Gå til innhold

Utgiftsføring/avskriving av privat PC bruka delvis i enkeltmannsføretak


Anbefalte innlegg

Eg er i desse dagar i ferd med å byggje meg ny PC. Denne er primært tenkt bruka til speling, nettsurfing, biletbehandling og andre private ting.

Så har eg i tillegg eit enkeltmannsføretak der eg brukar PC ein del. Spørsmålet er då om eg kan utgiftsføre delar av denne PC-en i føretaket, og så seinare avskrive ein del av verdien per år?

Viss ja, korleis skal ein rekne ut dette på ein fornuftig måte? Det er veldig vanskeleg å berekne kor mange prosent av bruken som er privat og kor mange prosent som går på føretaket. Det kan variere veldig frå månad til månad og frå år til år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Datamaskinen kan utgiftsføres i sin helhet i foretaket dersom mer enn 50% av bruken er næringsbruk, dvs. mindre enn 50% privatbruk.

Det er ikke mva-fradrag for den prosentandelen av bruken som er privatbruk.

Forventet prosentfordeling er noe du skal vurdere ved innkjøpet. Du skal sannsynligvis revurdere prosentfordelingen senere dersom bruken faktisk blir en annen.

Eksempel ved 60/40 fordeling næring/privat:

Datamaskin som koster 10000:

6000 inkl. mva er næringsbruk -> 4800 kostnad / 1200 mva fradrag. 4000 er privatbruk. 8800 føres som fradrag i regnskapet i næringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...