Gå til innhold

PS4 og HDR.


Anbefalte innlegg

Mens jeg venter på PS5 fant jeg plutselig noen spill på tilbud på PSStore jeg bestemte å sjekke ut til PS4. Kjøpte Knack 2 og Witcher 3. Når jeg starta opp Knack 2 fikk jeg spørsmål om jeg ville aktivere HDR. Svarte selvsagt ja. Jeg lasta også ned Horizon Zero Dawn gratis. Jeg har spilt det før, men tenkte en gjennspilling hadde vært gøy. Jeg har ikke PS4 Pro, bare den originale PS4, men den ga meg alikevel mulighet til å aktivere HDR. Det bør nevnes at i for et par  uker fikk jeg meg en helt fersk ny 4K LG 6CX Oled TV. 

Jeg har en surround-receiver jeg har koblet mellom dingsene mine og TV'en. Jeg har en ny High-Speed HDMI-kabel (med ARC muligheter) fra Receiver til TV, men fortsatt har jeg HDMI-kabelen som fulgte med PS4 mellom konsoll og receiver. Bør jeg investere i ny kabel mellom PS4 og Receiver også for å få bedre bilde?   

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hvis PS4-konsollen klarer å sende HDR-signal til tv'n og dette virker er det da overhodet ingen grunn til å investere i en ny kabel. Det hender ofte at en "lavkvalitetskabel" klarer å sende mer data enn angitt. Om bildet stadig faller ut, blir masse rare prikker og flekker er det tydelige tegn på at kabel må byttes

Lenke til kommentar

Etter det jeg forstår er det Sony har gjort mer eller mindre et hack. De har brukt underspesifisert hardware til å kjøre en forhandling over HDMI, så at det virker er nok en kombinasjon av nye TV-apparater og at de faktisk tester for dette på eldre standarder.

Normalt sett vil jo HDR øke datamengen f.eks fra 8 til 10 bit pr. farge over RGB, men dette blir jo ikke det samme om man kjører luminans og krominans, som ikke oppfører seg som diskrete RGB signaler. En kan jo bare modulere luminans som vil påvirke alle fargene, og dette igjen trenger ikke å modifisere alle fargene separat, som i RGB. Dette burde dra ned båndbredde-kravene

Ikke det at jeg helt har dokumentert alle detaljene i denne greia, men dette er min foreløpige oppfatning.

Som vist i bildet under trenger man HDMI-versjon over det en original PS4 er designet for å gi ut.

Om en kjører HDR på 1080p på en standard som er kapabel til 4K 30 Hz så er det innenfor båndbredden tilgjengelig.

HDMI_compare_table.jpg

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...