjer så du kan få et litt annet perspektiv enn den halalvennlige vinklingen i norske medier (engelsk):

 

Endret av Engel1
Hamas dreper både israelske og sine egne barn og bruker det som propaganda
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Thomas_H skrev (13 minutter siden):

På meg så ser det egentlig ut som om Israel er veldig mye mer aggressive enn Palestina i denne konflikten.

960x0.jpg

Iron dome har tatt ut 95% av rakettene. Hvis en gjeng nazister begynte å skyte raketter mot Norge fra barneskoler, så mener du kanskje at militæret ikke skulle gjort noen ting?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Først og fremst tenker jeg at hvis du har tatt en side i denne konflikten har du allerede tapt. Da er du kun et offer for samtlige propagandatriks i boken, som begge sidene benytter for å få sympati selv og motparten til å se ut som sadistiske bødler. 

I krig er sannheten det første offer...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Pop skrev (Akkurat nå):

Først og fremst tenker jeg at hvis du har tatt en side i denne konflikten har du allerede tapt. Da er du kun et offer for samtlige propagandatriks i boken, som begge sidene benytter for å få sympati selv og motparten til å se ut som sadistiske bødler. 

I krig er sannheten det første offer...

Så du mener det er greit at Hamas påfører sivile tap ved å bruke menneskelige skjold også vise frem ofrene i propaganda formål? Det er ingen tvil om at det er Israel som har retten på sin side her. Og mediene serverer propaganda. Hadde jeg vært israeler hadde jeg vært Sint. Nazistene under krigen sendte raketter mot London for å terrorisere de men det var småtteri mot dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thomas_H skrev (25 minutter siden):

På meg så ser det egentlig ut som om Israel er veldig mye mer aggressive enn Palestina i denne konflikten.

https://fb.watch/5ueB_X1Tak/

 

Hamas lederen oppfordret folk til å kutte hodene av jøder i Jersusalem før angrepene startet. Virker ikke som om det er Israel som er den aggressive parten her, det er som vanlig Hamas og "palestinerne" som aldri har ønsket fred og alltid har ønsket å utrydde Israel. At det dør flere på palestinsk side kan like gjerne ha med hvor konsentrerert folk der bor, rekkevidde på raketter og mye annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Engel1 said:

Så du mener det er greit at Hamas påfører sivile tap ved å bruke menneskelige skjold også vise frem ofrene i propaganda formål? Det er ingen tvil om at det er Israel som har retten på sin side her. Og mediene serverer propaganda. Hadde jeg vært israeler hadde jeg vært Sint. Nazistene under krigen sendte raketter mot London for å terrorisere de men det var småtteri mot dette.

Hvor fikk du at jeg synes det er greit fra?

Du leser ikke det jeg skriver, for du er for opptatt av å demonisere den andre parten enn den du allerede har bestemt deg for å støtte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Engel1 skrev (20 minutter siden):

Iron dome har tatt ut 95% av rakettene. Hvis en gjeng nazister begynte å skyte raketter mot Norge fra barneskoler, så mener du kanskje at militæret ikke skulle gjort noen ting?

Det har jeg aldri sagt, men ser du på de faktiske tallene her så har Israel tross alt drept 20 ganger så mange Palestinere. 

Imariuz skrev (8 minutter siden):

https://fb.watch/5ueB_X1Tak/

 

Hamas lederen oppfordret folk til å kutte hodene av jøder i Jersusalem før angrepene startet. Virker ikke som om det er Israel som er den aggressive parten her, det er som vanlig Hamas og "palestinerne" som aldri har ønsket fred og alltid har ønsket å utrydde Israel. At det dør flere på palestinsk side kan like gjerne ha med hvor konsentrerert folk der bor, rekkevidde på raketter og mye annet.

Ser du på de faktiske tallene så ser du jo at Israel har drept over 5000 Palestinere siden 08 sammenlignet med under 300 Israelere drept av Hamas/Palestina. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Thomas_H skrev (2 minutter siden):

Ser du på de faktiske tallene så ser du jo at Israel har drept over 5000 Palestinere siden 08 sammenlignet med under 300 Israelere drept av Hamas/Palestina. 

Som forklart kan skyldes konsentrasjon av folk i små områder og flere andre ting. Men det er ingen tvil om at terroristene i Hamas og "palestinerne" er de mest aggressive i sitt fanatiske hat mot jøder og Israel som de vil utslette. Du glemte å nevne Hamas lederens oppfordring om å halshugge jøder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Thomas_H said:

Det har jeg aldri sagt, men ser du på de faktiske tallene her så har Israel tross alt drept 20 ganger så mange Palestinere. 

 

En naturlig konsekvens av massiv ulikhet i materiell og kompetanse, uten at det forteller noe om rett eller galt, eller aggressivitet. I omtrent enhver konflikt med stor ulikhet i materiell og kompetanse ser man at den avanserte parten dreper langt flere enn de mister selv, uten at jeg ser noen grunn til å klandre den avanserte parten for å kjempe med de ressurser de har.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Thomas_H skrev (14 minutter siden):

Det har jeg aldri sagt, men ser du på de faktiske tallene her så har Israel tross alt drept 20 ganger så mange Palestinere. 

Ser du på de faktiske tallene så ser du jo at Israel har drept over 5000 Palestinere siden 08 sammenlignet med under 300 Israelere drept av Hamas/Palestina. 

