Gå til innhold

Etter 48 år er det tid for vaktskifte: Nå overtar AW101 for Sea King i Midt-Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hoj skrev (1 time siden):

Det er jo et monster av et helikopter. Er det ikke mange oppgaver som kan løses med mindre maskiner.???

Til mye lavere pris!

Tja, vi har jo luftambulanse som løser enklere oppgaver på land. Det jeg lurer på er strategien med å kjøpe det ypperste av det ypperste hvert femtiende år. Kunne en over tid fått mer og jevnere ytelse for pengene med å kjøpe det nest-ypperste hvert tyvende år?

Endret av Egil Hjelmeland
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her har noen bare tenkt mer kapasitet og mer utstyr er bedre og glemt at monsteret skal ta av og lande også. Første gangen de testet pa landingsplatformen ved rikshospitalet i Trondheim ble sjefen for hospitalet kastet i gjerdet av lufttrykket og hjelmer fløy rundt. Andre gangen, i går, kastet det opp småstein på gata under hvor en ambulanse sto parkert utenfor akuttmottaket i blokka hvor det lander på taket. Ambulansen fikk vinduet knust.

Og dette skal lande på usertifiserte plasser rundt omkring for å hente folk fra ulykker og andre hendelser. Større er ikke alltid bedre. 99.99% av tiden skal det ikke hente opp flest mulig fra en båt langt til sjøs. Blir nok en rosa elefant som utenom trening står mye, brukes til framvisning men finner få virkelige oppdrag. Men en sjelden gang i blandt vil det gjøre noe spektakulært og alle beslutninstakerne vil slå seg på brystet og si de tok det riktige valget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig med de andre her.

Logikken savnes.

Hadde vert smidigere med en fordeling mellom store og små maskiner, de fleste av oppdragene tipper jeg er enkeltpersoner, med akutte behov. Da er det teit å sette opp en hel sandstorm for å komme ned på, eller ved et

nærliggende sykehus. Da må man vel dra til et annet, eller en flyplass.

Over bekken...for å spare tid...?

Jeg tipper de ikke har leid inn nok konsulenter til oppgaven....😋

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland skrev (19 timer siden):

Tja, vi har jo luftambulanse som løser enklere oppgaver på land. Det jeg lurer på er strategien med å kjøpe det ypperste av det ypperste hvert femtiende år. Kunne en over tid fått mer og jevnere ytelse for pengene med å kjøpe det nest-ypperste hvert tyvende år?

Tviler uansett på at disse vil vare i 50 år som de gamle Sea King helikoptrene gjorde.

 

Edit det pga kostnader, litt  vanskelig å vedlikeholde noe sånt når krona kommer til å ligge på rundt 20kr mot euroen om noen år. Mindre utvinning av olje og gass, sterk subsiderien av ulønnsomme grønne næringer, fortsettelsen av uregulert innvandringen som koster utallige millioner pr pers, pensjonskostnader og for ikke å nevne kapitalflukten som nå er et enormt problem allerede da ingenting som skaper verdier blir eide av nordmenn lengre men solgt til utlandet som slipper å betale formueskatt.

 

Men klart de kan heller spare på andre områder.

Endret av freddy85
  • Liker 1
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (24 minutter siden):

Tviler uansett på at disse vil vare i 50 år som de gamle Sea King helikoptrene gjorde.

Er det et mål at et redningshelikopter skal vare i 50 år, eller er det et mål at man skal ha det beste utstyret til jobben? Det er en ekstrem forskjell mellom AW101 og Sea King. 

Endret av Håvard
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er jo et monster av et helikopter. Er det ikke mange oppgaver som kan løses med mindre maskiner.???

Til mye lavere pris!

Om jeg skal ut og fly helikopter i ruskevær fordi båten jeg er på synker foretrekker jeg nok dette "monsteret" fremfor en liten gjerdesmutt av en maskin som filleristes av vindkastene.

Det at man kan løse mange oppgaver med mindre helikoptere er ikke det samme som at man skal skrote beredskapen for sjøredningen, noe som vil være effekten av et mindre helikopter med kortere rekkevidde. Offshore og fiske er de to største eksportnæringene våre, og vi må ha tilstrekkelig beredskap for å kunne opprettholde disse næringene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...