Hadde ikke Hamas ønsket å maksimere tapstallene ved å bruke menneskelige skjold så hadde statistikken sett annerledes ut. Er du motstander av at jødene skal forsvare seg ønsker du vel heller ikke at Norge skal ha noe militære? Du kan jo lese koranen vers 9:29, 5:33 etc for å se hva slags tanker muslimer har om jødene (og kristne og andre). Hamas står for folkemord som er en del av islamsk ideologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thomas_H skrev (1 time siden):

På meg så ser det egentlig ut som om Israel er veldig mye mer aggressive enn Palestina i denne konflikten.

Med denne typen logikk så må jo norske soldater i Afghanistan være ekstrem aggressive, eller hva?

"20 prosent av de norske soldatene – over 1400 soldater – sier de har skutt mot fiender. 13 prosent, 940 norske soldater, tror at de har drept en eller flere fiender. En prosent, 72 soldater, tror de har drept fra 12-50 soldater hver. Hvis vi setter et gjennomsnitt på 20, vil det si at denne ene gruppa alene har drept ca. 1400 mennesker, altså omtrent like mange som israelerne drepte under Gaza-krigen i 2008-09. Enhver kan jo for seg selv sammenligne hvilke oppmerksomhet det har fått, afghanerne som denne lille gruppen av norske soldater har drept, og palestinerne som israelske forsvarsstyrker drepte."

Reporterne Eystein Røssum og Christina Pletten i Bergens Tidende. "Norske soldater kan ha drept flere tusen liv i Afghanistan", skrev de i en artikkel 19. februar 2013.

På radioprogrammet Her og nå på NRK P1 19. februar 2013 ble det anslått at norske soldater har drept minst 2.000, og ikke utenkelig opp i mot 4.000. Til sammenligning ble ca. 3900 palestinere, stridene og sivile, drept av israelske sikkerhetsstyrker i 16-års perioden fra 1987 til og med 2003. I løpet av ti år i Afghanistan kan norske styrker ha drept omtrent like mange afghanere som det totale antallet palestinere som ble drept under den første og andre intifadaen til sammen!

Vet du hva jeg heller tror tallene dine viser? At Israel er strategisk, taktisk og teknologisk overlegen sin fiende. Dessuten har de Iron Dome. Hvor mange liv ville ikke de 2000 rakettene Hamas har skutt ut bare de siste 90 timene ha tatt hvis Israel ikke hadde så gode mot-tiltak? Bør vi dømme Israel hardere fordi de bygger mot-tiltak og bomberom?

Endret av Ka9nen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Engel1 skrev (25 minutter siden):

Hadde ikke Hamas ønsket å maksimere tapstallene ved å bruke menneskelige skjold så hadde statistikken sett annerledes ut. Er du motstander av at jødene skal forsvare seg ønsker du vel heller ikke at Norge skal ha noe militære? Du kan jo lese koranen vers 9:29, 5:33 etc for å se hva slags tanker muslimer har om jødene (og kristne og andre). Hamas står for folkemord som er en del av islamsk ideologi.

Hamas sine terrorhandlinger har ingen begrunnelse i Islam eller Koranen, som faktisk forbyr å drepe bokens folk, altså kristne og jøder. En annen sak er jo at det også bor muslimer i Israel, så når de skyter raketter mot Israel for å utslette dem, risikerer de å drepe andre muslimer, som ihvertfall er forbudt i Islam.

Endret av Imariuz
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Engel1 skrev (21 minutter siden):

Hadde ikke Hamas ønsket å maksimere tapstallene ved å bruke menneskelige skjold så hadde statistikken sett annerledes ut. Er du motstander av at jødene skal forsvare seg ønsker du vel heller ikke at Norge skal ha noe militære? Du kan jo lese koranen vers 9:29, 5:33 etc for å se hva slags tanker muslimer har om jødene (og kristne og andre). Hamas står for folkemord som er en del av islamsk ideologi.

Må du slutte.

De som leser Koranen bokstavelig er ofte de som blir med i ytterliggående grupper/terrororganisasjoner. Og du skal huske på at disse er svært få i forhold til hvor mange fredelige muslimer det fins i verden.

Det du skriver er at hver eneste muslim som leser Koranen ønsker andre av religiøs oppfatning rydda av banen. Feiltolker jeg deg, eller står du inne for det i god SIAN ånd?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Imariuz skrev (31 minutter siden):

En annen sak er jo at det også bor muslimer i Israel, så når de skyter raketter mot Israel for å utslette dem, risikerer de å drepe andre muslimer, som ihvertfall er forbudt i Islam.

Både muslimer i Israel og muslimer på vestbredden blir vel fort sett på som falske muslimer? 

Lenke til kommentar
58 minutes ago, Juggel said:

De som leser Koranen bokstavelig

Det må man nesten regne med at mange gjør! Fordi det står der svart på hvitt. Jeg kan fatte logikken din dersom det hadde stått litt mellom linjene og at det var rom for tolkning, men i koranen står det faktisk at det er ok å drepe andre mennesker.

 

Engel1 snakker også om Hamas som er en ytterliggående gruppe/terrororganisasjon, ikke alle muslimer om jeg forstod det rett

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke det er mulig å støtte noen av sidene i denne konflikten. Hamas utnytter sin posisjon til å skyte raketter mot sivile i Israel for så å gjemme seg blant sivile. Israel skyter naturligvis tilbake, med mangedoblet kraft og ødeleggelse, akkurat slik Hamas ønsker for å skape mer uvilje ovenfor Israel.

Begge sider er skyldige i drap og ødeleggelser. Hamas er feige. Og det er Israelske staten også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...